Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، علی اصغر مونسان در اختتامیه دومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، در گفتگوی ویدیویی اظهار داشت: این رویداد ارزشمند در کنار افزایش سطح کمی به ارتقای سطح کیفی خدمات گردشگری کمک می کند. روند سرمایه گذاری و پروژه های در حال اجرای بخش گردشگری در سال های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده، به گونه ای که بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ پروژه در کشور با سرمایه گذاری مردم در حال اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این تعداد حدود ۶۰۰ پروژه مربوط به هتل است که آینده را بسیار امیدوارکننده نشان داده و این پیام را منتقل می کند که سرمایه گذاران آینده گردشگری کشور را مناسب و پرسود می دانند.

وی ادامه داد: کشور ما با ظرفیت های بی نظیر تاریخی و طبیعی انصافا یک فرصت و ظرفیت بی نظیری را برای ایجاد یک اقتصاد نوظهور به نام گردشگری دارد. این اقتصاد، اقتصادی مردم پایه است. یعنی عمده فعالیت های گردشگری به دوش فعالان این حوزه در غیر دولت قرار داشته و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایندگی از دولت وظیفه سیاستگذاری، حمایت و هدایت را برعهده دارد که نشان از یک ظرفیت بسیار خوب برای ایجاد یک اقتصاد جدید در کشور است.

وزیر میراث فرهنگی نصریح کرد: نمی گوییم گردشگری جایگزین نفت شود، اما واقعا گردشگری می تواند به اقتصاد اول کشور تبدیل شود و به جای استفاده از منابع زیرزمینی و منابع خام کشور مسیری راحت برای درآمد و ایجاد اشتغال با بهره گیری از ظرفیت های تاریخی و طبیعی موجود را در قالب گردشگری ایجاد کند.

وی ادامه داد: صنعت گردشگری با یک بحران بزرگ و بیماری به نام کرونا مواجه شده است که در دنیا یک واقعیت است، اما آیا کرونا می تواند گردشگری را متوقف کند؟ قطعا نمی تواند.

مونسان گفت: کرونا تجربه ای جدید در راستای مواجهه با بحران هاست که در همه جای دنیا به فعالان حوزه گردشگری نحوه مواجه شدن با یک بحران را می آموزد. دولت ها این موضوع را به فرصتی برای برنامه ریزی بهتر تبدیل می کنند.

وی ادامه داد: حتما فعالان گردشگری روش مواجهه با این بحران بزرگ را پیدا خواهند کرد. کما اینکه اقداماتی که تا کنون در همه جای دنیا و در ایران نیز انجام شده نشان از  آن دارد که حتما با برنامه ریزی مناسب موفق خواهیم شد و با اقدامات پیش رو می توانیم از این بحران عبور کنیم.

مونسان تصریح کرد: به نظر می رسد صنعت گردشگری، متوقف ناشدنی است. همه کارشناسان اقتصادی در دنیا در پیش بینی روند تحولات اقتصاد جهانی، برای خیلی از بخش های پر رونق امروز، تغییرات و تحولاتی را در آینده پیش بینی می کنند. بالاخره تکنولوژی در حال پیشرفت است و هوشمندسازی در میان دولت ها به عنوان یک بخش مهم مورد نظر قرار گرفته و این موضوع حتما تغییر و تحولاتی را در بخش های اقتصادی دنیا ایجاد خواهد کرد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: اما بخشی که پیش بینی می شود همچنان روند رو به جلوی خود را با وجود ارتقای تکنولوژی و هوشمندسازی طی می کند و با پیشرفت رفاه اجتماعی در دنیا موجب رونق آن می شود، بخش گردشگری است که یکی از مزیت های ذاتی کشور است. ان شاءالله با پرداختن ویژه به آن از مزایای بیشتری استفاده کنیم.

مونسان ادامه داد: سال ۹۷ را با یک تحول بزرگ در صنعت گردشگری کشور طی کردیم، آمارهای فزاینده ورود گردشگر به کشور گویای آن است. سال ۹۸ به رغم همه اتفاقات ناخوشایندی که می توانست برای صنعت گردشگری تهدید باشد، اتفاقات بسیار مهمی در کشور روی داد، گرچه این روند رو به رشد کاهش پیدا کرد، اما همچنان به صورت مثبت ادامه داشت.

وی اظهار داشت: ان شاءالله با برگزاری چنین همایش هایی سطح کیفی خدمات گردشگری در کشور ارتقا یابد. بی شک ادامه سرمایه گذاری ها و اجرای پروژه های حوزه گردشگری به همراه ارتقای سطح خدمات در بخش های موجود گردشگری می تواند کشور را به نقطه مطلوبی در سطح گردشگری جهانی برساند.

