Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:46:22 GMT

شهید صارمی خبرنگاری جسور و شجاع در عرصه اطلاع رسانی

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۹۸۱۶

شهید صارمی خبرنگاری جسور و شجاع در عرصه اطلاع رسانی

۱۷ مرداد نامگذاری این روز به عنوان روز خبرنگار، فرصت مناسبی ایجاد کرده تا فعالان این عرصه، شهید محمود صارمی و دیگر شهدای عرصه رسانه را الگوی خود قرار داده و به انجام وظیفه بپردازند.

امروز ۲۲سال از حادثه تلخ و در عین حال پر افتخار هشت دیپلمات ایرانی به همراه خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در ۱۷مرداد سال ۷۷ در "مزار شریف" افغانستان می‌گذرد؛ حادثه ای که منجر به برچیده شدن تومار طالبان و رهایی مردم مظلوم افغانستان از ظلم و بی عدالتی طالبان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۷مرداد یادآور روزهای تلخی در دهه ۷۰برای مردم افغانستان و اوج عزت و اقتدار برای ایران اسلامی بود که بار دیگر به جوانان برومند خود بنازد و به واسطه ایثار و شجاعت و غیرت ایرانی بودن سربلند از آزمونی دیگر بیرون آید.

در مرداد ۷۷ زمانی که جنگ‌های داخلی افغانستان در این سرزمین آشوب زده به اوج خود رسیده بود و سانسور خبری بر همه رسانه ها حاکم بود و از سوی شیطان بزرگ و سردمداران آن اجازه داده نمی شد تا جنایات طالبان آنروز و  داعش امروز به جهان مخابره شود خبرنگار ایرانی محمود صارمی به تنهایی در مقابل  آنها ایستاد و با بیان رخدادها و جنایتهای وحشیانه و ددمنشانه طالبان در افغانستان از جمله  زنده به گور کردن زنان و دختران و ریختن خون شیعیان  و صدهها جنایت دیگر با اطلاع رسانی خود از تریبون ایرنا پرده از جنایات طالبان برداشت و با نثار خون خود  سرانجام برگ زرینی از مقاومت و جوانمردی در تاریخ رسانه ای ایران رقم زد و  در سخت‌ترین لحظه‌ها ماند و با مردانگی‌اش درس مقاومت و بزرگ‌مردی را معنا کرد.

مزارشریف سقوط کرد 
آخرین پیام مخابره شده از شهید محمود صارمی: «مزار شریف سقوط کرد. هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروهطالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، فوری .مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه‌ای»

محمود خبرنگار شجاعی که بارها مورد سود قصد و اذیت و آزار قرار گرفته بود بعد از این خبر به دست افرادی متحجر به نام طالبان به آسمان‌ها پرواز کرد و این خبر خود باعث شد تا دنیا از جنایت طالبان در افغانستان مطلع شود و این چنین بود که مظلومیت خبرنگاران در حین انجام کار برهمگان آشکار شد.

محمود به همراه هشت دیپلمات ایرانی تنها به جرم نشر حقایق در کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان  از سوی گروه بی ریشه و متحجر طالبان مورد حمله قرار گرفتند و پس از رگبار گلوله در گوری دسته جمعی دفن شدند تا هرگز شناسایی نشوند.

بعد از ۱۷مرداد ۷۷ و بی خبری ایران از خبرنگار ایرانی و دیپلماتها وزارت خارجه اقدامات لازم را برای جستجوی این عزیزان به کار گرفت و بعد از گذشت بیش از ۲۰روز مشخص شد که این جوانان سراراز ایرانی بی گناه و مظلوئمان شهید شده اند.

عمق فاجعه به حدی بود که سه روز عزای عمومی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اعلام، روسای جمهور بیش از ۱۸۰کشور جهان ضمن محکومیت این اقدام برای ایران اسلامی پیام تسلیت فرستادند و تمثال شهید صارمی تا مدتهای طولانی به پاس رشادت، جسارت و سخت کوشی شهید صارمی در مقابل سازمان ملل نصب شد.

