Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@08:06:08 GMT

مقیمی: از مرز تولید ۱۷۲ هزار دستگاه خودرو عبور کردیم

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۷۰۶۹

مقیمی: از مرز تولید ۱۷۲ هزار دستگاه خودرو عبور کردیم

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر به نقل از ایکوپرس، فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نشست با رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: این خودروساز در شرایط فعلی و علیرغم محدودیت‌های موجود، توانسته از ابتدای امسال تا نیمه مردادماه، تیراژ تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۳۶

وی افزود: رشد ۳۰ درصدی تحویل خودرو به مشتریان نیز از اقدامات اخیر ایران خودرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحویل زودهنگام و پیش از موعد خودروهای به فروش رفته در برنامه فروش فوق العاده که در عید سعید فطر اجرا شد نیز دستاورد مهمی در افزایش عرضه به بازار و تأمین خواست مشتریان بوده است. درحال حاضر تعهدات معوقه از بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه به ۵۱ هزار دستگاه رسیده که ظرف یک ماه آینده آن‌ها را نیز به روز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هزار میلیارد تومان کاهش هزینه را رقم زده ایم، افزود: بیش از دوهزار میلیارد تومان بودجه حاصل از فروش اموال و دارایی‌های غیرمولد را در بخش توسعه محصول سرمایه گذاری کرده ایم. واگذاری پنج هزار میلیارد تومان دیگر از این اموال را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: با اقداماتی که در حوزه ساخت داخل و خودکفایی انجام داده ایم، توانسته ایم با ساخت داخل، بیش از ۵۰ قطعه‌ای که قبلاً از طریق واردات تأمین می‌شد، بیش از ۵۰ میلیون دلار از ارزبری تولید را کاهش دهیم و برای کاهش ۳۰۰ میلیون دلاری دیگر نیز برنامه ریزی کرده ایم.

وی ضمن تاکید بر توسعه متوازن صنایع و ابعاد مختلف آن تصریح کرد: در تولید برخی از قطعات خودکفا شده ایم، اما در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم و باید آن را از منابع خارجی تأمین کنیم و ساخت داخل مواد اولیه نیز در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اهمیت صنعت خودروی ایران و تأثیر آن در شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله اشتغال، فروش، تولید و مصارف واسطه‌ای گفت: خودروسازی صنعت پیشران کشور است که با رونق آن بیش از ۶۰ صنعت دیگر به حرکت درمی آید. اگر نیاز بازار خودروی کشور از طریق واردات تأمین می‌شد سالانه ناچار به خروج بیش از ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور بودیم.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه موتور و قوای محرکه، از رونمایی موتور سه سیلندر در بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: تولید انبوه گیربکس شش سرعته را در شهریورماه امسال جشن خواهیم گرفت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به تشریح چالش‌های مختلف پیش روی صنعت خودرو کشور پرداخت و گفت: وقتی آمریکا صنعت خودرو را هدف قرار داده و تحریم را از این بخش آغاز کرده باید دست به دست هم بدهیم تا پرچم تولید در این صنعت را برافراشته نگه داریم.

وی بر رفع مشکلات و موانع تولید در شرایط نوسانات اقتصادی و چالش‌های دیگر مانند تأمین نقدینگی تاکید کرد.

مقیمی گفت: صنعت خودرو در مسیری درحال حرکت است که فعالیت آن به عنوان پیشران اقتصاد کشور، صرفه جویی ارزی و حفظ اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان تصریح کرد: در صنعت خودروی کشور و قطعه سازی، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را برای داخلی سازی و خودکفایی آغاز کرده ایم که با حمایت‌های لازم، اهداف تعیین شده که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، محقق خواهد شد.

باید موانع را برطرف کنیم تا خودروسازی افتخارآفرین باشد

عزت الله اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: فضای موجود در مجلس، فضای پیشرفت و کمک به پیشرفت است.

وی تصریح کرد: همانطور که مدیران و جوانان در بخش‌هایی مانند نانو، هسته‌ای، صنایع بنیادی و… توانسته اند قله‌ها را فتح کنند، در خودروسازی هم این امکان وجود دارد، باید موانع را برطرف کنیم تا خودروسازی هم افتخارآفرین باشد.

