Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - معاون شهردار تهران با تاکید بر ضرورت انسجام بخشی و افزایش آمادگی شهرداری تهران برای رویارویی با بحران های احتمالی گفت: ستاد مدیریت بحران همواره باید آماده باش باشد و باید برای آموزش و توانمندسازی نیروهای متخصص سرمایه گذاری صورت گیرد تا به عنوان نیروهای مسلط بتوانند نقش خود را در حوزه مقابله با بحران های شهری به خوبی ایفا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش شهر، به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، حامد مظاهریان در بازدید از مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران ضمن آشنایی با فعالیت‌های این مجموعه در رصد و پایش حوادث و سوانح، طرح ها و برنامه های حوزه پیشگیری و کاهش خطرپذیری، سامانه های راه اندازی شده در این مجموعه و سایر فعالیت های متنوع سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر اهمیت فعالیت این ستاد به منظور کاهش اثرات مخاطرات طبیعی تاکید کرد.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران پس از آشنایی با سامانه های هشدار سریع زلزله ، تخمین خسارت ، هواشناسی و هشدار سیل ، شبکه راه های اضطراری شهر تهران ، برنامه کاهش خطرپذیری محلات شهر تهران، مدرسه آماده و دیگر اقدامات سازمان مدیریت بحران شهر تهران از تلاش سازمان مدیریت بحران شهر تهران در ارتقای مدیریت حوادث و سوانح قدردانی کرد.
او در این بازدید ضمن تقدیر از تلاش های کارکنان این سازمان به ویژه در شرایط بحران کنونی کرونا گفت: ستاد مدیریت بحران یک مجموعه تخصصی با وظایف و مسئولیت های خطیر و حیاتی است که در هیچ شرایطی کار در آن متوقف ویا تعطیل نخواهد شد. باید بهره گیری از پتانسیل مجموعه شهرداری و با بالابردن توانمندی و آگاهی سازمانی نیروهای آن در اولویت برنامه های این ستاد قرار گیرد.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران تصریح کرد: در شرایط عادی شهر نیز همواره باید آمادگی حفظ شود چرا که شهر تهران منطقه وقوع بحران های متعددی است. مسائل حاد و بحرانی روزمره وجود دارد و شاهد بودیم که اپیدمی کرونا شرایط معمولی شهر را چگونه تغییر داد.
او از شیوع کرونا به عنوان یک بحران واقعی در تمام جهان و از جمله ایران یاد کرد و گفت: شهرداری تهران نیز پیشگام مقابله با بحران کرونا و مقابله با اپیدمی آن شد و از همان ابتدا اقدامات بسیاری را در حوزه های مختلف خدمات شهری، نظافت شهر، آموزش نیروی انسانی، فرایندهای کاری و... در اماکن مختلف شهری در دستورکار قرار داد.
مظاهریان با بیان اینکه از فرصت غیرمنتظره کرونا باید برای برنامه ریزی برای آینده و اتخاذ تصمیمات به موقع و صحیح استفاده کنیم افزود: نقش ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران و مجموعه مدیریت شهری در آمادگی برای بحران، رعایت اصول تاب آوری و دوراندیشی بسیار استثنایی است.
او با اشاره به قانون مدیریت بحران در ادامه گفت: بر اساس این قانون وظایف دستگاه ها مشخص شده است و اگر این را در دستورکار قراردهیم و برای هر کدام بودجه لازم درنظر گرفته و مسئولیت را پیگیری کنیم و علاوه برآن در سایر بندها نیز بازبینی صورت گیرد تا در حوزه هایی مانند آموزش، سازو کارهای آمادگی برای بحران و... ضمن پیش بینی بودجه لازم، راهکارهای مدنظر برای ورود به حوزه عملیاتی نیز آماده شود.
