Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-24@22:47:46 GMT

رکورد تاریخی قیمت طلا جابجا شد

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۷۴۷۶

رکورد تاریخی قیمت طلا جابجا شد

این اتفاق پس از یک رالی ۸ هفته‌ای رخ داده است تا روز سه‌شنبه ۴ آگوست، به عنوان یک روز فراموش نشدنی در تاریخ فلز زرد به ثبت برسد. با این اوصاف ۱۱ سال پس از آنکه طلا وارد کانال هزار دلاری شد، توانست از سد کانال جدید نیز بگذرد. این اتفاق در حالی رخ داده که شاخص دلار در کف ۲ ساله قرار گرفته، بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا نزدیک به صفر شده و انتظارات تورمی شدیدا بالا رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آنکه طلا در هفته گذشته توانست از سقف قیمتی تاریخی خود عبور کند، پیش‌بینی می‌شد که طلا در آینده نزدیک بتواند وارد هزاره سوم قیمتی خود شود.

طلا در معاملات روز سه‌شنبه در حالی که تا میانه روز، اثری از این عبور تاریخی از خود نشان نداده بود، بنا به آخرین خبرهای دریافتی از بازارهای جهانی بالاخره با افزایش ۱۵/ ۱ درصدی توانست سد محکم ۲ هزار دلاری را برای اولین بار در طول تاریخ بشکند. از ابتدای سال جاری میلادی اتفاقات بسیار بی‌سابقه‌ای برای طلا رقم خورد. در حالی که کمتر کارشناسی پس از افزایش چشمگیر طلا در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی می‌کرد تا این پناه‌گاه امن سرمایه، رشدی قابل توجه در سال ۲۰۲۰ داشته باشد، اما این فلز گرانبها توانست در سال جاری با افزایش بیش از ۳۰ درصدی طی ۶ ماه، وارد هزاره سوم شود. به غیر از افزایش ماه ژانویه به دلیل بالاگرفتن سطح تنش‌ها در خاورمیانه، کرونا مهم‌ترین عاملی بود که سلسله مراتبی از عوامل را در جهت حمایت از افزایش ارزش طلا چید. با گسترش شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی، اقتصاد جهان هم‌اکنون در یکی از عمیق‌ترین بحران‌های دوران مدرن به سر می‌برد. آخرین گزارش‌های رشد اقتصادی سه‌ماهه دوم آمریکا و اروپا نشان از ثبت منفی‌ترین رشد فصلی از زمان ثبت اطلاعات از قرن بیستم را دارد.

به طور سنتی سرمایه‌گذاران در بحران‌های اقتصادی، به تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله طلا رومی‌آورند. علاوه بر این موضوع اجرای بسته‌های حمایتی و انبساطی برای نجات اقتصاد از شر بحران کرونا نیز خبر بسیار خوبی برای طلا محسوب می‌شد. در جهانی با نرخ‌های بهره به شدت پایین، هزینه نگهداری طلا کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث افزایش تقاضای طلا می‌شود. فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا در هفته‌های اخیر حجیم‌ترین بسته‌های حمایتی در طول تاریخ را به اجرا گذاشته‌اند. این موضوع همچنین با تزریق نقدینگی به بازارها سبب تحریک تورم می‌شود؛ موضوعی که این روزها به رکوردشکنی طلا بسیار کمک کرده است.

 در شرایط تورمی سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش خود دست به خرید دارایی‌هایی مانند طلا می‌زنند. علاوه بر این عوامل، افزایش مجدد سطح تنش‌ها میان چین و آمریکا و تضعیف چشمگیر شاخص دلار آمریکا، به ورود طلا به هزاره سوم قیمتی کمک کردند.

٢٢٣٢٢٣ کد خبر 1418242

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تورم چین دلار رشد اقتصادی شاخص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۷۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت نزولی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کاهش تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی و تمرکز بازار بر عوامل بنیادین سبب شد قیمت نفت روز دوشنبه (سوم اردیبهشت‌) بیش از یک‌درصد کاهش یابد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز دوشنبه تا ساعت ۶ و ۵۵ دقیقه به وقت گرینویچ با یک دلار و ۲۱ سنت یا ۱.۴ درصد کاهش به ۸۶ دلار و ۸ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا برای تحویل در ماه مه نیز روز دوشنبه با ۹۷ سنت یا ۱.۲ درصد کاهش با قیمت ۸۲ دلار و ۱۷ سنت برای هر بشکه معامله شد. این در حالی است که برای تحویل در ماه ژوئن با یک دلار و ۲۳ سنت افت به ۸۰ دلار و ۹۹ سنت برای هر بشکه رسید.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی، گفت: با پیش‌بینی‌های گسترده مبنی بر فروکش‌کردن تنش‌های ژئوپلیتیک بین ایران و رژیم صهیونیستی، قیمت نفت خام برنت نتوانست افزایش اولیه خود را حفظ کند.

وی افزود: به همین دلیل بازارها ریسک ژئوپلیتیک مرتبط با اختلال احتمالی در عرضه نفت را همچنان کاهش می‌دهند. اختلال در عرضه، در زمان کنونی بعید به نظر می‌رسد.

به‌گفته ییپ، افزایش ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا نیز به فروش نفت فشار بیشتری وارد کرده است.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یافت که حدود دو برابر پیش‌بینی تحلیلگران بود. تحلیلگران افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای را برای ذخیره‌سازی آمریکا پیش‌بینی کرده بودند.

تینا تانگ، تحلیلگر مستقل بازار نیز اعلام کرد: نگرانی‌های اقتصادی بار دیگر به عامل کاهشی در بازار نفت تبدیل می‌شود و افزایش ذخیره‌سازی ایالات‌متحده و تندروی بانک مرکزی آمریکا و درنتیجه افزایش ارزش دلار، قیمت نفت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. افزایش ارزش دلار سبب بالارفتن قیمت نفت برای دارندگان ارزهای دیگر می‌شود.

کد خبر 6085654 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • افتضاح تاریخی؛ رکورد بی‌سابقه چلسی در لیگ برتر انگلیس!
  • تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر
  • برنت ۸۷ دلار و ۲۴ سنت شد
  • قیمت برق استرالیا در آینده رکوردی تاریخی خواهد زد
  • قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟
  • قیمت نفت نزولی شد
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • پنج فوتبالیستی که ماراتن را تجربه کرده‌اند (عکس)