Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@12:01:59 GMT

شوک نرخ مصوب به بازار خودرو

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۲۹۷۷

شوک نرخ مصوب به بازار خودرو

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با تصویب و ابلاغ کمیته قیمت‌گذاری و ستاد تنظیم بازار خودرو، انتظار خودرو‌سازان برای افزایش رسمی نرخ مصوب محصولات‌شان زودتر از موعد سه ماهه تعیین شده شورای رقابت(شهریور‌ماه امسال) محقق و قیمت انواع خودروهای پرتیراژ داخلی گرانی رسمی 20تا 35درصدی را شاهد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این روند دور تازه عرضه خودروی داخلی با پیش‌شرط‌های اعلام شده و به‌صورت قرعه‌کشی در دستور کار مسئولان ستاد تنظیم بازار و خودروسازان قرار گرفته است. اما میزان قابل‌توجه افزایش رسمی قیمت مصوب این خودروها نه‌تنها موجب کاهش شکاف نرخ مصوب و حاشیه بازار خودرو نشده بلکه مسابقه گرانی خودرو از کارخانه تا بازار، نرخ‌هایی را برای خودروهای داخلی رقم زده که شاید در سال گذشته هیچ‌کس تصور آن را نمی‌کرد. با تعیین و ابلاغ دور دوم افزایش رسمی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در سال‌جاری، نوسان نرخ ارز و عرضه قطره‌چکانی خودروسازان، نرخ حاشیه بازار انواع خودرو در حالی سیر صعودی به‌خود گرفته که متولیان تنظیم بازار خودرو تلاش می‌کنند تا با سخت‌تر کردن شرایط قرعه‌کشی شانس واسطه‌ها و دلال‌ها از ثبت‌نام و دریافت خودروهای داخلی را کاهش دهند. از سوی دیگر گرچه آمارهای رسمی از رشد تولید خودرو در 4ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد اما تقاضای انباشته در بازار خودرو و عرضه محدود خودروسازان شرایطی را رقم زده که این افزایش تولید تأثیری در تثبیت یا کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نداشته است.

کورس متولیان تنظیم بازار و شرکت‌های خودروسازی برای افزایش رسمی قیمت مصوب خودروهای داخلی و اعمال شرایط سختگیرانه ثبت‌نام و قرعه‌کشی خرید خودرو در حالی ادامه دارد که بازار بی‌مشتری خودرو هر روز شاهد افزایش نجومی قیمت خودروهایی است که کمتر مشتری واقعی قدرت خرید آن را دارد. عبور قیمت انواع محصولات رده قیمتی پایین ایران‌خودرو از مرز 100میلیون تومان و پراید و تیبا از مرز 90میلیون تومان، موجب شده تا نرخ برخی محصولات رده قیمتی بالای ایران خودرو مانند دنا پلاس به مرز 248میلیون و یا کوئیک‌آر سایپا به 119میلیون تومان افزایش یابد. این افزایش قیمت، دستاورد نرخ‌های مصوب ابلاغ شده‌ای است که در فاصله زمانی دو ماه خرداد تا تیر99 توسط شورای رقابت تعیین و با تصویب ستاد تنظیم بازار برای اجرا به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ شده است.