مظاهریان، آمادگی معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران را در حوزه آموزش مدیریت بحران اعلام کرد و گفت: می توان از ظرفیت های آموزشی دانشگاه های معتبر نیز به عنوان پشتوانه علمی این فرایند بهره ببریم و نیروهای مستعد را در این زمینه به صورت تخصصی آموزش دهیم.
سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با تاکید بر لزوم سازماندهی درون سازمانی در حوزه بحران افزود: در صورتی ستاد مدیریت بحران می تواند کارکرد و نقش خود را به خوبی ایفا کند که در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی متخصص سرمایه گذاری کرده باشد. درواقع باید برای تمام حوزه های اجرایی بحران گروه آموزش دیده مسلط به موضوع مربوطه وجود داشته باشد.
او اظهار امیدواری کرد که با برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی بتوانیم مسیر حرکت ستاد مدیریت بحران را بر پایه دانش و علم به عنوان یکی از اقدامات مورد نیاز در انسجام بخشی و افزایش آمادگی در رویارویی با حوادث طبیعی و بحران های احتمالی در شهر تهران را بیش از گذشته هموار کنیم.
معاون شهردار تهران افزود: باید ابتدا برای ایمن سازی مجموعه شهرداری تهران تدابیری اندیشیده شود و بخشهای مختلف شهرداری وظایف خود در قبال بحران ها را باور کنند و در گام بعدی این نیروهای پرورش یافته و مسلط می توانند نقش خود را در حوزه مقابله با بحران های شهری به خوبی ایفا کنند.
او انتخاب یکی از معاونین سازمان مدیریت بحران از طریق فرایندهای کانون ارزشیابی مدیران را بسیار مهم و قابل تقدیر دانست و افزود: حوزه بحران تخصصی است و باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که جمعیت 9 میلیونی تهران را پوشش دهد.
به گفته مظاهریان، نقش ستادهای مدیریت بحران مناطق در سطح شهر و ستادهای مرتبط با آن مانند چتری است که در زمستان همراه خود می بریم. البته که شاید هر روز باران نبارد اما همیشه آماده باش بودن کمک می کند که به موقع از شکل گیری بحران های احتمالی جلوگیری شود.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران تاکید کرد: ستادهای مدیریت بحران همواره باید آماده باش باشند و در شرایط ایده آل به سر ببرند و امکانات باید فراهم باشد تا در روز مبادا بتوانند پاسخگوی نیازهای شهر و شهروندان باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مدیریت بحران شهر تهران ستاد مدیریت بحران مقابله با بحران شهرداری تهران برنامه ریزی بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۷۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاهی معضلات به دلیل حل نشدن به بحران‌های بالفعل تبدیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه مشترک اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه و محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه در سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

