Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:41:47 GMT

رئیس اتاق کرمان: موضوعی مهم تر از تولید وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۷۴۰۴

رئیس اتاق کرمان: موضوعی مهم تر از تولید وجود ندارد

سید مهدی طبیب زاده روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه همه باید در راستای رونق تولید تلاش کنند افزود: این مهم نباید در حد شعار باشد و باید عمیقا در تصمیم گیری ها، تصمیم سازی ها، برنامه ریزی ها و اقدامات مسئولان توجه به تولید نشان داده شود و تفاوت معناداری بین تولید در آغاز و پایان سال ۹۹ باشد که مشخص شود چقدر به این موضوعات پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه گفت: الزامات جهش تولید باید در قوانین، برنامه های اجرایی و برنامه های بودجه جای خود را داشته باشد و در همه امور و دستورالعمل ها لحاظ شود.

بهبود فضای کار یکی از مهم ترین عوامل تولید و جذب سرمایه گذار است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عوامل در بخش تولید و جذب سرمایه گذار، بهبود فضای کسب و کار است اظهار داشت: در شاخص های کسب و کار در دنیا رتبه ۱۲۸ را داریم یعنی ۱۲۷ کشور از ما جلوتر هستند در حالی که در برنامه ۱۴۰۴ پیش بینی ما این بود که قدرت اقتصادی اول منطقه باشیم و در حال حاضر در خاورمیانه قدرت اقتصادی شانزدهم هستیم.

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار بر عملکرد بنگاه ها موثر است اما در اختیار بنگاه دار نیست گفت: کرمان در این زمینه فضای مناسبی ندارد بنابراین باید اولویت ما بهبود فضای کسب و کار باشد.

طبیب زاده تاکید کرد: تولید اتفاق نمی افتد مگر با سرمایه گذاری جدی و سرمایه گذاری نیز اتفاق نمی افتد مگر آنکه منابع مالی مورد نیاز تامین شود و منابع مالی نیز تامین نمی شود مگر آنکه بانک ها به منابع مجهز باشند و یا اینکه امکان جذب سرمایه خارجی و یا جذب از طریق بازار سرمایه وجود داشته باشد.

وی در ادامه تامین مالی را یکی از اساسی ترین نیازهای جهش تولید در استان کرمان عنوان کرد و گفت: بانک ها باید با ما همکاری داشته باشند و تامین مالی برای پروژه ها و طرح هایمان انجام شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان به توسعه بازار محصولات کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: کرمان واحدهای کوچک و متوسطی دارد که کالا، خدمات و تجهیزاتی را ارائه می دهند و اگر بتوانیم بازار این کالاها را در منطقه تامین کنیم و توسعه دهیم موجب توسعه این ظرفیت خواهیم شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه کرمان در بخش صنایع معدنی و معدن پروژه های بزرگی در دست اجرا دارد و اگر این ارتباط را در بخش پروژه هایی برقرار کنیم که حداقل ۶۰ تا ۷۰درصد نیازهایشان را در کرمان تامین کنند علاوه بر کمک به توسعه بازار، کیفیت کار موجب رونق خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم اهمیت به تکمیل ظرفیت واحدهای موجود بیان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی زیر ۵۰ و یا برخی زیر ۳۰ درصد ظرفیتشان کار می کنند و درصد معدودی از واحدهای صنعتی هستند که بالای ۷۰ درصد ظرفیتشان کار می کنند.

ظرفیت عظیمی در بخش واحدهای صنعتی خوابیده است

طبیب زاده تصریح کرد: ظرفیت عظیمی در بخش واحدهای صنعتی خوابیده است، بدین صورت که سرمایه گذاری انجام شده، نیروها آموزش دیده اند، امکانات فراهم شده و تنها باید با توسعه بازار ظرفیت ها را تکمیل کنیم که هم به لحاظ زمان و هم از نظر سرمایه صرفه جویی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه پروژه های نیمه تمام زیادی در کرمان وجود دارد که معطل مانده اند، گفت: با تخصیص صحیح منابع می توان سریع این واحد ها را راه اندازی کرد و با انتخاب بیشترین درصد پیشرفت فیزیکی آن ها را تکمیل کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه توسعه را از واحدهای موجود باید آغاز کنیم افزود: باید تکلیف شود که پروژه های بزرگی که ظرفیت دارند و از زمین، امکانات و نیروی انسانی برخوردارند سعی کنند واحد خود را توسعه دهند.