ناکارآمدی رشد 4درصدی تولید خودرو 

پیشی‌گرفتن تقاضای انباشته از میزان عرضه خودرو و فروش قطره‌چکانی خودروسازان در حالی به‌عنوان متهم اصلی افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار قلمداد می‌شود که آمارهای رسمی وزارت صنعت و خودروسازان از رشد 4.3درصدی تیراژ تولید خودروهای سواری طی 4ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. بر اساس آمار‌هایی که ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سامانه کدال ارائه کرده‌اند، این سه خودروساز طی 4ماه نخست امسال در مجموع بیش از 263هزارو 500دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند که حجم تیراژ آنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴.۳درصد افزایش یافته‌است. مجموع تیراژ تولید این سه شرکت خودروسازی از ۲۵۲هزار و ۵۸۸ دستگاه در 4‌ماه نخست سال ۹۸ به ۲۶۳هزار و ۵۲۷دستگاه در 4ماه نخست سال۹۹ رسیده است. براساس این آمار، ایران‌خودرو طی 4‌ماه ابتدایی امسال ۱۳۲هزار و ۳۲۶دستگاه خودروی سواری تولید کرده که در مقایسه با ۹۸هزار و ۵۷۳ خودروی تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳۴.۲درصدی داشته است. همچنین این شرکت در تیر‌ماه امسال ۳۵هزار و ۸۳۶دستگاه خودروی سواری تولید کرده که نسبت به تولیدات مدت مشابه سال گذشته ۲۲.۹درصد رشد داشته است اما حجم فروش این شرکت در‌ ماه گذشته با کاهش ۲۸.۹درصدی نسبت به میزان فروش تیر‌ماه ۹۸ به26هزار و 611دستگاه رسیده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد تولید تجمیعی خودروهای سواری در گروه سایپا(سایپا و پارس خودرو) در 4ماه ابتدایی امسال۱۳۱هزار و ۲۰۱دستگاه بوده که نسبت به ۱۵۴هزار و ۱۵دستگاه خودروی سواری تولید شده در سال۹۸ حدود ۱۵درصد افت کرده است. تیراژ تولید سایپا از ابتدای امسال تا پایان تیرماه نیز به تنهایی ۱۱۷هزار و ۸۰۴دستگاه بوده که در مقایسه با تیراژ تولید این شرکت در 4ماه سال گذشته (۱۲۲هزار و ۵۶۸دستگاه)۳.۸درصد کاهش یافته‌است. اما سایپا در تیر‌ماه امسال ۳۸هزار و ۲۸۴دستگاه خودروی سواری تولید کرده که این حجم تولید نسبت به‌ ماه مشابه سال گذشته ۲۶درصد افزایش یافته‌است. نگاهی به تولیدات پارس‌خودرو نیز نشان می‌دهد که این شرکت از ابتدای امسال تا پایان تیرماه مجموعا ۱۳هزار و ۳۹۷دستگاه خودرو تولید کرده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۷.۳درصد کاهش داشته است اما آمار تولیدات این شرکت در تیر‌ماه امسال حاکی از تولید 9هزار و 964دستگاه خودروی سواری با رشد ۴۴درصدی نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل است.

افزایش میزان گرانی رسمی خودرو

با توجه به مجوز چندی پیش شورای رقابت، قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا در دور جدید فروش و نسبت به مرحله قبلی، افزایش قابل‌توجهی داشته است به‌نحوی که ایران‌خودرو سمند ال‌ایکس را با قیمتی حدود ۹۵‌میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را با قیمت ۱۰۳ میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان، ۲۰۶ صندوقدار را با قیمتی بالغ بر ۱۰۷‌میلیون‌تومان، پارس را با قیمت ۱۰۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان و دنا را با قیمت ۱۲۱میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه کرده است. همچنین سایپا تیبا را با قیمتی بین ۷۸ تا ۹۱میلیون تومان (بسته به تیپ آن)، ساینا را به نرخ ۷۶ میلیون و ۲۰۰هزار تومان و کوئیک معمولی را با قیمت ۹۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان عرضه خواهد کرد.