جهانگیر در این جلسه با بیان اینکه امیدواریم این جلسات در راستای کاهش مشکلات مردم باشد و در راستای تعامل بیشتر برای خدمت‌رسانی باشد، گفت: مدیریت بحران موضوعی جهانی است و همه کشورها به نحوی درگیر بحران و نحوه مدیریت بحران هستند. برای مقابله با هر مسأله‌ای زمانی که ساختار حکومت شکل گرفت باید با ترتیبات قانونی برای حل آن اقدام کرد.

وی گفت: اولین قانون کشور در حدود ۱۱۵ سال پیش تصویب و تاکنون بیش از ۱۳ هزار قانون تصویب و ابلاغ شده است، اما برخی از این قوانین دچار نقص، نسخ و پایان مدت و یا نسخ صریح و ضمنی شده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه افزود: از سوی معاونت تنقیح قوانین از سال ۸۹ برای رفع این نقایص بازنگری‌هایی صورت گرفته است، شاهد هستیم که کشورمان در درون و بیرون خود با بحران‌های طبیعی و تحمیلی رو برو بوده است، بحث ساماندهی قوانین و مقررات در این حوزه مهم است.

جهانگیر گفت: به طور کلی نگاه قانونگذار در سنوات گذشته بر اساس روح نظام مسائل بحرانی نبوده است، قوانین و مقرراتی که تصویب شده در دل خود مشکلات و بحران‌هایی ایجاد کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: زمانی که قانونی نگارش می‌شود باید پیوست‌های نظام مسائل بحرانی آن نیز دیده شود که متأسفانه تاکنون اینگونه نبوده است در این زمینه ما نیاز به دادهای واقعی داریم، این داده‌های امکان سیاست گذاری واحد و فهم مشترکی در حوزه‌های سیاست‌گذاری فراهم کند.

وی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از داده‌ها در کشور غیر واقعی است، گفت: آنچه در حوزه مدیریت بحران بسیار مهم است جمع‌آوری داده‌ها بر اساس واقعیت روز جامعه و تجمیع آن برای سیاست گذاری است.

جهانگیر افزود: بحران‌ها را می‌توان با برش‌های مختلف در نظر گرفت، گاهی معضلات به دلیل حل نشدن به بحران‌های بالفعل و بالقوه تبدیل می‌شود.

وی گفت: باید مدل بحران‌ها را مشخص کنیم و آن را بشناسیم چرا که با منابع محدود روبرو هستیم. در حوزه بحران هم می‌توان بحران را با برش فرایندی هم مدیریتی بررسی کرد. بحران‌های مدیریتی ناشی از ترک فعل‌ها باید مورد بررسی قرار گرفته و به تصمیم‌گیری و تصمیم سازی منجر شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه با بیان اینکه بحران‌های مدیریتی خودساخته و نقطه‌ای با تغییر و تحولات قابل تغییر است، گفت: در حوزه‌های مختلف نظام مسائل ناشی از سو مدیریت اجرایی، قضائی و حتی مردمی نیز از همین دست است.

جهانگیر گفت: امروز در محیطی به سر می‌بریم که از سیستم‌های پیچیده‌ای تشکیل و روی هم اثر گذاشته است و گاهی نیز به نفع هم کنار می‌رود. اگر بخواهیم منتظر باشیم تا بحرانی وسیع اتفاق بیفتد و به میدان بیایم سبب می‌شود که همیشه بحران‌های کشور از سیاست گذاری‌های ما پیشی بگیرد و بحث پیشگیری که بحث اساسی است مغفول مانده و سبب مدیریت پس از واقعه شود.

وی ادامه داد: کار صرفاً نباید اینگونه باشد که پس از وقوع حادثه ورود کنیم بلکه باید نوع سیاست‌گذاری را به گونه‌ای کار کنیم که از بحران‌ها پیشی بگیریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: یکی از روش‌های بررسی بحران‌ها در دنیا روش بررسی دایره‌ای است و حکایت از این دارد که زمانی که در یک حوزه‌ای بحران به وقوع می‌پیوندد فقط به آن حوزه مرتبط نیست به سایر حوزه‌ها نیز بازمی گردد.

جهانگیر گفت: تشکیل و ایجاد کارگروه میان معاونت اجتماعی و سازمان مدیریت بحران کشور کار مثبتی است، اما شروع آن باید تصمیم‌گیری‌ها و ترک فعل‌هایی باشد که تولید مسأله و در واقع آنجایی که بی قانونی ایجاد مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران کشور می‌تواند گزارشات و اطلاعات خود را به روز و لحظه‌ای به دستگاه قضائی منعکس کند تا بتوانیم ارتباط عمیقی را در همه حوزه‌ها با مشارکت مردم ایجاد کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: سامانه‌ای در معاونت اجتماعی راه اندازی کردیم که مردم بتوانند در حوزه‌های مختلف تخلفاتی که می‌تواند برای جامعه ایجاد مشکل کند را گزارش دهند. استفاده از مردم برای حفظ حقوق خودشان بسیار اثر بخش است. در کارگروه‌ها می‌توانیم سامانه‌ای مشترک در این زمینه نیز ایجاد کنیم.

