Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-19@05:18:46 GMT

مصرف مکمل ویتامین دی (D) را فراموش نکنید

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۶۸۰۰

مصرف مکمل ویتامین دی (D) را فراموش نکنید

با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین "D" در جامعه، قبل از ارائه مگادوز یا دوز پيشگيري (ماهي يك عدد مكمل 50000 واحدي)، اجرای دستورالعمل های موجود مکمل یاری ویتامین D ضروری است. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین "D" در جامعه، قبل از ارائه مگادوز یا دوز پیشگیری (ماهی یک عدد مکمل ۵۰۰۰۰ واحدی)، اجرای دستورالعمل‌های موجود  مکمل یاری ویتامین  D  ضروری است  و اندازه‌گیری سطح سرمی ویتامین "D" فقط در مواردی که پزشک تشخیص داده است باید انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ویتامین D به عنوان ویتامین محلول در چربی دارای نقش‌های متعددی در بدن می‌باشد از جمله شرکت در متابولیسم کلسیم و فسفر در سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی. کمبود ویتامین D در بروز بیماری‌های غیرواگیر، از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و بیماری‌های خودایمنی دیده شده است.

از جمله راهکار‌های پیشگیری و کنترل کمبود ریز مغذی‌ها درسیستم بهداشتی درمانی کشور: مکمل یاری، غنی سازی مواد غذایی وآموزش و اصلاح الگوی غذایی جامعه است.  ویتامین D را می‌توان از سه منبع دریافت کرد: تولید در داخل بدن از طریق قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین D و مصرف مکمل.

مقادیر مورد نیاز به ویتامین D برای هریک از گروه‌های سنی و فیزیولوژیک مطابق  جدول شماره ۱ می‌باشد.



جدول ۱:  مقادیر مورد نیاز روزانه ویتامین D برحسب گروه سنی و فیزیولوژیک

گروه سنی

واحد بين المللي در روز( Iu/d)

نوزادان 0تا 6 ماه

400

نوزادان از 6 ماه تا 1 سال

400

کودکان 1 تا 3 سال

600

کودکان 4 تا 8 سال

600

کودکان از 8 تا 18سال

600

افراد 19 تا سن 70 سالگي

600

افراد 71ساله و بیشتر( زنان)

600

افراد 71ساله و بیشتر( مردان)

800

 

 

جدول2: طبقه بندي کفايت 25 دي هيدروکسي ويتامين D3 سرم (منبع: انجمن غدد درون ریز امریکا 2011)

طبقه بندي

25 دي هيدروکسي ويتامين D3(نانو گرم بر میلی ليتر )

کمبود(deficient)

ناکافي(insufficient)

21–29

کافيsufficient))

> 30

مسمومیت(Toxic)

> 100

 با توجه به اینکه کمبود ویتامین D مطابق جدول شماره 2 در حال حاضر از مشکلات شایع در کشور به شمار می رود. به طوری که شیوع کمبود ویتامین Dاز حدود 24 درصد در کودکان 23-15 ماهه تا 86 درصد در مادران باردار متغیر است و این کمبود در شهرها بیشتر از مناطق روستایی در همه گروه های سنی دیده می شود بنابراین برنامه مکمل یاری مطابق جدول شماره 3 در حال اجرا در کشور می باشد:  

جدول3: برنامه کشوری مكمل یاری ویتامین D

نام مکمل

شکل دارو

گروه سني

مقدار و روش دادن مکمل

مولتي ويتامين يا ويتامين آ+د

قطره

شروع از روز 3 تا 5 تولد تا پايان 24 ماهگي

روزانه يک سي سي قطره آ + د يا مولتي ويتامين معادل 25 قطره در روز

ويتامين D

پرل

نوجوانان سن مدرسه (18-12 سال)

در طی 9 ماه از سال تحصیلی  هرماه يک عدد قرص ژله ای 50 هزار واحدي

پرل

جوانان

ماهانه يک عدد قرص ژله ای 50 هزار واحدي

پرل

ميانسالان

 

ماهانه يک عدد قرص ژله ای 50 هزار واحدي

پرل

سالمندان

ماهانه يک عدد قرص ژله ای 50 هزار واحدي

پرل

مادران باردار

از شروع بارداری تا هنگام زایمان روزانه يک عدد قرص ژله ای 1000 واحدی

پرل

مادران شیرده

در 6 ماهه اول شیردهی روزانه يک عدد قرص ژله ای 1000 واحدی

کلسيم/ کلسيم D

قرص

سالمندان

روزانه يک عدد قرص حاوي 200 یا 400 یا 500 ميلي گرم کلسيم و 400 واحد بين المللي ويتامين D

