Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-16@22:47:38 GMT

نیترات آمونیوم، آشنایی با سوخت جهنمی انفجار بندر بیروت

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۰۱۰۹

نیترات آمونیوم، آشنایی با سوخت جهنمی انفجار بندر بیروت

یه گزارش ایسنا، شبکه الجزیره در گزارشی درباره انفجار و آتش سوزی سه‌شنبه بیروت نوشت، سه شنبه انفجار مهیبی در نزدیکی مرکز بیروت رخ داد که منجر به کشته و مجروح شدن بیش از ۴۰۰۰ نفر شد و طبق اظهارات مقامات رسمی، این انفجار ناشی از یک محموله ماده "نیترات آمونیوم" بوده که وزن آن ۲۷۵۰ تن تخمین زده می‌شود و بدون انجام اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی به مدت شش سال در انبار نگه‌داری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انفجار باعث ایجاد امواج شدیدی در مناطق مختلف پایتخت لبنان شد که نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها را فرو ریخته و بالکن‌ها را تخریب کرده است.

وزیر کشور لبنان در این باره گفت اطلاعات اولیه حاکی از آن است که مواد منفجره زیادی در آنجا ذخیره و منفجر شده است.

وی همچنین به تلویزیون الجدید گفت که ماده نیترات از سال ۲۰۱۴ در آنجا انبار شده است.

نیترات آمونیوم ماده‌ای قابل اشتعال در شرایط خاص است و یکی از مواد مورد استفاده در یک بمب گذاری در اوکلاهما در سال ۱۹۹۵ بوده که منجر به کشته شدن ۱۶۸ تن شده بود.

در سال ۲۰۱۳ نیز، یک انفجار در یک کارخانه کود در غرب تگزاس رخ داد و منجر به کشته شدن ۱۴ تن و نزدیک به ۲۰۰ مجروح شد و پس از آن محققان دریافتند که این انفجار ناشی از نیترات آمونیوم بوده است.

این ماده چیست؟

طبق کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، نیترات آمونیوم یک ماده شیمیایی جامد کریستالی بی‌رنگ بوده که تجارت آن ممکن است و برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود.

فرمول مولکولی نیترات آمونیوم "NH۴NO۳" است که قابلیت حل شدن در آب را دارد و به راحتی نمی‌سوزد اما در صورت آلوده شدن با مواد قابل اشتعال، آسان‌تر شعله‌ور می‌شود.

ماده نیترات آمونیوم هنگام سوختن اکسیدهای نیتروژن سمی تولید می‌کند.

نیترات آمونیوم در ساخت کود، مواد منفجره، تولید آنتی بیوتیک و مخمر و همچنین در ساخت کبریت و آتش‌بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات فیزیکی

رنگ: از سفید تا خاکستری متمایل به قهوه‌ای.

بی بو

دمای ذوب: ۱۶۹ درجه سانتیگراد (۳۳۶ درجه فارنهایت) و در ۲۱۰ درجه سانتیگراد (۴۱۰ درجه فارنهایت) تجزیه می‌شود.

طبق منشوری که در وب‌سایت گروه علوم اتمسفر و اقیانوس شناسی دانشگاه مریلند وجود دارد، نیترات آمونیوم یک اکسید کننده قوی است و در صورت تماس با سایر مواد ممکن است باعث آتش سوزی یا انفجار شود.

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت نیوجرسی، نیترات آمونیوم از طریق پوست قابل جذب به بدن است.

آثار آن بر سلامتی

۱ ـ استنشاق نیترات آمونیوم:

ممکن است باعث اختلال در دستگاه تنفسی شود و علائم آن شامل موارد زیر است؛

سرفه.

گلو درد.

تنگی نفس.

در دمای بالا قرار گرفتن در معرض گازهای سمی اکسید نیتروژن می‌تواند باعث مشکلات حاد تنفسی شود.

استنشاق مقادیر زیاد آن باعث بروز اسیدوز متابولیک و مشکلات هموگلوبین می‌شود.

۲ ـ بلعیدن نیترات آمونیوم؛

سرگیجه

درد شکم.

استفراغ.

اسهال خونی.