جهانگیر گفت: کاهش مشکلات مردم به کارآمدی در حکمرانی کمک خواهد کرد، دشمن تلاش می‌کند کارآمدی نظام را در همه عرصه‌ها کاهش دهد. باید نظام مسائلی که با داده‌های واقعی به وجود می‌آید را به درستی تبیین و به مجموعه‌های مختلف ارائه دهیم تا با هم افزایی قوای سه‌گانه کشور را به جایگاه بالا برسانیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد

محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه مشترک با اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: امروزه کشورهای دنیا با موضوعات تغییر اقلیم بیابان‌زایی و تغییر آب و هوایی مواجه هستند همچنین کمبود آب شیرین موجب شده موضوع پیشگیری از بحران دارای اهمیت شده و اقداماتی در این خصوص در کشورها صورت گیرد. در این زمینه نیز در کشور ما روح حاکم بر قانون مدیریت بحران، پیشگیری است.

وی ادامه داد: مهمترین مخاطره کشور ما سیلاب است و باید موضوع آبخیزداری و آبخوان داری را به طور کامل انجام دهیم. امروز در دنیا زدن سدهای زیرزمینی آغاز شده است سدهای زیرزمینی باعث می‌شود آب بیشتری به سفره‌های زیرزمینی منتقل شود و فرونشست را کاهش دهد. یکی دیگر از موضوعات کشور ما فرونشست است و ما امروزه از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم. در حالی که استاندارد برداشت آب زیرزمینی ۲۰ درصد است ما در برخی مناطق ۸۰ تا ۸۵ درصد از این آب‌ها را برداشت کرده‌ایم و باید با آبخوان داری یا آبخیزداری و تأسیس سدهای زیرزمینی پیشگیری کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: همچنین ناپایداری سازه‌ها در مقابل زلزله از دیگر مخاطرات کشور است. ۶۲ درصد از شهرهای ما یا روی گسل است یا در حرایم گسل هستند. در تهران سه گسل وجود دارد که خطرناک‌ترین آن گسل شهرری است؛ بنابراین باید مقاومت مصالح ساختمانی به ۵ الی ۶ ریشتر برسانیم البته درباره زیرساخت‌ها باید بیشترین از این مقاوم سازی شود. همچنین جنس سازه‌ها باید به گونه‌ای باشد که مقاومت در برابر ۸ ریشتر را داشته باشد ما در اکثر شهرها آزمایشگاه مقاومت سنجی مصالح را داریم.

وی ادامه داد: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله رخ داده که بالای ۷ ریشتر بوده است. البته از سال ۱۳۳۰ تعداد زلزله‌ها کاهش داشته در سال گذشته بیش از ۱۸ هزار زلزله داشته‌ایم. باید برای سکونت در چنین وضعیتی مقاومت بیش از ۸ ریشتر را برای ساختمان‌ها در نظر بگیریم یک زلزله ۴ ریشتری برابر با یک بمب هیروشیما است و زلزله ترکیه برابر با ۱۹ بمب هیروشیما بوده است.

نامی تصریح کرد: لذا ضرورت دارد در خصوص پیشگیری اقدامات جدی در دستور کار قرار بگیرد.

در ادامه وی از معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درخواست کرد تا با تشکیل کارگروهی در این زمینه با یکدیگر تعامل کنند.

کد خبر 6085723

دیگر خبرها

  • ببینید | هشدار جدی مدیریت بحران به مردم تهران!
  • بارش های شدید در راه تهران؛ هشدار مدیریت بحران
  • گاهی معضلات به دلیل حل نشدن به بحران‌های بالفعل تبدیل می‌شود
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسوولان بود
  • شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم
  • دست یاری تهران به بلوچستان | چگونه شهرداری تهران به سیل زدگان چابهار کمک می‌کند؟
  • کمک تهران به بلوچستان | چگونه آتش نشانان تهرانی به سیل زدگان چابهار کمک می‌کنند؟
  • مدیریت بحران سیستان و بلوچستان تجهیزات کافی ندارد
  • آماده باش مدیریت بحران در تهران