Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-30@08:00:12 GMT

افزایش مشارکت مدرسه‌سازی در اصفهان، تلاشی ماندگار

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۶۰۰۹

افزایش مشارکت مدرسه‌سازی در اصفهان، تلاشی ماندگار

به گزارش ایرنا، در این راستا مدرسه‌سازی در کشوری که برای علم و دانش جایگاه و ارزش ویژه‌ای قائل است امری حیاتی، بسیار نیک و پسندیده است و  این دغدغه موجب شده تا افرادی که دل در گرو انسانیت و آبادانی میهن دارند، قدم پیش گذاشته و در امر مدرسه سازی و ساخت آموزشگاه مشارکت کنند.

از سویی مشارکت مردم و خیرین مکمل تلاش دولت و جوابگوی نیازمندی ها در حوزه مدرسه سازی است که در این راستا دولت یازدهم و دوازدهم سعی و تلاش بسیاری برای حمایت و جلب مشارکت خیرین در احداث مدرسه در اصفهان کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصداق تحقق این مهم رشد بیش از ۲ برابری مشارکت خیرین در احداث مدرسه در استان اصفهان از سال ۹۲ تاکنون است.

 بر اساس آمار موجود تعداد طرح‌های مدرسه‌سازی از ۳۹ باب در سال ۹۲ به ۷۳۰ باب در زمان حاضر رسیده است.

برخی از صاحبنظران امر معتقدند  اگر خیرین مدرسه‌ساز نبودند، امروز درصد زیادی از مدارس کشورمان چند نوبته بود.

برایندها مبین این است  از مجموع ۵۳۰ هزار کلاس درس موجود در کشور، تاکنون حدود ۱۳۰ هزار کلاس درس به همت خیرین ساخته شده است که اگر قرار بود این حجم از مدارس و کلاس‌های درس را دولت به تنهایی احداث کند به طور قطع هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت.

بنابراین یکی از دستاوردهای فعالیت خیرین مشارکت اقتصادی در کمک به دستگاه تعلیم و تربیت است.

در این راستا در هفت سال اخیر دولت با تاکید بر جذب خیرین به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور توسعه و تجهیز مدارس را در تمامی نقاط شهری و روستایی در دست اقدام قرار داد.

عزم دولت برای همراهی عملی با خیرین

همچنین به گفته محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ، دولت امسال مبلغ هزار میلیارد تومان برای مشارکت با خیرین در مدرسه سازی تقبل کرد و اگر اعتبارات دولت در بخش های مختلف با مشکل مواجه شود و  درآمد تقلیل پیدا کند این رقم تغییر نخواهد کرد.

وی تاکید کرد:  اگر دولت در این حرکت خیرین که به جامعه در امر مدرسه سازی کمک می کنند  غایب باشد مسوولیت تاریخی خود را به درستی انجام نداده است و این موضوع نشان از عزم دولت برای همراهی عملی با خیرین مدرسه‌ساز است.

افزایش ۲.۵ برابری مشارکت خیرین مدرسه‌ساز اصفهان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان گفت: میزان مشارکت خیرین مدرسه‌ساز استان از هفت سال گذشته تاکنون بالغ بر ۲ و نیم برابر افزایش یافته است.

سیدمهدی میربد در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات دولت برای افزایش مشارکت مردم و خیرین در احداث و توسعه فضاهای آموزشی ، پرورشی و ورزشی در استان افزود: در سال ۹۲ میزان مشارکت خیرین ۳۰،۸ درصد بود که امسال به ۸۱،۱ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در مجموع از سال ۹۲ و با شروع فعالیت دولت یازدهم تاکنون چهار هزار و ۴۲۱ کلاس درس در قالب ۷۳۰ مدرسه در استان با مشارکت بالای خیرین احداث شده است که یکی از دستاوردهای درخشان دولت‌ تدبیر و امید در  راستای توسعه فضاهای آموزشی در استان است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان افزود: در مجموع از سال ۹۲ تاکنون ۷۳۰ طرح آموزشی، پرورشی و ورزشی در قالب ۵۴۸ طرح مشارکتی و مردمی و ۱۸۲ طرح دولتی در استان اصفهان احداث شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۲ درمجموع ۳۹ طرح در قالب ۳۷۲ کلاس در استان احداث شد که ۲۹،۶ درصد آن دولتی و ۳۰،۸ درصد مشارکتی بود.

وی افزایش ایمنی مدارس در بحث مقاوم سازی و ارتقای سیستم‌های گرمایشی را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید با کمک و مشارکت خیرین برشمرد و گفت: ایمنی مدارس استان در هشت سال گذشته با بهره‌گیری از فناوری نوین و مقاوم سازی افزایش یافته بطوریکه در بحث ارتقای سیستم‌های گرمایشی رشدی بالغ بر ۴۵ درصد داشته است.