ضعف و گرفتگی عضلات.

بلعیدن نیترات آمونیوم ممکن است باعث ایجاد متهموگلوبینمی شود که به دلیل کمبود اکسیژن در خون در نهایت منجر به سیانوز می‌شود.

۳ ـ تماس پوستی؛

سوزش پوست.

سرخی.

خارش.

درد.

۴ ـ تماس با چشم؛

سوزش.

سرخ شدن.

درد.

کمک‌های اولیه

۱ ـ استنشاق نیترات آمونیوم

تهویه مناسب را برای فرد فراهم کنید.

انجام فوریت‌های پزشکی برای هرگونه مشکل در تنفس.

مراقبت پزشکی.

۲ ـ بلعیدن نیترات آمونیوم

مانع از استفراغ نشوید.

توصیه می‌شود به فرد مسموم مقادیر زیادی آب داده شود اما دادن هر چیزی از طریق دهان به فردی که هوشیاری‌اش را از دست داده باشد، ممنوع است.

مراقبت پزشکی.

۳ ـ تماس پوستی

درآوردن لباس‌های آلوده.

شستن پوست با آب و صابون دست‌کم تا ۱۵ دقیقه.

مراقبت پزشکی.

۴ ـ تماس با چشم

شستن چشم‌ها با آب خالی.

مراقبت پزشکی.

منبع: الف

کلیدواژه: نیترات آمونیوم مراقبت پزشکی ـ تماس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۰۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی کامل با 14 شوالیه شمسایی برای فتح آسیا

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتسال با رهبری وحید شمسایی برای توفیقی درخور اعتبار ایران که فقط قهرمانی در آن تعبیر می‌شود، با ماجراجویی چهارده مهاجم به سوی صندوق گمشده(ناکامی دوره گذشته جام ملت‌ها برابر ژاپن ) به حرکت در می‌آید. آن‌ها برای در دست گرفتن سلطنت، باید همه حریفان چه کوچک و چه بزرگ را شکست دهند. این عزم آهنین در خیلی چیزها تعریف می‌شود، انتقام از سامورایی‌ها، قدرتنمایی و صعود به جام جهانی. 

لشگر وحید شمسایی در جام ملت‌های آسیا را چهارده شوالیه تشکیل داده‌اند که هر کدام از آن‌ها، جنگجوهایی تمام عیار هستند و در تیم‌های باشگاهی خود سرنوشت‌ساز بوده‌اند. 

تصور می‌کنیم این ایران برابر حریفان دریادلانه بازی می‌کند و با انگیزه ای بالا برای چنگ زدن به پیروزی قصد دارد ماموریت ناکام و نیمه تمام دوره قبل را با خوشبختی به پایان برساند.

در ادامه این مطلب نگاهی داریم به 14 بازیکنی که شمسایی با خود به تایلند می‌برد.

علی‌اصغر حسن‌زاده؛

فوتسالیستی برای همه فصول.کاپیتان تیم ملی که همیشه با درخشش‌های تمام نشدنی‌اش بهترین تبلیغ کننده دستاورد هایش بوده است. فوق ستاره ایرانی، افتخاراتش از 14 تیم حاضر و صدها بازیکنی که قرار است به میدان بروند، فاخر و قطورتر است. علی‌اصغر حسن زاده چنان کارنامه‌ پُر آوازه‌ای دارد تا کلکسیون خالی دیگر تیم‌ها و بازیکنان برابرش نهیب بزنند. کافی است به چند صحنه از گل‌های او نگاه کنیم ( محض نمونه چیپ معرکه و میخکوب کننده‌اش به آرژانتین که تماشاگران آلبی سلسته را هم به تشویق وا داشت ) تا دریابیم با چه ظرافتی به توپ ضربه می‌زند. اولین ستاره‌‌ای بود که به سرعت  اوج گرفت و «فوتسالیست کامل» قلمدادش کردند و همان هم باقی ماند. او پس از دو سال دوری از تیم ملی، حالا در حالی که فصل گذشته پیراهن مس سونگون را به تن کرده بود به میدان ملی بازگشته و فوتسالی‌‌ها این اتفاق را فرخنده می‌دانند. او همان مهره‌ای است که شمسایی برای بالا بردن تجربه تیمش درنظر گرفته تا نقطه ضعف تیم ملی در جام ملت‌های قبلی را پوشش بدهد.