 

در مورد کودکان (2 تا 8 سال):در حال حاضر برنامه کشوری برای مکمل یاری آنها درنظر گرفته نشده است. با توجه به توصیه های کمیته کشوری پیشگیری و کنترل کمبود ویتامینD،  به مادران آموزش داده شود که هر 2 ماه یکبار یک عدد مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D تهیه و به کودک خود بدهند.

مکمل های تجویز شده از طریق سیستم بهداشتی درمانی تامین کننده بخشی از نیازها می باشد و مابقی باید از طریق منابع غذایی حاوی کلسیم (شیر و لبنیات، انواع کلم، حبوبات و ...) و ویتامین D (ماهی های چرب، لبنیات، زرده تخم مرغ و ...) تامین شود.

مصرف همزمان مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D با قرص کلسیم D بدون اشکال بوده و در محدوده ایمن از نظر دریافت ویتامین D قرار دارد. مکمل کلسیم همراه یا بعد از غذا میل شود.

براي پيشگيري از كمبود ويتامين "D" در زنان باردار، لازم است مطابق با دستورعمل مكمل ياري روزانه مادران باردار (1000 واحد روزانه)اقدام شود.

با توجه به اين كه نوع تزريقي ويتامين "D"، زيست دسترسي خوبي ندارد لذا در سطح پيشگيري از كمبود این ويتامين، شکل تزریقی آن توصيه نمي‌شود.

مصرف مکمل ویتامین D در ارتباط با بیماری با ویروس کرونا (COVID -19):

در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت هیچ گونه توصیه جدیدی مبنی بر مصرف مکمل ویتامین D به منظور پیشگیری از بیماری های تنفسی و ویروس کرونا (COVID -19)ارائه نکرده است . لذا برنامه مکمل یاری ویتامین D  مطابق با دستورالعمل های موجود برای گروههای سنی مختلف باید اجرا شود و مواردی که با تشخیص پزشک دچار کمبود ویتامین D می باشند توسط پزشک معالج و با استفاده از پروتکل های درمانی انجام می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ویتامین دی ویتامین بدن گروه سنی کمبود ویتامین یاری ویتامین روزانه یک مصرف مکمل مکمل یاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۶۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویتامینی که کمبود آن سبب احساس خستگی می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، احساس خستگی، بروز زخم‌های دهانی و همچنین افت توان ذهنی از جمله علائم کمبود ویتامین B۱۲ هستند.

بدن برای ساختن گلبول‌های قرمز خون به ویتامین B۱۲ نیاز دارد. همچنین برای حفظ سلامت سیستم عصبی و تولید DNA وجود این ویتامین ضروری است. به علاوه بدن برای تولید میلین از این ویتامین استفاده می‌کند. میلین ماده چربی است که اطراف عصب را می‌پوشاند. اما بدون وجود مقدار کافی از این ویتامین، عصب‌ها پوشش حفاظتی خود را از دست می‌دهند و فرد دچار احساس خواب رفتگی می‌شود.

همچنین از دیگر علائم کمبود ویتامین B۱۲ می‌توان به سردرد، احساس خستگی و از دست دادن اشتها اشاره کرد.

به گفته محققان، سال‌ها زمان نیاز است تا علائم کمبود ویتامین B۱۲ ظاهر شود و تشخیص آن می‌تواند پیچیده باشد.

اگر می‌خواهید جوان بمانید به این ۳ ماده غذایی لب نزنید ۵ نوشیدنی خنک‌کننده که برای بهبود سیستم گوارش باید امتحان کنید کد خبر 844822 منبع: خبرآنلاین برچسب‌ها سلامت ویتامین‌ خبر مهم

دیگر خبرها

  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • نریمان‌جهان: آمار من را فراموش نکنید!
  • این میوه کمبود‌های بدن را جبران می‌کند
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش اشتها می‌شود
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!
  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها
  • ویتامینی که کمبود آن سبب احساس خستگی می‌شود
  • کمبود این ویتامین سبب سردرد می‌شود
  • کمبود این ویتامین سبب سر درد می‌شود