Web Analytics Made Easy - Statcounter

«اصغر مهاجری» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهارداشت: استراتژی‌های جوامع و کشورها برای تعامل با مسائل فورس‌ماژور(حوادث غیرمترقبه) مثل همین فورس ماژور زیستی کرونا که گرفتارش شده‌ایم، متفاوت است.

وی افزود: برخی جوامع در شرایط عادی بر مبنای رویکرد پیش‌بینی و پیشگیری میزان تاب آوری خود را در سطوح روانی، اجتماعی، اقتصادی و دیگر سطوح  بالا می‌برند که این امر کشسانی جامعه را بالا می‌برد و جامعه در مواجهه با حوادث غیرمترقبه بهتر عمل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر وضعیت جوامعی که تاب‌آوری پایینی دارند و از قبل شرایط را برای مقابله با حوادث غیرمترقبه آماده نکرده‌اند متفاوت است.

این استاد دانشگاه افزود: جوامعی که تاب آوری خود را بالا نبرده‌اند زمانی که اجبارا و ناخودآگاه با این پدیده‌ها مواجه می‌شوند، مجبورند از تاکتیک‌ها و برنامه‌های اقدام خاصی تبعیت کنند.

تاب‌آوری اجتماعی ما هنوز پایین است

مهاجری، تحولات و مشکلات کشور در ۱۲-۱۰ سال گذشته را یادآور شد و افزود: متاسفانه زیرساختارهای تاب‌آوری ما پایین است و سرمایه اجتماعی ما در این مدت هم رو به فرسایش بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت فرسایش سرمایه اجتماعی جزو سه مساله اصلی کشور بوده است، تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید، حدود دو سه سال که مشکلات روابط بین‌الملل ما تا حدودی فروکش کرد مساله فرسایش سرمایه اجتماعی حداقل از مقام اول، دوم، سوم به پنجم، ششم رسید اما به هر حال همان موقع هم موضوع سرمایه اجتماعی مساله بود.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و مسائل بین‌المللی و مشکلات انباشته شده از دوران جنگ تحمیلی میزان تاب‌آوری ما در مقابل اتفاقاتی که رخ می‌دهد، پایین آمده است.

فرهنگ سنتی انفاق و اطعام و خیرات به داد ما رسید

مهاجری به اقدامات خودجوش مردم در کمک به یکدیگر در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در وضعیت فعلی، ناخودآگاه و بر اساس یک میراث فرهنگی تاریخی، جامعه ما از یکی از داشته‌های سنتی خود خیلی خوب برخوردار شد و آن به کمک آمدن همه مردم و سمن‌ها برای مقابله با این بیماری بود.

وی، مددرسانی اجتماعی بر مبنای فرهنگ انفاق و اطعام و خیرات در راه خدا را در کشور ما قابل تقدیر ارزیابی کرد و افزود: در شرایطی که سرمایه اجتماعی افقی ما هم رو به فرسایش است و مردم به نهادهای مدنی خیلی اعتماد ندارند خودشان به صورت خودجوش از طریق نهادهای سنتی این کار ارزشمند را انجام دادند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، نقش مثبت دین و دینداران را در مقابله با کرونا یادآور شد و گفت: بخش مدرن دین هم که به خاطر ارتباط با دانشگاه و وارد شدن به عرصه سیاست و شهریاری به روز شده، سعی کرد کمتر آرمان‌گرا باشد و نقش مثبتی در بسیج مردم برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا داشت.

دوران کرونا زمان مچ‌اندازی جریان‌ها و دستگاه‌ها نیست

وی، فرمایشات رهبر انقلاب و مراجع و روحانیون روشنفکر را در بسیج عمومی مردم علیه کرونا بسیار مهم دانست و افزود: با وجود عملکرد مثبت حوزه دین ولی هنوز در برخی حوزه‌ها، تعارض منافع مانع از آن است که مجموعه‌های مختلف بتوانند نیروی موثری در مقابله با کرونا باشند.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی به جزیره‌ای عمل کردن جریان‌های قدرت در کشور در مقابله با مسائل از جمله حوادث غیرمترقبه مثل کرونا اشاره کرد و گفت: جریان‌های قدرت در مواردی مثل حکومت‌های ملوک‌الطوایفی با هم کنار نمی‌آیند و این موضوع مقابله با بحران‌ها را برای کشور سخت می‌کند.

