Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین افتتاحیه محفل ادبی صبای استان هرمزگان با حضور شاعران و نویسندگان مطرح ملی و پیشکسوتان حوزه ادبیات استان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس،آیین افتتاحیه محفل ادبی صبای استان هرمزگان عصر روز سه شنبه 14 مردادماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا؛ محمدعلی بهمنی، شاعر و غزل سرای برجسته کشوری؛ منصور نعیمی، هنرمند و شاعر پیشکسوت هرمزگانی؛ نغمه مستشار نظامی، شاعر برجسته کشور و دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شاعران و هنرمندان دیگری همچون علی رضایی، محمدعلی قویدل، یدالله شهرجو، امیرحسین والا و اعضای شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجت الاسلام « محمد ذاکری »، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان در این آیین، افتتاح محفل ادبی صبا با حضور شخصیتهای فرهنگی و هنری و مدیریت مهرنوش منصوری را مایه افتخار دانست و ادامه داد: بدون تردید رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای اهمیت به ادبیات و شعر کشورمان، فرصتی برای ایجاد فضا و ظرفیت جدید در رشد قابلیتهای ادبی استان، تقویت جریان رشد و ادب در هرمزگان، سازماندهی شعرا، ادبا و مخاطبان و علاقه مندان و ایجاد انگیزه بیشتر در آنها، تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های ادبی، اجتماعی و فرهنگی و ایجاد تحولی در خدمات رسانی کتابخانه‌های عمومی خواهد بود.

 

وی افزود: محفل های ایجاد شده در استان و به دنبال آن در شهرستانها، ظرفیتی برای سازماندهی، شناسایی، جذب و ارتقاء فعالان ادبی، برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌های ادبی، همایش‌ها و نشست‌های ادبی، تولید محتوا و نشر آن در سطح استان خواهد بود.

 

ذاکری تصریح کرد: این محفل امکانی برای برگزاری مسابقات ادبی، گرامیداشت مفاخر استانی، بهره گیری از فضای مجازی در راستای توسعه کمی و کیفی فعالیتهای ادبی و تلاش جهت فراهم کردن شرایط مناسب برای تشکیل جلسات ادبی خواهد بود.

 

« مستشار نظامی»، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و عوامل سهیم در راه‌اندازی این محافل، اظهار داشت:باعث افتخار است که در این ایام مبارک شاهد آغاز به کار این محفل ادبی هستیم و امیدواریم تشکیل این محافل سبب رویش چهره‌های جدید در استان ادب پرور هرمزگان و بزرگداشت چهره‌های ادبی شود.

 

نظامی، هدف از برگزاری محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را حمایت از جریانهای اصیل ادبی عنوان کرد و افزود: تشکیل محافل ادبی از آذرماه سال 1398 با افتتاح محفل ادبی فیض استان تهران شروع شد و در حال حاضر محافل ادبی در 31 استان کشور تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. انشاا... به یاری خداوند و تکیه بر توانمندی‌های دبیران استانی، این اتفاق منجر به ایجاد عدالت فرهنگی در سراسر کشور و معرفی چهره‌های ادبی استان و استفاده بهینه از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به عنوان متولی اصلی کتاب خواهد شد.

 

وی ادامه داد: جایگاه اجتماعی و فرهنگی کتابخانه‌ها این ظرفیت را دارد که محل رفت و آمد ادبا و فرهنگ دوستان باشد و فرصت خوبی برای نوجوانان است که با شعرا ارتباط برقرار کنند و به عنوان نویسندگانی سرشناس، صاحب آثار ارزشمندی گردند.

 

دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان از همه شعرا و نویسندگان به شرکت در پویش اقتراح ماسک نمود و افزود: امیدوارم این حرکت در راستای یاری به کادر درمانی و پزشکی، بتواند اقدامی مؤثر در راستای کاهش بحران پیش آمده در کشور باشد.

 

دبیر محفل ادبی صبا این محفل را نقطه عطفی در شعر و ادب استان هرمزگان دانست و افزود: این محفل امیدبخش شاعران جوان و مأمن شعرای پیشکسوت استان خواهد بود و امیدوارم شرایطی پیش آید که جلسات محفل ادبی صبا به صورت حضوری برگزار گردد و حضور شعرا در این محفل زمینه ساز رشد و توسعه بیشتر ادبیات در استان هرمزگان گردد.

 

« نعیمی »، از مفاخر هنر و ادب هرمزگان، ایجاد محفل ادبی صبا در استان را بسیار ارزشمند دانست و اظهار امیدواری کرد که این اقدام سبب تحولی بزرگ در حوزه شعر و ادبیات استان شود.

 

وی ادامه داد: پیشینه شعر در هرمزگان به پیشینه ادیبان بزرگ متصل است و سروده‌های گاتاها، کهن‌ترین آثاری است که از ادبیات ایرانیان به یادگاتر مانده است. کهنگی زبان اوستا و دوری زمان، دریافت درست و کامل معنای نوشته‌های این کتاب را برای پژوهشگران معاصر دشوار ساخته است.

 

پیشینه‌ شعر هرمزگان نیز به دوبیتی سرایی‌ و شروه خوانی‌ برمی‌گردد و همچنین شاهنامه تورانشاه از آثار قدیمی است که توسط یکی از ملوک هرمز سروده شده است. کتابهای جنگنامه کشم و جرون نامه نیز از پیشینه قوی برخوردار هستند که در سالهای ۱۰۳۲ تا ۱۰۴۲ ﻫ . ق به نظم درآمده‌اند. جنگنامه کشم، سروده شاعری ناشناس، روایتی منظوم از فتح جزیره قشم توسط سپاهیان ایرانی، است. جرون‌نامه یا داستان جرون، سروده قدری از لحاظ محتوایی شامل رویدادها و حوادث پیرامون فتح قشم و شرح مفصل حمله نیروهای ایرانی به جزیره هرموز و فتح آن است. این اثر حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره تحولات سیاسی ـ اقتصادی خلیج فارس در قرن یازدهم، همزمان با پایان سیطره پرتغالی‌ها در هرموز و آغاز ورود گسترده اروپائیان به راههای دریایی منطقه است که توسط محمد باقر وثوقی و عبدالرسول خیر اندیش تصحیح شده است.

 

نعیمی تصریح کرد: مشوش نامه که مجموعه ای است از نمونه های سرایش بیش از یکصد و شصت شاعر هم روزگار سدید السلطنه کبابی یکی دیگر از آثار قدیمی هرمزگان است به لحاظ اینکه تعدادی شعر اجتماعی و میهنی یا با لفظ و لحن همان زمان « وطنی » را در دل خود جای داده و بسیاری از شاعران گم نام و ناشناخته را معرفی نموده است ، از نظر تاریخ ادبیات و شناخت سبک و زبان و لحن سخن در سده ی گذشته به ویژه در هرمزگان دارای اهمیت است.

 

شاعر پیشکسوت هرمزگانی در پایان ضمن تقدیر از اقدامات ارزشمند محمدعلی بهمنی، غزل سرای معروف هرمزگانی بیان کرد: اقدامات ایشان باعث تحولات اساسی در حوزه شعر استان گردید و رشد و پیشرفت شاعران هرمزگانی معاصر نتیجه فعالیتهای این شاعر مطرح ملی است.

 

در ادامه نیز شاعران و نویسندگانی همچون محمدعلی بهمنی، محمدعلی قویدل، علی رضایی، یدالله شهرجو و امیرحسین والا با خوانش اشعار خود پرداختند و پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان خوانده شد.

 

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: آیین افتتاحیه هرمزگان استان هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۸۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری یادواره شهید دارا و رئیسی در بخش تخت بندرعباس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، فرمانده منطقه پنجم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این مراسم گفت: جنگ با دولت استکبار امریکا در روحیه شهید دارا و رئیسی با شهادت طلبی همراه بود.

دریادار علی عظمایی افزود: در دوران جنگ دفاع مقدس دشمن در جنوب کشور نتوانست راه به جایی ببرد و زمین گیر شد و به لطف و توکل خدا تو دهنی محکمی به صدام و آمریکا زدیم.

بیشتر بخوانید: برگزاری یادواره شهدا در مدارس هرمزگان

وی افزود: عملیات وعده صادق نیز پاسخ کوچکی به کج فهمی‌ها و دست درازی‌های دشمن به این کشور بود.

در پایان این مراسم از خانواده‌های شهدا روستای سرخاء و خانواده سه شهید مدافع حرم استان هرمزگان تجلیل و قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه های عمومی قم
  • محفل ادبی خاطره خیبر در حمایت از «وعده صادق» برگزار شد
  • برگزاری مسابقه ادبی تاسیمرغ در کشور
  • افزایش مخاطبان ویژه برنامه‌های رمضانی رسانه ملی
  • برگزاری یادواره شهید دارا و رئیسی در بخش تخت بندرعباس
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر