Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@22:58:11 GMT

پایدارسازی اشتغال عشایر خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۷۶۸۲

پایدارسازی اشتغال عشایر خراسان شمالی

این هدف با اعطای هزار و ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به عشایر محقق شد و بخشی از مشکلات بیکاری زنان و جوانان عشایر را حل کرده و سبب تقویت درآمدزایی خانوارهای عشایری این خطه شد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مدیران اقتصادی استان، طرح اشتغال روستایی و عشایری، از گام های موثر و بلند دولت برای توسعه پایدار بوده است که به اهداف خود در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد رونق اقتصادی دست یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری یا به صورت دقیق‌تر «آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به عنوان یکی از طرح‌های دولت در ابتدای سال ۹۶ به اجرا درآمد که نقشی مؤثر در رفع معضل بیکاری در روستاها و مناطق عشایری استان خراسان شمالی و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها ایفا کرد.

علاوه بر تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به بخش عشایر تسهیلات ارزان قیمتی برای ایجاد اشتغال و پایداری آنان در زمینه های مختلف ارایه شده است که به گفته مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی حتی باعث مهاجرت برخی از خانواده ها و به ویژه بازگشت جوانان این قشر به مناطق عشایری شده است.

با وجود تمامی مشکلات و فشارهای اقتصادی چند اقدام بسیار مثبت و مطلوب برای موضوع اشتغال انجام شد که یکی از این اقدامات مثبت، قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری بود که می‌توان مزایای متعددی برای اجرای آن در حوزه عشایری ذکر کرد که نقطه عطفی در کارنامه دولت است.

مهاجرت معکوس پنج تا ۱۰ درصدی خانوارهای عشایری

تسهیلات ارزان قیمت در حوزه اشتغال باعث شد پنج تا ۱۰ درصد از خانوارها و به خصوص جوانان عشایر که به روستاها و شهرها مهاجرت کرده بودند به مناطق عشایری بازگردندمدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت در دولت تدبیر و امید در حوزه ایجاد اشتغال باعث شد پنج تا ۱۰ درصد از خانوارها و به خصوص جوانانی که به روستاها و شهرهای همجوار مهاجرت کرده بودند به مناطق عشایری بازگردند.

محمدرضا قلی پور افزود: جوانان عشایر که به علت نبود کار به روستاها و شهرها مهاجرت کرده بودند به منظور استفاده از تسهیلات ارزان قیمت اشتغال و ایجاد طرح و دریافت خدمات، دوباره بخت خود را در مناطق عشایری جست  و جو می کنند.

وی با بیان اینکه ارایه تسهیلات پایدار روستایی و عشایری کمک بسیار بزرگی در جهت پایداری اشتغال قشر عشایر شد افزود: خانوارهای عشایر در سال های گذشته از ناحیه خشکسالی خسارات زیادی را متحمل شده بودند که بعضا دام های آنان نیز کاهش یافته بود اما با دریافت تسهیلات ارزان قیمت و اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز، توانستند اقتصاد خود را دوباره برپا سازند.

پرداخت بیش از هزار میلیارد ریال وام اشتغال به عشایر

دولت تدبیر و امید هزار و ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال خانوارهای عشایری خراسان شمالی در زمینه دامپروری، صنایع دستی و گیاهان دارویی پرداخت کرده است.

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: تخصیص تسهیلات اشتغال به عشایر این استان سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۲ و آغاز روی کار آمدن دولت تدبیر، ۶ برابر افزایش یافته است.

مهدی خانی افزود: در سال ۹۲ تنها ۴۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به خانوارهای عشایری استان پرداخت شده بود که این رقم در سال ۹۸ به ۳۱۵ میلیارد ریال رسید.

از سال ۹۲ تاکنون هزار و ۶۲۶ شغل جدید برای خانوارهای عشایری استان در بخش های مختلف ایجاد شدوی گفت: از سال ۹۲ تاکنون هزار و ۶۲۶ شغل جدید برای خانوارهای عشایری استان در بخش های مختلف ایجاد شده است.

خانی، بر صیانت از اشتغال عشایر تاکید کرد و افزود: در این مدت ۲ هزار خانوار نیز مورد حمایت قرار گرفتند تا از چرخه تولید خارج نشوند.

افزایش بیش از ۲ برابری تولید گوشت توسط عشایر

این مسوول عشایری با اشاره به تاثیرات مثبت طرح های اشتغالزایی دولت برای جامعه عشایری خراسان شمالی، افزایش بیش از ۲ برابری تولید گوشت قرمز عشایر این استان را گواهی بر این امر گرفت و گفت: در سال ۹۲ تنها ۳۹۳ تن گوشت قرمز توسط عشایر این استان تولید شده بود که این رقم در سال ۹۸ به ۸۴۰ تن رسید.

خانی اظهار داشت: دولت در طرح زنجیره گوشت قرمز و همچنین اعتبارات خشکسالی، تسهیلاتی برای طرح های دامپروری در اختیار دامپروران عشایری قرار داد.