آری ۱۷ مردادماه یادآور رشادت، جانفشانی و فداکاری شهید محمود صارمی است که شجاعانه در راه انجام وظیفه مهم خبرنگاری و اطلاع رسانی، جان خود را فدا کرد و شهید شد و در تشییع جنازه میلیونی این سرافرازان و سربازان ولایت رهبر فرزانه انقلاب حضور یافتند و بیا بوسه برتابوت شهید صارمی از مقام شامخ شهدا و شهدای عرصه خبر تجلیل کردند.

آری خبرنگار را میتوان شهید کرد اما جوشش خونش هرگز ارام نخواهد گرفت

خبرنگار را میتوان اسیر کرد، اما قلم هرگز در اسارت نخواهد ماند.

رهایی افغانستان از ظلم و جور طالبان نخستین دستاورد خون پاک شهید صارمی بود و بعد از ان نام‌گذاری ۱۷مرداد از سوی شورای فرهنگی عمومی کشور دستاورد دیگری بود که توانست جامعه خبری ایران را بیش از گذشته متحول نماید.

خبرنگاران به عنوان طلایه داران آگاهی با تلاش بی‌وقفه در  رشد و بالندگی جامعه نقش داشته و  روز خبرنگار، فرصت مناسبی را ایجاد کرده تا فعالان این عرصه، شهید محمود صارمی و دیگر شهدای عرصه رسانه را الگوی خود قرار داده و به انجام وظیفه بپردازند.

 خبرنگاران با بیان نقدهای منصفانه و تحلیل های دقیق و مبتنی بر واقعیت، در راه رفع مسائل و مشکلات جامعه، یاری گر مردم و مسئولان هستند.

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد گفت: امروزه در سراسر کشور شاهد تلاش گسترده و کوشش خستگی ناپذیر خبرنگاران در راه اطلاع رسانی صادقانه و شفاف با استفاده از فناوری های نوین ارتباطی هستیم.

مسعود فلاح  با بیان این جمله که سرعت، صحت و دقت شایسته خبرگزاری ایرنا است، بیان کرد: نقدهای غیرحرفه‌ای و حاشیه‌هایی که براساس باج‌خواهی باشد، در ایرنا جایی ندارد.

وی تاکید کرد: خبرنگاران تجسم امانت، مسوولیت، تعهد و وظیفه‌ شناسی در جامعه اند و ۱۷ مرداد روز انسان هایی است که در کار ساختن جهانی آگاه و بالنده و به دور از هرگونه ظلم و ستم و پرده برداشتن از ناآگاهی و بی‌خبری تلاش می کنند.

وی اظهار داشت: خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود، که تنها در سایه عشق، علاقه و قریحه خبرنگاری محقق می شود و خبرنگاران قشری مهجور هستند که همواره برای رفع مشکلات آحاد مختلف جامعه تلاش می‌کنند و قلم می‌زنند.

رییس اداره فرهنگ  ارشاد اسلامی بروجرد گفت: بیش از ۲ دهه است که به یادبود شهادت خبرنگار "شهید محمود صارمی" ۱۷ مردادماه روز خبرنگار نامگذاری شده است، مقرر شد این روز یادآور همه ارزش هایی باشد که خبرنگاران و بسیاری از فعالان عرصه اطلاع رسانی و کسانی که جان و یا آزادی خود را در راه آن از دست داده اند.

نادر ارجمندی افزود: خبرنگاران انسانهایی هستند که همواره از دغدغه ها و مشکلات مردم می گویند اما زمانی که مشکلات یا دشواری‌هایی برای خودشان ایجاد شود، مشکلات آنها همیشه در اولویت‌های آخر قرار می‌گیرد، گاهی هم آن‌قدر دغدغه‌های کاری و مسائل مادی گریبانگیر این قشر می‌شود که شاید اصلاً هیچ وقت نوبت به بیان و پیگیری مسائل خودشان نرسد.

