Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با پیاده راه سازی میدان امام خمینی(ره) همدان و کشف اشیاء تاریخی در میدان مرکزی این شهر، پیشنهاد ساخت موزه در مرکز آن نیز ارایه شد؛ پیشنهادی که وعده های امروز و فردا باعث به زمین ماندن این طرح شده است.

سال ۹۶ اجرای طرح پیاده راه سازی میدان امام خمینی (ره) و خیابان اکباتان اگرچه به آرامش این مسیرهای پرتردد و با قدمت انجامید و سعی در تبدیل آن به مسیری برای گردشگران در دل بازار شد، اما چشم این پیاده راه در دل مرکزی ترین منطقه شهر همدان همچنان گودالی از بی برنامگی را رقم زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثار تاریخی اکتشافی از میدان مرکزی همدان، گروهی از چهره های مطرح هنری کشور از جمله پرویز پرستویی، هانیه توسلی و مهتاب کرامتی را برآن داشت تا از مسوولان اجرایی بخواهند این میدان تبدیل به سایت موزه شود تا همان آثار تاریخی در آن حفظ و به نمایش گذاشته شود.

آثار تاریخی اکتشافی از میدان مرکزی همدان، گروهی از چهره های مطرح هنری کشور از جمله پرویز پرستویی، هانیه توسلی و مهتاب کرامتی را برآن داشت تا از مسوولان بخواهند این میدان تبدیل به سایت موزه شود تا همان آثار تاریخی در آن حفظ و به نمایش درآید.این درخواست در حالی مطرح شد که پیشتر قرار بود مرکز این پیاده راه در میدان امام تبدیل به فواره‌ها شود.

آثار کشف شده در میدان امام منجر به این شد تا مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری نیز از ایجاد سایت موزه استقبال و آمادگی لازم برای همکاری با شورا و شهرداری همدان را برای اجرای این طرح اعلام کنند.

البته به نظر می رسد که استقبال مسوولان از ساخت سایت موزه بیشتر جنبه تبلیغاتی و به نوعی همراهی کاربران اجتماعی در فضای مجازی را داشته، چراکه تاکنون تنها نمود عینی اجرای آن گودالی در دل میدان مرکزی کهن شهر همدان است.

خردادماه سال ۹۷ نیز کامران گردان عضو شورای اسلامی شهر همدان عنوان داشت که نقشه اجرایی سایت موزه به شهرداری محول شده است و براین اساس فعالیت خود را با پیش بینی ساخت سه ماهه، آغاز خواهد کرد.

حتی با برآورد یک میلیارد و سه میلیون تومان اعتبار برای ساخت سایت‌ موزه، عنوان کرد مشکلی برای تامین بودجه وجود ندارد و به محض انتخاب پیمانکار ساخت مجموعه آغاز می‌شود.

از آن سال تاکنون بارها شاهد اعلام رقم های متفاوت به عنوان بودجه اختصاصی برای ساخت سایت موزه میدان امام بوده ایم اما هرگز قدمی برای اجرای طرح برداشته نشد.

میراث: تعهدی برای ساخت نداریم

مدیرکل میراث فرهنگی همدان: از ابتدا قرار بود موزه توسط شهرداری ساخته شود چرا که ما برنامه ای برای ایجاد موزه نداشتیم و در این صورت هم باید اعتبار لازم را جذب می کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در این باره گفت: تعهدی برای ساخت سایت ‌موزه میدان امام خمینی (ره) شهر همدان نداریم.

علی مالمیر افزود: کاوش، تهیه طرح معماری، ‌تصویب آن و مرمت اشیا موزه ‌ای برای مستقر شدن در این سایت موزه این میدان از وظایف میراث فرهنگی بود که انجام شد اما ساخت سایت ‌موزه برعهده ما نیست.

وی اضافه کرد: ما فقط پیشنهاد ساخت سایت‌موزه را به شورای شهر و شهرداری مطرح کردیم و آنها نیز برای احداث آن اعلام آمادگی کردند.

مالمیر  اضافه کرد: طرح سایت موزه به دلیل اینکه میدان امام خمینی(ره) جزو آثار ثبت شده است، باید مورد تایید میراث فرهنگی قرار بگیرد و این اقدام نیز توسط مشاور طرح انجام شد.

وی تاکید کرد: از ابتدا نیز قرار بود موزه توسط شهرداری ساخته شود چرا که ما برنامه ای برای ایجاد موزه نداشتیم و در این صورت هم باید اعتبار لازم را جذب می کردیم.

مالمیر خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی اوایل سال ۹۷ طرح سایت موزه را مورد موافقت قرار داد و به صورت مکتوب به شهرداری ابلاغ کردیم اما تعهدی برای ساخت نداشته ایم.