دو شرط تازه ثبت‌نام قرعه‌کشی خودرو

با اعلام فصل دوم قیمت جدید خودروهای داخلی در سال 99 از سوی شورای رقابت، دور دوم فروش فوق‌العاده خودروسازان نیز از هفته گذشته کلید خورد. در شرایطی که طی دور نخست فروش فوق‌العاده 2خودروساز کشور، به‌طور هماهنگ و در بازه زمانی یکسان نسبت به فروش فوق‌العاده خودرو اقدام کردند اما در دور جدید، ایران‌خودرو زودتر  از سایپا طرح فروش فوق‌العاده‌ خودرو را اجرا کرد. همچنین طبق اعلام خودروسازان، بخش اعظم تعهدات مرحله نخست طرح فروش فوق‌العاده خودرو اجرایی شده است اما به‌نظر می‌رسد تأخیر سایپا در اجرای مرحله دوم ثبت‌نام طرح فروش محصولاتش ناشی از نرسیدن میزان تحویل خودروهای ثبت‌نامی این شرکت به حد نصاب تعیین شده است. همچنین علاوه بر شروط قبلی، کمیته خودرو 2شرط تازه را در فصل دوم فروش فوق‌العاده خودرو و لحاظ دایره‌شمول متقاضیان دارای صلاحیت برای ثبت‌نام را محدودتر کرده است. در این مرحله مدت زمان شرط عدم‌خرید خودرو از 36به 48‌ماه افزایش یافته و از سوی دیگر پیش‌شرط نداشتن پلاک فعال که در فصل نخست محدود به فرد متقاضی ثبت‌نام خودرو بود در این مرحله به همه اعضای خانواده تعمیم یافته است. بر این اساس هیچ‌یک از اعضای خانواده‌ای که هر کدام از آنها دارای پلاک انتظامی فعال باشد، امکان شرکت در قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده جدید خودروسازان را نخواهند داشت. اما تا‌کنون خودروسازان و کمیته خودرو توضیح نداده‌اند که چگونه خانوارهای متقاضی ثبت‌نام در طرح فروش فوق‌العاده خودرو را که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، شناسایی خواهند کرد و  با جود این آنچه مسلم است با این شروط تازه و تنگ‌تر شدن حلقه ضوابط و شرایط ثبت‌نام متقاضیان در طرح فروش فوق‌العاده خودرو، حجم تقاضای مشتریان برای این خودروها  نسبت به فصل نخست که بیش از 6میلیون نفر برای دریافت 25هزار خودرو ثبت‌نام کردند، کاهش خواهد یافت.

   شتاب قیمت ها در حاشیه بازار خودرو

برخلاف سیاستگذاری متولیان تنظیم بازار و کمیته خودرو مبنی بر عرضه خودرو به خریداران واقعی برای کاهش تقاضای انباشته و کم‌کردن شکاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودروهای داخلی، با اتمام فصل نخست قرعه‌کشی خودرو و اعلام نرخ‌های مصوب جدید خودروهای داخلی توسط شورای رقابت، افزایش رسمی قیمت این خودروها نه‌تنها موجب کاهش فاصله قیمت مصوب و بازار این خودروها نشده است بلکه قیمت این خودروها در حاشیه بازار سیر صعودی به‌خود گرفته است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد جدیدترین قیمت خودروهای پرتیراژ سایپا و ایران‌خودرو در حاشیه بازار گفت: اعلام نرخ مصوب جدید خودروها باعث افزایش قیمت انواع محصولات ایران‌خودرو و سایپا در حاشیه بازار شده است به‌نحوی که روز شنبه هفته جاری در محصولات ایران خودرو، قیمت پژو ۴۰۵ به ۱۲۹میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۵۳میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۱۹۰میلیون، پژو ۲۰۶صندوقدار به۱۸۲ میلیون، دنا به ۲۰۴میلیون و دنا پلاس به ۲۴۷ تا ۲۴۸میلیون تومان افزایش یافته است. سعید موتمنی در مورد نرخ حاشیه بازار محصولات سایپا نیز افزود: در محصولات سایپا، نیز قیمت وانت ۱۵۱ به ۸۸میلیون و ۵۰۰ هزار، سایپا ۱۱۱ به ۹۱میلیون، سایپا ۱۳۱ به ۷۹میلیون و ۵۰۰ هزار، تیبا صندوقدار به ۹۱ میلیون و ۵۰۰هزار و تیبا ۲ و ساینا نیز هر کدام به ۱۰۴میلیون، کوئیک ساده ۱۱۴میلیون و قیمت کوئیک‌آر به ۱۱۹میلیون تومان رسیده است.

