Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها باغداران گلستانی به خصوص در غرب استان با میهمان ناخوانده‎ای به نام مگس مدیترانه‎ای و کرم «ابریشم باف ناجور» مواجه شده‎اند، مشاهده این آفات در باغ‎های استان به یکی از دغدغه‎ها و نگرانی‎های باغداران تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یکی از دغدغه‎های کشاورزان و باغداران مبارزه با آفات است، اقدامی که اگر به موقع انجام نشود خسارت بی‌شماری به باغ‎ها و مزارع وارد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها باغداران گلستانی به خصوص در غرب استان با میهمان ناخوانده‎ای به نام مگس مدیترانه‎ای و کرم ابریشم باف ناجور مواجه شده‎اند، مشاهده این آفات در باغ‎های استان به یکی از دغدغه‎ها و نگرانی‎های باغداران تبدیل شده است.

آفت کرم «ابریشم باف ناجور» کرمی است که باروری بالایی دارد و اگر به مزرعه‎ای حمله کند مدیریت آن بسیار دشوار و هزینه‎بر است این آفت اشت‌های قابل توجهی دارد و جمعیت بالای آن می‎تواند درختان را کاملأ نابود کند.

*استفاده بیش از حد از سموم شیمیایی،دلیل طغیان آفت کرم ابریشم باف ناجور

به گفته کارشناس گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی گلستان، آفت ابریشم باف ناجور در سال ۱3۹۸ در منطقه شاهپسند بندرگز مشاهده و ۶۰ هکتار از مناطق جنگلی به این آفت آلوده شد.

فریدون فریدی با بیان اینکه بعد از بازدید از منطقه برنامه‎های کنترلی که چندان در اکوسیستم طبیعت و جنگلی دخالت نشود را اجرا کردیم، افزود: یکی از روش‎ها، کنترل مکانیکی بود در این روش تخم‎های این آفت را با فاصله دو کیلومتری با دستگاه جمع‌آوری کردیم و در مجموع طی دو مرحله ۳۵۰ کیلو تخم آفت جمع‌آوری شد، همچنین در مرحله لاروی با استفاده از ترکیبات کنترل کننده محلول پاشی هوایی در سطح ۶۰ هکتار در دو نوبت انجام شد و نتیجه کار کاهش جمعیت آفت بود.

وی گفت: آفت کرم «ابریشم باف ناجور» در حاشیه جنگل طغیان می‎کند از سویی در جنگل‎ها با توجه به محدودیت‎های محیط زیستی که وجود دارد نمی‎توانیم بیش از حد در اکوسیستم جنگل دخالت داشته باشیم در واقع کنترل مقطعی راه حل نیست و باید ریشه عامل طغیان را بدانیم.

کارشناس گیاهپزشکی یکی از دلایل طغیان این آفت در حاشیه جنگل را استفاده بیش از حد  کشاورزان از سموم شیمیایی عنوان کرد و افزود: این امر باعث شد جمعیت دشمنان طبیعی آفت کاهش یابد و عدم تعادل جمعیت دشمنان طبیعی آفت با جمعیت آفت باعث طغیان کرم ابریشم باف ناجور شد که می‎تواند به باغ‎ها و مزارع ما آسیب وارد کند.

فریدی با بیان اینکه این آفت یک آفت جدید محسوب نمی‎شود، گفت: سال‌هاست این آفت وجود دارد ولی در جنگل‎ها به دلیل آنکه تعادل جمعیتی بین دشمنان طبیعی آفت و خود آفت برقرار می‎شود شاهد طغیان آن نیستیم با این وجود در حاشیه جنگل به دلیل استفاده از سموم شیمیایی کشاورزان تعادل به هم می‌ریزد.

*طغیان کرم «ابریشم باف ناجور»، زنگ خطری جدی برای باغ‎های حاشیه جنگل

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان نیز در خصوص اقدامات لازم برای کنترل کرم «ابریشم باف ناجور» گفت: سال گذشته با عملیات محلول‎پاشی مبارزه شیمیایی علیه این آفت انجام شد.

