Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@00:16:29 GMT

تبلت دانش‌آموزی و بحران‌های موجود

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۶۳۰۶

تبلت دانش‌آموزی و بحران‌های موجود

در روزهای کرونایی تبلت‌های دانش آموزی در حالی به داد آموزش کشور می‌رسد که درباره کم و کیف استفاده از آن برای دانش آموزان و حتی بزرگسالان تاکنون اقدامات مناسب انجام نشده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بیش از یک دهه از چالش‌های وزارت آموزش و پرورش درباره سیم کارت‌ها و تبلت‌های دانش آموزی می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون این وزارتخانه به پاسخ قطعی و مناسبی در زمینه کم و کیف استفاده از این نرم افزار نرسیده است اما در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا سیستم آموزش کشور غافلگیر شده و شاهد راه‌اندازی و توسعه آموزش‌های آنلاین در قالب شبکه شاد و آموزش از طریق تلویزیون و دیگر شبکه‌های فضای مجازی مدنظر قرار گرفت.

بر اساس گزارش وزارت آموزش‌وپرورش عدم عضویت ۴ میلیون و ۷۱۸ هزار دانش‌آموز در شبکه شاد را علت  عدم دسترسی به تبلت و گوشی می‌دانند. این در حالی است که تاکنون در زمینه دسترسی دانش آموزان در فضای مجازی فرهنگ‌سازی نشده است. درضمن نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای بزرگسالان نیز کم و کیف و فرهنگ استفاده از این نرم افزار آموزش داده نشده است. در روزهای اخیر رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، درباره راه‌اندازی پویش ملی تبلت گفته است که امیدواریم این پویش ملی سراسری شود و ما شاهد مشارکت جدی دستگاه‌ها و شرکت‌های تجاری باشیم. هزینه ساخت یک مدرسه زیاد است، اما یک تبلت دانش آموزی با یک و نیم میلیون تومان هزینه می‌تواند آموزش با کیفیت را در اختیار یک دانش آموز محروم قرار دهد و او را به مدرسه برگرداند. حتی کمک‌های خرد مردمی می‌تواند موثر باشد.

تبلت دانش آموزی باید محدود باشد

نرگس ملک‌زاده، کارشناس آموزش‌وپرورش، درباره آسیب‌های تهدیدکننده در فضای مجازی برای دانش‌آموزان گفت: قبل از اینکه آموزش‌های مجازی به آنلاین تبدیل شود تقریبا همان آسیب‌ها با آموزش‌های مجازی فرد را تهدید می‌کند.

 او اظهار کرد: دانش‌آموز به‌دلیل شرایط سنی در یک فضای گسترده مجازی تحت آموزش‌هایی قرار می‌گیرد که این فضا با گروه سنی او چندان همخوانی ندارد.

ملک‌زاده ادامه داد: دانش آموزان در این دوره تحصیلی از  ابزارهای هوشمند خانواده‌ها استفاده می‌کردند. هرچند در ایام کرونا آموزش‌ها به‌جایی رسید که پدر و مادر تهیه یک گوشی مستقل برای دانش آموز را از احتیاجات می‌دانستند. وقتی پای حرف خانواده می‌نشینیم می‌بینیم خانواده‌ها از شرایط اقتصادی مناسب برخوردار نیستند. برای مثال بنده می‌خواستم برای فرزندم در سال‌های ابتدای دبیرستان تلفن همراه تهیه کنم، اما به دلیل شیوع کرونا مجبور شدم تبلت را در اختیارش قرار دهم. همچنین نرم افزارها را برایش نصب کردم، چون در نرم افزار واتساپ گروه تشکیل شده بود و به واسطه آن مجبور شدیم آزادی‌های بیشتری داشته باشد.

 این کارشناس آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر قرار باشد تبلت‌های دانش آموزی با ویژگی‌های دانش آموزی ساخته شود این نرم افزار باید از ویژگی‌های محدود کننده برخوردار شود تا فقط نرم‌افزارهای آموزش و پرورش را پشتیبانی کند.

 این کارشناس آموزش و پرورش افزود: البته این اقدام قرار است برای دانش آموزان در مناطق محروم در نظر گرفته شود. نکته قابل توجه این است که دانش آموزان محروم بی‌شک خانواده‌هایی دارند که به دلیل مشغله‌های مالی کنترل بر روی فرزندان‌شان اندک است. در صورتی که تبلت در اختیار  دانش آموزان قرار بگیرد، آسیب‌های مختلف دانش آموز را تهدید می کند.

ملک‌زاده تاکید کرد: باید آموزش و پرورش بتواند تبلتی را برای تمامی دانش آموزان طراحی کند که محدودیت استفاده از برنامه‌ها را داشته باشند تا دانش آموز نتواند تمامی برنامه‌ها را نصب کند. در صورت تهیه این تبلت دانش آموزان نیز می‌توانند آن را تهیه کنند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: تنها ویژگی تبلت‌های دانش آموزی محدود بودن آن است.  برای مثال اگر خانواده بخواهد برای دانش آموز هزینه کند شاید برای اقتصاد خانواده مناسب نباشد. باید برای آموزش در مجازی راه چاره اندیشید و هزینه‌ها را کاهش داد.