تولیدات صنایع دستی عشایر ۶۶ درصد افزایش یافت

وی در خصوص تولیدات صنایع دستی خانوارهای عشایری استان نیز گفت: در سال ۹۲ خانوارهای عشایری این استان هشت هزار و ۳۵۰ متر مربع صنایع دستی داری تولید کرده بودند که در سال ۹۸ این تولیدات با ۶۶ درصد رشد به ۱۲ هزار و ۶۲۰ متر مربع افزایش یافت.

خانی افزود: صنایع دستی تولیدی عشایر خراسان شمالی انواع قالی کردی، سفره کردی، جاجیم، گلیم، توبره و کیف های دستی را شامل می شود که بخشی از آن برای مصرف خود خانوارها کاربرد دارد و بخشی در بازار عرضه می شود.

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: تولیدات صنایع دستی غیرداری عشایر استان نیز شامل لباس های محلی، دستکش و کلاه در سال ۹۲، هزار و ۱۲۷ متر مربع بود که این رقم در سال گذشته به هزار و ۸۶۰ متر مربع رسید.

خانی با اشاره به برنامه دولت تدبیر برای ترغیب عشایر به تولید گیاهان دارویی، گفت: عشایر خراسان شمالی تا سال ۹۲ هیچ گونه فعالیتی در زمینه تولید گیاهان دارویی نداشته و به نوعی اقتصادی تک محصولی داشتند، اما با اقدامات ترغیبی دولت دوازدهم اکنون در حوزه کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران، مریم گلی، آویشن باغی و باریجه فعالیت دارند که می تواند کمک زیادی به افزایش درآمد خانوارها باشد.

۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار سفرهای استانی دولت برای عشایر 

وی با بیان اینکه در ۲ دور سفر هیات دولت به خراسان شمالی ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حوزه عشایر مصوب شد، اظهار داشت: تاکنون ۶۸ درصد این میزان اعتبار اختصاص یافته و جذب شده است و امسال نیز ۷۰ میلیارد ریال دیگر از این رقم اختصاص می یابد.

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره امور عشایر خراسان شمالی افزود: همچنین ۴۶ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت ایلراه های عشایری، تخریب شده از ناحیه سیل ۹۸ اختصاص پیدا کرده است.

خانی گفت: از محل اعتبارات بند ح تبصره ۴ نیز ۶۹ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی ثابت به محله های عشایری استان اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین از محل اعتبارات سفر سال ۹۱ رهبر معظم انقلاب به استان ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه های مختلف از جمله نگهداری راه ها، بهسازی چشمه ها، ایجاد خط انتقال آب شرب و خرید چادرهای عشایری اختصاص یافت که این میزان اعتبار نیز از سال ۹۲ تا ۹۸ جذب شده است.

پرداخت بیش از چهار هزار میلیارد ریال به روستاییان و عشایر استان

سهم استان از تسهیلات روستایی و عشایری، پرداخت سه هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال وام ارزان قیمت با نرخ چهار و ۶ درصد به متقاضیان بود که تاکنون بیش از چهار هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده استمعاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: سهم این استان از تسهیلات روستایی و عشایری، پرداخت سه هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال وام ارزان قیمت با نرخ چهار و ۶ درصد به متقاضیان بود که تاکنون بیش از چهار هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات از این سرفصل پرداخت شده است.

محمد اربابی اظهار داشت: پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری در استان، ۱۳ درصد بیش از تعهد بوده است و در این زمینه خراسان شمالی، رتبه نخست را در میان استان‌های کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: این میزان تسهیلات به پنج هزار و ۲۵۰ طرح پرداخت شده است و مجریان طرح های روستایی و عشایری، ایجاد هشت هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی را تعهد کرده اند.

وی افزود: ۶۰ درصد از تسهیلات پرداخت شده برای طرح های روستایی و عشایری در بخش کشاورزی و برای اجرای طرح های دامپروری بوده است.

اربابی با اشاره به اینکه ارزان بودن تسهیلات روستایی و عشایری، اقبال به دریافت این اعتبارات را افزایش داده است، گفت: در نواحی صنعتی استان طرحهای زیادی در حوزه فراوری گیاهان دارویی، تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و دامی و بسته بندی محصولات کشاورزی در حال اجرا است.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: البته در این زمینه نیاز است تا زنجیره تولید در بخش دام، کامل شود، در این زمینه، متقاضیانی برای دریافت تسهیلات مراجعه کرده و در زمینه ایجاد و راه اندازی واحدهای مربوط اقدام کرده اند.  

وی گفت: ۳۰ درصد از تسهیلات اشتغال‌زای روستایی و عشایری این استان به زنان پرداخت شده است.

اربابی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری در این استان، کمترین میزان انحراف را داشته که زیر ۱۰ درصد بوده است، افزود: در صورتی که تعهدات در دریافت تسهیلات توسط مجری طرح اجرا نشده باشد، تسهیلات به طور کامل بازپس گرفته شده و یا با نرخ ۱۸ درصد محاسبه می شود.

