Web Analytics Made Easy - Statcounter

التمیمی روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت که ماده ۶۴ قانون اساسی عراق در خصوص انحلال پارلمان در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام صراحت دارد.
به گفته وی، انحلال پارلمان برمبنای این ماده به دو صورت انجام می‌شود، یا اینکه با موافقت اکثریت مطلق نمایندگان و درخواست یک سوم اعضای پارلمان و روش دوم به درخواست رسمی نخست‌وزیر و موافقت رییس جمهوری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


التمیمی ادامه داد که قانون اساسی درباره علت انحلال پارلمان به درخواست نخست‌وزیر و موافقت رییس جمهوری، توضیح نداده و به صورت کلی سخن گفته، بنابراین هرگونه اجتهاد شخصی در متن قانون، قابل قبول نیست.
 وی توضیح داد که کلمه انحلال در این بخش عطف به انحلال در جمله قبلی است که در آن نوعی آزادی اختیار برای انحلال پارلمان به مقامات عراق داده، یعنی یا انحلال از طریق خود پارلمان و یا به درخواست نخست‌وزیر و موافقت رییس جمهوری خواهد بود. 
این کارشناس حقوقی افزود که نظارت بر پارلمان از مسوولیت‌های قوه مجریه است و این اصل در کشورهای جهان از جمله انگلستان و آفریقای جنوبی نیز وجود دارد، به این معنا که برای ایجاد موازنه بین دو قوه مجریه و مقننه، انحلال پارلمان از مسوولیت‌های قوه مجریه است.
وی با اشاره به اینکه شرط دوم در انحلال پارلمان که ملزم کرده نخست‌وزیر با مشارکت رییس جمهوری، پارلمان را منحل کند، گفت که قانون اساسی این اصل را گذاشته تا اصل فراخوان برای انتخابات زودهنگام در اختیار رییس پارلمان یا حتی شخص رییس جمهوری نباشد.
به گفته وی، قانون اساسی صراحت دارد که نخست‌وزیر درخواست کرده و رییس جمهوری فقط حکم ریاستی را برای انجام انتخابات زودهنگام در عراق صادر می‌کند.
التمیمی افزود: انحصار قضیه انحلال پارلمان در دست خود قوه مقننه نیز از نظر قانونی ضرورتی ندارد، زیرا بسیاری در این صورت برای حفظ دستاوردهای سیاسی، بر ادامه شرایط موجود اصرار می‌کنند، به دلیل اینکه می‌دانند فاقد سرمایه اجتماعی برای پیروزی در انتخابات جدید هستند.
برهمین اساس برخی دیگر از کارشناسان حقوقی عراق پیش‌بینی کرده‌اند که احتمالا انحلال پارلمان این کشور زودتر از آنچه انتظار می‌رود، اتفاق بیفتد.
«طارق حرب» کارشناس مسایل حقوق سیاسی در عراق نیز در یادداشتی در این راستا تاکید کرد که نخست‌وزیر در عمل به ماده ۶۴ قانون اساسی، درخواست انحلال پارلمان را کرده و در این صورت به احتمال زیاد انتخابات در ماه دهم میلادی (اکتبر) امسال برگزار شود.
وی ادامه داد که همچنان برای برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق، قانون انتخابات صادره در ۲۰۱۳ و اصلاحات صورت گرفته بر آن در ۲۰۱۸ به علاوه قانون کمیسیون عالی مستقل انتخابات صادره در ۲۰۱۹ دارای اعتبار است.
به گفته حرب، حتی اگر پارلمان درخواست انحلال خود را ندهد، نخست‌وزیر عراق این درخواست را خواهد کرد و رییس جمهوری نیز بدون هیچ قید و شرطی حکم ریاستی انحلال پارلمان را صادر خواهد کرد، در این صورت دولت «مصطفی الکاظمی»، تبدیل به «دولت پیشبرد امور» می شود.
این کارشناس حقوقی عراقی، زمان برگزاری انتخابات زودهنگام را ۶۰ روز پس از انحلال پارلمان اعلام کرد و افزود که اگر رییس جمهوری حکم ریاستی را در پایان ماه هشتم (اوت جاری) اعلام کند، انتخابات در پایان ماه دهم (اکتبر) برگزار خواهد شد.
این در حالی است که نخست‌وزیر عراق پیش‌تر، تاریخ ششم ژوئن سال آینده میلادی (نیمه خرداد ۱۴۰۰) را زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور اعلام کرده است.

برچسب‌ها پارلمان عراق مصطفی الکاظمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پارلمان عراق مصطفی الکاظمی پارلمان عراق مصطفی الکاظمی برگزاری انتخابات زودهنگام انتخابات زودهنگام انحلال پارلمان رییس جمهوری قانون اساسی نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۴۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

السودانی: از قلمرو عراق برای حمله به اسرائیل استفاده نشده است

به گزارش همشهری آنلاین، نخست‌وزیر عراق محمد شیاع السودانی روز گذشته (سه‌شنبه) پس از دیدار روز دوشنبه با رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان»، هرگونه گزارش در ارتباط با حمله ایران از خاک عراق را رد کرد.

السودانی، حمله اخیر رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق را نقض آشکار و خلاف قوانین بین‌المللی خواند و گفت همین اقدام، ایران را بر آن داشت تا پاسخ دهد.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد «از طریق گزارش‌های نظامی که دریافت کرده‌ایم برای ما ثابت نشد که موشک یا پهپادی از عراق پرتاب شده است».

السودانی سپس با تأکید بر لزوم حفظ امنیت عراق تصریح کرد «قطعاً، موضوع ما روشن است. ما به هیچ نهاد غیردولتی اجازه نمی‌دهیم تا از عراق برای بازگرداندن این کشور به جنگ استفاده کند. ما از رویه‌های قانونی برای حفظ امنیت عراق و دور کردن عراق از صحنه درگیری استفاده می‌کنیم».

نخست‌وزیر عراق با اشاره به این‌که فلسطینیان در مقابل چشمان جهان با نسل‌کشی مواجه هستند اما «جامعه بین‌المللی با سیستم و قوانین خود در محافظت از غیرنظامیان بی‌گناه شکست خورده است».

وی با انتقاد از انفعال جهان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت «ما خواهان اجرای این ارزشها و اصول از سوی جامعه بین‌الملل هستیم. پس، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و دستورالعمل‌های کنفرانس بین‌المللی درباره موضوع فلسطین کجاست؟»

السودانی تأکید کرد که جنگ غزه بر «ثبات منطقه و جهان تأثیر گذاشته است و نادیده گرفتن ریشه این مشکل، پیامدهای بیشتری را به همراه خواهد داشت و در این منطقه حساس از جهان، گستره درگیری‌ها را بیشتر می‌کند».

کد خبر 845285 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه ایران و عراق

دیگر خبرها

  • السودانی:لزوم توقف فوری جنگ غزه/ اردوغان دوشنبه در عراق است
  • رئیس جمهور هوادار روسیه در سودای نخست‌وزیری کرواسی
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • السودانی: از قلمرو عراق برای حمله به اسرائیل استفاده نشده است
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • ارتش مکتبی و قانون اساسی
  • آغاز انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در کرواسی
  • السودانی: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپاد‌های ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • نخست وزیر عراق: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپادهای ایرانی از عراق پرتاب نشده بود