پربیننده ترین اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو +آدرس سایت قیمت انواع چری در بازار +جدول شرایط فروش محصولات بهمن موتور +جدول قیمت پراید امروز ۱۳۹۹/۵/۱۵ قیمت روز خودرو تیبا +جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت خودرو خودرو خودروسازان قیمت خودرو نرخ ارز خودرو داخلی بازار خودرو تعیین قیمت خودرو قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت فروش فوق العاده خودرو طرح فروش فوق العاده مدت مشابه سال گذشته خودروهای پرتیراژ افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی حاشیه بازار قیمت خودروهای تولید کرده افزایش یافته میلیون تومان بازار خودرو ایران خودرو تیراژ تولید شورای رقابت تنظیم بازار قیمت انواع هزار تومان قیمت خودرو ماه امسال ماه نخست نرخ مصوب قرعه کشی پژو ۲۰۶ ثبت نام تیر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۲۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان

به گزارش خبرنگار مهر، گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش به گزارش خبرگزاری مهر با عنوان «دام ایران خودرو برای متقاضیان پژو پارس!» توضیحاتی ارسال کرد که به شرح زیر است؛

در متن منتشر شده، ادعا شده است که ایران خودرو تعمدا تحویل محصول پارس را به بهار امسال موکول کرده تا بتواند با دریافت مجوز، قیمت‌ها را افزایش دهد، این در حالی است که تا روز ۲۵ اسفندماه سال گذشته که مجوز تولید این محصول از سوی سازمان ملی استاندارد تا بهار سال ۱۴۰۳ تمدید شده، تولید و شبکه گسترده تأمین ایران خودرو برای محصول سورن به عنوان جایگزین پارس برنامه‌ریزی کرده و با تمدید مهلت تولید از سوی سازمان استاندارد، خطوط تولید و شبکه تأمین ایران خودرو که برای تولید برنامه‌ریزی بلندمدت دارند، ناگزیر از بازگشت به شرایط قبل و سفارش گذاری برای تأمین قطعات محصول پارس شده است که این امر نیازمند زمان برای تغییر سفارش‌گذاری و تأمین قطعات بوده است.

هرچند بر اساس مصوبه شورای رقابت، اولویت بندی در سامانه یکپارچه، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند، با توجه به عدم تمدید تولید پارس تا ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲، گروه صنعتی ایران خودرو در راستای مشتری مداری و جلب رضایت متقاضیان، به اجرای طرح تبدیل پارس به خودروهای دیگر مانند سورن پلاس، پژو ۲۰۷ و تارا اقدام کرده است و تعدادی از متقاضیان که به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان نهایی بوده‌اند، به تبدیل و خرید محصولات استاندارد و دارای مجوز تولید پرداخته‌اند.

برخلاف ادعای مطرح شده در این متن، در اسفند سال ۱۴۰۱ و نه سال گذشته، ۸۰۰ هزار متقاضی محصولات ایران خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو درخواست خرید از محصولات این شرکت را داشته‌اند که بخش قابل توجهی از تقاضاها نیز برای محصول پارس بوده است.

با وجود اصرار ایران‌خودرو به توقف تولید پارس به دلیل عدم توانایی در تطابق با استانداردهای ۸۵ گانه، مدیران وقت وزارت صمت بر اولویت‌بندی تمامی تقاضاها تاکید کردند و بر همین اساس صف طویلی برای خودرو پارس نیز تشکیل شد که با توجه به برنامه توقف تولید در پایان سال ۱۴۰۲ بخش زیادی از تقاضاها منوط به مجوز تولید از سوی سازمان ملی استاندارد برای ادامه تولید در سال ۱۴۰۳ شده است.

در این متن عنوان شده عدم صدور مجوز تولید از سوی سازمان استاندارد کافی بود تا ایران خودرو از تحویل خودرو خودداری کند! این در حالی است که برنامه تولید محصول پارس تا پایان سال ۱۴۰۲ بوده و با توجه به قوانین و ضوابط موجود، ادامه تولید محصول فاقد استانداردهای ۸۵ گانه، نیازمند مجوز از سوی سازمان ملی استاندارد است و تمامی خودروسازان ملزم به رعایت این امر و دریافت مجوز لازم برای تمامی محصولات خود هستند.

