Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ورزش بانوان امری است که در اهمیت و لزوم توجه به آن کوچک‌ترین تردیدی راه ندارد و از نظر سلامت عمومی زنان جامعه و از بعد حرفه‌ای ورزش و افتخار آفرینی ملی قابل قبول است.

امروزه زنان زیادی در قزوین به ورزش‌های مختلف اشتغال دارند و گروهی ورزشکار حرفه‌ای‌اند و تعدادی ورزشکار آماتور؛ گروهی به ورزش‌های سبک می‌پردازند و برخی به ورزش‌های سنگین و خشن و گروهی از آنان برای رسیدن به مقام و قهرمانی تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دو دهه اخیر، تاریخ ورزش ایران با تحولی عظیمی رو به رو شده است و زنان پا به پای مردان در عرصه‌های مختلف ورزشی در میادین ملی و بین المللی حضور چشمگیر دارند و کمتر ورزشی در جامعه، مردانه محسوب می‌شود.

استان قزوین دارای سه هزار ورزشکار رزمی سازمان یافته است که از این تعداد یک هزار و ۵۰۰ نفر بانوی رزمی کار هستند و در رشته ورزشی پنچاک سیلات نیز ۳۵۰ ورزشکار فعالیت دارند که تقریبا نیمی از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند.

پنچاک سیلات رشته‌ای رزمی و کهن است که جزو ورزش ملی کشور اندونزی محسوب می‌شود و امروزه مورد علاقه بسیاری از ورزشکاران زن و مرد در این عرصه به شمار می رود.

تهمینه کربلایی صادقی یکی از ورزشکاران حرفه‌ای استان و کشور در رشته ورزشی پنچاک سیلات است که توانسته افتخارات بزرگی را برای کشور به ارمغان آورد.

خبرنگار ایرنا مرکز قزوین به منظور آشنایی بیشتر با این قهرمان، مصاحبه‌ای با وی ترتیب داده و از مهمترین مشکلات و چالش‌های پیش روی او پرسیده است.

ایرنا: ابتدا خود را معرفی کرده و از افتخارات و مدال‌های خود بگویید:

در سال ۷۳ در شهر قزوین به دنیا آمدم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی ورزشی_تغذیه ورزشی هستم.
از کودکی به ورزش‌های رزمی علاقه‌مند بودم و از ۶ سالگی در رشته‌هایی چون کاراته، تکواندو، پنچاک سیلات، کیک بوکسینگ، اسکیت و سوارکاری فعالیت داشته و در مسابقات متعدد ملی حضور یافتم.
در طول فعالیت ورزشی خود در عرصه‌های ملی و بین المللی موفق به کسب نایب قهرمانی مسابقات انتخابی تیم ملی پنچاک سیلات در سال ۱۳۹۴ و نایب قهرمان مسابقات انتخابی تیم ملی پنچاک سیلات در سال ۱۳۹۶ شدم و در مسابقات جهانی ۲۰۱۶ بالی اندونزی شرکت کردم.

همچنین اعزام به مسابقات انتخابی تیم ملی پنچاک سیلات در سال ۹۶ به عنوان مربی و کسب عنوان سوم تیمی این مسابقات را در کارنامه ورزشی خود دارم و در مسابقات المپیک آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی نیز موفق به کسب مقام سوم این دوره از مسابقات شدم.
مربیگری تیم اعزامی به مسابقات المپیاد استعدادیابی پنچاک سیلات سال ۹۸، کسب ۹ مدال و عنوان سوم تیمی در این رقابت‌ها، کسب مدال‌های متعدد در رشته‌های تکواندو و کیک بوکسینگ در سطح کشور طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ و کسب عنوان فنی‌ترین بازیکن لیگ تکواندو کشور در سال ۹۳ را در کارنامه ورزشی خود دارم.

ایرنا. در مورد رشته ورزشی پنچاک سیلات توضیح دهید و چه مزیتی نسبت به سایر ورزش‌های رزمی دارد؟

این رشته ورزشی از جایگاه ویژه‌ای در سطح بین المللی برخوردار است به طوری که امروزه شاهد برگزاری رقابت‌های رسمی آن هستیم.

پنچاک سیلات دارای مسابقات بین المللی معتبر مانند مستر شیب، المپیک ساحلی، آسیایی، بازی‌های آسیایی و بازی‌ها جهانی است.

نام این رشته از محله‌ای در جاکارتا گرفته شده و جزو هنرهای رزمی و آیینی کشور اندونزی است و برای مردم این کشور، یک رشته بومی و محلی محسوب می‌شود.

پنچاک سیلات طی چند سال اخیر وارد ایران شده و مورد استقبال بسیاری از ورزشکاران قرار گرفته است و هم اکنون آموزش‌های پنچاک سیلات به صورت تدریجی و متناسب با رده‌های مهارتی مختلف برنامه‌ریزی می‌شود.

نحوه مبارزه در این ورزش ترکیب حرکات دفاعی و حمله‌ای است که بر اساس تنوعی از ضربات و حرکات دست و پا، قفل مفصل و همچنین مبارزه با سلاح انجام می‌شود.

