«جایزه بزرگ سرو» برگزیدگان خود را شناخت/ برترینهای تئاتر مقاومت
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۶۵۶۹
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، آیین اختتامیه و اهدای جوایز نخستین جایزه بزرگ سرو، عصر سهشنبه ۱۴ مردادماه با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین شفیعی مدیر تماشاخانه سرو، حسین مسافرآستانه و مسئولان بنیاد روایت فتح در تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در ابتدای این مراسم ضمن تبریک ایام ولادت امام هادی و دهه ولایت گفت: بهمن سال ۹۸ بود که با جمعی از دوستان در حال برنامهریزی برای سال ۹۹ بودیم، ایده این رویداد مطرح و پیگیری شد تا امروز که برپا شده و به ایستگاه پایانی رسیده است. شناسایی تولیداتی که درباره موضوع جایزه بزرگ سرو است و ترغیب و تشویق فعالان این عرصه جزو اهداف اصلی این رویداد بود. پس از این تصمیم، نامهای به سازمانهای تئاتری با رویکرد مورد نظر ارسال کردیم تا آثار تولیدی و یا شناسایی شده خود را برای شرکت در این رویداد به ما معرفی کنند. به این ترتیب بیش از ۲۷۰ اثر به جشنواره معرفی شد که پس از ارزیابیهای اولیه ۴۵ اثر وارد مرحله نهایی شد که با داوری رایانی، قطبالدین صادقی و حسین پاکدل ارزیابی شدند.
وی با تاکید بر اهمیت تئاتر شهرستانها گفت: استانها بسیار مورد توجه ما بودند و برای ما شگفتآور بود که این تعداد اثر با دغدغه دفاع مقدس از سوی هنرمندان سراسر کشور تولید و برای شرکت در این رویداد ارائه شد. امیدواریم سال بعد هم دومین دوره جشن جایزه بزرگ سرو را برپا کنیم. رویدادهای پیش روی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مدیون حمایتهای یاشار نادری رییس بنیاد فرهنگی روایت فتح است، از همین جا از ایشان قدردانی میکنم.
سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد نیز با حضور در این مراسم عنوان کرد: ایران سرزمین سبز و زیبایی است و برای ادامه حیات به هوشمندی بسیاری نیاز دارد. سرو که نماد مقاومت و ایستادگی است نام شایستهای برای این رویداد هنری فرهنگی و هنری است. اینکه ۲۷۰ اثر برای این رویداد ارسال شده است برای ما تعجب آور نیست، چرا که در سال ۹۷ بیش از ۷۰۰۰ نمایش روی صحنه رفت که از این میان سومین رتبه به لحاظ تعداد نمایشهایی با همین موضوع جایزه بزرگ سرو بود. همچنین در سال ۹۸ هم که با مشکلات ناشی از کرونا رو به رو بودیم بیش از ۶۰۰۰ نمایش روی صحنه رفت که باز هم از این میان سومین رتبه به لحاظ تعداد به آثاری با موضوع مقاومت، ایثار و دفاع مقدس اختصاص داشت. این تعداد نمایش با این موضوع ناشی از تشویق هنرمندان نیست، بلکه ناشی از ارادت هنرمندان، بصیرتشان و اهمیتی که ایثار و سرگذشتگی برای عزت و سربلندی کشورشان دارد، است.
برگزیده این جایزه به شرح ذیل هستند:
*موسیقی:
لوح تقدیر و هدیه نقدی بخش موسیقی برای نمایش «اعوجاج» از البرز به آرمین واثقی رسید.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی برای نمایش «رگ» از تهران به محمد ملکی اصل رسید.
*طراحی صحنه:
لوح تقدیر و هدیه نقدی برای طراحی صحنه نمایش «زیپ» به مونا قنبری رسید.
تندیس سرو، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به سعید آقایی برای نمایش «دایک» از خراسان شمالی رسید.
*بازیگری زن:
لوح تقدیر و هدیه نقدی بخش بازیگری زن برای نمایش «برگشتن» به شیرین بینا رسید.
تندیس سرو، دیپلم افتخار و هدیه نقدی برای نمایش «رگ» از تهران به الهه شه پرست رسید.
الهه شه پرست بازیگر برگزیده با تشکر از برگزار کنندگان جشنواره و گروه نمایش رگ و عوامل این اجرا گفت: از استاد عزیزم ایوب آقاخانی کارگردان این نمایش نیز تشکر میکنم ایوب آقاخانی از کارگردانهایی است که هر بازیگری آرزو دارد و لذت میبرد که با او کار کند.