محمدرضا سنگ سفیدی؛
ستاره‌ای از عصر طلایی بار دیگر جامه‌ تیم ملی را پوشیده و بیم و استرس از هجوم دشمن را از بین برده. او چندی در ترکیب گیتی پسند پیش یکی از مقتدرانه‌ترین قهرمانی‌های تاریخ لیگ را بالای سر برده و با طراوت‌ و شادابی خاصی در کنار سایر بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی جای گرفته. سنگ سفیدی هر جا بوده، موفقیت را در آنجا عجین کرده و می‌توان با حضور او به نتایج تیم ملی خوش‌بینانه‌تر دل بست. بازیکنی با آمیزه‌ای از جدی بودن، خشن، بی‌ترحم و البته سرنوشت‌ساز.

محمدحسین درخشانی

آقای گل لیگ برتر که با پیراهن گیتی‌پسند موفق به کسب این عنوان شد، اینجاست. می‌گویند همان قدر که در گشودن دروازه‌ها هنر دارد، در بسته نگه داشتن سنگر تیم‌هایش معرکه عمل می‌کند. بازیکنی که همیشه برای وحید شمسایی گره‌های کور را باز کرده و از بهترین های نسل فعلی محسوب می‌شود. درخشانی از هم تیمی هایش برابر حمله حریفان دفاع می‌کند. بیش از هر بازیکنی تکل می‌زند و البته بیشترین مناطق را هم پوشش می‌دهد. چنان که در برابر روسیه نقش دروازه‌بان را اجرا کرد و با شیرجه مانع از گل شدن توپ شد. درخشش او نه فقط برای دفاع کردن و گل زدن، بلکه برای یافتن فضا است. محمد کشاورز می‌گوید «... او باهوش‌ترین بازیکنی است که در اختیار داشته ».

سالار آقاپور 
دوره گذشته با جایزه پسر طلایی آسیا عکس گرفت و حالا به جایزه بهترین بازیکن سال آسیا چشم دوخته است. ستاره جوان، اولین سورپرایز شمسایی برای رقبا خواهد بود. ستاره جوان همان‌قدر که می‌تواند با تکنیک فردی همه چیز را زیر و رو کند، در آرایش تیمی نیز یارانش را با حرکات بدون توپش جابه‌جا کرده و حریفان را منگنه می‌کنند. آقاپور فصل گذشته را در پالما اسپانیا پشت سر گذاشت، اما به دلیل مشکلات خانوادگی از این تیم جدا شد و یکی از مهم‌ترین مهره‌های نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر فوتسال به شمار می‌رود.

مسلم اولاد قباد
اولاقباد پس از کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا گفت:«ترجیح می‌دهم ده تا جام با پیراهن تیم ملی کشورم بالای سر ببرم تا اینکه جوایز فردی بدست بیاورم.» اولادقباد قریحه بی‌نظیری در دریبل زدن و به بند کشیدن بازیکنان مقابلش دارد و برای حریفان همیشه ترسناک بوده است. شاید خبر رسیدن او به جام ملت‌های آسیا، بدترین خبری بود که رقیبان تیم ملی با آن مواجه شدند. ستاره تیم ملی که از درد مصدومیت رنج می برد و شکست برابر ژاپن همیشه همراهش بوده، برای فرارسیدن رقابت‌ها لحظه شماری می‌کند. به او نگاه می‌کنیم و تردیدی نداریم که بار دیگر خوش می‌درخشد و دروازه‌بان‌ها را مات می‌کند. بی اعتنا به اینکه چه کسی جلویش ایستاده و کدام بازیکن برابرش ظاهر می‌شود. او هم جایش در عصر طلایی بوده و هم ستاره پُر فروغ نسل فعلی خوانده می‌شود.. اولادقباد هم فصل گذشته را در پالمای اسپانیا پشت سر گذاشت و قصد دارد در فصل پیش رو بار دیگر به فوتبال ایران برگردد.