این ورزش جذابیت زیادی برای ورزشکاران به همراه دارد و از طرفی به دلیل اینکه هیچ ضربه‌ای به صورت وارد نمی‌شود و ورزشکاران کمتر دچار آسیب دیدگی می‌شوند، در بین بانوان رزمی کار از محبوبیت خاصی برخوردار است.

در این رشته ورزشی علاوه بر آمادگی از نظر بدنی از لحاظ تمرکز روانی هم باید آمادگی بالایی داشت تا بتوان با ترکیب آن رقیب خود را شکست داد.

ایرنا: به عنوان یک بانوی ورزشکار در رشته ورزشی خود چه مشکلات و محدودیت‌های دارید؟

پنچاک سیلات یا دفاع شخصی یکی از پر طرفدارترین رشته‌های رزمی جهان است و محدودیت جنسی و سنی ندارد و با کمترین انرژی بیشترین بازدهی را می‌توان از آن کسب کرد.

علاقه دختران به ورزش‌های رزمی امروزه بیش از گذشته نمود پیدا کرده است اما بسیاری از خانواده‌ها دید مثبتی نسبت به هنرهای رزمی به ویژه برای بانوان ندارند و این ورزش‌ را خشن و مردانه تلقی می‌کنند.

همین امر باعث شده تعداد کمی از بانوان در عرصه قهرمانی فعالیت کنند ولی همین تعداد اندک در اردوهای تیم ملی توانستند موفق به کسب نتایج خوبی در عرصه‌های ملی و بین المللی شوند و مدال‌های جهانی و المپیک را از آن خود کنند.

در حال حاضر اشتیاق خانواده‌ها برای حضور دختران در ورزش‌های قهرمانی دوچندان شده است و شاهد هستیم که خانواده‌ها بیش از گذشته از ورزش‌های رزمی حمایت می‌کنند.

ورزش‌های رزمی به ویژه پنچاک سیلات طی چند سال گذشته توانسته جای خود را در میان دختران قزوینی باز کند و زمینه رشد و شکوفایی آنها در عرصه‌های فراملی و کسب مدال‌های درخشان را پا به پای مردان و گاهی فراتر از آنها فراهم سازد.

ایرنا: حمایت مسوولان از بانوان ورزشکار را چگونه ارزیابی می‌کنید، آیا به وعده‌های خود عمل می‌کنند؟

خوشبختانه میزان حمایت مسوولان ورزشی استان قزوین از ورزشکاران در حد توانشان خوب بوده و موجب دلگرمی و ایجاد انگیزه در ورزشکاران می‌شود.

از سوی دیگر، تحقق وعده‌های مسوولان موجی از شادابی و نشاط را در جامعه ورزشکاران ایجاد می‌کند بنابراین اگر تصمیمی گرفته می‌شود لازم است که اجرا شود.

 مطالبه خیلی مهم برای یک ورزشکار مدال آور، شرایط پایدار شغلی و دغدغه مالی کمتر بعد از قهرمانی است و باید مسوولان امر به این موضوع توجه داشته باشند.

متاسفانه برای استخدام قهرمانان گاهی اوقات از مسوولان استان کاری ساخته نیست و اختیارات آن در شرح وظیفه مسوولان وزارتخانه‌هاست و باید تلاش کنند انگیزه ورزشکاران حرفه‌ای گرفته نشود.

هیات وزیران در سال ۹۵ تصویب کرد که ورزشکاران مدال آور مسابقات المپیکی، آسیایی و جهانی باید استخدام دستگاه‌های دولتی شوند که این یک امتیاز ویژه برای مدال آوران محسوب می‌شود و پیگیری‌های لازم باید از سوی مسوولان امر انجام شود.

متاسفانه چند سالی است که برای تحقق این وعده‌ به وزارت ورزش و جوانان مراجعه کرده ام ولی همچنان در رفت و آمد و درگیر بروکراسی اداری هستم.

ایرنا: بیشترین مشکلات شما در این حوزه چیست؟

ورزشکاران رزمی در قزوین تا سال گذشته سالن اختصاصی و ثابت برای تمرینات خود نداشتند و امسال با حمایت مدیر کل ورزش و جوانان استان قرار است سالن تنیس برای تمرینات رزمی کاران اختصاص داده شود و هم اکنون این سالن در حال تجهیز شدن و آماده شدن است و مقرر شده طی روزهای زوج و فرد در اختیار بانوان و آقایان قرار گیرد.

از سوی دیگر بیشتر مسابقات ما با هزینه شخصی انجام می‌شود که باید برای حل این تنگناها شرایط استفاده از حامیان مالی برای کمک به ورزشکاران حرفه‌ای فراهم شود.

ایرنا: این رشته ورزشی زیر نظر کدام یک از فدراسیون‌ها اداره می‌شود؟

رشته ورزشی پنچاک سیلات از زیر مجموعه‌های فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی است و تحت نظر این فدراسیون فعالیت می‌کند.

خود فدراسیون بیش از ۱۲۰ رشته رزمی متشکل از انجمن، کمیته و گروه دارد و در این خصوص ۱۰ انجمن فعال است که از این تعداد ۲ انجمن در بازی‌های آسیایی حضور دارند.

بعد از المپیک جهانی،  المپیک آسیایی مهمترین رویدادی است که در کشور اتفاق می‌افتد و برای کشور و کمیته ملی المپیک از جایگاه خوبی برخوردار است.

ایرنا: استقبال بانوان استان از این رشته در چه سطحی است؟ آیا علاقه‌مندان باید برای فعالیت در این رشته شرایط و فاکتورهای خاصی داشته باشند؟

قزوین دارای پتانسیل بسیار زیادی در زمینه هنرهای رزمی است و با حمایت مسوولین می‌توان این استعدادها را شکوفا کرد.

بانوان اقبال خوبی به این رشته دارند و باید بسترهای لازم برای حضور آنان در عرصه‌های ورزشی فراهم شود ولی برخی محدودیت‌ها و تنگناهای مالی گاهی موجب کمرنگ شدن حضور آنان در عرصه‌های ورزشی می‌شود.  

استعداد، پشتکار، اراده و علاقه فاکتور اصلی و لازمه فعالیت در این رشته ورزشی است و برای رسیدن به موفقیت تمرین مداوم و اراده راسخ می‌خواهد و اگر اراده نباشد نمی‌توان موفق شد.

انگیزه بنده از فعالیت در این رشته ورزشی علاقه شخصی، حفظ سلامت و تندرستی و همچنین به اهتزاز درآوردن پرچم ایران در میادین بین المللی است.

ایرنا: با توجه به شیوع کرونا فعالیت‌های ورزشی خود را چگونه دنبال می‌کنید؟

در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مراکز ورزشی همه مسابقات ورزشی تا اطلاع ثانوی لغو شده است اما برای اینکه از فعالیت های ورزشی خود دور نباشم برنامه‌های ورزشی و تمرینات خود را در فضای آزاد یا منزل به صورت انفرادی زیر نظر مربیان تیم ملی به صورت آنلاین و از طریق فضای مجازی پیگیری می‌کنم.

قرار بود آذر ماه امسال مسابقات قهرمان جهانی پنجاک سیلات به میزبانی مالزی برگزار شود که احتمالا به دلیل بیماری کرونا شرایط و زمان مسابقه تغییر خواهد کرد.

برچسب‌ها مسابقات قهرمانی آسیا فدراسیون ورزش های رزمی استان قزوین معاونت توسعه ورزش بانوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسابقات قهرمانی آسیا فدراسیون ورزش های رزمی استان قزوین معاونت توسعه ورزش بانوان مسابقات قهرمانی آسیا فدراسیون ورزش های رزمی استان قزوین معاونت توسعه ورزش بانوان رشته ورزشی پنچاک سیلات رشته ورزشی ورزش های رزمی محسوب می شود بین المللی ورزشی خود تیم ملی حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۷۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) جنجال تمرین مختلط ورزش رزمی در لواسان

زی‌سان- پس از انتشار فیلمی از تمرین مختلط تعدادی از ورزشکار رزمی‌کار در باشگاهی در منطقه لواسان سرپرست شهرداری لواسان  به این مساله واکنش نشان داد و در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد.

سرپرست شهرداری لواسان ضمن عذرخواهی از مردم شریف و متدین شهر لواسان بر رعایت عفاف و حجاب اسلامی طبق قانون در اماکن عمومی تاکید کرد و اعلام  کرد با خاطیان امر برخورد جدی خواهد شد.

یک منبع آگاه در شهرداری لواسان نیز در واکنش به این اتفاق گفت: این اتفاق در یک زمین روباز رخ داده است. آن افراد تحت نظر یک باشگاه نبودند و به صورت آزاد تمرین می‌کردند.

وی‌ ادامه داد: نگهبان مجموعه وقتی این ناهنجاری را می‌بیند به آنها تذکر می‌دهد اما این افراد گوش نمی‌کنند. ایراد اینجاست که نگهبان به پلیس موضوع را اطلاع نداده است اما ما پیگیر قضیه هستیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع:‌برنا

tags # ورزش کردن سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • بانوان پلیس؛ مامن زنان آسیب دیده/ کسب ۴۰ مدال ورزشی
  • (ویدئو) جنجال تمرین مختلط ورزش رزمی در لواسان
  • نگاهی به چند خبر ورزشی چهارم اردیبهشت استان قزوین
  • بیش از ۳۵ رشته ورزشی در فدراسیون دانش آموزی استان بوشهر فعال است
  • اصفهان سرآمد در ورزش رزمی موی تای
  • زیرساخت‌های ورزش چوگان در تبریز توسعه پیدا می‌کند
  • بین فوتبال و رشته‌های ورزشی تبعیض زیاد است
  • همراه با اخبار ورزشی سوم اردیبهشت استان قزوین
  • ورزش کرمانشاه میزبان حداقل ۴ رویداد بین المللی در سال‌جاری
  • ۳۵ رشته ورزشی در فدراسیون دانش‌آموزی فعال است