همکاری شهرداری، میراث و شهرسازی نتیجه نداد

رییس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان بر این عقیده است که سپردن ساخت این موزه به سه دستگاه اجرایی نتیجه بخش نبود و هر سه دستگاه شهرداری، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی تاکنون نتوانسته اند به جمع بندی لازم برای احداث موزه برسند.

رییس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان براین عقیده است که سپردن ساخت این موزه به سه دستگاه اجرایی شهرداری، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی نتیجه بخش نبوده است.

علی رحیمی‌فر افزود: پیش از این قرار بود این میدان تبدیل به آبنما شود اما به درخواست میراث فرهنگی و با توجه به کشف آثار تاریخی، تصمیم بر ایجاد موزه شد.

وی مدعی شد: قرار بود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان طرح های مطالعاتی آن را جمع آوری و اجرایی کند و تاکنون هیچ اقدام اجرایی صورت نگرفته است.

رحیمی‌فر خاطرنشان کرد: حتی در صورت ورود میراث فرهنگی به این طرح هم، تکمیل سایت تا پایان امسال به اتمام نمی رسد.

وی اضافه کرد: بهتر است تکلیف ساخت این موزه روشن شود تا مردم نیز بازهم شاهد وضعیت نامطلوب میدان مرکزی همدان نباشند.

دستور شورا به شهردار همدان

رییس شورای شهر: بودجه امسال شهرداری همدان یک هزار میلیارد تومان تعریف شده و به لحاظ اعتبار مشکلی ندارد اما برای رفع موانع موجود باید تعامل بین دستگاه های اجرایی برقرار شود.

رییس شورای شهر همدان نیز با انتقاد از وضعیت موجود گفت: شهرداری همدان باید طرح سایت ‌موزه پیاده‌راه امام خمینی (ره) را هر چه سریع‌تر تعیین‌ تکلیف کند.

کامران گردان افزود: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان دلیل عدم اجرای طرح را پرداخت نشدن اعتبار مورد نیاز عنوان می کند که به اعتقاد ما منطقی نیست و شهرداری نیز باید پاسخ لازم را در این زمینه داشته باشد.

وی بیان کرد: شهرداری همدان باید پیرامون وضعیت این طرح شفاف‌سازی کند و تمامی مسایل به صورت علنی مطرح شود.

گردان با اشاره به اینکه اجرای طرح سایت ‎موزه پیاده‌ راه امام خمینی (ره) نباید زمانبر باشد، گفت: بودجه امسال شهرداری همدان یک هزار میلیارد تومان تعریف شده است و به لحاظ اعتبار مشکلی ندارد اما برای رفع موانع موجود باید تعامل بین دستگاه های اجرایی برقرار شود.

وی افزود: برای ساخت این طرح ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که شهرداری در تامین آن مشکلی نخواهد داشت.

ساخت موزه به شهرداری سپرده شود

نایب رییس شورای شهر: نیمه کار ماندن این طرح به دلیل کم کاری دستگاه های اجرایی باعث شده تا مردم مدیریت شهری را مقصر بدانند و پاسخی به این مطالبه داده نشده است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان نیز می گوید: بهتر است دستگاه های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی از طرح سایت موزه کنار بروند و عملیات ساخت آن به شهرداری سپرده شود.

حمید بادامی نجات افزود: بیش از ۲ سال شاهد بلاتکلیفی این طرح بوده ایم در حالیکه شهرداری می توانست به تنهایی عملیات اجرا و تکمیل آن را انجام دهد.

وی اضافه کرد: پیشتر قرار بود راه و شهرسازی با تامین اعتبار بخشی از طرح را اجرا کند که محقق نشد و میراث فرهنگی نیز اقدام به انجام فوندانسیون کرد که اعلام شد این اقدام اشتباه بوده و دچار مشکل شد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه شهرداری در ۶ ماه توانست پیاده راه امام خمینی (ره) و خیابان اکباتان را اجرایی کرد اما سایت موزه که قرار بود سه دستگاه عملیات اجرای آن را داشته باشند، بیش از ۲ سال به طول انجامیده است، گفت: شورای شهر می تواند با اختصاص بودجه به شهرداری، این سایت موزه را اجرایی و به اتمام برساند.

وی اجرای طرح سایت موزه میدان امام خمینی (ره) را یکی از مطالبات مردم همدان عنوان کرد و گفت: نیمه کار ماندن این طرح به دلیل کم کاری دستگاه های اجرایی باعث شده تا مردم مدیریت شهری را مقصر بدانند و پاسخی به این مطالبه داده نشده است.