اکبری با بیان اینکه قطعه سازان و شرکت‌های دانش بنیان توانایی تولید هر قطعه مورد نیاز را دارند. باید حوزه خودرو با دانشگاهیان متحد شده و از شرکت‌های دانش بنیان طلب همکاری کنند.

وی افزود: باور ما این است که تحریم‌ها تهدید نبوده بلکه فرصتی بوده و دست اندرکاران ساخت خودرو نیز می‌توانند از آن فرصت بسازند، در شرایطی که دولت بستر را فراهم و مجلس هم از آن حمایت کند و می‌کند.

اکبری در پایان اعلام کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در فرصت‌های آینده با دعوت از مدیرعامل ایران خودرو درباره راهکارها و حمایت از این صنعت و رفع موانع تولید هم اندیشی خواهد کرد.

گفتنی است، رئیس و اعضای کمیسیون نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در بازدید سه ساعته، در خطوط تولید پرس، مونتاژ و بدنه سازی، مرکز تحقیقات و نمایشگاه خودکفایی محصولات ایران خودرو حضور یافتند تا از نزدیک شاهد فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های این خودروساز باشند.

نمایندگان مجلس همچنین به مقام شهید گمنام تدفین شده در ایران خودرو، ادای احترام کردند.

معاون امور صنایع وزارت صمت، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و دبیران و مدیران انجمن‌های قطعه سازی کشور در این بازدید، رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن را همراهی می‌کردند.
 

کد خبر 4991434

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران خودرو فرشاد مقیمی تولید خودرو گروه خودروسازی سایپا قیمت دلار صنعت خودروسازی ایران خودرو کسب و کار سایپا قیمت یورو قیمت سکه بهار آزادی تولید داخلی بیمه سرمایه گذاری اپلیکیشن آپ خودروسازان لوازم خانگی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو کمیسیون صنایع و معادن صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۷۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

صنعت خودروسازی ایران این روزها در کنار زیاندهی شدید به دلیل دخالت‌های سیاسی دولت‌ها و مجالس و ضعف‌های مدیریتی، گرفتار زیاده‌خواهی سفته بازان و دلالان هم شده که از فاصله قیمتی وحشتناک کارخانه تا بازار برخی خودروها سودی به جیب بزنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در سالهای اخیر داستان صنعت خودروسازی ایران به یکی از چالشهای مشهود اقتصاد ایران بدل شده است. در برهه های مختلف زمانی، اتهامات جدی به عملکرد خودروساز، دولت و قانون گذار در خصوص کوتاهی در انجام وظایف، حیف و میل منابع، عرضه محصولات کم کیفیت و انحصار گرایی وارد شده است.

تیغ تیز انتقاد به سمت خودروساز با زیان انباشته 100 هزار میلیاردی

از یک سو، در سالهای اخیر تیغ تیز انتقادات به سمت خودروسازان بوده و جدا از وضعیت محصولات ارائه شده به بازار وضعیت صورتهای مالی آنها با زیان انباشته 100 هزار میلیارد تومانی سوالات متعددی در ذهن کارشناسان و ناظران ایجاد کرده است.

در واقع این سوال مطرح  می‌شود که چگونه است که بازار خودروی ایران در اختیار چند خودروسازی محدود داخلی قرار گرفته و منابع سالیانه تا 8 میلیارد دلار ارز به این حوزه تخصیص یافته اما وضعیت نهایی تولیدات در مقایسه با محصولات خارجی، مورد تایید و رضایت مصرف کننده نیست.

نقش مخرب دولت با سیاست گذاری غیر اصولی در صنعت خودرو

از سوی دیگر، در مقاطع مختلف زمانی نیز نقش مخرب دولت در دخالتهای غیر استاندارد و سیاسی در صنعت خودروسازی مورد توجه قرار گرفته و بخشی از ناظران مشکلات این صنعت را ناشی از سیاست گذاریهای غیر اصولی و مداخله جویانه دولتهای مختلف مرتبط دانسته اند. در حالی که دولت سهم حداقلی را در شرکتهای خودروسازی دارد ولی مدیریت این شرکتها با دخالت مستقیم دولت تعیین می شود و تا حدودی مجلس هم طی سالهای گذشت دخالتهای سیاسی زیادی در صنعت خودروسازی کشور داشته است.