وی با اشاره به اینکه ما باید در یک دنیای رقابتی کار کنیم افزود: رقابت در قیمت و کیفیت ایجاد می شود یعنی از سویی به سمت کیفیت و از سوی دیگر به سمت کاهش قیمت برویم که کاهش قیمت با بهروری صورت می گیرد.

بهره وری پیش نیاز تولید است 

طبیب زاده ۳۰ درصد از رشد اقتصادی کشور را ناشی از بهره وری دانست و گفت:بهره وری پیش نیاز تولید است بنابراین باید آن را در کرمان افزایش دهیم زیرا با این کار بسیاری از پروژه هایی را که اقتصادی نیستند را اقتصادی می کنیم.

وی در ادامه صادرات را هم پیش نیاز تولید دانست و افزود: امروزه با توجه به اینکه فروش نفت را نداریم باید به صادرات غیرنفتی توجه داشته باشیم چرا که به راحتی می توانیم از صادرات استان کرمان ۱۰ میلیارد دلار ارز بدست آوریم که متاسفانه در حال حاضر به سه میلیارد دلار هم نمی رسد.

وی با یادآور شدن این مطلب که یکی از راه های میانبر تولید، تولید کالاهایی با ارزش افزوده بالا و توسعه شرکت های دانش بنیان و تکنولوژیک کردن آن هاست گفت: امروزه صادرات ما بر مواد خام واولیه مبتنی است که ارزش افزوده چندانی ندارند.

طبیب زاده به کمبود مهارت در حوزه تولید اشاره کرد و بیان داشت: گاهی دانش آموختگان ما در رشته هایی که درس خواندند مهارت ندارند و نمی توانند جذب اشتغال و نهایتا تولید شوند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس ارتباط بسیار خوبی با اتاق بازرگانی دارند گفت: بین اتاق بازرگانی و قوه قضائیه نیز تفاهم نامه ای مبنی بر حمایت از کارهای مشروع اقتصادی امضا شده که از ما و تولید حمایت می کنند.

وی در ادامه به کمبود کامیون های یخچال دار برای صادرات برخی از اقلام در کرمان اشاره کرد و افزود: مشکل قوانین دست و پا گیر و دیگر عوامل فضای نا امن روانی را ایجاد کرده تا بازرگانان و تولیدکنندگان ما احساس امنیت خاطر را نداشته باشند.

طبیب زاده ابراز کرد: خوشبختانه اراده زیادی در استاندار و مجموعه مدیران استان کرمان برای رونق تولید و توسعه این استان وجود دارد اما این مسائل و مشکلات یک شبه به وجود نیامده که انتظار داشته باشیم یک شبه از بین رود لذا باید با تعامل کارها را پیش ببریم.

طبیب زاده اذعان داشت: ما در زمینه واحدهای بزرگ صنعتی در استان کرمان مشکلی نداریم و تولید در آنها ادامه داشته و بهبود پیدا خواهد کرد اما مشکل اساسی ما واحدهای کوچک و متوسط است که تعدادشان زیاد است و سهم بزرگی از اشتغال را به خود اختصاص داده اند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به پنجره واحد کرمان بیان کرد: در گذشته برای اینکه کاری صورت بگیرد باید از بیش از ۱۰ اداره استعلام گرفته می شد اما امروزه در پنجره واحد تنها با مراجعه به سامانه و پس از ثبت درخواست و مدارک به طور الکترونیک استعلام ها گرفته می شود و طی مدت کوتاهی مجوز و جواب صادر می شود که این مهم به سرعت بخشیدن کارها و بهبود فضای کسب و کار کمک شایانی می کند.

این مسئول به آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: گلخانه های ما طی این دوان آسیب جدی دیدند و ۵۰ هزار تن از پسته ما مانده و صادر نشده است، بخش کشاورزی آسیب دید و کاهش مصرف مرغ نیز خساراتی را وارد کرده  است.

جدی ترین آسیب کرونا به صنعت گردشگری وارد شد  

وی جدی ترین آسیب را طی مدت شیوع کرونا به صنعت گردشگری وارد دانست افزود: چند ماه است که هتلداران و آژانس های مسافرتی بیکار هستند و هنوز هم شروع فعالیت  آن ها مشخص نیست و در حال حاضر نیز گردشگری و مخصوصا مسافر خارجی برای ورود ارز به کشور بشدت مهم است که متاسفانه امکان آن فراهم نیست.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به مسئولیت اجتماعی اتاق طی دوران شیوع کرونا افزود: اصل ذات بازرگان و تاجر با خیر همراه است از قدیم همه بازرگانان در کارهای خیر شریک بودند ما هم در بحث کرونا به طور جدی وارد شدیم و تا حد توانمان در ابتدا به کادر درمان و برای تجهیز مراکز درمانی و سپس برای کمک به مردم تلاش کرده ایم.