شرح فرآیند تخصصی مورد تایید شورای راهبردی

رییس کمیته فنی جایزه تعالی صنعت گردشگری نیز با بیان اینکه از سال ۹۷ برگزاری مراسم مربوط به این جایزه ملی شکل گرفت، گفت: دور دوم این جایزه هم با اندکی تاخیر به دلیل شیوع کرونا امروز(سه شنبه) برگزار شد که جا دارد از تک تک دست اندرکاران برگزاری این مراسم تشکر کنم.

 علیرضا یاوری فر ادامه داد: در سال ۹۸ شورای راهبری طی جلساتی روش ها، دستورالعمل ها و سیاست های کلان این رویداد را تدوین کرده و به دبیرخانه ارسال کردند. کمیته فنی هم نسبت به مدل جایزه جلساتی را برگزار کرده و اصلاحاتی را اعمال کرد.

وی تصریح کرد: کمیته فنی به ویژه کمیته ارزیابان بیش از ۱۰ جلسه تشکیل دادند که در پس زمینه تمام فعالیت ها، فرآیند برگزاری این مراسم شکل گرفت و نزدیک به ۱۰ ارزیاب جدید را به ارزیابان و ۲۴ بنگاه را به عنوان پیشکسوت که با حضور خود به این جایزه اعتبار دادند، به این مجموعه اضافه کرد.

یاوری فر بیان کرد: سرانجام، اردیبهشت ماه سال جاری که فضا با تجربه و دانش بیشتری شکل گرفت و آرامش نسبی حاکم شد، ۲۴ اظهارنامه به دبیرخانه ارسال شد و در دست ارزیابی انفرادی قرار گرفت و سپس جلسات اجماع نقطه نظرات و رای ها نیز برگزار شد.

وی تاکید کرد: سرانجام، نتایج ارزیابی به شورای راهبردی گزارش شد و در نهایت امتیازات برای ۲۴ شرکت نهایی و کل فرآیند تخصصی که مورد تایید شورای راهبردی بود، با دقت انجام شد.

لزوم توجه به تعالی و کیفیت صنعت گردشگری

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیگر سخنرانان این مراسم با تاکید بر اینکه در ارائه خدمات به گردشگران مواردی وجود دارد که باید به آنها دقت کنیم، گفت: موضوع استانداردسازی و ارزیابی خدمات در صنعت گردشگری موضوع جدیدی است که از حیث ضابطه نویسی و ارزیابی خیلی به آن پرداخته نشده است.

 ولی تیموری اظهار داشت: اغلب ضابطه های موجود بر موارد فنی و ساختمانی از قبیل اسکلت بندی، فضا، مساحت و... بوده است. اما در این مدت با رویکردی کیفیت محور به سمت کیفیت در حوزه تجهیزات و خدمات رفتیم که در مشتری احساس رضایت ایجاد کند.

وی عنوان کرد: با تکیه بر کلمه تعالی در نظر داشتیم بر بعد اخلاقی نیز تمرکز کنیم. از این رو ارزش های اخلاقی در صنعت گردشگری و ضوابط مربوط به توسعه پایدار و گردشگری در دسترس برای معلولان و جانبازان را اضافه کردیم. این در حالی است که تا قبل از سال ۹۳ این بخش در صنعت گردشگری کشور وجود نداشت.

تیموری اظهار داشت: بخش دوم که آن را مد نظر قرار دادیم بحث خودارزیابی بود. به این معنا که مدیر یا کارشناس مجموعه به خدمات خود نمره دهد که این یکی از اقداماتی بود که سعی کردیم در فرآیند ارزیابی آن را لحاظ کنیم.

وی تصریح کرد: موضوع بعدی که به آن پرداختیم اختلاف در چارچوب نظام برندینگ بود که آن را به مرحله اجرا رسانده و هویت بصری و کلامی آن را مد نظر قرار دادیم. اکنون در فاز تدوین نظام استاندارد برندینگ هستیم.

معاون وزیر گردشگری ادامه داد: حال سوال این است نشان ملی در این حوزه را باید به چه کسی و با چه خدماتی ارائه کنیم؟ آیا هرکسی می تواند به این نشان دست پیدا کند؟ قطعا این خدمات تصویری از کشورمان ارائه می دهد و باید تلاش کنیم تصویری جذاب در ذهن مخاطبان ایجاد کرده و آن را حفظ کنیم. از این رو، این نشان باید در اختیار کسانی قرار گیرد که حداقل ها را مد نظر قرار داده و خدمات با کیفیتی ارائه کرده اند.

وی افزود: برگزاری چنین رویدادهایی اقدام ارزشمندی است. وقتی سالیان سال در حوزه گردشگری فکر و کار کردیم و اکنون در مرحله عمق دادن و کیفیت بخشیدن به خدمات هستیم باید به فعالان این حوزه انگیزه دهیم تا این افراد وارد جریان شده و بخش مغفول مانده را جبران کند.

تیموری بیان کرد: گردشگران معمولا با تصویری غیرواضح وارد ایران می شوند و با رضایت خارج می شوند، اما نباید به این موضوع غره شویم؛ چرا که بخشی از آن به تصویر ذهنی که قبل از ورود به ایران داشته و با ورود به ایران متوجه نادرست بودن آن می شوند، برمی گردد.

