Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز به نقل از العالم، رسانه‌های فرانسوی با بازتاب انفجارهای روز گذشته (سه شنبه) لبنان و اشاره به ابعاد مختلف این حادثه از بیروت به عنوان شهر فاجعه نام بردند.

تارنمای شبکه رادیویی و تلویزیونی فرانکوفون‌های بلژیک(rtbf) از شهر بیروت به عنوان شهر فاجعه نام برد و نوشت: پس از انفجارهایی با چنین قدرتی که سنسورهای موسسه لرزه نگاری آن را به عنوان یک زلزله بزرگ ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ ریشتری ثبت کرد، از خواب بیدار شد.

این رسانه فرانسوی به ابعاد مختلف حادثه و خسارت های ناشی از آن اشاره کرده و نوشته است: امدادگران با پشتیبانی نیروهای امنیتی تمام طول شب را برای یافتن بازماندگان یا جان باختگان گرفتار در زیر آوار به جستجو پرداختند.

روزنامه «لوپاریزین» فرانسه هم نوشت؛ بعد از ظهر سه شنبه صدای نخستین انفجار در بیروت شنیده شد و بلافاصله انفجار قدرتمند دیگری پس از آن رخ داد. ساختمان‌ها لرزید و شیشه پنجره‌ها در ساختمان‌های اطراف در فاصله کیلومترها از محل حادثه شکسته شد. شدت انفجار در جزیره قبرس که در ۲۰۰ کیلومتری آنجا قرار دارد، شنیده شد.

در خیابان‌ها، نظامیان اقدام به تخلیه مردم حیرت زده از خانه‌هایشان می‌کردند برخی از آن‌ها خون‌آلود شده بودند.بر اساس تازه‌ترین آمار مربوط به قربانیان انفجار بیروت از صلیب سرخ، شمار کشته‌شدگان به یکصد نفر رسیده است.

«لکسپرس» هم نوشته، دو انفجار قوی در روز سه‌شنبه پایتخت لبنان را لرزاند که بر اساس آمار موقت بیش از ۱۰۰ کشته و چهار هزار نفر زخمی بر جای گذاشته است.

این روزنامه فرانسوی افزود: در مجاورت انفجارها، آسیب و تخریب قابل توجه است.

یورونیوز هم خاطرنشان کرده، «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در خصوص این انفجار تایید کرد که ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم که در تهیه کودها و بمب‌ها مورد استفاده قرار می گیرد به مدت شش سال در بندر بیروت و بدون تمهیدات ایمنی نگه داشته شده و دلیل انفجار نیز همین بوده است.

بنا بر گزارش‌ها، این میزان نیترات آمونیوم از یک کشتی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در بندر بیروت مستقر شده تخلیه و سپس در یکی از انبارها ذخیره شده است.

نیترات آمونیوم کاربردهای مختلفی دارد، اما دو مورد رایج آن استفاده به عنوان کود کشاورزی و همچنین مواد منفجره است. این ماده شیمایی در هنگام برخورد با آتش بسیار انفجاری عمل می‌کند و می‌تواند گازهای سمی از جمله اکسیدهای اذت و گاز آمونیاک آزاد نماید.

از آنجایی که این ماده بسیار قابل اشتعال است قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد چگونگی نگهداری آن وجود دارد. از جمله این الزامات این است که محل ذخیره باید کاملا ضد آتش باشد و هیچ زهکشی، لوله یا کانال دیگری نباید در محل باشد که نیترات آمونیوم بتواند از آن برای انفجار استفاده کند.

این انفجار به اندازه‌ای قوی بوده که حتی تا ۲۴۰ کیلومتر دورتر در جزیره قبرس در شرق دریای مدیترانه احساس شده و مردم این جزیره تصور کردند زمین لرزه‌ای به وقوع پیوسته است.

مشاهده فیلم‌های عجیب و غریب این انفجار در شبکه‌های اجتماعی موجی از گمانه‌زنی را در میان افراد مختلف در خصوص دلیل این حادثه پدید آورد.

«دونالد ترامپ» پس از مشاهده فیلم‌های اولیه این حادثه استدلال کرده که دلیل این انفجار یک حمله احتمالی بوده است.

او در یک کنفرانس خبری کاخ سفید گفت: سران نظامی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که به نظر می‌رسد انفجارهای بیروت ناشی از یک حمله یا یک بمب باشد.

این در حالی است که چندین منبع امنیتی در دولت آمریکا پس از بررسی جوانب مختلف ماجرا، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که اطلاعات موجود با استدلال آقای ترامپ مغایر است.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در ساعات پایانی روز سه‌شنبه با میشل عون، همتای لبنانی خود به صورت تلفنی گفت و گو کرد و به او خبر داد که گروهی از امدادرسان‌های فرانسه را برای کمک به بیروت می‌فرستد.

بلژیک همبستگی خود را ابراز و گفته که آماده ارائه کمک است. نخست وزیر بلژیک روز چهارشنبه با ابراز همدردی و همبستگی خود با لبنان اظهار داشت: بلژیک در کنار بیروت می ایستد.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: نیترات آمونیوم انفجار بیروت فاجعه نیترات آمونیوم سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۴۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک مصدوم در حادثه انفجار گاز در اقبالیه+ فیلم

زمانی سخنگوی آتش نشانی گفت: دیشب یک مورد انفجار واحد مسکونی بر اثر نشت گاز شهری در اقبالیه گزارش شد که بر اثر آن متاسفانه یک نفر مصدوم شد.

زمانی افزود: خساراتی به این واحد و ساختمان‌های مجاورش وارد شده و همکاران ما برای ایمن سازی آنها وارد عمل شدند.

علت حادثه در دست بررسی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • انفجار مهیب در جنوبی ترین بندر رژیم صهیونیستی
  • انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت
  • حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
  • حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول
  • ۷ کشته و زخمی در انفجار پایانه شرق تهران
  • یک مصدوم در حادثه انفجار گاز در اقبالیه+ فیلم
  • یک مصدوم در حادثه انفجار گاز
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی+ فیلم/پیش بینی رسانه آمریکایی از نزدیک بودن شکست اوکراین در برابر روسیه
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی
  • گزارشی جدید از زرادخانه تسلیحاتی مهیب حزب‌الله لبنان