او افزود: باید محتواهای آموزشی را به شکل جزوه‌های آموزشی، سی دی و  کتاب‌های آموزشی موثر تدریس و ... در اختیار دانش آموز قرار داد. از سوی دیگر می‌توان جزوه و کتاب در اختیار دانش آموزان در مناطق محروم قرار داد، بلکه هم‌اکنون بحث سرسام‌آور هزینه نت مطرح است که باید فکر به حال این موضوع کرد.

فضای مجازی عدالت آموزشی را به دنبال دارد/ مدرسه تلویزیونی 30 میلیونی!

قاسم احمدی لاشکی، معاون و امور مجلس حقوقی وزیر آموزش و پرورش، درباره پویش تبلت گفت: بسیاری از دانش آموزان کشور امکاناتی همچون تبلت و تلفن هوشمند در اختیار ندارند. در این شرایط دست یاری به سمت مجلس و دولت دراز می‌شود.

او اظهار کرد: در روزهای اخیر مدیرکل استان اصفهان در شورای معاونان  وزارت آموزش و پرورش گزارش داد و اعلام کرد حدود سه تا 5 هزار تبلت خریداری شده تا تمامی دانش‌آموزان بتوانند از این امکانات استفاده کنند. فضای مجازی عدالت آموزشی به دنبال دارد. در این شرایط معلم به آموزش پرداخته و فردی که در دورترین نقطه کشور قرار دارد می‌تواند بهترین تدریس را داشته باشد. بحث سخت افزاری است که باید تمامی افراد را از این امکانات برخوردار کرد.

 به گفته او برخی بر این باورند که در آموزش‌های مجازی نقش تربیت کم رنگ می‌شود، در این زمینه نیز معاونت پرورشی ورود پیدا کرده است. ضمن اینکه این ابزار همچون چاقوی دو لبه است. چگونگی استفاده از این ابزار نیز مدنظر قرار گرفته است.

 این مقام مسئول اظهار کرد: باید از این ابزار به شکل مناسب استفاده کرد.  محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس نشستی برگزار و انتظارات را مطرح کرد. در آن نشست مسئله تشکیل مدرسه تلویزیونی 20-30 میلیونی مطرح شد که در پی توسعه این گونه مدارس هستیم. برای مثال در کشورهای خارجی گوشی‌ها در اختیار دانش آموزان به نحوی طراحی شده که دانش آموز بتواند تکالیفش را انجام دهد. وزارت ارتباطات نیز باید همکاری کرده تا فقط اطلاعات مورد نیاز دانش آموز در اختیارش قرار بگیرد.

او افزود: می‌توان این مقوله را ساماندهی کرد و  به مرور زمان، ضعف‌ها مشخص شده و راهکارهای مناسب را ارائه داد.  

انتهای پیام: 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تبلت تبلت های دانش آموزی برای دانش آموزان کارشناس آموزش دانش آموزان برای دانش آموز آموزش و پرورش وزارت آموزش فضای مجازی تبلت دانش نرم افزار آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۶۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد/ هلند حریف یک‌هشتم نهایی

به گزارش خبرگزاری مهر، تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که با پیروزی در دو دیدار اول خود در مسابقات والیبال دانش‌آموزان جهان ۲۰۲۴ صعودش را از گروه مسجل کرده بود، از ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران در دیداری تشریفاتی به مصاف بلژیک رفت و توانست با پیروزی در دست‌های اول و دوم، بازی را در نهایت به سود خود خاتمه دهد.

در این دیدارها که در سه دست برگزار می‌شود، تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی کشورمان موفق شد مقابل بلژیکی‌ها در دست اول با نتیجه ۲۵ بر ۱۹ و در دست دوم با نتیجه ۲۵ بر ۱۴ پیروز شده و بازی را با حساب دو بر صفر به سود خود خاتمه دهد تا در نهایت با حداکثر امتیازات و به عنوان سرگروه، گروهD صعود کند.

تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی کشورمان در مرحله یک هشتم نهایی مسابقات والیبال دانش‌آموزان جهان باید پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه به مصاف هلند، تیم دوم گروه B برود که این دیدار در ساعت ۱۰:۳۰ به وقت تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 6086676 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • ۸۰ دانش‌آموز در حوزه فناوری‌ نو گواهی بین‌المللی دریافت کردند
  • اجرای طرح تابستانه ویژه مهارت آموزی دانش آموزان سنین 7 تا 18 سال
  • باشگاه خبرنگاران دانش آموزی پلیس افتتاح شد
  • بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد/ هلند حریف یک‌هشتم نهایی
  • بلژیک مقهور هنرنمایی دانش‌آموزان والیبالیست ایران
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • اردوگاه‌های دانش آموزی نیازمند اعتبار و بودجه
  • اردوگاه دانش‌آموزی در یزد ایجاد شود