باقر محمدی
او چنان دروازه گیتی پسند را در لیگ برتر مهروموم نمود که دستکش طلایی فصل را به نامش مزین کردند. انتظار می‌رود برابر هر ضربه ای واکنش خیره کننده‌ای داشته باشد و در این رقابت‌ها به خوبی سنگرتوری تیم ملی را حراست و بیمه کند. 9 کلین شیت در لیگ باشگاهی و خُرد کردن رکوردها در کنار  درخشش در جام ملت‌ها، باقر محمدی را به یکی از برترین‌های تاریخ فوتسال ایران تبدیل می‌کند و بهترین دروازه‌بان آسیا تحفه ارزشمندی خواهد بود که می‌تواند با خود از تایلند به ایران بیاورد. قدرت تیم ملی را به دو دسته تقسیم می‌کنند. یک سوی سکه 13 بازیکن و سوی دیگر باقر محمدی.

مهدی کریمی
مسابقه ای نبوده که مهدی کریمی نقش مثبت و تاثیر گذار آن را بر عهده نداشته باشد و همیشه در قامت بهترین‌های میدان دیده شده. ستاره‌ای که همه چیز را مطابق میل خودش ساخته و هرگز زیر سایه هیچ بازیکنی ( هم پستی او مسلم اولاد قباد) نرفته است. کریمی به تیم ملی ترکیب هنرمندانه‌ای می‌بخشد و در خدمت سرمربی بوده. بدون شک جناح راست تیم ملی با حضور او برای رقبا شبیه به یک گردباد تعریف می‌شود. بازیکنی که در پنج سال اخیر بیشترین شکوفایی و پرواز را داشته و با عملکردی تحسین‌برانگیز او را نسبت به تمامی بازیکنان لیگ متمایز کرده است.

بهروز عظیمی
جوانترین بازیکن تیم ملی، رویاپردازترین و البته یکی از زهردارترین بازیکنانی که وحید شمسایی در اختیار دارد. بهروز عظیمی برای نخستین بار در آوردگاه آسیایی پا به توپ می‌شود و از انگیزه بسیار بالایی برای درخشش در این مسابقات برخوردار است. آزمون مهمی که می‌تواند مسیر حرفه‌ای و سرنوشت این ستاره جوان را با شکوه و زیباتر سازد. شاید عظیمی دیگر پدیده ای باشد که فوتسال ایران قرار است در رویداد آسیا از او رونمایی کند.

سعید احمدعباسی
نوک پیکان تیم ملی، آقای گل ایران و یکی از بهترین های آسیا که در سالیان اخیر به آنچه مستحق او بوده، دست نیافته است. اگر سیاهه ستاره‌های جام ملت‌های آسیا را نام ببرند، سعید احمدعباسی به سه‌تای بالا تعلق خواهد داشت. بهترین گلزن تیم ملی در سال گذشته استعداد والایی در به آتش کشیدن دروازه‌ها دارد و همیشه چراغ‌های گلزنی را برای وحید شمسایی یکی پس از دیگری روشن کرده است. نتایج تیم ملی نشان می دهد که بازی ها با تکیه به او آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد. می‌گویند او حسی دارد که به خوبی درک می‌کند کِی و کجا به دروازه شلیک زهرآگینی داشته باشد و استاد زننده گل‌های نامتعارف بوده است و در تایلند هم انگیزه زیادی برای تکرار روزهای خوب خود دارد.

علی اکرمی

اگرچه او برای اولین بار در جام ملت‌های آسیا به میدان می‌رود و یکی از جوان‌های تیم ملی محسوب می‌شود، اما آموخته‌های گران‌بهایی دارد و در کنار آن، خوش تکنیک هم هست که باعث شده او را اسلحه مخفی وحید شمسایی بنامند. تیم ملی قرار است در این جام قطعاتی شنیدنی بنوازد و علی اکرمی همه نت ها را حفظ خواهد بود. اکرمی می‌تواند همان مهره‌ای باشد که رقبا را با توانایی‌های خود غافلگیر می‌کند، چرا که معمولا به ندرت پیش آمده در نبردهای تن به تن، یار مقابلش را به بند نکشد. این جام می‌تواند نام او را در فوتسال و در میان علاقمندانش پرتکرار کند.