وی تاکید کرد: بنابراین باید بیشتر روی کیفیت خدمات کار کنیم. این حوزه نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید متوجه باشیم که گردشگر خارجی که سفرهای زیادی داشته هتل های پنج ستاره و سایت های گردشگری زیادی را تجربه کرده است. از آنجا که صنعت گردشگری یک صنعت بین المللی است باید مطابق با استانداردهای جهانی و در عین حال رعایت قوانین و ارزش های حاکم بر کشور در این حوزه فعالیت صورت گیرد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ نیز با تبریک چهلمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی گفت: هم دانشگاه علم و فرهنگ و هم پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی زاییده این مجموعه است که تا کنون توانسته اتفاقات خوبی را رقم بزند و خدمات خوبی را به جامعه و مردم ارائه دهد.

سعید هاشمی افزود: قطعا برگزاری این مراسم به تعالی، توسعه و رشد صنعت گردشگری کمک کرده و رقابت و ارزیابی در این مسیر کیفیت کار را افزایش خواهد داد.

محمدحسین ایمانی خوشخو رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز گفت: برگزاری مراسم جایزه تعالی صنعت گردشگری صرفا کار یک سازمان و دستگاه نیست، با یک بررسی اجمالی درمی یابید سایر کشورها به صورت جمعی و مشارکت همه دستگاه ها این کار را انجام می دهند.

وی ادامه داد: این مراسم بدون هیچ گونه فعالیت مدیریتی دولتی و با همراهی تیم تخصصی متشکل از کارشناسان ارشد انجام شده است که با فراغ بال و دقت ارزیابی ها را انجام دادند و امروز شاهد اعلام نتایج آن هستیم.

رییس جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری افزود: امید است این حرکت مسیر روبه رشدی را طی کند و شاهد آن باشیم مردمی که از خانه ماندن و شرایط کرونا خسته شده اند و منتظر فرصتی هستند که بعد از این بحران به شکل انفجاری راه بیفتد، اتفاقات خوبی را تجربه کنند.

وی اظهار داشت: در این دوره تعداد متقاضیان و سطح کیفی بنگاه های شرکت کننده در ارزیابی بسیار افزایش یافته است. ضمن اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، انجمن گردشگری الکترونیک، کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، اساتید فعال در بخش های مختلف این حوزه  و... نیز در این راستا همراه ما بودند.

برچسب‌ها علی ‌اصغر مونسان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی اصغر مونسان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی علی اصغر مونسان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تعالی صنعت گردشگری صنعت گردشگری سرمایه گذاری میراث فرهنگی نظر قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۰۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: برای افتتاح ۴۵ پروژه زیرساختی تأسیسات گردشگری، رقم ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در طول سال‌جاری برنامه ریزی صورت گرفته است. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، احمد حمزه‌زاده در حاشیه جلسه کمیته فنی طرح‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری آذربایجان شرقی گفت: برای افتتاح تعداد 45 پروژه زیرساختی گردشگری در سال جاری با رقم 5 هزار و 500میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که تا به امروز دو هزار میلیارد تومان در اجرای این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی افزود: درصد مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری این پروژه‌ها 100 درصد پیش‌بینی شده که از چالش‌های مهم برای تحقق هدف افتتاح 45 پروژه زیرساختی استان، تأمین 400 میلیاردتومان تسهیلات بانکی است.

حمزه‌زاده گفت: همچنین افتتاح 3 پروژه‌ زیرساختی صنایع‌دستی با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار و 300 میلیارد تومان در سال جاری در دستورکار قرار گرفته‌است که با بهره‌برداری این سه پروژه، حجم‌سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختی گردشگری آذربایجان‌شرقی به رقم 6 هزار و 800 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: تدوین بسته های سرمایه‌گذاری با صدور موافقت‌های اصولی برای 50 نقطه مستعد سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌شرقی درکنار افتتاح 45 پروژه زیرساختی گردشگری و 3 پروژه زیرساختی صنایع‌دستی برای یک هزار و پانصد نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیسی به سریلانکا رفت + عکس و فیلم
  • ضروت تسریع در اجرای پروژه فیبرنوری در خوزستان
  • عملیات اجرایی طرح رود دره خرداد ماه آغاز شود
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • اجرای طرح کدینگ نباید به صنعت گردشگری و جذب مسافر لطمه وارد کند
  • صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق
  • اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبی سریلانکا توسط ایران/توسعه صادرات فنی و مهندسی در دستورکار
  • اجرای ۲۱ پروژه زیرساختی و توسعه‌ای در حوزه لجستیک ایران‌خودرو در سال۱۴۰۳
  • رایزنی قطر و ازبکستان بر سر چگونگی اجرای پروژه کریدور ترانس افغان