وی افزود: در شرایط کرونا عده ای شغلشان را از دست دادند و عده ای گرفتار سیل شدند که ۳۵ میلیارد تومان در کل خانواده بازرگانان و بخش تجاری در این زمینه کمک کردند.

طبیب زاده از ساخت مدرسه در سیستان بلوچستان و مدرسه ای در کرمانشاه توسط اتاق بازرگانی کرمان خبر داد و گفت: مسئولان تلاش های زیادی می کنند که باید جهت دار و هدف دارد باشد، علی رغم همه تلاش ها برخی از سازمان ها همانند سیستم بانکی، امورمالیاتی و تامین اجتماعی باید شرایط را درک کنند.

وی در ارتباط با شایعات و حواشی واگذاری بنادر جنوب به چین نیز گفت: همیشه واقعیت از شایعات بسیار دور است و آنها که این شایعات را می گویند اصولا از اصل داستان بی اطلاع هستند، از مردم می خواهیم به برخی از شایعات دامن نزنند.

طبیب زاده در ادامه بیان کرد: ایران کشور ضعیفی نیست و دیگر زمان قرارداد هایی همانند ترکمنچای گذشته است، اگر هم قرارداد یا تفاهم نامه ای باشد، قرار دادی است که به نفع طرفین است و کارشناسی شده و بررسی شده خواهد بود، اینگونه نیست که تصمیمی به ضرر کشور گرفته شود.

وی اظهار داشت: بالاخره کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد، نفت ما فروش نمی رود و در چین مشکلاتی برای صادرات و واردات کشور ما وجود دارد، برای استفاده از ظرفیت چین به عنوان یک قدرت اقتصادی باید امتیازی بدهیم و امتیاز دیگری را دریافت کنیم، البته هنوز مشخص نیست که قراردادی امضا شود و یا چین قبول کند یا خیر؟

برچسب‌ها خبرگزاری جمهوری اسلامی رونق تولید کرمان جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خبرگزاری جمهوری اسلامی رونق تولید کرمان جهش تولید خبرگزاری جمهوری اسلامی رونق تولید کرمان جهش تولید معادن و کشاورزی استان کرمان رییس اتاق بازرگانی فضای کسب و کار بهبود فضای طبیب زاده پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۷۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جایزه تحویل گندم راهکاری موثر در رسیدن به خودکفایی

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: با توجه به گلایه مندی کشاورزان، جایزه تحویل گندم به ازای هرکیلو ۲ هزارتومان باید هرچه سریع تر توسط رئیس‌جمهور اعلام شود تا گندم تولیدی به هدر نرود.

او با بیان اینکه تخصیص جایزه گندم راهکاری موثر در راستای خودکفایی گندم محسوب می شود، افزود: بنابر اعلام معاونت زراعت، اگر دولت جایزه گندم را تخصیص دهد، پیش بینی می‌شود که میزان خرید از مرز ۱۱ میلیون تن فراتر رود.

پیشه ور ادامه داد: اگر جایزه خرید به گندم اختصاص نیابد، گندم تولیدی جایگزین خوراک دام و طیور یا به آن سوی مرزها قاچاق می‌شود که با این وجود دولت  برای تامین گندم مورد نیاز ناگزیر به واردات است.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: با اعلام جایزه گندم، کشاورزان اطمینان خاطر دارند که دولت حمایتشان می‌کند، لذا این امر در پایداری تولید و جلوگیری از مهاجرت به شهرها تاثیر بسزایی دارد .

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر
  • چرا دیگر از دیدن سریال‌های «نون. خ» و «زیرخاکی» نمی‌خندیم
  • چرا دیگر از دیدن سریال‌های «نون. خ» و «زیرخاکی» نمی خندیم
  • نقش برجسته صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی ۱۴۰۲
  • ۵ میلیارد دلار منابع برای رشد ۸ درصدی در آذربایجان‌شرقی
  • تعطیل کردن روزهای پنجشنبه «خودتحریمی» است
  • برنامه های حفظ تخصصی، عمومی و موضوعی قرآن تشریح می شود
  • اعلام جایزه تحویل گندم راهکاری موثر در رسیدن به خودکفایی
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!