در سالهای اخیر و بعد از تشدید تحریمها و ناترازی بیشتر بین عرضه و تقاضای خودرو یک ضلع جدید نیز به پازل ناترازی خودرو در اقتصاد ایران اضافه شده است.

ضلع جدید گرفتاری صنعت خودرو؛ رانت خواهی مصرف کننده

طی سال های اخیر سیاست گذار صنعت خودرو، با مشی سیاسی متفاوت تصمیم گرفته علیرغم زیان انباشته صنعت خودرو،  از رویکرد تخصیص خودرو با محدودیت  قیمتی به متقاضایان و مصرف کننده نهایی استفاده کند. در این بین شاهد تشکیل صفوف بسیار سنگین متقاضیان برای استفاده از رانت قیمتی بین قیمت عرضه دولتی و بازار آزاد هستیم.

در واقع تلاش برای دسترسی به خودرو به تلاش برای دستیابی به رانت قیمت تغییر کرده است. این وضعیت که متقاضی را به رانت جوی جدید پازل خودرو تبدیل کرده، مشکلات صنعت خودروسازی کشور را بیش  از گذشته تشدید کرده است. موضوعی که اخیرا در خصوص خودروی پژوپارس به دلیل رانت بی سابقه در فاصله قیمت خودرو و بازار تبدیل به سوژه رسانه ای شده است.

در این بین به نظر میرسد جدای از نقش دولت و خودروسازی چه در بحث ناکارمدی مدیریتی و فنی و سیاست گذاریهای غیر اصولی بایستی به نقش مصرف کننده در استفاده از رانت قیمتی نیز توجه کرد.

جولان سوداگران در بازار خودرو/ دوستی خاله خرسه ی سفته بازان در جمع متقاضیان واقعی خودرو

نکته ی دیگری که جدا از ضعف مدیریتی و همچنین کوتاهی وزارت صمت در ساماندهی وضعیت خودرو با ابزار های مختلف از جمله واردات و یا برنامه ریزی برای افزایش تولید خودرو، باید به آن اشاره کرد، حضور سفته بازان و سوداگران در بازار خودرو است.

اتفاقی که در این روزها به وضوح در حال رخ دادن است حضور دلالان و سوداگران در قالب متقاضیان واقعی خودرو در بازار آشفته ی خودرو است. سابقه ی فروش های سابق دو شرکت خودرو سازی نشان می دهد به دلیل عدم مدیریت تقاضای واقعی، حجم خریدارانی که صرفا به دلیل سفته بازی در بازار خودرو حضور پیدا کرده اند، قابل توجه است.

طبق همین تجارب، می توان این ادعا را مطرح کرد، که بخش زیادی از حواشی این روزها خصوصا تجمعاتی که برای عرضه ی خودروی پژو پارس و افزایش قیمتی که این خودرو متناسب با سایر خودرو ها داشته است، اتفاق افتاده، احتمالا ردی از حضور سفته بازان در آن دیده می شود.

لازم به ذکر است علارغم گلایه ی به حقی که برخی از خریداران خودرو در خصوص افزایش قیمت ها مطرح می کنند، اما این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که بسیاری از حواشی ایجاد شده توسط کسانی است که صرفا به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود بازار خودرو و سفته بازی در این بازار هستند و اساسا مصرف کننده ی واقعی به شمار نمی روند.

و کلام آخر اینکه، صنعت خودروی کشور که باید بدون دخالت های سیاسی دولت و مجلس به دست مهندسان و دانشمندان حوزه صنعت کشور زبانزد باشد، گرفتار موجی از رانت خواری ها از جوانب مختلف شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن عبور خواهد کرد
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • لحظه عبور قطار آتش‌گرفته از مرکز لندن در کانادا مقابل چشمان پلیس (فیلم)
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • پیله مشکلات نوغاندارای؛ نبود صنایع تبدیلی است
  • چگونه ترکیه از صنعت خودروسازی ایران پیشی گرفت و ما بی توجه به فرمان رهبری دنبال مدیریت دولتی خودروسازی هستیم
  • تکمیل زنجیره ارزش، گلوگاه «جهش تولید» در صنعت پتروشیمی است