مهاجری، انکار خطر کرونا توسط برخی افراد مدعی طب سنتی را در اوایل شیوع این بیماری کرونا یادآور شد و گفت: طب سنتی برای مچ‌اندازی با علم پزشکی مدرن ادعاهایی را در خصوص درمان یا کم‌خطر بودن کرونا مطرح کرد که اینها مردم را در سر دوراهی قرار داد و روند مبارزه با کرونا را در مواردی کند کرد.

وی، ماجرای برخی افراطیون مثل فرقه شیرازی و اعتراض آنها به بسته شدن حرم‌ها را یادآور شد و گفت: هنوز برخی در میانه میدان بحران‌ها و حوادث دنبال مچ‌اندازی و اعلام موجودیت هستند و این موضوع را در اوایل شیوع بیماری کرونا هم در میان برخی افراطیون مدعی مذهب شاهد بودیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران نسبت به مچ‌اندازی نهادهای حکومتی ودولتی و قوای مختلف کشور در دوران درگیری کشور با حوادث غیرمترقبه نیز هشدار داد و افزود: اینکه افراد یا گروه‌ها یا دستگاه‌ها بخواهند در دوران بحران‌ قدرت‌نمایی کنند، به روند حل بحران صدمه می‌زند.

مامورم و معذور در نظام اداری باید کنار گذاشته شود

مهاجری خواستار انعطاف‌پذیر کردن نظام اداری کشور برای مقابله با حوادث غیرمترقبه شد و افزود: در دوران سخت کرونا، نظام اداری باید سخت‌گیری‌های شرایط عادی را رها کند و مبتنی بر عقلانیت دنبال تسهیل امور مردم باشد.

وی به اصطلاح «من مامورم و معذور» برای تبیین اجبار در نظام اداری اشاره کرد و افزود: در حوزه بوروکراتیک در دوران کرونا خوب عمل نکردیم و نظام اداری کشور خود را برای تسهیل امور مردم تلطیف نکرد.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه تاب‌آوری سه مرحله دارد، ‌ گفت: در جریان تاب آوری اجتماعی ابتدا جامعه سعی می‌کند خودش را به مرحله تعادل برساند تا بعد تعامل کند و در نهایت بتواند تکامل یابد و راهش را ادامه دهد.

مهاجری درباره تاثیرات کرونا بر جامعه و چشم‌انداز آینده کشور نیز گفت: اتفاقاتی مثل کرونا بر سه دامنه تاثیر می گذارند که یکی حوزه سلامت است که ما در این حوزه تلفاتی را داشته‌ایم و پیامدها در این حوزه شفاف است.

اقتصاد از پیامدهای انباشته کرونا تا سال‌ها رنج خواهد برد

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران افزود: حوزه‌ای که تحت تاثیر شدیدی قرار گرفته و آثار کرونا در آن به شدت ماندگار خواهد بود، حوزه اقتصاد است.  شیوع بیماری کرونا تقریبا حوزه اقتصاد را دچار بی‌تعادلی کرده و ساختارهای اقتصادی ما را حتی در سطح خرد دچار مشکل کرده و انباشت اینها می تواند بر فرایند توسعه و رشد اقتصادی کشور تاثیر قابل ملاحظه‌ای بگذارد.

وی به تاثیرپذیری کشور از پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی جنگ تحمیلی بعد از گذشت سه دهه از آن اشاره کرد و افزود: ما نباید به این زودی‌ها منتظر از بین رفتن پیامدهای اقتصادی، روانی و اجتماعی کرونا باشیم بلکه باید تحمل و آگاهی جامعه را برای برخورد بلندمدت با پیامدهای منفی کرونا بالا ببریم.

