Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین رئیس پارک علم و فناوری قزوین گفت: جهاد دانشگاهی به‌دنبال کاربردی‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی است، بر همین اساس می‌تواند نقش مؤثری در کشور داشته باشد؛ در دوران کنونی جهش تولید و ارتباط صنعت و دانشگاه از جمله مسائل مهم و حیاتی کشور محسوب می‌شود و جهاد دانشگاهی همچون گذشته می‌تواند در این زمینه‌ها نقش مهم و اساسی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی مافی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: توسط یکی از شرکت‌های پارک علم و فناوری پروژه‌ای را با جهاددانشگاهی اجرا کردیم که در ذهن من باقی مانده است در این پروژه توسط جهاددانشگاهی یک رام مترو تهران طراحی شد.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی بیشتر به‌دنبال کاربردی‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی است بر همین اساس می‌تواند نقش موثری در کشور داشته باشد؛ در دوران کنونی جهش تولید و ارتباط صنعت و دانشگاه از جمله مسائل مهم و حیاتی کشور محسوب می‌شود بر همین اساس این نهاد انقلابی  همچون گذشته می‌تواند در این زمینه‌ها نقش مهم و اساسی داشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی جهاددانشگاهی، جهادی بودن آن است و آن را جزو تکالیف خود دانسته تا در پروژه‌های مهم کشور که دستگاه‌های دیگر در آن ورود پیدا نمی‌کنند وارد شده و آن‌ها را عملیاتی و اجرایی کند.

خودکفایی از شاخصه‌های جهاددانشگاهی است

وی خاطرنشان کرد: خودکفایی از دیگر شاخصه‌های جهاددانشگاهی است چراکه شعار «ما می‌توانیم» را عملیاتی و اجرایی کرده است. جهاددانشگاهی در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن پروژه‌های بسیاری را در راستای خودکفایی اجرایی کرده است.

مافی تشریح کرد: جهاددانشگاهی روی تربیت نیروهای کارآمد تأکید دارد، بر همین اساس روی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دغدغه‌مند سرمایه‌گذاری می‌کند؛ جهاددانشگاهی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور اعتماد کرده و پروژه‌های بسیاری را به دست این جوانان توانمند سپرده است تا کشور را از تحریم‌ها و وابستگی به دیگر کشورها نجات دهد.

وی یادآور شد: بنده هم کار خود را با جهاددانشگاهی آغاز کردم چون این مجموعه علمی و انقلابی در پروژه‌هایی که برای بقیه رویا و دست‌نیافتنی بود ورود پیدا می‌کرد.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین عنوان کرد: افراد بسیاری در ذهنم مرور می‌شود که در جهاددانشگاهی تربیت شدند و امروز جزو مدیران موفق هستند. جهاددانشگاهی نسلی از مدیران را تربیت کرد که به شعار «ما می‌توانیم» اعتقاد دارند و با عملیاتی کردن آن نیازهای کشور را رفع می‌کنند؛ در واقع جهاددانشگاهی نیروهایی را تربیت کرده است که به خودشان متکی هستند و توانمندی خود را باور دارند.

وی گفت: حل مسائل و مشکلات زیست‌محیطی از جمله مواردی است که در استان قزوین روی زمین مانده و در حقیقت بین دستگاه‌های اجرایی بلاتکلیف است و حل آن نیز کار ساده‌ای نیست؛ با توجه به اینکه جهاددانشگاهی نهادی پویا و توانمند است می‌تواند در حل این آسیب‌ها کمک کند.

مافی اشاره کرد: راه‌اندازی شبکه بین واحدهای تولیدی در استان ضروری است بسیاری از واحدها نیازهایی دارند که در دیگر واحدهای تولیدی تأمین می‌شود ولی از ظرفیت یکدیگر اطلاعی ندارند جهاددانشگاهی می‌تواند در این حوزه نقش مهمی را بازی کند و گام بلندی را در حوزه خودکفایی کشور بردارد.

تعامل مدیران اجرایی با جهاد دانشگاهی کم شده است

وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی در اغلب حوزه‌ها مانند حوزه‌های نظامی، صنعتی و آموزشی ورود پیدا کرده که با موفقیت‌های قابل توجهی همراه بوده است؛ در چند سال اخیر نگاه‌ها به جهاددانشگاهی ضعیف‌تر شده است و مدیران کمتر به این نهاد پویا بها می‌دهند ولی جهاد در تمامی عرصه‌ها موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین ادامه داد: من احساس می‌کنم میزان تعاملات دستگاه‌های اجرایی با جهاد کمرنگ شده است، در برهه‌ای جهاد نقش موثرتری داشت و پروژه‌های بزرگ را به جهاددانشگاهی واگذار می‌کردند و جهاددانشگاهی نیز آن‌ها را به ریز پروژه تبدیل می‌کرد.

وی گفت: احساس می‌کنم در استان قزوین ارتباطات بین جهاد و دیگر دستگاه‌ها کمرنگ و شاید جهاد رقیب دیگر دستگاه‌ها شده است در صورتی که جهاد سطح بالاتری را دارد و باید برای خود پروژه‌های بزرگی را تعریف کند. اغلب شرکت‌ها به دلیل عدم توجیه اقتصادی سراغ برخی از پروژه‌ها نمی‌روند ولی جهاد می‌تواند در فع نیازهای اساسی کشور ورود پیدا کرده و نقش‌آفرینی داشته باشد و به جایگاه اصلی خود بازگردد.

