Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-25@14:08:11 GMT

«جایزه بزرگ سرو» برگزیدگان خود را شناخت

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۶۹۰۷

«جایزه بزرگ سرو» برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه و اهدای جوایز نخستین جایزه بزرگ «سرو» با تجلیل از برترین‌های حوزه تئاتر مقاومت برگزار شد.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، آیین اختتامیه و اهدای جوایز نخستین جایزه بزرگ سرو، عصر سه‌شنبه ۱۴ مردادماه با حضور قادر آشنا مدیرکل هنر‌های نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین شفیعی مدیر تماشاخانه سرو، حسین مسافرآستانه و مسئولان بنیاد روایت فتح در تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در ابتدای این مراسم ضمن تبریک ایام ولادت امام هادی و دهه ولایت گفت: بهمن سال ۹۸ بود که با جمعی از دوستان در حال برنامه‌ریزی برای سال ۹۹ بودیم، ایده این رویداد مطرح و پیگیری شد تا امروز که برپا شده و به ایستگاه پایانی رسیده است. شناسایی تولیداتی که درباره موضوع جایزه بزرگ سرو است و ترغیب و تشویق فعالان این عرصه جزو اهداف اصلی این رویداد بود. پس از این تصمیم، نامه‌ای به سازمان‌های تئاتری با رویکرد مورد نظر ارسال کردیم تا آثار تولیدی و یا شناسایی شده خود را برای شرکت در این رویداد به ما معرفی کنند. به این ترتیب بیش از ۲۷۰ اثر به جشنواره معرفی شد که پس از ارزیابی‌های اولیه ۴۵ اثر وارد مرحله نهایی شد که با داوری رایانی، قطب‌الدین صادقی و حسین پاکدل ارزیابی شدند.

وی با تاکید بر اهمیت تئاتر شهرستان‌ها گفت: استان‌ها بسیار مورد توجه ما بودند و برای ما شگفت‌آور بود که این تعداد اثر با دغدغه دفاع مقدس از سوی هنرمندان سراسر کشور تولید و برای شرکت در این رویداد ارائه شد. امیدواریم سال بعد هم دومین دوره جشن جایزه بزرگ سرو را برپا کنیم. رویداد‌های پیش روی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مدیون حمایت‌های یاشار نادری رییس بنیاد فرهنگی روایت فتح است، از همین جا از ایشان قدردانی می‌کنم.

سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد نیز با حضور در این مراسم عنوان کرد: ایران سرزمین سبز و زیبایی است و برای ادامه حیات به هوشمندی بسیاری نیاز دارد. سرو که نماد مقاومت و ایستادگی است نام شایسته‌ای برای این رویداد هنری فرهنگی و هنری است. اینکه ۲۷۰ اثر برای این رویداد ارسال شده است برای ما تعجب آور نیست، چرا که در سال ۹۷ بیش از ۷۰۰۰ نمایش روی صحنه رفت که از این میان سومین رتبه به لحاظ تعداد نمایش‌هایی با همین موضوع جایزه بزرگ سرو بود. همچنین در سال ۹۸ هم که با مشکلات ناشی از کرونا رو به رو بودیم بیش از ۶۰۰۰ نمایش روی صحنه رفت که باز هم از این میان سومین رتبه به لحاظ تعداد به آثاری با موضوع مقاومت، ایثار و دفاع مقدس اختصاص داشت. این تعداد نمایش با این موضوع ناشی از تشویق هنرمندان نیست، بلکه ناشی از ارادت هنرمندان، بصیرتشان و اهمیتی که ایثار و سرگذشتگی برای عزت و سربلندی کشورشان دارد، است.

برگزیده این جایزه به شرح ذیل هستند:
*موسیقی:   لوح تقدیر و هدیه نقدی بخش موسیقی برای نمایش «اعوجاج» از البرز به آرمین واثقی رسید.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی برای نمایش «رگ» از تهران به محمد ملکی اصل رسید.
*طراحی صحنه:
لوح تقدیر و هدیه نقدی برای طراحی صحنه نمایش «زیپ» به مونا قنبری رسید.

تندیس سرو، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به سعید آقایی برای نمایش «دایک» از خراسان شمالی رسید.
*بازیگری زن:
لوح تقدیر و هدیه نقدی بخش بازیگری زن برای نمایش «برگشتن» به شیرین بینا رسید.

تندیس سرو، دیپلم افتخار و هدیه نقدی برای نمایش «رگ» از تهران به الهه شه پرست رسید.