نیازمند توسعه درون‌زا و تعامل پویا با جهان هستیم

این پژوهشگر مسائل اجتماعی، توجه به منافع ملی و تقویت روابط با جهان بر اساس تعامل‌ پویا را برای بالا بردن تاب‌آوری جامعه در مقابله با حوادث غیرمترقبه و شیوع بیماری‌های همه‌گیر مثل کرونا موثر دانست و گفت: تکیه بر توانمندی‌های داخلی و توسعه درون زا در افزایش تاب‌آوری کشور بسیار موثر است به شرط اینکه امکان تبادل کالا و پول  با خارج از کشور فراهم باشد.

مهاجری بر استفاده از ظرفیت‌های مدنی و اجتماعی کشور در مقابله با بحران‌ها تاکید کرد و افزود: جامعه ایرانی باید همدلانه و بر اساس یک رویکرد مشارکتی و البته با برنامه ریزی دقیق و بلند مدت تبعات کرونا را کاهش دهد.

وی خواستار پرهیز از مچ‌اندازی جریان‌های قدرت در شرایط بحران کرونا شد و گفت: باید از کشمکش‌های ملوک‌الطوایفی دست برداریم و در راستای خط‌الراسی که رهبری مشخص کردند یعنی فرماندهی ستاد ملی کرونا حرکت کنیم.

محرم بهترین برش زمانی برای تقویت تاب‌آوری اجتماعی است

این استاد دانشگاه به در پیش بودن مراسم عزاداری ماه محرم اشاره کرد و گفت: باید مراقب باشیم تا عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) بهانه‌ای برای مچ‌اندازی ناخودآگاه گروه‌های اجتماعی و معامله بر سر سلامت مردم نشود. زمانی که دل‌ها و سپهر روانی جامعه در ایام محرم محزون است، بدون برگزار شدن اجتماعات هم جامعه از فیض محرم بهره‌مند خواهد بود.

وی به برگزاری همایش همدلی و کمک مومنانه در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: اگر منافع گروهی و رویکردهای ملوک‌الطوایفی را کنار بگذاریم، مطمئنا می‌توانیم از برکت سرمایه اجتماعی محرم به نفع درمان و مدیریت التهابات برآمده از کرونا بهره‌ ببریم.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، ایام محرم را یکی از بهترین برش‌های زمانی برای افزایش تاب‌آوری جامعه و تقویت همدلی بین گروه‌های مختلف مردم دانست و گفت: به شرط خالص کردن نیت و دست برداشتن از منافع فردی و گروهی و پرهیز از ایدئولوژی زدگی می توانیم از سرمایه عظیم محرم که در طول سالیان سال انباشت شده در علاج و مدیریت کرونا استفاده کنیم.

برچسب‌ها ویروس کرونا جنگ تحمیلی دانشگاه تهران محرم ۹۸ بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری زندگی پس از کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا جنگ تحمیلی دانشگاه تهران محرم ۹۸ بهداشت و سلامت ویروس کرونا جنگ تحمیلی دانشگاه تهران محرم ۹۸ بهداشت و سلامت حوادث غیرمترقبه تاب آوری اجتماعی سرمایه اجتماعی دانشگاه تهران یادآور شد نظام اداری مچ اندازی جریان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۵۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رییس دانشگاه علوم پزشکی به اخراج ۴۰ استاد: یکی فعالیت بایسته‌ای نداشت بازنشسته‌اش کردیم!

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تکذیب خبر اخراج ۴۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره ادعا‌های مطرح شده پیرامون «بازنشستگی» برخی اساتید این دانشگاه توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، حسین قناعتی درباره ادعا‌های مطرح شده از سوی رضا ملک زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مبنی بر اخراج یا بازنشستگی حدود ۴۰ نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: در دو سال و نیم گذشته استاد اخراجی در دانشگاه علوم پزشکی تهران نداشته‌ایم و این خبر کذبی است که متاسفانه در فضای مجازی و رسانه‌های معاند همچون ایران اینترنشنال پخش شده است.