سعید مومنی
دروازه‌بانی که در دوره قبل نزول نکرد و دیوار بزرگی برابر ضربات حریفان بود. کمترین گل خورده را داشت اما شکست در فینال جایزه دستکش طلایی را بر باد داد. مومنی اگرچه مرد شماره یک تیم نخواهد بود، اما جای محمدی را بیمه خواهد کرد. این دروازه‌بان شناخته شده برای آسیایی‌ها، به همان اندازه محمدی آماده، جسور و با انگیزه است و اختلاف فنی میان این دو دروازه‌بان دیده نمی‌شود.

مسعود یوسف
یکی از سرآمدترین بازیکنان جوان فوتسال ایران که از ستون های تیم ملی در آینده خواهد بود. مسعود یوسف چنان در تیم‌ گیتی‌پسند نمایش خوبی داشت که محمد کشاورز و سایر مربیان لب به تمجید او گشودند و معتقدند آینده بسیار روشنی در انتظارش است. وحید شمسایی به خودنمایی و طنازی بازیکن جوانش دل بسته و سایه به سایه بازیکنان با تجربه قدم برداشته است. جام ملت ها می‌تواند سکو پرتاب بزرگی باشد که او را به آن بالاها برساند. او همان بازیکن چپ پای غریزی است که حرکات با توپش فوق العاده هستند، یک دو کردن هایش و گاهی اوقات شوت‌های غیرقابل مهار که گل‌های بسیار زیبایی را به ارمغان می‌آورد. احتمالا مسعود یوسف از آن دسته نفرات تیم ملی خواهد بود که زمان زیادی از سوی کادر فنی به او داده خواهد شد.

علی خلیل‌وند
در بهترین دوران رشد کرد و به کمال رسید. فصل هیجان‌انگیز و خیره کننده ای را در سفیرگفتمان تجربه نمود و در دوئل های دوستانه تیم ملی هر هنری که داشت را به اجرا گذاشت و سرانجام نامش در سیاهه وحید شمسایی نقش بست. معمولا بازیکنان را برای آنچه انجام داده‌اند، تشویق می‌کنند ولی او را برای کیفیت عالی که در فصل موفقیت آمیزش به نمایش گذاشت، تمجید کردند. او دورانی که با مشقت سپری کرده بود را با پیشرفت، با وفاداری به هدفش و با تقلا کردن به هیچ گرفت تا به آرزویش رنگ‌وبوی حقیقت ببخشد.

علی‌رضا رفیعی پور
بازیکنانی که بیشترین گل را می‌زنند و یا با توپ به رقص در می‌آیند، همیشه نزد هواداران محبوبیت خاصی دارند و به آن‌ها زیاد پرداخته می شود. اما رفیعی‌پور را نه برای گلزنی و نه برای جوهره تکنیک، بلکه برای تکل‌ها، جنگندگی و تعصب زیادش به یاد می‌آورند و همیشه آخرین سد برای حریفانی بوده است که پیش از رسیدن به دروازه برابرشان ظاهر می‌شود. یکی از بازیکنانی که در سالیان اخیر، شمسایی به او وفادار مانده و او نیز با فداکاری‌هایش در جامه تیم ملی خود را به سرمربی اش اثبات کرده است.

دیگر خبرها

  • مواد شوینده‌ خانگی چه ضرری برای سلامت ما دارند؟
  • حریفان نام‌آشنایی در آسیا دارم
  • آشنایی با تپه سیلک، هویت تاریخی شهر کاشان
  • آشنایی با لیبل گچی و شبرنگ
  • آشنایی کامل با ناوگان موشکی ایران؛ فلج‌کننده پاتریوت و آرو کدامند؟ +تصویـر
  • وقوع انفجار قوی در ایلات
  • کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در بندر عسلویه
  • آشنایی با ۵ گلزن برتر تاریخ فوتبال؛ از رده باشگاهی تا تیم ملی (+عکس)
  • کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
  • آشنایی کامل با 14 شوالیه شمسایی برای فتح آسیا