* بازیگری مرد:
لوح تقدیر و هدیه نقدی برای برگزیده بازیگری مرد به محمد رشنو برای بازی در تئاتر «کوچه برزیلیها» از استان البرز رسید.
رشنو پشت تریبون گفت: از کارگردان و دوستان البرزی ام که الان جایشان خالی است، تشکر میکنم.
تندیس سرو، دیپلم افتخار و هدیه نقدی برگزیده بازیگری مرد به مجید رحمتی برای نمایش «برگشتن» از تهران تقدیم شد.
* نمایشنامهنویسی:
لوح تقدیر و هدیه نقدی بخش نمایشنامه نویسی به خیرالله تقیانی پور برای نمایش «برگشتن» رسید.
تندیس سرو، دیپلم افتخار و هدیه نقدی برگزیده نمایشنامه نویسی به محمد نقایی نویسنده نمایش «باغ خونی» از خراسان رضوی رسید.
* کارگردانی:
لوح تقدیر و هدیه نقدی به کیانوش ایازی برای کارگردانی «نمایش» زیپ رسید.
تندیس سرو، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به حسین مسافرآستانه برگزیده کارگردانی رسید.
حسین مسافر آستانه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: دینی بر گردن دارم که درباره نمایش «برگشتن» عرض کنم و آن هم این است که از تک تک اعضای گروه تقدیر و قدردانی میکنم این نمایش اگر با همه اعضای کوچک و بزرگ تیم در دور اول و دوم اجرا با عشق و همدلی قرار نمیگرفتند، ما هرگز نمیتوانستیم کار را به این شکل داشته باشیم. هیچ نقش این نمایش فرعی نبود چرا که همه با هم همدل بودند و کوچکترین حضورشان موثر بود بنابراین این جایزه تقدیم همه کسانی است که در این نمایش جلو و پشت صحنه همراه بودند.
وی در ادامه افزود: برگشتن من به «برگشتن» و برگشتن تئاتر مدیون پیگیریهای جواد نوری و خیرالله تقیانی بود که من از این ۲ نفر نیز سپاسگزارم.
* نمایش برگزیده
لوح تقدیر و هدیه نقدی به نمایش «رگ» به کارگردانی ایوب آقاخانی از تهران رسید.
تندیس سرو، لوح تقدیر و هدیه نقدی به نمایش «برگشتن» به تهیهکنندگی جواد نوری از تهران تقدیم شد.
پس از اجرای مراسم، نمایش «دستهایم کو مم حسن» به اجرای عموم در تماشاخانه سرو در آمد.
کد خبر 4991367 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: امیرحسین شفیعی قطب الدین صادقی حسین مسافرآستانه سعید آقایی حمید نیلی تماشاخانه سرو سید مجتبی حسینی مجید رحمتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حسین پاکدل ایوب آقاخانی شیرین بینا جواد نوری ویروس کرونا تئاتر ایران فیلم سینمایی فیلم کوتاه برنامه تلویزیونی موسیقی ایرانی سازمان سینمایی شبکه سه سیما خسرو سینایی شبکه پنج سیما سینمای مستند موسیقی نواحی رادیو نمایش انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس لوح تقدیر و هدیه نقدی هدیه نقدی جایزه بزرگ سرو هدیه نقدی برای نمایش تندیس سرو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۶۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ ونوس بهنود: نمایش شاماران به کارگردانی ساسان شکوریان ترکیب هنرمندانهای از هنر پیشینهدار سیاهبازی و افسانهای کهن از داستانهای هزار و یک شب را بازگو میکند.
تماشاخانه سنگلج، یکی از قدیمیترین سالنهای نمایش تهران است که این روزها ضرورت تعمیر، نگهداری و توسعه آن سوژه اخبار شده، این بار نیز با نمایش شاماران، هنرمندان و هنردوستان را میزبانی کرد.
شاه ماران یا شاماران اسطورهای از موجودی نیمهزن و نیمهمار است که در بین مردم کردنشین سمبل برکت، دانش و شفا است. اما چه شد که هنرمندان سرشناس متعددی به دیدن نمایش این داستان اسطورهای نشستند.
میتوان اسرار هویدا کرد و نجات یافت
تئاتر هنر نخبگان است، اما دروازه یادگیری آن برای عموم گشوده است. شاماران در تلفیق زیبایی از سیاهبازی هنر کهن و اصیل ایرانی با افسانهای جامانده از هزارهها به دنبال انتقال همان پیامهایی است که هر روز در زندگی به آن نیازمندیم.
بازی روان بازیگران و تسلط بر نقش، چهرهپردازی متناسب با نقش و همچنین سیالیت زمانی از گذشته به دوره معاصر و برعکس اجرایی روان را در اختیار بیننده قرار میدهد. هر چند کارگردان میتواند کمی از ابهام ماجراها کاسته و کلیدهای بیشتری در اختیار تماشاگر قرار دهد، اما سطح اجرای مقبول غیر قابل انکار است.
سیاهباز در نقش جاماسب ظاهر میشود. جوانی که در افسانهها برای پیدا کردن عسل در غاری حبس میشود و دوستانش تنهایش میگذارند. دراین نمایش گنجی که میتواند زندگی سیاهباز را دگرگون و او را از فقر و فلاکت برهاند جایگزین عسل شده است. سیاهباز در قبرستانها به دنبال گنج است و کیست که نداند بر روی هر گنجی ماری خفته است.
در افسانه جاماسب او به باغ مارها که در کنار شاه مار خود زندگی میکنند میرسد و به شرط آن که جایی ازاین مکان نامی نبرد، زندگی خود را با شاه مار آغاز میکند. شاه مار با چهرهای موحش تنها یک تمنا از او دارد و آن هم وفای به عهد است. اما جاماسب برای نجات خود بارها و بارها عهدشکنی میکند.
آنجا که دروغ است وقاحت موج میزند
شاماران یکی از سمبلهای مورد احترام مناطق کردنشین است که به عنوان نشانه برکت و دانش تصاویر آن در جای جای خانهها کشیده و از تصویر آن مجسمه و گلدوزیهایی در بین لوازم زندگی دیده میشود. آن چهره کریه زنی که نیمی از تنش یک مار است، بر خلاف آدمهای روی زمین به وفاداری و صداقت ارج مینهد.
اما هرجا دروغ باشد، وقاحت موج میزند و سیاهباز به همراه گروهی از بازیگران به مصداق توده مردم با لودگی و مسخرهگی به عهده خود پشت پا میزند.
اما داستان در همین جا خاتمه نیافته است. به جای سکه و زر گنج واقعی همان شاماران است که پادشاه برای بهبود خود از بیماری در به در به دنبال اوست. جادوگری که در بارگاه پادشاه است میگوید برای شفایش باید جغدی که در وجود خود دارد را بیرون بکشد. تمثالی از شومی و کراهت و خباثت.
سیاهباز که اسرار دیدن شاماران را بر ملا کرده توسط وزیر پادشاه اسیر میشود و با کمک او شاماران به نزد پادشاه آورده میشود. سیاهباز میگوید برای معیشت روی خود را سیاه کرده، اما دراین داستان به دلیل خیانت به گنجینه دانش و معرفت، روسیاه است. پرداختن به افسانههای بومی و طرح آموزههای آن، در وضعیتی که به اعتقاد نادر ابراهیمی نویسنده سرشناس، به یک رستاخیز اخلاقی نیازمندیم، همان چشمه آب روانی است که هر انسانی در عطش آن است.
نویسنده و کارگردان در نهایت شاماران را، چون افسانهاش به دست پادشاه میدهد و او تکه تکه میشود. اما پایان خوش آنجاست که به خاطر حماقت و حرص و ولع، هر که بدی کرده به سزای اعمالش میرسد. بر خلاف جاماسب که به دانش دنیا آگاه شده و حکیم بزرگی میشود، سیاهباز در قعر کردههای خود روسیاه باقی میماند. اما همیشه فرصتی برای بازگشت به سوی خیر هست. قلب پرمهر و سلامت سیاهباز به کمکش میآید تا بتواند تیرهروزی و تیرهرویی خود را به کنار بزند.
نمایش سیاهبازی شاماران در بیست و یکمین جشنواره بین الملی نمایشهای آیینی و سنتی ایران شرکت کرده تا آیینهای اصیل ایرانی را باردیگر نقل کند. اثری که هنرمندان و اهالی قلم بسیاری را به تماشای خود مهمان کرد.
این اثر نمایشی تا ۷ اردیبهشت در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد.
انتهای پیام/