Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@17:04:08 GMT

فرصت یک ماهه برای اصلاح سامانه ثبت املاک

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۵۷۵۰

فرصت یک ماهه برای اصلاح سامانه ثبت املاک

به گزارش تابناک به نقل از فارس، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مصوبه امروز مجلس درباره ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم (مالیات برخانه‌های خالی)، اظهار داشت این نمایندگان مجلس امروز این قانون را به تصویب رساندند که برای تایید به شورای نگهبان فرستاده شد و انشاالله پس از تائید شورای نگهبان برای اجرا ابلاغ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: وزارت راه و شهرسازی بعد از تایید ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم توسط شورای نگهبان طی یک بازه زمانی یکماهه فرصت دارد تا سامانه را اصلاح کند و مالکان هم باید طی دو ماه خانه‌های خود را در سامانه ثبت کنند. خانه‌هایی هم دارای مستاجر است در سامانه تکمیل خواهد شد و مشخص می‌شود که کدام یک از خانه‌ها خالی است و از آن‌ها مالیات اخذ خواهد شد.

طغیانی تصریح کرد: از خانه‌های خالی معادل ۶ برابر مالیات بر درآمد اجاره در سال اول به شکل ماهیانه مالیات اخذ می‌شود و در مورد خانه‌های نوساز نیز ۱۲ ماه است که چهار ماه مهلت اعلام دارند که تقریباً شانزده ماه می‌شود و برای خانه‌های انبوه سازی ۱۸ ماه که چهار ماه مهلت برای بحث تشویق برای ساخت مسکن مهلت بیشتری دارند. انشالله این قانون اثرات خوبی بر حوزه مسکن بگذارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره دو فوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس که دو فوریت آن امروز به تصویب نمایندگان مجلس رسید، نیز گفت: این لایحه به وضعیت امروز شرکت‌هایی که در تملک و کنترل دولت هستند کمک می‌کند تا از فضای موجود بورس و رونق بورس برای افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری جدید استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در این لایحه به شرکت‌هایی که تحت تملک یا کنترل وزارتخانه‌ها، سازمانها، موسسات دولتی، بانک‌ها، موسسات اعتباری، بنیادها، شرکت‌های بیمه، شهرداری‌ها و ... هستند، اجازه می‌دهد تا از محل افزایش سرمایه به قیمت مندرج در تابلو بوس و عرضه اولیه تامین مالی و در شرکت سرمایه گذاری جدید صورت دهند

به گفته طغیانی، این اقدام سبب عمق بخشی بیشتر به باز شده و سهام شناور شرکت‌ها را افزایش و منابعی را ایجاد می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند در توسعه واحد‌های تولیدی سرمایه‌گذاری کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در ماده ۲ این لایحه یک معافیت‌های مالیاتی پیش‌بینی شده که اگر شرکت‌ها این افزایش سرمایه را صورت دهند تا سقف ۲۰ درصد این مبلغ افزایش سرمایه آن‌ها از سود سال ۹۸ می‌تواند مشمول مالیات به نرخ صفر شود که این مشوق بسیار خوبی برای شرکت‌هایی که از این استفاده می‌کنند، است.

وی افزود: آقای قالیباف رئیس مجلس بر تقویت بورس تاکید داشتند و این در راستای بسته اقتصادی رئیس مجلس هم قرار داشت و امروز مجلس همراه خوبی داشت و با دو سوم رای دو فوریت افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را تصویب کرد که البته این موضوع در شورای هماهنگی سران قوا هم مطرح شده بود که مقرر شد اگر مجلس آمادگی را دارد آن را در پیش بگیرند که، چون با سیاست‌های مجلس یازدهم همراه بود امروز مطرح و مجلس هم استقبال خوبی کرد و امیدواریم این لایحه به ثبات و پایداری بورس و تقویت شرکت‌های دولتی کمک کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: طرح ترافیک 99 کنکور 99 حسین مدرس خیابانی انفجار بیروت عباس بابایی حزب کتائب لبنان وزارت راه و شهرسازی سامانه ثبت املاک کمیسیون اقتصادی مجلس طرح ترافیک 99 کنکور 99 حسین مدرس خیابانی انفجار بیروت عباس بابایی حزب کتائب لبنان افزایش سرمایه خانه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۵۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انحصارزدایی از بازار اجاره نویسی با اعطای حق انتخاب به مردم

  ساماندهی بازار اجاره مسکن در قالب طرح‌های مختلف یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت از سال‌های گذشته بوده است که در این زمینه از سال گذشته تا به امروز اقدامات گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داده است یکی از اقدامات حائز اهمیتی که از پایان سال گذشته د ر دستور کار خود قرار داده است راه اندازی سامانه  خود نویس بود که با اجرای این طرح به گفته بسیاری از کارشناسان  تا حدودی از التهاب‌های بازار اجاره مسکن که به دلیل مشاوران املاک ایجاد شده بود کاسته شده است.