وی با بیان اینکه انتظار نداشتیم یک استاد دانشگاه چنین سخن بگوید و شان استادی دانشگاه بالاتر از بیان غیر واقع است، توضیح داد: در دوره مدیریت تیم ما استاد اخراجی نداشته‌ایم. خود آقای دکتر ملک زاده بالای ۷۰ سال سن دارند و بالای ۴۰ سال است که در دانشگاه علوم پزشکی تهران استاد هستند. اساسا وقتی بالای ۴۰ سال از حضور یک استاد در دانشگاه می‌گذرد، ماندن آن استاد در دانشگاه نیاز به مجوز دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: علی رغم اینکه شخصا به عنوان رئیس دانشگاه حق بازنشستگی ایشان را داشتم موضوع را به هیئت امنای دانشگاه ارجاع دادم تا خدای نکرده مسئله تضاد منافع مطرح نشود. از این رو ما این موضوع را به هیات امنا بردیم؛ چراکه هیات امنا عملکرد اعضا هیات علمی را طبق گزارش معاونان مختلف بررسی می‌کند. نهایتا هیات امنا مجموعا به این نتیجه رسیدند که ملک زاده در دو سال اخیر فعالیت بایسته‌ای نداشته‌اند و رای به بازنشستگی ایشان دادند. لازم به ذکر است مصوبات هیئت امنا باید به تایید وزیر محترم بهداشت برسد؛ بنابراین آقای دکتر ملک‌زاده هنوز بازنشسته نشده‌اند.

«بازنشستگی اجباری» یک واژه طراحی شده توسط افراد با اغراض سیاسی است

قناعتی با تاکید بر اینکه چیزی به نام «بازنشستگی اجباری» یک واژه طراحی شده توسط افراد با اغراض سیاسی است، افزود: بازنشستگی معیار دارد و اساتید به سن خاصی که برسند بازنشسته می‌شوند. وقتی استادی بازنشسته می‌شود، جا برای جذب اساتید جوان‌تر باز می‌شود و ما از ردیف استخدام آن‌ها برای جذب و استخدام اساتید جوان‌تر استفاده می‌کنیم. از طرف دیگر گرچه با بازنشستگی رابطه استخدامی از لحاظ رسمی قطع می‌شود؛ اما تمام اساتید بازنشسته به نوعی با دانشگاه ارتباط دارند. بعضا اساتید بعد از بازنشستگی تا قبل از فوت هم با دانشگاه همکاری داشته‌اند و راه دانشگاه برای آن‌ها باز است. برای مثال استاد بهجتی که اخیرا بازنشسته شده‌اند هر روز در جلسات گزارش صبحگاهی دانشگاه شرکت دارند.

با اساتید بازنشسته قطع ارتباط نداریم

وی در خصوص اینکه چه تعداد از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران بازنشسته شده‌اند، بیان کرد: ما ۲۰۰۰ استاد در دانشگاه علوم پزشکی تهران داریم که به صورت نرمال و طبیعی هر سال موعد بازنشستگی حدود ۳۰ الی ۴۰ نفر از این اساتید می‌رسد. با این حال تا جایی که جا داشته باشد و فعالیت خود را حفظ کنند و در موارد بسیار نادری مانع رشد جوانتر‌ها نشوند؛ ما این اساتید را بازنشسته نمی‌کنیم و حتی اگر بازنشسته شده باشند از برخی از آن‌ها دعوت به همکاری می‌کنیم تا به صورت افتخاری یا قراردادی با ما همکاری کنند؛ بنابراین ما با اساتید بازنشسته به آن معنا قطع ارتباط نداریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه برخی اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص سن بازنشستگی به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و دیوان عدالت اداری نیز رای به بازگشت این اساتید به دانشگاه داده است، تصریح کرد: بله، بر روی این امر که سن بازنشستگی ۳۰ یا ۳۵ سال خدمت باشد یک سوء تفاهمی صورت گرفته بود. برای مثال چند تن از اساتید دندانپزشکی بازنشسته شده بین سن ۳۰ تا ۳۵ سال خدمت به دیوان عدالت اداری در این رابطه شکایت کردند و با رای دیوان عدالت اداری حدود ۳ یا ۴ نفر از آن‌ها به دانشگاه برگشتند. بازنشستگی آن‌ها با نظر شورای گروه دانشکده آن‌ها بوده است.

