Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین چند نظریه در این میان معقول‌تر به نظر می‌رسند.

اغلب ویدئوهای منتشرشده از انفجار در رسانه‌های اجتماعی پس از یک انفجار اولیه ضبط شده‌اند که باعث آتش‌سوزی شده است و پس از آن انفجار عظیم دوم رخ می‌دهد.

این ویدئوها ساختمان مرتفعی در ناحیه بندری را در مجاورت یک آتش‌سوزی شدید نشان می‌دهد که گاهگاه از میان دودی که از محل بلند می‌شود، آشکار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بسیاری از ویدئوها رشته‌ای از جرقه‌های نورانی سفید را نشان می‌دهد که دقیقا زیر ابر اصلی دود سیاه به چشم می‌خورند.

یک توضیح ابتدایی که به سرعت مطرح شد این بود که آتش گرفتن مواد و وسائل آتش‌بازی که در یک انبار عامل انفجار بوده‌اند.

یک توضیح احتمالی دیگر با توجه به روند ثبت‌شده  حوادث  این است که مهمات ذخیره شده در این محل آتش‌گرفته و بعد منفجر شده‌اند.

اما توضیح انفجار عظیم دوم مشکل‌تر است. یک نظریه که در ابتدا مطرح شد این است که انفجار دوم به علت مواد نیتراتی ذخیره شده در این انبار یا آنچنانکه رئیس سازمان امنیت داخلی لبنان مدعی شده است، «مواد شدیدا انفجاری» رخ داده است.

یکی از رایج‌ترین مواد نیتراتی که مصرف صنعتی دارد، نیترات آمونیوم است که برای ساختن کودهای شیمیایی استفاده می‌شود. البته این ماده به خودی خود چندان قابلیت انفجاری ندارد.

هنگامی که سازمان‌های تروریستی می‌خواهند از این ماده برای ساختن مواد انفجاری دست‌ساز استفاده کنند، آن را با مواد دیگر ی مخلوظ می‌کنند و اغلب از از مقدار کمی از یک ماده انفجاری معمول به عنوان ماشه ابتدایی استفاده می‌کنند.

ویدئوهای ضبط شده از انفجار دوم انفجار عظیم کاملا متقارنی را نشان می‌دهند که به ناگهان در سطح زمین رخ می‌دهد و باعث به هوا برخاستن ستونی از گردوغبار به هوا می‌شود و بعد ابری از دود را به سرعت بالا به آسمان می‌فرستد. این تصاویر نشاندهنده آزاد شدن ناگهانی مقدار زیادی از انرژی است که باعث ایجاد یک موج مخرب فشاری می‌شود که خرده‌ریزها را تا دست کم یک کیلومتر به اطراف پرتاب می‌کند.

این انفجار وحشتناک  ممکن است مربوط به همزمان شدن اتفاقی مجموعه‌ای از شرایط باشد. 

آتش‌سوزی گالوستون در ایالت تگزاس آمریکا در سال ۱۹۴۷ به علت ناشی از یک کشتی حامل نیترات و آتش‌سوزی بود که باعث آزاد شدن مواد دیگری شد که در مجموع یک مخلوط انفجاری بزرگ ایجاد کردند و باعث کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر شدند.

آتش‌سوزی و انفجار عظیم قطار نیشابور در سال ۱۳۸۲ نیز که به کشته شدن ۳۵۰ نفر و زخمی شدن ۴۶۰ نفر انجامید و بزرگترین سانحه ریلی ایران نام گرفت، تحت شرایط مشابهی ایجاد شد. اطفای نادرست حریق ایجاد شده  در قطار باری حامل محموله‌های شامل کود شیمیایی، پشم شیشه و مواد سوختتی با آب باعث شد از ترکیب این مواد با هم یک مخلوط به شدت انفجاری ایجاد شود که انفجار ناشی از آن باعث تخریب تا فاصله ۲۰ کیلومتری از محل اولیه آتش‌سوزی شد.

کد خبر 537451 برچسب‌ها لبنان شیمیایی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: لبنان شیمیایی انفجار عظیم آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۵۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‍ضبط و توقیف ظروف بسته بندی فراورده های غذایی در نیشابور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست‌ اداره نظارت بر موادغذایی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: با پیگیری کارشناسان نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو، حدود ۲۰ هزار و ۷۰۰ عدد ظروف بسته بندی مورد استفاده در صنایع غذایی نیشابور، به علت رعایت نکردن ضوابط فنی و بهداشتی توقیف شد.

سمانه رمضانی افزود: پیرو دستور های سازمان غذا و دارو  همه ملزومات بسته بندی که در تماس با ماده غذایی هستند باید مجوز بهداشتی داشته باشند از این رو به همت  کارشناسان اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی کارخانه های  تولید کننده ملزومات بسته بندی پایش مستمر می شوند.

وی  تاکید کرد: شهروندان مواد غذایی و آشامیدنی و اقلام سلامت محور را از مراکز مجاز تهیه و هنگام خرید به تاریخ تولید و مصرف، پروانۀ بهداشتی و علامت سیب سلامت محصول دقت  کنند.

 سرپرست‌ اداره نظارت بر موادغذایی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت:   شهروندان همچنین در صورت مشاهده هر گونه تخلف یا داشتن شکایت در خصوص مواد غذایی بسته‌بندی‌شده، آرایشی و  بهداشتی و اقلام سلامت محور مراتب را از طریق شماره تماس ٠۵١۴٣٣۵٢٣١١ و یا از طریق سامانه fms.nums.ac.ir به معاونت غذا و دارو نیشابور گزارش دهند

دیگر خبرها

  • آتش سوزی مهیب در یک واحد صنعتی شهرک شکوهیه قم
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • انفجار گاز و آتش‌سوزی در آساوله سنندج (فیلم)
  • ‍ضبط و توقیف ظروف بسته بندی فراورده های غذایی در نیشابور
  • انفجار گاز در آساوله سنندج یک مصدوم برجا گذاشت
  • انفجار گاز در آساوله سنندج حادثه آفرید
  • انفجار گاز در روستای آساوله سنندج + فیلم
  • انفجار گاز در روستای آساوله سنندج یک مصدوم برجا گذاشت
  • ساچمه‌های آلوده در جلیقه‌های انفجاری کرمان | افشای ابعاد جدید جنایت تروریستی؛ دلیل عفونت بسیار شدید و عجیب مجروحان مشخص شد
  • آتش سوزی و انفجار در اصفهان