الهه شه پرست بازیگر برگزیده با تشکر از برگزار کنندگان جشنواره و گروه نمایش رگ و عوامل این اجرا گفت: از استاد عزیزم ایوب آقاخانی کارگردان این نمایش نیز تشکر می‌کنم ایوب آقاخانی از کارگردان‌هایی است که هر بازیگری آرزو دارد و لذت می‌برد که با او کار کند.
* بازیگری مرد:
لوح تقدیر و هدیه نقدی برای برگزیده بازیگری مرد به محمد رشنو برای بازی در تئاتر «کوچه برزیلی‌ها» از استان البرز رسید.

رشنو پشت تریبون گفت: از کارگردان و دوستان البرزی ام که الان جایشان خالی است، تشکر می‌کنم.

تندیس سرو، دیپلم افتخار و هدیه نقدی برگزیده بازیگری مرد به مجید رحمتی برای نمایش «برگشتن» از تهران تقدیم شد.
* نمایشنامه‌نویسی:
لوح تقدیر و هدیه نقدی بخش نمایشنامه نویسی به خیرالله تقیانی پور برای نمایش «برگشتن» رسید.

تندیس سرو، دیپلم افتخار و هدیه نقدی برگزیده نمایشنامه نویسی به محمد نقایی نویسنده نمایش «باغ خونی» از خراسان رضوی رسید.
* کارگردانی:
لوح تقدیر و هدیه نقدی به کیانوش ایازی برای کارگردانی «نمایش» زیپ رسید.

تندیس سرو، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به حسین مسافرآستانه برگزیده کارگردانی رسید.

حسین مسافر آستانه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: دینی بر گردن دارم که درباره نمایش «برگشتن» عرض کنم و آن هم این است که از تک تک اعضای گروه تقدیر و قدردانی می‌کنم این نمایش اگر با همه اعضای کوچک و بزرگ تیم در دور اول و دوم اجرا با عشق و همدلی قرار نمی‌گرفتند، ما هرگز نمی‌توانستیم کار را به این شکل داشته باشیم. هیچ نقش این نمایش فرعی نبود چرا که همه با هم همدل بودند و کوچک‌ترین حضورشان موثر بود بنابراین این جایزه تقدیم همه کسانی است که در این نمایش جلو و پشت صحنه همراه بودند.

وی در ادامه افزود: برگشتن من به «برگشتن» و برگشتن تئاتر مدیون پیگیری‌های جواد نوری و خیرالله تقیانی بود که من از این ۲ نفر نیز سپاسگزارم.
* نمایش برگزیده
لوح تقدیر و هدیه نقدی به نمایش «رگ» به کارگردانی ایوب آقاخانی از تهران رسید.

تندیس سرو، لوح تقدیر و هدیه نقدی به نمایش «برگشتن» به تهیه‌کنندگی جواد نوری از تهران تقدیم شد.

پس از اجرای مراسم، نمایش «دست‌هایم کو مم حسن» به اجرای عموم در تماشاخانه سرو در آمد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جایزه بزرگ سرو دفاع مقدس نخستین جایزه بزرگ سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس لوح تقدیر و هدیه نقدی هدیه نقدی جایزه بزرگ سرو هدیه نقدی برای نمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۶۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر

امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنه‌ای خود را کسب می‌کرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.

وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار می‌شد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.

جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر می‌انگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر می‌شود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن می‌نشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیده‌اند و کنجکاوی‌شان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح می‌کند و چه حال و هوایی دارد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرین‌های خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلی‌ها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین می‌نشستند. من مجبور شدم در برخی شب‌ها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش می‌توانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه می‌گفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آن‌ها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمع‌کردن ایده‌ها و ایده‌هایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفت‌وگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.

جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.

وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعه‌ای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک می‌بینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» می‌تواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه می‌کنم، این متن برایم خاص‌تر می‌شود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن می‌بینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کم‌نظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روش‌های مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمی‌آید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسی‌شده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بی‌علت نیست. من نه از سر یک ساده‌انگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیه‌های بکت بسیار توصیه‌های دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.

جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژه‌های بکت می‌بینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش می‌کنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.

کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر می‌تواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.

کد خبر 6086660 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
  • این خبرها را از دست ندهید
  • تقدیر از «جین کمپیون» با یوزپلنگ افتخاری لوکارنو
  • معرفی برگزیدگان «نمایش» و «سرود» جشنواره روستایی رضوی
  • «دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • هنر نمایشی ابزار‌ی برای انتقال موضوعات و مفاهیم به جامعه