معاون کارآفرینی و اشتغال  اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پایین بودن نرخ سود تسهیلات روستایی و عشایر سبب استقبال از آن شده و با استفاده از این تسهیلات،  طرح های بزرگ و ارزشمندی در حال اجرا است.

وام گیرندگان خوش حساب 

مدیر امور شعب بانک توسعه تعاون خراسان شمالی با بیان اینکه خانوارهای عشایری استان در اجرای طرح های اشتغال روستایی و عشایری بسیار موفق عمل کرده اند اظهار داشت: این قشر از جامعه که از بانک تسهیلات دریافت کرده اند ۱۰۰ درصد آن را به موقع پرداخت می کنند.

خانوارهای عشایری استان در بازپرداخت دریافت وام ها بسیار خوش حساب هستندمحمد ندری اظهار داشت: خانوارهای عشایری استان در بازپرداخت تسهیلات دریافتی بسیار خوش حساب هستند و کمتر پیش می آید که در دادن اقساط وام وام خود بدحسابی کنند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

برچسب‌ها بجنورد دولت تدبیر و امید سازمان امور عشایر ایران خراسان شمالی کارآمدی دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد دولت تدبیر و امید سازمان امور عشایر ایران خراسان شمالی کارآمدی دولت بجنورد دولت تدبیر و امید سازمان امور عشایر ایران خراسان شمالی کارآمدی دولت خانوارهای عشایری استان تسهیلات روستایی و عشایری امور عشایر خراسان شمالی تسهیلات روستایی و عشایر میلیارد ریال تسهیلات عشایری خراسان شمالی میلیارد ریال اعتبار خانوارهای عشایر تسهیلات اشتغال پرداخت شده گیاهان دارویی تسهیلات ارزان کل امور عشایر مناطق عشایری دولت تدبیر ارزان قیمت صنایع دستی گوشت قرمز سال ۹۲ متر مربع اداره کل ۱۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۷۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام رایگان بیمه روستایی ویژه مادران دارای سه فرزند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان مرکزی گفت: ۶۵۰ مادر روستایی و عشایر این استان تاکنون در طرح بیمه رایگان این صندوق ثبت‌نام کرده‌اند و تنها سه روز دیگر برای ثبت‌نام این طرح فرصت باقی است.

محمد هاشمی فر روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: این طرح در راستای ماده ۲۱ قانون حمایت از جوانی جمعیت است که از ۲۲ اسفندماه سال گذشته آغاز و تا ۳۱ فروردین‌ماه جاری ادامه دارد و دارای مزایای بازنشستگی، از کار افتادگی، نقل و انتقالات سوابق بیمه و مستعمری بازماندگان است.

وی با بیان اینکه، هدفگذاری این طرح در کشور برای ۵۰۰ هزار مادر روستایی و عشایری است، عنوان کرد: مادران مشمول این طرح باید در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال باشند و فرزند سوم این مادران حداقل باید متولد اول فروردین‌ماه ۱۳۹۶ به بعد باشد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان مرکزی ادامه داد: مادران روستایی و عشایری که بیش از سه فرزند داشته باشند، به ازای هر فرزند، ۲ سال سابقه بیمه برای آنها لحاظ می‌شود.

هاشمی فر اظهار کرد: مادران مشمول طرح می‌توانند در فرصت باقی مانده از طریق https://www.roostaa.ir و یا مراجعه به ۳۱ کارگذار سراسر استان مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: همه اقشار روستایی و عشایری می‌توانند با پرداخت حق بیمه توسط این صندوق از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان مرکزی اضافه کرد: هشت سطح درآمدی برای صندوق تعریف شده که از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال تا ۳۹ میلیون ریال است.

هاشمی فر بیان کرد: ۲ سوم حق بیمه این افراد توسط دولت و یک سوم توسط متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی گفت: ۷۸ هزار و ۶۰۶ نفر تاکنون در استان مرکزی تحت پوشش صندوق بیمه روستایی و عشایری درآمده و هم‌اکنون تعداد بیمه شده فعال ۴۵ هزار نفر است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان مرکزی افزود: ۱۱ هزار و ۵۷۷ مستمری بگیر بازنشسته، فوتی و از کار افتاده نیز در استان وجود دارد.

هاشمی فر گفت: سال گذشته توسط این صندوق سه هزار و ۷۷۰ نفر نیز جذب شدند.

۳۱ دفتر کارگذاری صندوق بیمه روستایی و عشایری در استان مرکزی وجود دارد که بیشتر خدمات آن نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

منبع: برنا

tags # بیمه سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر
  • ثبت نام رایگان بیمه روستایی ویژه مادران دارای سه فرزند
  • بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند در کرمانشاه
  • بیمه رایگان مادران روستایی و عشایری در هرمزگان
  • ۷۰۰ واحد مسکن روستایی خراسان شمالی بهره برداری شد
  • ۵ طرح محوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ برای مناطق عشایری
  • افزایش تسهیلات بنیاد مسکن برای مددجویان خراسان شمالی
  • جذب ۳۰۰ میلیارد تسهیلات کشاورزی در سوادکوه شمالی
  • جذب 300 میلیارد تسهیلات کشاورزی در سوادکوه شمالی