بادامی افزود: شهرداری بارها ثابت کرده که طرح های اجرایی را به موقع به پایان می رساند و تنها طرح باقی مانده پل سردار شهید همدانی است که البته دلیل آن نیز مشکلات مالی، ساختاری و فنی بود اما ساخت موزه بیشتر از سه ماه زمان نیاز ندارد.

به گزارش ایرنا، حال سه سال از زمان وعده مسوولان همدان برای ساخت سایت موزه میدان مرکز این شهر کهن که زمانی با آن مانور خبری می دادند، می گذرد و تنها حفره ای در دل پیاده‌راه‌های پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین باقی مانده است و باید دید در آینده چه بر سر این طرح خواهد آمد.

برچسب‌ها شهرداری همدان شورای اسلامی شهر همدان علی رحیمی فر همدان کامران گردان موزه حمید بادامی نجات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری همدان شورای اسلامی شهر همدان همدان موزه شهرداری همدان شورای اسلامی شهر همدان همدان موزه شورای اسلامی شهر همدان دستگاه های اجرایی میدان امام خمینی موزه میدان امام برای ساخت سایت میراث فرهنگی ساخت سایت موزه شهرداری همدان راه و شهرسازی طرح سایت موزه میدان مرکزی آثار تاریخی رییس شورای سه دستگاه شورای شهر پیاده راه اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۹۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله عباسی در جلسه هماهنگی افتتاح مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان، نقش موزه‌های دفاع مقدس در بازگو کردن فداکاری‌های رزمندگان اسلام برای نسل جدید را بسیار مؤثر دانست و اظهار کرد: برای حفظ آثار و ارزش‌های شهدا، این مجموعه را باید در حوزه مادی و معنوی غنا ببخشیم تا جوانان، نوجوانان، دانش آموزان، دانشجویان و مردم از آن استفاده کنند.

وی با تأکید بر برنامه دشمن برای کمرنگ جلوه دادن فرهنگ ایثار و شهادت در کشور در طرق مختلف از جمله فضای مجازی و جنگ نرم افزود: در قالب برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باید فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه گسترش و رواج دهیم زیرا تنها راه پیشبرد اهداف انقلاب و سربلندی این نظام توجه به سیره و روش شهدا است.

استاندار گیلان با اشاره به اهتمام مسؤولان برای ساخت موزه دفاع مقدس در گیلان بیان کرد: گیلان مهد شهیدان و سرداران در دوران دفاع مقدس است که هر کدام گنجینه و دانشگاه معرفت هستند ولی افتتاح موزه دفاع مقدس در گیلان به نسبت سایر استان‌ها با تأخیر آغاز شد، لذا باید با جدیت تمام آن را افتتاح کنیم.

عباسی با بیان اینکه تقدیم هشت هزار شهید در گیلان، نشان‌دهنده ولایتمداری مردم این استان در طول ۴۵ سال گذشته است، گفت: در دوران دفاع مقدس مردم گیلان رزمندگان گیلانی، سرداران دلاور جبهه‌های حق علیه باطل بودند که با ایثار خود باعث سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی و جهان اسلام شدند.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس تصریح کرد: باید در کنار ظرفیت‌های ملی از ظرفیت و متخصصان استانی هم برای ساخت موزه دفاع مقدس در گیلان نهایت بهره را برد زیرا باید فضای ساختاری و محیطی موزه دفاع مقدس متفاوت از دیگر موزه‌های دفاع مقدس کشور باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه توجه به زیست بوم گیلان یک اصل برای در احداث موزه دفاع مقدس باشد، گفت: به زیست بوم گیلان در ساخت موزه دفاع مقدس گیلان باید توجه شود از این رو انتظار دارم موزه دفاع مقدس ساخته شده حال و هوای دوران دفاع مقدس را برای ما تداعی کند.

گفتنی است، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در مسیر ورودی اصلی به استان گیلان و شهر رشت در حال احداث می‌باشد که فاز اول این پروژه ۲ هزار متر مربع زیربنا و یک هکتار محوطه دارد و در سوم خرداد ماه سال جاری توسط رئیس محترم جمهور به صورت ارتباط تصویری همزمان با پنج استان دیگر افتتاح خواهد شد.

کد خبر 6088001

دیگر خبرها

  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • تجلیل از برترین‌های مسابقه بازیافت زباله در همدان
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • فتنه‌های بسیاری را پشت سرگذاشتیم تا به وعده صادق رسیدیم
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است
  • ماموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است نه عمرانی
  • توقف ایجاد غرفه در میدان امام(ره) بیرجند