مافی تأکید کرد: جهاددانشگاهی ما را به یاد شعار« ما می‌توانیم » می‌اندازد و تحقق این شعار را در این نهاد بسیار می‌توان مشاهده کرد. شاید در این سال‌ها به خاطر تأمین مالی به پروژه‌های کوچک‌تر روی آورده است.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین تصریح کرد: دوست دارم جهاد در ابرپروژه‌های کشور نقش‌آفرینی و ورود پیدا کند و از این طریق دوباره نقش مهم و اساسی خود را احیا کند؛ شاید جهاد در این چند سال به خاطر تأمین درآمد از دیگر محل‌ها از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته است.

مافی بیان کرد: امیدوارم برای حضور در جهاددانشگاهی فرصتی دوباره پیدا کنم؛ باید روحیه خودباوری درون فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تقویت شود و این نیروهای تربیت شده در جایگاه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند؛ جهاد از ثمره‌های مهم انقلاب است و در شرایط کنونی و دوران تحریم‌ می‌تواند نقش مهمی را در کشور داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی ما می توانیم پارک علم و فناوری رئیس پارک علم و فناوری قزوین جهاد دانشگاهی بر همین اساس ورود پیدا دستگاه ها پروژه ها نقش مهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۶۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری

مدیرکل دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در تبیین اقدامات معاونت سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی ریاست‌جمهوری در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان از افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، مهدی کرامتی در خصوص اقدامات معاونت توسعه و سیاست‌گذاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۲ در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان، اظهار کرد: با برگزاری سومین جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در پنجم دی ماه ۱۴۰۲ با حضور رئیس‌جمهور و تصویب آئین‌نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، شیوه‌نامه تخصیص حمایت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان و شیوه‌نامه برخورداری قراردادهای تحقیق و توسعه صنعت و دانشگاه از اعتبار مالیاتی، بخش مقررات‌گذاری قانون جهش تولید دانش‌بنیان، تکمیل و فرایند اجرای آن تا حد زیادی تسهیل شد.

وی افزود: برگزاری ۱۹ جلسه کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و قانون جهش تولید دانش‌بنیان، تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی، تصمیم‌گیری در خصوص پرونده‌های منع رقابت بخش دولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله تصمیم‌گیری در خصوص خروج مؤسسه صاپا (وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) از بازار مانیتورهای علائم حیاتی طی ۱۸ ماه و محدودسازی سهم مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی (وابسته به وزارت جهاد کشاورزی) در بازار پادزهر مار و عقرب به حداکثر ۳۳ درصد، تصویب چهار طرح سرمایه‌گذاری فناورانه سازمان‌های توسعه‌ای و تصویب هشت طرح سرمایه‌گذاری در زیست‌بوم دانش‌بنیان جهت برخورداری از اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری موضوع بند «ت» ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش‌بنیان از دیگر اقدامات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری محسوب می‌شود.

مدیرکل دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان از اعطای موافقت اصولی به ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری فناورانه جهت برخورداری از اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری موضوع بند «ت» ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش‌بنیان خبر داد و گفت: تصویب اعطای مجوز تأسیس به پنج صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی و ۱۵ صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی از دیگر اقداماتی است که در راستای تقویت نهادهای تأمین مالی زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه در نتیجه این اقدامات با افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: افزایش ۳۰۰ درصدی پذیرش ضمانت‌نامه تعهد پرداخت صندوق‌های پژوهش و فناوری در این سال نسبت به سال قبل، فعالیت هفت پارک علم و فناوری در زمینه کارگزاری جهت دانش‌بنیان‌شدن واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری، ابلاغ ۳۵ قرارداد تولید بار اول به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار و صرفه‌جویی ارزی هزار و ۳۰۰ میلیون دلاری، اجرایی‌سازی برنامه برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان با عقد موافقت‌نامه معاونت علمی با استان‌های یزد، کرمان، آذربایجان شرقی، مرکزی و زنجان جهت توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در این استان‌ها و تأمین منابع مالی لازم برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی از دیگر ثمرات و نتایج اقدامات این بخش در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان بوده است.

لازم به ذکر است، «توسعه بازار محصولات و خدمات دانش‌بنیان»، «توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز فعالیت‌های دانش‌بنیان» و «تقویت ابزارهای تأمین مالی فعالیت‌های دانش‌بنیان» از محورهای اصلی قانون جهش تولید دانش‌بنیان است که در خرداد ماه ۱۴۰۱ توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد و فرایند اجرایی‌سازی آن کلید خورد و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به عنوان متولی اصلی حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان نقشی کلیدی در اجرایی‌سازی این قانون بر عهده دارد.

کد خبر 739338

دیگر خبرها

  • نگاهی به ۱۲ پرتاب فضایی دولت در سال گذشته
  • ۱۰ توصیه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برای جهش تولید
  • نیازمند ایجاد واحد پژوهشی و فناوری مجزا در کشور هستیم 
  • مروری بر اقدامات جهاد دانشگاهی در نمایشگاه قرآن کریم
  • شناسایی و پیگیری روش‌های تقویت مالی در حوزه علم و فناوری
  • بهنگام سازی متناسب با پیشرفت‌های جهانی حلقه مفقوده کاربردی سازی علوم مهندسی
  • پروژه ایمن سازی آزادراه قزوین-تهران در سطح ملی مطرح شده است
  • افزایش ۱۰۰ درصدی صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری
  • پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه باززنده‌سازی کارون
  • پیشرفت۳۰ درصدی پروژه باز زنده‌سازی کارون