وی تاکید کرد: شهید صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، مجاهدی بزرگ در دفاع از نام و خاک کشور بود که با شهادت خود بار دیگر نام جوانان شجاع، جسور و امانتدار ایرانی را در جهان پراوازه نمود.

وی بابیان اینکه خبرنگاران دیدبانان آگاهی جامعه هستند، افزود: روز خبرنگار یادآور مجاهدت انسان‌های بزرگ و قلم فرسایانی است که در مسیر دفاع از نام و خاک ایران به شهادت رسیده‌اند.

زندگینامه شهید صارمی 

«محمود صارمی» سال ۱۳۴۷ در شهرستان بروجرد پا به عرصه گیتی نهاد.پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۶۷ پس از شرکت در کنکور سراسری و پذیرفته شدن در رشته «جغرافیا» دانشگاه «تهران»، به این شهرستان مهاجرت کرد و دوران تحصیل در مقطع کارشناسی، خود را در سخت‌ترین شرایط زندگی، با کار کردن جهت امرار و معاش تأمین هزینه‌های تحصیل طی کرد. او همراه با تحصیل به دلیل علاقه شدید به ورزش «کاراته» در مدت کوتاهی با گذراندن دوره‌های مختلف این رشته موفق به کسب کمربند مشکی و کارت مربی‌گری شد و در مسابقات شهرستان و استان شرکت می‌کرد که موفقیت‌هایی را نیز در این زمینه به دست آورد.

اعزام به جبهه‌های حق علیه باطل

«محمود» در حالی که مشغول به تحصیل در دانشگاه بود، نتوانست نسبت به تجاوز دشمن به خاک سرزمین‌مان بی‌تفاوت باشد و علی‌اکبروار مانند سایر جوانان ایران زمین عزمش را برای مقابله با دشمن بعثی جزم کرد و از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به جبهه‌های «کردستان»، «حلبچه» و جنوب «خرمشهر» اعزام شد و ۱۷ ماه در این جبهه‌ها در کنار سایر رزمندگان اسلام به دفاع از کیان و تمامیت ارضی کشور پرداخت پس از بازگشت ازجبهه ضمن ادامه تحصیل در سال ۷۰ به استخدام ایرنا درامد و سپس ذدر مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد.

جذب شهید محمود صارمی در ایرنا 
شهید محمود صارمی در سال ۱۳۷۰ جذب خبرگزاری جمهوری اسلامی شد و بعد از پنج سال تلاش و فعالیت، به عنوان یک مدیر ایرنا به خارج از کشور اعزام و مسئولیت دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی را در مزارشریف برعهده گرفت.  
شهید صارمی ۲ سال به عنوان خبرنگار در افغانستان فعالیت کرده و در نهایت به شهادت رسید.

مسئولیت پذیری و متعهد بودن وی به اندازه ای بود که وقتی شهر مزار شریف توسط طالبان سقوط کرده و خود محل استقرار ایشان در معرض خطر بود لحظه ای دست از رسالت خود برنداشته و آخرین خبر وی برای ایرنا به شرح زیر است:'مزار شریف سقوط کرد.

فرازی از وصیتنامه


بسمه تعالی

ای برادران و خواهران جهادگر خطاهای من گنه کار روسیاه را که باعث رنجش شما شده ببخشید تا خدای بزرگ از من راضی شود. ای خدا مرا که در اثر غرور و خودپرستی گناه می‌کنم ببخش زیرا این بدن ضعیف من توانایی تحمل آتش جهنم را ندارد و خدایا مرا جزء توبه کاران واقعی قرار بده.

سرانجام شهید محمودصارمی این جوان تربیت شده در مکتب اباعبدا..الحسین  در سن ۳۰سالگی با نوشیدن شربت شهادت در کنار همرزمان شهیدش در زادگاهش شهر بروجرد  در خاک ارمیدو به ارزوی خود که شهادت بود دست یافت  و برای جامعه مطبوعاتی و رسانه ای کشور افتخار به ارمغان اورد.

روحش شاد

آمنه صارمی خبرنگار ایرنا

برچسب‌ها بروجرد شهید روز خبرنگار لرستان بنیاد شهید و امور ایثارگران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجرد شهید روز خبرنگار لرستان بنیاد شهید و امور ایثارگران بروجرد شهید روز خبرنگار لرستان بنیاد شهید و امور ایثارگران خبرگزاری جمهوری اسلامی شهید محمود صارمی صارمی خبرنگار روز خبرنگار اطلاع رسانی شهید صارمی مزار شریف ۱۷ مرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۹۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اطلاع رسانی شود

به گزارش خبرنگار مهر، احمد لطفی سه شنبه شب در نشست با مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر که دهیاران شهرستان حضور داشتند، اظهار داشت: صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستایی و عشایری به عنوان یکی از مزیت‌های و ابتکارات نظام جمهوری اسلامی بشمار می‌آید که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با نگاه خدمت عادلانه به روستاییان و گروه عشایر شکل گرفته است.

فرماندار تنگستان تصریح کرد: هدف از تشکیل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر این است تا کسانی است که بهر دلیل از مزایای بیمه‌های اجتماعی و صندوق‌های باز نشستگی محروم بودند بهره مند شوند.

وی یاد آور شد: همه دهیاران تلاش کنند تا اطلاع رسانی کامل به ساکنان روستاهای شهرستان جهت استفاده از بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایری انجام شود.

نماینده عالی دولت در تنگستان با اشاره به اینکه متوسط پوشش این بیمه در استان ۱۶ درصد است و متوسط عضویت شهرستان ۱۴ درصد است، خاطرنشان کرد: بر اساس تحلیل آمار که صورت گرفته جامعه هدف شهرستان ۲۰ هزار نفر است که تعداد سه هزار نفر آن تحت پوشش بوده و ۱۷ هزار نفر آن در روستاها با اطلاع رسانی باید توسط دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها انجام گیرد تا جهت استفاده از مزایای باز نشستگی در این صندوق عضو شوند.

وی ادامه داد: جهت استفاده بهتر از مزایا بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر با همکاری و همراهی نماینده صندوق بیمه در شهرستان و با محوریت بخشداران مرکزی و دلوار برنامه کمی و کیفی آن برای دهیاران و شوراهای اسلامی در سطح روستا مشخص کنند.

لطفی اضافه کرد: در شهرستان ۱۷ هزار نفر باقی مانده در طرح بیمه روستایی در تنگستان، نیازاست ظرف یک برنامه ۲ ساله این تعداد افراد تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گیرند.

فرماندار تنگستان یاد آور شد: ۵۰ درصد مادران دارای سه فرزندی در روستاهای شهرستان تحت پوشش بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گرفتند و باید تلاش کرد این آمار به ۱۰۰ درصد رسانیده شود.

نماینده عالی دولت در تنگستان بیان کرد: باید تلاش کرد تا در سال ۱۴۰۳ بیش از ۷ هزار نفر از جمعیت روستایی در سطح شهرستان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر با همکاری و همراهی بخشداران در ۲ بخش، دهیاران و شوراهای اسلامی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: بخشداران تنگستان برای اطلاع رسانی و تشویق بیشتر روستاییان جهت بهره مندی از بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر نشست‌هایی را در چهار دهستان شهرستان برگزار کنند.

کد خبر 6087084

دیگر خبرها

  • نحوه مشارکت مردم اسلامشهر در بازسازی عتبات عالیات اطلاع رسانی شود
  • خلجی : افتتاح سد در سریلانکا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت + فیلم
  • روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند
  • دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند
  • خلجی: سدی که در سریلانکا ساخته‌ایم معمولی نیست
  • سدی که در سریلانکا ساخته‌ایم معمولی نیست
  • مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اطلاع رسانی شود
  • آخرین آمار شهدای فلسطین پس از ۲۰۰ روز جنگ
  • فردا، آخرین مهلت انتخاب رشته دکتری
  • اطلاع‌رسانی سبد خدمات سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان در آینده نزدیک