Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم خاکبازان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: نه تنها میزان بروز بیماری در شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر است، بلکه طول مدت و شدت بیماری نیز کمتر می باشد.

وی اضافه کرد: تغذیه با شیر مادر، امکان تماس شیرخوار با پاتوژن‌های محیطی (میکروارگانیسم‌ها و مواد شیمیایی) را که ممکن است از طریق شیر مصنوعی، غذا و مایعات یا وسایل آلوده منتقل شود، محدود می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: همچنین شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، به واکسیناسیون در مقابل BCG، هموفیلوس آنفلوانزای تیپ b، پولیو، کزاز و توکسویید دیفتری پاسخ ایمنی بهتری می‌دهند.

خاکبازان بیان کرد: تغذیه با شیر مادر در برابر سندرم مرگ ناگهانی اثر حفاظتی دارد و این اثر با تغذیه انحصاری با شیر مادر قوی‌تر می‌شود.

وی افزود: اثر حفاظتی تغذیه با شیر مادر در برابر افزایش وزن و چاقی در شیرخوارانی که تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته‌اند، در مقایسه با آن‌هایی که با شیر مصنوعی و یا ترکیبی از شیر مادر و شیر مصنوعی تغذیه‌شده‌اند، بیشتر می‌باشد.

به گفته وی، تغذیه با شیر مادر با کاهش ۳۱ درصدی خطر بروز بیماری‌های التهابی روده در دوران کودکی همراه است.

مدیرگروه سلامت خانواده مرکز بهداشت قم گفت: مزایای روحی روانی تغذیه با شیر مادر در مادر آشکار است، زیرا شیردهی اوقاتی توام با آرامش ایجاد نموده و وابستگی عاطفی را تقویت می‌کند.

خاکبازان ادامه داد: تغذیه انحصاری شیرخوار با شیر مادر، شروع مجدد سیکل‌های معمول تخمدان و بازگشت باروری را در اکثر مادران شیرده به تاخیر می‌اندازد و این امر موجب پر شدن ذخایر آهن مادر و رفع کم‌خونی می‌شود.

وی با بیان این‌که تغذیه شیرخوار با شیر مادر، خطر سرطان پستان و تخمدان را کاهش می‌دهد، گفت: منافع اقتصادی تغذیه با شیر مادر را نیز می‌توان در ابعاد فردی، اجتماعی و ملی محاسبه کرد.

وی افزود: تغذیه با شیر مادر باعث می‌شود که بار بیماری‌های حاد و مزمن دوران شیرخوارگی، بیماری‌های مادر، هزینه‌های سالانه مراقبت‌های بهداشتی، هزینه سلامت جامعه و زنان، شیرخواران و کودکان برای شیر مصنوعی، هزینه کارفرمایان و هزینه غیبت کارمندان و کم شدن درآمد خانواده مرتبط با غیبت از کار کاهش یابد.

خاکبازان اضافه کرد: تغذیه با شیر مادر همچنین بار وارده به محیط‌زیست ناشی از قوطی‌های شیر مصنوعی و بطری‌های شیر را کاهش داده و از انرژی لازم برای تولید و نیز حمل‌ونقل محصولات تغذیه مصنوعی می‌کاهد.

۱۰ لغایت ۱۶ مرداد هفته جهانی شیر مادر نام‌گذاری شده و «سیاره‌ای سالم؛  با حمایت از تغذیه با شیر مادر» عنوان شعاری است که سازمان جهانی بهداشت برای سال ۲۰۲۰ برگزیده است.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تغذیه با شیر مادر شیر مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۶۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران

«شکاف کام و لب» یک نقص خلقتی است که معمولاً در دوران جنینی در طول تشکیل صورت نوزاد رخ می‌دهد. این شکاف می‌تواند از کنار کام تا لب بروز کند و در برخی موارد تا پایین گوش نیز گسترش یابد.

عبدالجلیل کلانتر هرمزی، فوق تخصص جراحی پلاستیک با اشاره به قابل اصلاح بودن شکاف لب و کام اظهار کرد: این عارضه یک ناهنجاری هنگام تولد است، در کشورهای پیشرفته آمار ابتلا به آن به ازای هر ۷۰۰ نفر یه مورد است اما این آمار در کشور ما به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد مبتلا به شکاف لب است.

وی افزود: این ناهنجاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن ها ژنتیکی است که از طریق ژن منتقل می‌شود، همچنین مصرف بعضی از داروهای خواب‌آور، ضد تشنج و آرامبخش‌ها توسط مادر، در مدت زندگی جنینی بویژه در سه ماه نخست می‌تواند موجب این عارضه شود.

هرمزی ادامه داد: بعضی از عفونت‌های ویروسی مثل سرخک، سرخچه و اوریون می‌تواند موجب شکاف لب و کام باشد، همچنین مصرف سیگار و الکل نیز از عوامل دیگر این عارضه شناخته می‌شوند.

وی گفت: شکاف لب و کام بیش از ۱۰۰ نوع وجود دارد و بسته به عامل بیماری‌زا و میزان اثر و زمان تاثیر آن در جنین می‌تواند تنوع ایجاد کند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: اگر جنینی با این عارضه متولد شود با توجه به شدت، بیماری‌های همراه و نوع بیماری شکاف لب، درمان‌های متفاوتی تجویز می‌شود که مهم‌ترین آن ها جراحی است. درمان‌های مراقبتی، روانکاوی، روانشناسی، مددکاری‌ اجتماعی، مراقبت‌های برای شیرخوردن، بهداشت و عفونت‌های زخم نیز از دیگر مراحل درمان است.

وی افزود: در صورتی که شکاف لب و کام لب پیچیده نباشد معمولاً زیر ۵ ماهگی و ترجیحا ۳ تا ۴ ماهگی عمل جراحی امن و خوبی برای بیمار انجام خواهد شد که در ۹۰ درصد موارد به جراحی تکمیلی نیازی نیست.

منبع: آنا

دیگر خبرها

  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • مهارت کارشناسان اورژانس ناجی مادر و نوزاد دوقلویش
  • لایروبی و مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان برای مهار سیلاب
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • تلف شدن ۸۰درصد نوزادان حیات وحش که بوی انسان گرفتند