کیانوش حق‎نما با بیان اینکه کرم «ابریشم باف ناجور» جزو آفات جنگلی محسوب می‎شود، افزود: خسارت آن نهایتأ می‎تواند به باغ‎ها سرایت کند سال گذشته خسارتی در باغ‌های حاشیه جنگل نداشتیم در اوایل تیر ماه سال جاری گزارشی مبنی بر خسارت محسوس در حاشیه جنگل در منطقه «انزان» بندرگز به منابع طبیعی استان ارسال شد.

وی ادامه داد: از آنجایی که درختان هسته دار در حاشیه جنگل وجود داشتند و بحث تازه‌خوری هم وجود داشت نمی‎توانستیم محلول‎پاشی سمی را انجام دهیم بنابراین پیشنهاد کردیم به صورت بلاعوض سموم میکروبی در اختیار باغداران قرار بگیرد تا این آفت در حاشیه جنگل کنترل شود در واقع سم میکروبی یک ماده بیولوژیک برای کنترل کرم «ابریشم باف ناجور» است.

به گفته حق نما استفاده کمتر از سموم شیمیایی در مزارع و باغ‎های حاشیه جنگل می‎تواند جمعیت آفت را کنترل کند و اگر سه سال متوالی زمین یا باغی میزبان این آفت باشد تمام باغ خشک خواهد شد و زنگ خطری جدی برای باغ‎ها در حاشیه جنگل محسوب می‎شود.

*مگس مدیترانه‎ای، مخرب‎ترین آفت محصولات کشاورزی

اما آفت دیگری که این روزها موجب دغدغه‎مندی بیشتر باغداران گلستانی شده  مشاهده مگس مدیترانه‎ای در باغ‎های مرکبات غرب استان است.

به گفته کارشناس مسوول حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان مگس مدیترانه‎ای آفتی است که با تغذیه از محتویات محصول مرکبات موجب خرابی میوه و از بین رفتن آن می‎شود.

بری، مگس مدیترانه‎ای را یکی از مخرب‎ترین و خطرناک‌ترین آفات محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: این آفت می‎تواند به بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی و انواع باغ‎ها خسارت وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: مگس مدیترانه‎ای می‎تواند به سیب، گلابی، به، خرمالو، نارنگی و پرتقال آسیب وارد کند.

کارشناس مسوول حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: از ۲۶ خرداد در غرب گلستان این آفت مشاهده شد و پس از  آن اطلاع‌رسانی‎های لازم به دهیاری‎ها و بخشداری‎ها انجام شد.

به گفته بری، شخم سطحی کف باغ، جمع‌آوری میوه‎های ریخته شده از درخت و دفن آن در عمق نیم متری زمین و محلول‌پاشی از جمله روش‎های مقابله با مگس مدیترانه‎ای است.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

منبع: فارس

کلیدواژه: آفت محصولات کشاورزی مگس مدیترانه ای سموم شیمیایی نابودی محصولات مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کارشناس مسوول حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان سموم شیمیایی مگس مدیترانه ای حاشیه جنگل محلول پاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۹۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار
  • «سال گربه» در کمین «تمساح خونی»
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • راه اندازی فضای دوستدار کودک و نوجوان ویژه محلات حاشیه نشین گلستان
  • (ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!
  • طرح صنعتی تولید نخ ابریشم در چهارمحال و بختیاری ۶۴ درصد پیشرفت دارد
  • ایجاد شغل برای ۱۳۶ نفر با بهره برداری از واحد تولیدی نخ ابریشم
  • پیشرفت ۶۴ درصدی طرح صنعتی تولید نخ ابریشم
  • برگزاری کلاس آموزشی بهداشت و پرورش کرم ابریشم در نیشابور