بحث بالا بودن حق الزحمه مشاوران املاک در قراردادهای اجاره مسکن مشکل دیرینه مستاجران بوده است. این هزینه ها هزینه اضافی قابل توجهی را به فرآیند اجاره اضافه کرده است و یافتن مسکن مقرون به صرفه را برای افراد دشوارتر می کند.

از ۱۷ بهمن ماه سال گذشته سامانه خود نویس که توسط وزارت راه وشهرسازی طراحی شده بود راه اندازی شد و با اجرای این  سامانه تمامی مشاوران املاک به این سامانه منتقل شدند و از این تاریخ به بعد تمامی قرارداد‌های اجاره مسکن از طریق این سامانه منعقد می‌شود.

دولت از مرداد ماه سال گذشته با امکان ثبت قرارداد‌های اجاره بین موجر و مستاجر و دریافت کد رهگیری رایگان تا حدودی بخشی از التهاب‌های بازار اجاره را کاست.

با توجه به اینکه داشتن کد رهگیری،  مزایای بسیاری داشته و ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، بر نظارت بر بازار مسکن، تاکید دارد، دولت  در سال گذشته، از سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن srem.mrud.ir،  رونمایی کرد که افراد را در خصوص مراجعه به بنگاه برای اخذ کد رهگیری قرارداد اجاره، بی نیاز می‌کند که نحوه ورود و مراحل ثبت اطلاعات از طریق سامانه طرح‌های حمایتی مسکن و با مراجعه به قسمت ثبت قرارداد رایگان اجاره امکان پذیر است.

براساس این گزارش از ۱۷ بهمن ماه همزمان با راه اندازی سامانه خود نویس تا به امروز بیش از ۱۲۶ هزار قرارداد اجاره مسکن منعقد شده است و با راه اندازی این سامانه تمامی بساط زیرمیزی و دریافت هزینه برای کد رهگیری و همچنین دریافت هزینه‌های بیش از نرخ‌های تعرفه جمع شد.

سامانه خود نویس گامی بلند در ساماندهی مشاوران املاک

در همین رابطه هادی عباسی معاون وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه سامانه خود نویس خود یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در حوزه بازار مسکن بوده است که نقش بسیاری برای بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن  ساماندهی مشاوران املاک داشته است.

به گفته وی، این سامانه از زمان راه اندازی تا به امروز دارای مشکلاتی بود که خوشبختانه این مشکلات برطرف شده از این پس ثبت تمامی قرارداد‌های اجاره  مسکن از طریق سامانه خود نویس الزامی شده است.

او می‌گوید: دریافت کد رهگیری از طریق این سامانه رایگان بوده موجران و مستاجران می‌توانند بامراجعه به این سامانه قرارداد‌های اجاره خود را  منعقد کنند و کدرهگیری دریافت کنند.

افزایش تولید مسکن راهکار نهایی در بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن است

همچنین در همین رابطه داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه با راه اندازی سامانه خود نویس به هیچ عنوان مشاوران املاک جمع نمی‌شوند،گفت: هنوز به صورت کامل اطلاعات سامانه ایران املاک که امکان تمدید قرار داد وجود داشت منتقل نشده است و هنوز این سامانه دارای خلع‌های است، اما با وجود آنکه برخی عنوان می‌کنند که با راه اندازی این سامانه مشاوران املاک جمع می‌شوند را کامل رد می‌کنم.

وی ادامه داد: دولت باید برای کنترل بازار اجاره مسکن علاوه بر انجام این اقدامات برنامه ریزی برای افزایش تولید مسکن را در دستور کار خود قرار دهد تا از طریق این اقدام بتوانیم بازار اجاره مسکن را به ثبات برسانیم و تا زمانی که تولید وعرضه مسکن متناسب نباشند نمی‌توان امید داشت که بازار به آرامش می‌رسد.

او بیان کرد: همزمان با افتتاح و بهره برداری از واحد‌های نهضت ملی مسکن طی امسال می‌توان امید داشت که این بازار طی امسال به آرامش و ثبات می‌رسد.

براساس این گزارش  یکی از برنامه‌های که دولت و مجلس امسال به مرحله اجرایی خواهد رساند طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی است که از سال گذشته در مجلس به تصویب رسیده و در انتظار تصویب شورای نگهبان است که در این زمینه هم وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده است که با اجرایی شدن این طرح به طور قطع بازار اجاره مسکن به ثبات خواهد رسید.

گفتنی است امسال به طور قطع با افزایش تولید و عرضه بخشی از واحد‌های نهضت ملی مسکن و همچنین مسکن مهر شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن و در نهایت بازار اجاره خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
  • راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید
  • راه‌اندازی سوت‌زنی سایبری بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳
  • لزوم ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
  • ثبت قراردادهای اجاره ملک در سامانه خودنویس اجباری شد
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • خبر خوش برای مستاجران + جزئیات مهم
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • انحصارزدایی از بازار اجاره نویسی با اعطای حق انتخاب به مردم
  • شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند