Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:55:12 GMT

مادران کرونایی در شیردهی به نوزادان احتیاط کنند

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۴۹۹۶

مادران کرونایی در شیردهی به نوزادان احتیاط کنند

دکتر زهرا اکبریان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به همه‌گیری کووید ۱۹ (کرونا ویروس) اهمیت تغذیه با شیر مادر در ایجاد ایمنی در نوزادان و شیرخواران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: هر چند ویروس کووید-۱۹ و اثرات آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است و اطلاعات موجود اندک بود، اما تحقیقات انجام شده در این مدت کوتاه از شروع اپیدمی نشان داد مادرانی که مبتلا به ویروس شده باشند، در شیر خود پادتن اختصاصی علیه بیماری را تا یکصد و ۳۰ روز پس از ابتلا داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به نحوه ارتباط مادر برای تغذیه نوزاد اشاره کرد و افزود: لازماست مادرانی که در مرحله شدید بیماری کووید ۱۹ قرار دارند ، علاوه بر استفاده از از ماسک و رعایت دیگر نکات بهداشتی همچون شست و شویمداوم دستهای خود در زمان ارتباط با کودک، از اهدای مستقیم شیر به نوزادان خودداری کنند و با دوشیدن شیر ، کودک را توسط یک فرد مرافب سالم با استفاده از قاشق و فنجان نوزاد را تغذیه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه در اغلب بررسی های انجام شده بر روی شیر مادران مبتلا به کرونا هیچگونه ویروسی یافت نشده است بیان کرد: به همین جهت توصیه سازمان بهداشت جهانی آن است که چنانچه مادری مبتلا به بیماری کووید ۱۹ باشد می تواند شیردهی را ادامه دهد.

وی ضمن گرامیداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، گفت: شیر مادر یک ترکیب حیات بخش ویژه ای است که تا۶ ماهگی تمام نیازهای تغذیه ای شیر خوار را فراهم کرده و بعد از آن تا ۲ سالگی نیمی از نیازمندی های غذایی کودک در حال رشد را تأمین می کند.

وی با اشاره به فوائد بسیار شیر مادر بیان داشت: این مائده الهی دارای ویژگی های منحصر بفردی است که دانش بشر هر روز به کشف تازه ای از آن دست می یابد.

وی بیان داشت: در سالهای اخیر ترکیبات جدیدی تحت عنوان "الیگوساکارید" در شیر مادر کشف شده که نقش آنها در تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تکامل عصبی و رشد مغزی می باشد و در شیرهای مصنوعی به طور عمده یا وجود ندارد و یا اگر باشد به مقدار بسیار اندک و با کارائی ضعیف یافت می شود.

وی  ادامه داد: وجود این ترکیبات همراه با پادتن های ویژه ای که در شیر مادر ترشح می شود سبب شده تا عفونت های تنفسی و گوارشی به خصوص در ۶ ماه نخست در شیر مادر خواران در مقایسه با شیر خشک خواران به طور چشمگیری کمتر باشد.

دکتر اکبریان بیان کرد: علاوه بر همه اینها کودکانی که در ۲ سال اول از شیر مادر تغذیه می شوند شانس کمتری برای ابتلا به بیماری های آلرژیک و کانسرهای کودکی دارند و همچنین احتمال چاقی و افزایش وزن غیر طبیعی در آنها کمتر است .

فوق تخصص نوزادان گفت: "آغوز" یا "کلستروم" که از آن تحت عنوان مایع طلایی نام برده می شود و به طور عمده در طی سه روز اول پس از زایمان ترشح می شود، سرشار از مواد ایمنی زا برای نوزاد بوده و بعنوان اولین واکسن شیر خوار است.

وی با اشاره به شعار هفته جهانی شیر مادر امسال تحت عنوان " سیاره ای سالم با حمایت از تغذیه با شیر مادر" اظهار داشت: با توجه به اهمیت ویژه تغذیه با شیر مادر از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق حمایت از کودکان (یونیسف)، یکم الی هفتم آگوست هر سال ( در ایران برابر با ۱۱ الی ۱۷ مرداد ۹۹) هفته جهانی شیر مادر اعلام شده است تا هر چه بیشتر آحاد مردم به خصوص مادران به اهمیت تغذیه با شیر مادر آگاه شوند.

دکتر اکبریان در پایان با اشاره به تأکید قران کریم به تغذیه با شیر مادر بیان داشت: خداوند در آیه ۲۳۳ سوره بقره می فرماید:" مادران باید فرزندانشان را 2 سال کامل شیر دهند و این برای کسی است که می خواهد شیر دادن را کامل کند.

برچسب‌ها انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر مازندران بابل پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران بابل مازندران بابل تغذیه با شیر مادر کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۴۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله شکری پیش از ظهر امروز دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار نظر کرد: ایمن‌سازی یکی از مؤثرترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های دوران کودکی است، نقش واکسیناسیون در سلامت جامعه خیلی مهم است. پس از تأمین آب آشامیدنی سالم هیچ مداخله‌ی دیگری حتی آنتی‌بیوتیک‌ها چنین تأثیر عمده‌ای در کاهش مرگ‌ومیر و ناتوانی نداشته است.

وی افزود: در حال حاضر در کشور ما کودکان علیه ۱۰ بیماری خطرناک و کشنده از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوانزا واکسینه می‌شوند.

سرپرست مرکز بهداشت آبادان ادامه داد: با فعالیت‌های بهداشتی و درمانی در کشور ما توانستیم در راستای کنترل، حذف و ریشه‌کنی برخی از بیماری‌های واگیر و مهلک گام برداریم.

وی گفت: در حال حاضر واکسن پنوموکوک برای کودکان، تا یک‌سالگی به واکسیناسیون روتین کشور ما اضافه شده که نویدبخش کنترل و کاهش بار بیماری‌های ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی است.

شکری افزود: این واکسن سبب کاهش بار جهانی بیماری‌های ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی می‌شود. این باکتری‌ها، عامل عفونت‌های مهاجم باکتریال در کودکان، طیف وسیعی از بیماری‌هایی مانند مننژیت، عفونت باکتریال تب‌دار، عفونت گوش میانی، سینه پهلو، سینوزیت و سپتیسمی (عفونت خون) است. این بیماری‌ها، یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان و پیشگیری از آنها با واکسن پنوموکوک امکان‌پذیر است.

سرپرست مرکز بهداشت آبادان بیان کرد: این واکسن به صورت تزریقی در سن ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و یک‌سالگی علیه عفونت‌های پنوموکوکی تزریق می‌شود.

کد خبر 6085308

دیگر خبرها

  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • مراقبت از هزار و ٣١٣ مورد مادر باردار در فریمان
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • پیگیری علت فوت مادر باردار در اندیمشک
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان
  • آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان در آبادان
  • تلف شدن ۸۰درصد نوزادان حیات وحش که بوی انسان گرفتند