بازنشستگی‌ها طبق روال قانونی بوده است

قناعتی در عین حال تاکید کرد: با این حال باید بگویم که این بازنشستگی‌ها هم طبق روال قانونی بوده است و کار ما قانونی بوده است. طبق قانون مصوب هیئت رئیسه قبلی و هیئت امنای قبلی دانشگاه این اساتید را بازنشسته کرده بودیم. تعبیر دیوان عدالت اداری این بود که سن بازنشستگی اساتید ۳۵ سال و نه ۳۰ سال خدمت باید باشد. درحالی که ما مصوبه‌ای داشتیم که سن بازنشستگی اساتید با ۳۰ سال خدمت باشد. درواقع ما بر اساس یک قانون خاص عمل کردیم و دیوان عدالت اداری نیز بر قانون دیگری استناد کرده است که خود این امر نیز محل بحث است، اما به هر حال ما به قانون احترام می‌گذاریم.

وی با یادآوری اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران، روند بازنشستگی‌ها را طبق قانون و روال همیشگی انجام داده است، درباره مولفه‌هایی که در مورد بازنشستگی اساتید مد نظر قرار می‌گیرد، گفت: در مساله بازنشستگی برخی مسائل لحاظ شده است، برای مثال در امر بازنشستگی استادی که قبلا خیلی فعال بوده، اما چند سالی است که دیگر کار نمی‌کند و به بخش خصوصی رفته است و یا اقداماتی مغایر با اصول دانشگاه و یا تضعیف روند اجرایی انجام می‌دهد، ملاحظاتی مد نظر قرار می‌گیرد. برخی اساتید ممکن است عدم حضور فعالانه در آموزش و پژوهش داشته باشند و تصمیم بازنشستگی برایشان گرفته شود. این تصمیم را یک هیاتی می‌گیرد. معمولا برای بازنشستگی‌ها خود روسای دانشکده‌ها اعلام می‌کنند و دانشگاه‌ها در این رابطه تصمیم گیری می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: مجموع بازنشستگی‌ها در دانشگاه علوم پزشکی تهران طی دو سال و نیم گذشته طبق روال بوده است. به صورت طبیعی وقتی ۲۰۰۰ استاد داشته باشیم این امر طبیعی است که سالی ۶۰ الی ۷۰ نفر به سن بازنشستگی برسند. در سال‌های گذشته و خارج از دوره مدیریتی ما نیز معمولا ۳۰ تا ۴۰ استاد در سال بازنشسته می‌شدند و مجموعه بازنشستگی اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران طی دو سال و نیم گذشته به نسبت دوره‌های قبلی زیاد‌تر نبوده است.

تکذیب نزول ۲۰۰ واحدی از رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران

قناعتی در پاسخ به ادعای مطرح شده دیگر مبنی بر نزول ۲۰۰ واحدی از رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: اینطور نیست، به این ادعا به صورت مفصل پاسخ خواهیم داد؛ چراکه یک شاخص واحد برای تعیین رتبه دانشگاه وجود ندارد و شاخص‌های مختلفی داریم. دانشگاه علوم پزشکی تهران در این دو و نیم سال دو بیمارستان جدید افتتاح کرد و برای اولین بار در تاریخ ایران توانست شعبه عظیمی را در کشور عراق با هزینه عتبه حسینی راه اندازی کند که از افتخارات کشور است و در جشنواره ثریا بین تمامی دانشگاه‌های کشور رتبه اول را به دست آورد.

دیگر خبرها

  • محفل انس با قرآن برگزار می شود
  • پیش‌بینی استاد دانشگاه امام صادق از تورم امسال
  • مشخصات بهترین قرص پوکی استخوان و تقویت مفصل
  • واکنش رییس دانشگاه علوم پزشکی به اخراج ۴۰ استاد: یکی فعالیت بایسته‌ای نداشت بازنشسته‌اش کردیم!
  • فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی/گزارش وزرا به رئیس جمهور
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • واکنش رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران به اخراج ۴۰ استاد
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: استاد اخراجی نداشتیم
  • رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران: استاد «اخراجی» نداشتیم
  • اخراج یا بازنشستگی اجباری حدود ۴۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران