Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@15:13:27 GMT

آنها که خطر می‌کنند

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۷۰۶۱

آنها که خطر می‌کنند

روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم هانیه گراییلی مدیرکل حوزه ریاست ‌روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر کرد که در ادامه آن می خوانیم: دقیقا ۲۲ سال می‌گذرد: در کمرکش گذر متداول امور در داخل و البته تحولات مختلف بین‌المللی و به ویژه منطقه‌ای اتفاقی در افغانستان افتاد که جامعه ایرانی و از جمله اصحاب رسانه را با تجربه اجتماعی تلخ و دردآوری مواجه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  تجربه‌ای از مواجهه‌ نقش‌آفرینی آگاهی‌بخشی، ترویج دانایی و مهر با خشونت و افراط‌گرایی؛ رخدادی از جنس مواجهه دیرپا و نامأنوس تیر و قلم در جامعه بشری که هر چند همواره تجربه دردآوری را ایجاد کرده اما در بطن و متن خود نهال تازه‌ای را رویانده است.   صارمی رفت؛ رفتنی دردناک که هنوز هم با گذشت ۲۲ سال درد ناامنی حریم آگاهی، آگاهی‌بخشی و دانایی را دوباره برای‌مان ملموس می‌سازد، اما محملی شد برای یادآوری قدرشناسی و قدردانستن قشری گمنام که همیشه در خط مقدمند.  

در واقع، اگر در جنگ‌ها سربازان، در حوزه اقتصاد؛ تولیدکنندگان، در حوزه علم آموزی؛ معلمین و در حوزه بهداشت پرستاران، کادر درمانی و پزشکان در خط مقدمند اما همواره خبرنگاران و اصحاب رسانه جهت آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی‌های اجتماعی در تمامی این خط مقدم‌ها همدوش تلاشگران و کارگزاران آن عرصه، نقش‌آفرینی می‌کنند؛ نقش‌آفرینی که در بسیاری از اوقات، برهه‌ها و زمینه‌ها یا مغفول می‌مانند یا آنچنان که بایسته است، دیده نمی‌شود. امروز روزی است برای پاسداشت این همه تلاش و البته جبران بعضا نادیده شدن‌ها.   از سوی دیگر، در موازات تمام فراز و نشیب‌های کشورمان از زمان شهادت صارمی تاکنون، با چنین سطحی از مسائل و مشکلات چندوجهی روبه‌رو نبوده است. «شیوع ویروس منحوس کووید۱۹»، «مشکلات و مسائل اقتصادی و معیشتی مردم» و «تحریم‌های چندوجهی و ظالمانه امریکا» و بسیاری مسائل دیگر گواهی بر این مدعاست.

در چنین شرایطی طبیعتا تاب‌آوری اجتماعی و آستانه تحمل جامعه با مسائل مختلفی روبه‌رو می‌شود، به‌ویژه آنکه یکی از اهداف مهم تحریم‌های چندوجهی اعمال شده نشانه گرفتن تاب‌آوری و آستانه تحمل مردم و ایجاد دوگانه مردم-دولت است.   در چنین شرایطی حضور و نقش‌آفرینی خبرنگاران و اصحاب رسانه در ابعاد داخلی و بین‌المللی قابل اهمیت است.

در بُعد داخلی این نقش خطیر دارای دو وجه حداقلی است؛ از یک‌سو، در تمام مسائل و مشکلات پیش‌گفته از کرونا گرفته تا تحریم‌ها، خبرنگاران جهت آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی به جامعه در خط مقدم تمام عرصه‌ها هستند و شاید خطیرترین و پرمشغله‌ترین و البته پردغدغه‌ترین برهه برای خبرنگاران و اصحاب رسانه طی ۲۲ سال اخیر که «روز خبرنگار» به تقویم‌مان اضافه شده و حتی در طول ۴ دهه انقلاب اسلامی باشد.
از منظر دوم که تاب‌آوری و آستانه تحمل مردم و ایجاد دوگانه‌های مختلف و البته کاهش سرمایه اجتماعی به شکل طبیعی -به خاطر مشکلات مختلف- رخ داده و از طریق تحریم‌ها به شکل تعمدی هدف‌گذاری شده است؛ لذا بهترین و موثرترین راهبرد جهت گذر از این برهه خطیر و سرنوشت‌ساز، بالا بردن سطح تاب‌آوری مردم، تلاش در جهت ایجاد انسجام اجتماعی، ارتقای سرمایه اجتماعی، امیدآفرینی و البته ایجاد و افزایش نشاط در میان مردم است.
مولفه‌هایی که جز با نقش‌آفرینی حداکثری رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست. در این راستا، طبیعتا خبرنگاران به عنوان استوانه حیات‌ رسانه‌ای هر کشور نقش بی‌بدیلی را در این زمینه بازی می‌کنند.
از حیث بین‌ المللی نیز در چنین شرایط ویژه‌ای ارایه و بازنمایی تصویری صحیح از کشور در قالب یک سیاست رسانه‌ای پویا و جامع آن هم در میانه حجم عظیم تولیدات رسانه‌ای ایران‌هراسانه و اسلام‌هراسانه و نشر اخبار فیک و جعلی فراوان و نیز بازنمایی تحریم‌های غیرانسانی اعمال شده بر ایران در بُعدی جهانی می‌تواند در «مدیریت تصویر جمهوری اسلامی ایران» در میان جامعه بشری و سایر کشورها اثرگذار بوده و به عنوان عاملی کارآمد در گذار از این برهه حساس نقش‌آفرین باشد. امور مهمی که جز با قلم، دانش، تعهد و دغدغه‌مندی خبرنگاران این مرزو بوم قابل تحقق نیست.
لذا، ضمن پاسداشت مقام والای «خبرنگار» و نقش بی‌بدیل این قشر در حوزه‌های مختلف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و ارتقای حیات اجتماعی و فرهنگی کشور، این روز را ارج نهاده و امید آن دارم که همچون گذشته همواره اصحاب خبر و پویندگان راه آگاهی‌افزایی و ترویج دانایی، موفق و کامیاب باشند.
 

منبع: روزنامه اعتماد برچسب‌ها روز خبرنگار روزنامه نگار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز خبرنگار روزنامه نگار روز خبرنگار روزنامه نگار اصحاب رسانه نقش آفرینی آگاهی بخشی تحریم ها تاب آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۷۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله ایران به اسراییل تیتر اصلی رسانه‌های جهان شد

همزمان با عملیات «وعده صادق» از خاک جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق پویش "تیتر اول رسانه‌های جهان" در فضای تبلیغات شهری پایتخت اجرا شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، همزمان با اجرای عملیات «وعده صادق» از خاک جمهوری اسلامی ایران که با موشک و پهباد به سوی مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی همراه بود، پویش "تیتر اول رسانه‌های جهان" مبنی بر حمله مقتدرانه ایران به اسراییل به همت سازمان زیباسازی در فضای تبلیغات شهری پایتخت اکران شد.

"من لشگر قدسی‌ام" در پایتخت اکران شد

براساس این گزارش، این اکران فرهنگی با تیترها و متن‌هایی از رسانه‌های تاثیرگذار بین‌المللی همچون فارین افرز و تیتر: "واقعیت این است که ایران از هر زمان دیگری بر خاورمیانه مسلط‌تر شده است" و رسانه خبری ای‌بی‌سی نیوز نیز از تیتر: "5 موشک بالستیک ایران به پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل اصابت کرد." استفاده شده‌ است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است
  • واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان
  • رسالت همه فعالین اجتماعی نشان‌دادن چهره واقعی سیستان و بلوچستان است
  • اشد مجازات برای سارقان سابقه دار/ به هیچ عنوان به سارقان مرخصی داده نمی شود
  • صداوسیما، آگاهی مردم درخصوص سلامت را افزایش داده است.
  • مهمترین خبرهای ۲۹ فروردین/فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • حمله ایران به اسراییل تیتر اصلی رسانه‌های جهان شد
  • ایران با وجود تحریم‌ها چگونه توانسته تا این حد پیشرفت نظامی کند؟
  • رابطه بهنام بانی با مافیای زباله شهر تهران چیست؟ + عکس
  • (ویدئو) حاشیه‌هایی از دیدار چهره‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای با روحانی