به گفته میربد در سال ۹۲ بالغ بر ۱۴ هزار کلاس درس در استان نیازمند مقاوم‌سازی بود که این آمار در زمان حاضر به کمتر از ۱۰ هزار کلاس درس رسیده است.

وی یادآور شد: دولت در برنامه ششم سه میلیارد دلار اعتبار برای نوسازی و مقاوم سازی کلاس‌های درس به سازمان نوسازی مدارس کشور اختصاص داد که جهش خوبی در رفع مشکل مدارس نا ایمن است.

توسعه مشارکت خیرین با طرح آجر به آجر

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان طرح "آجر به آجر" را اقدام عملی دیگر دولت برای تکمیل فضاهای آموزشی در استان برشمرد و گفت: اجرای این طرح مشارکت مردمی و حضور بیشتر خیرین را در احداث و تجهیز فضاهای آموزشی استان توسعه می‌دهد.

وی با بیان اینکه گسترش مشارکت خرد مردمی در امر مدرسه‌سازی در واقع مهم‌ترین راهبرد این طرح است گفت: جلب مشارکت شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی و ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه‌ساز از دیگر اهداف این طرح است که باید با جدیت دنبال شود.

 مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس اصفهان، همچنین برچیده شدن بنای مدارس خشتی و گلی را از اقدامات و تاکیدات دولت در استان برشمرد و گفت: با توجه به تاکید مقام عالی وزارت آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور و همت و همراهی خیرین، با اقدامات صورت گرفته اکنون هیچ مدرسه خشتی و گلی در استان وجود ندارد و جای خود را به مدارس ایمن و استاندارد دادند.

وی یکی از اهداف و اولویت‌های این اداره‌کل در سالی که به جهش تولید نام گرفته تلاشی دوچندان برای رفع محرومیت در مناطق کم برخوردار استان به لحاظ فضاهای آموزشی عنوان کرد.

به گفته میربد در سال جهش تولید، رویکرد صنعتی‌سازی بمنظور افزایش سرعت احداث فضاهای آموزشی در استان دنبال می‌شود و کاهش زمان اجرای طرح‌ها و سرعت در فرآیندهای انبوه‌سازی، افزایش عمر مفید سازه‌ها و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز از جمله اهداف صنعتی‌سازی است

مشارکت ۸۰ درصدی خیرین در طرح‌های مدرسه سازی اصفهان

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه‌ساز اصفهان گفت: در چند ساله اخیر خیرین مدرسه‌ساز استان برای احداث و یا تکمیل فضاهای آموزشی مشارکتی ۸۰ درصد داشتند.

فریدالدین عبدیزدان در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت بطور متوسط سالانه ۳۷۰ باب کلاس درس احداث و به آموزش و پرورش استان تحویل داده شده است.

ضرورت افزایش ۴۰ درصدی مشارکت خیرین در سالجاری

به گفته وی مشارکت خیرین در سال ۹۸ حدود ۱۱۵ میلیارد تومان بوده و میزان مشارکت خیرین در سال ۹۹ باید تا ۴۰ درصد افزایش یابد و به ۱۶۰ میلیارد تومان برسد.

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه‌ساز اصفهان افزود: با اجرای طرح آجر به آجر تا سال ۱۴۰۰ باید مشارکت خیرین به ۲۶۰ میلیارد تومان برسد و ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: اجرای طرح آجر به آجر که با ایجاد دغدغه بین مردم و همکاری مثلث سه وجهی اداره کل نوسازی مدارس، اداره کل آموزش‌ و پرورش و مجمع خیرین مدرسه ساز استان انجام شود، موجب افزایش امکان استفاده از ظرفیت مردمی و مشارکت خُرد در زمینه ساخت و توسعه فضاهای آموزشی می‌شود.

عبدیزدان  افزود: طرح "آجر به آجر" با هدف گسترش و توسعه مدرسه‌سازی و با دستور وزیر آموزش و پرورش و بمنظور حضور خیرینی با توان مالی اندک برای سهیم بودن در مدرسه سازی از هفته جاری در کشور آغاز شد.

وی یادآور شد: با توجه به میزان تعهد خیرین در امر مدرسه سازی، استان اصفهان رتبه سوم را در کل کشور دارد و امید است با تحقق اهداف مدنظر، سهم مشارکت آن‌ها بیش از قبل شود.

وی بر ارزیابی نیازهای مدارس استان تاکید کرد و گفت: اکنون در استان اصفهان ۴۶ مدرسه سنگی با ۱۵۲ کلاس نیازمند جایگزینی مدارس مستحکم، ۶۰ مدرسه با ۲۴۹ کلاس نیازمند ساخت سرویس بهداشتی، ۱۵۸ مدرسه با ۴۰۷ کلاس نیاز است.

عبدیزدان با اشاره به ضرورت حضور بیشتر خیرین در رفع مشکلات عرصه تعلیم و تربیت استان گفت: در زمان حاضر هشت درصد از کل کلاس‌های دایر استان به تعداد ۲۵۶ مدرسه به صورت دو نوبته فعال است که ۱۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی استان را در خود جای داده است که یک نوبته شدن این مدارس نیازمند همت و حضور بیشتر انسان های نیک است.

وی به نیاز استان به احداث ۱۵ مدرسه  استثنایی اشاره کرد و گفت: این مهم نیز در دستور کار مجمع خیرین مدرسه‌ساز اصفهان قرار دارد.

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه‌ساز اصفهان از خیران به عنوان الگوهای فرهنگی جامعه یاد و اضافه کرد: این افراد که همگی از اقشار متمول جامعه نیستند با گذشت مال خود در راه اعتلای فرهنگی و آموزشی جامعه گام برمی‌دارند.

 استاندار اصفهان گفت: خیران مدرسه‌ساز با نیت خیرخواهانه خود و ساخت و تجهیز مدارس، بخشی از مشکلات عدیده آموزش و پرورش را رفع می‌کنند.

عباس رضایی افزود: برایند اعتبارات جذب شده در مدرسه‌سازی نشان‌دهنده عزم راسخ دولت در امر آموزش و پرورش است ولی خیران مدرسه‌ساز بازوی توانمند امر مدرسه‌سازی هستند.

مجمع خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان در سال ۱۳۷۸ به منظور جذب هر چه بیشتر خیرین و ساماندهی کمک‌های مردم در حوزه مدرسه‌سازی تشکیل شد.
این مجمع با ۸۰۰ عضو در ۱۶ شهرستان استان اصفهان فعال است.

بیش  از ۹۲۰ هزار و ۵۰۰ دانش آموز  در سال تحصیلی گذشته در مقاطع مختلف در پنج هزار و ۳۰۰ آموزشگاه استان اصفهان تحصیل کردند

برچسب‌ها دولت تدبیر و امید اصفهان سازمان نوسازی مدارس مشارکت های مردمی خیرین مدرسه ساز پروندهٔ خبری مدرسه سازی با طرح «آجر به آجر»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت تدبیر و امید اصفهان سازمان نوسازی مدارس مشارکت های مردمی خیرین مدرسه ساز دولت تدبیر و امید اصفهان سازمان نوسازی مدارس مشارکت های مردمی خیرین مدرسه ساز خیرین مدرسه ساز امر مدرسه سازی مدرسه ساز اصفهان خیران مدرسه ساز مشارکت خیرین فضاهای آموزشی مدیرکل نوسازی میلیارد تومان هزار کلاس درس آموزش و پرورش توسعه و تجهیز تجهیز مدارس استان اصفهان مدارس اصفهان نوسازی مدارس مجمع خیران مقاوم سازی آجر به آجر کل نوسازی سال ۹۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید استاندار البرز از پروژه‌های ساخت مدارس خیرساز و مشارکتی

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی عبداللهی استاندار البرز صبح جمعه با همراهی مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان از پروژه‌های ساخت مدارس خیرساز و مشارکتی البرز در قالب تعهد ساخت ۱۰۰ مدرسه در دور دوم سفر ریاست جمهور به این استان بازدید کرد.

شایان ذکر است بر اساس مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان البرز طی مشارکت دولت و خیرین نیک اندیش استان ۱۰۰ مدرسه ساخته و تحویل آموزش و پرورش استان شد و استاندار البرز در سفر دوم هیأت دولت سیزدهم ساخت ۱۰۰ مدرسه دیگر را نیز متعهد شد.

بنیاد خیریه نصر نیز در این راستا ورود بسیار خوبی داشته و در دیدار و گفت وگو با استاندار البرز ساخت چندین کلاس درس را تقبل کرده و اکنون پروژه‌های این بنیاد خیریه در حال پیشرفت هستند.

کد خبر 6064658

دیگر خبرها

  • ساخت و تحویل ۱۰۴ مدرسه در لرستان
  • سرانه فضای آموزشی استان اردبیل پایین‌تر از میانگین کشوری است
  • بازدید استاندار البرز از پروژه‌های ساخت مدارس خیرساز و مشارکتی
  • تجهیز ۲ هزار و ۸۰۰ مدرسه به فضای ورزشی 
  • جامعه نخبگان کار و تولید به کمک مردمی سازی اقتصاد بیایند
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزشی برای بهبود و تقویت زیرساخت‌های آموزشی کهگیلویه و بویراحمد
  • ۳۰ درصد مدارس اردبیل خیّرساز است
  • 30 درصد مدارس اردبیل خیّرساز است
  • انعقاد تفاهم‌نامه احداث مدرسه ۱۲ کلاسه مشارکتی در شهر قاین
  • رونق بازار مسکن در گرو افزایش و مشارکت های مردمی است