طبق روال گذشته، تمامی خودروسازان بهای تمام شده تولید انواع محصولات خود را به مراجع ذی‌ربط ارائه می‌کنند تا نسبت به نرخ تورم موجود و هزینه‌های تولید به‌روزآوری شود. پارس نیز به عنوان زیان‌ده‌ترین محصول از این قاعده مستثنا نبوده و بر اساس دستورالعمل‌های شورای رقابت و طبق مجوزهای دریافتی از سوی مراجع ذی‌ربط نسبت به اصلاح قیمت آن اقدام شده است. همان‌طور که در بخش‌نامه اولیه سامانه یکپارچه نیز تاکید شده، تمامی خودروهایی که در این سامانه اولویت بندی شده‌اند بر اساس قیمت روز کارخانه تحویل مشتریان خواهد شد و به‌روزآوری قیمت پارس نیز خارج از این دستورالعمل نبوده است.

توضیحات خبرگزاری مهر

به گزارش خبرگزاری مهر، همانطور که ایران خودرو در این جوابیه اشاره کرده مقرر بود تولید پژو پارس تا پایان سال ۱۴۰۲ متوقف شود در این صورت چرا این شرکت در زمان ثبت نام در سامانه یکپارچه (بهار سال ۱۴۰۲)، موعد تحویل پژو پارس را زمستان ۱۴۰۲ عنوان کرد وقتی زمان تحویل زمستان ۱۴۰۲ اعلام می‌شود یعنی شرکت خودروساز پیش بینی می‌کرد که می‌تواند به اندازه ثبت نام کنندگان پژو پارس تولید و تحویل دهد؛ از سویی دیگر به صورت معمول ۲ یا ۳ ماه قبل از موعد تحویل خودرو، خودروساز اقدام به ارسال فراخوان به متقاضیان می‌کند اما در این مورد و در حالی که ایران خودرو موعد تحویل بخشی از پژوپارس ها را زمستان ۱۴۰۲ اعلام کرده بود با این حال از ارسال فراخوان سرباز زد.

خبرگزاری مهر منکر زیاندهی خودروسازان و فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار که منجر به شکل گیری تقاضاهای سوداگرایانه شده، نیست ولی اصل مطلب این است که وقتی ایران خودرو واقف به مشکلات پژو پارس بوده و حتی طبق ادعای سازمان ملی استاندارد از ماه‌ها قبل نیز مطلع شده بود که تولید این خودرو باید تا پایان سال ۱۴۰۲ متوقف شود، بنا به چه علتی اقدام به تعیین بازه زمانی زمستان ۱۴۰۲ برای تحویل خودرو کرد و در این بازه نیز خودروها ثبت نامی را تحویل متقاضیان نداد.

نکته مغفول مانده در ماجرای توقف و تداوم تولید پژو پارس بازی‌های رسانه‌ای طرفین درگیر ماجرا بود؛ از چند ماه پیش شرکت ایران خودرو و سازمان ملی استاندارد در قالب‌های مختلف از جمله صدور نامه و مصاحبه اقدام به اظهارنظر در خصوص سرنوشت پژو پارس می‌کردند که خبرگزاری مهر در گزارش‌های مختلفی به این موضوع پرداخت. اما متأسفانه آنچه که در مطالب مطرح شده از سوی این دو نهاد مورد غفلت واقع شد، حقوق مصرف کننده بود. مصرف کننده‌ای که با اعتماد به سیاست گذار اقدام به انسداد ۱۰۰ میلیون تومان کرد تا با ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو با قیمت کارخانه بخرد اما طی چند ماه و به صورت مستمر مورد هجوم بمباران اخبار ضد و نقیض قرار گرفت.

خبرگزاری مهر در گزارش دیگری به وضعیت ناگوار سامانه یکپارچه که در نهایت منجر به افزایش نااطمینانی بین تولیدکننده و مصرف کننده شد نیز خواهد پرداخت.

کد خبر 6085091 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول
  • قیمت حواله سهند در بازار چقدر است؟
  • پاسخ ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان
  • قیمت خودرو امروز ۳ اردیبهشت+ جدول
  • واکنش ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان
  • قیمت خودرو امروز ۲ اردیبهشت + جدول
  • فروش خودروهای وارداتی ۵ برابر قیمت اصلی!
  • این خودرو رکورددار افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی شد؛ ساینا، شاهین، سمند، ام وی ام و فونیکس چقدر قیمت خورد؟ | جدول قیمت ها
  • فروش فوری ایران خودرو با تحویل ۳ ماهه + جزئیات و جدول