Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال ۱۹۸۸ برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمونت سفری بسیاری پرآوازه به اتحاد جماهیر شوروی داشته است. اما جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سالها پیش از سفر سندرز، در زمان جنگ سرد سفری به این کشور دشمن ایالات متحده داشته است. سالهایی که وضعیت ژئوپلتیک بسیار پیچیده‌تر بود. 
جو بایدن در آگوست ۱۹۷۹ (اواسط مرداد تا اوایل شهریور ۵۷) به عنوان بخشی از مأموریت پنج روزه سنا برای بحث در مورد خلع سلاح، از اتحاد جماهیر شوروی دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
یک مقاله کوتاه در روزنامه پراودا که در تاریخ ۲۷ اوت (۶ شهریور) همان سال منتشر شده بود، بازدید بایدن از لنینگراد را به سرپرستی گروهی از سناتورهای آمریکایی روایت کرده است. 
بنا به گزارش‌ها، بایدن که در ان زمان ۳۶ سال داشت، ضمن بازدید از یک قبرستان محلی و ادای احترام به قربانیان جنگ جهانی دوم، گفته است:  «بشریت از لنینگرادی‌ها بخاطر کار بزرگ‌شان سپاسگزار است. دستاورد صلح آن‌ها باید به هدف زندگی ما بدل شود» . 
بایدن در آن زمان سناتور دموکرات ایالت دلاور (در شرق ایالات متحده) و رییس کمیته فرعی امور اروپایی کمیته روابط خارجی بود؛ کمیته‌ای که با رهبری گروهی از قانونگذاران در مورد «گفت و گوی محدودسازی جنگ‌افزار راهبردی»  (که به پیمان سالت salt، نیز معروف بود و درواقع گفت و گوهای دوجانبه‌ای بود که در جریان جنگ سرد میان ایالات متحده و شوروی برقرار شد) اطمینان نداشت. 
یک ماه پیش از سفر بایدن، این دو ابر قدرت مسلح هسته‌ای پیمان سالت ۲ را امضا کردند که محدودیت‌های گسترده‌ای برای سلاح‌های تهاجمی راهبردی ایجاد می‌کرد. اما کنگره آمریکا از تصویب این توافق خودداری کرد و بایدن، پشتیبان صریح این معامله، برخی از سناتورها را برای جلب موافقتشان به اتحاد جماهیر شوروی برد تا با رهبران این کشور در مورد نگرانی‌های خود گفت و گو کنند. 
بایدن در آن زمان و پس از این سفر گمان می‌کرد که رهبری اتحاد جماهیر شوروی آمادگی واقعی برای توقف زرادخانه هسته‌ای و زرادخانه‌های سلاح‌های متعارف دارد، اما جنگ در افغانستان که از دسامبر سال ۱۹۷۹ (آذر ۵۷) آغاز شد، بازدارندگی یک دهه را افزایش داد و بدین ترتیب پیمان سالت ۲ هرگز تصویب نشد. 
گروه سناتورهای به رهبری بایدن همچنین ضمن بازدید از مسکو، به دیدار «آلکسی کاسیگین» نخست وزیر وقت اتحاد جماهیر شوروی،  «دمیتری اوستینوف» وزیر دفاع و چند عضو برجسته دیگر دولت و پارلمان رفتند. 
بایدن با یادآوری این مذاکرات در سفر ۲۰۱۱ به روسیه، گفت که «لئونید برژنف» رهبر اتحاد جماهیر شوروی "بیمارتر از آن چیزی بود که فکر می‌کردیم". 
بایدن اظهار داشت: او بهانه کرد و جلسه را زود ترک کرد و آن را به کاسیگین واگذار کرد و من هرگز سخنانی را که نخست وزیر وقت در آن جلسه بر زبان آورد را فراموش نمی‌کنم. او گفت: "قبل از شروع بحث ما، سناتور اجازه دهید بگویم که ما به شما اعتماد نداریم و شما هم به ما اعتماد نمی‌کنید و ما هر دو دلیل خوبی داریم. 
در ۲۴ ژوئن ۱۹۷۹ گفتگوی جدید محدودسازی جنگ‌افزار راهبردی، سالت ۲ میان ایالات متحده آمریکا و اتحاد شوروی به امضا رسید. این قرارداد را لئونید برژنف رهبر اتحاد شوروی و جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا در وین امضا کردند. 
بر پایه این قرارداد تعداد موشک‌های راهبردی با چند کلاهک دو کشور به یک هزار و ۳۲۰ فروند کاهش یافت و اتحاد شوروی متعهد شد ۲۰۰ فروند از این موشک‌ها را نابود کند. آمریکا نیز قول داد آزمایش موشک‌های کروز با برد بیشتر از ۶۰۰ کیلومتر را متوقف کند. 

این قرارداد در ادامه قرارداد سالت ۱ بود اما به دلیل مخالفت‌های داخلی در آمریکا و در پی حمله شوروی به افغانستان، کنگره ایالات متحده از تصویب آن سرباز زد. 

 

برچسب‌ها کنگره آمریکا اتحاد جماهیر شوروی جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کنگره آمریکا اتحاد جماهیر شوروی جو بایدن کنگره آمریکا اتحاد جماهیر شوروی جو بایدن اتحاد جماهیر شوروی ایالات متحده جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۵۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟

کشور پاکستان به‌‌دلیل هم‌مرزی و همچنین قرابت‌های فرهنگی با ایران، ظرفیت بزرگی برای تعاملات سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشورمان را دارد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، کشور پاکستان به‌‌دلیل هم‌مرزی و همچنین قرابت‌های فرهنگی با ایران، ظرفیت بزرگی برای تعاملات سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشورمان را دارد.اما از سال‌ها پیش آمریکا و همدستان غربی او برای استثمار کشورهای منطقه و جلوگیری از استقلال آن‌ها، مشکلات متعددی را در روابط آن‌ها ایجاد کرده اند.یکی از بزرگ‌ترین مفاسد، ایجاد گروهک‌های تروریستی در مناطق مشترک مرزی ایران و پاکستان است که برای جلوگیری از همکاری‌های دوکشور ایجاد شده است.

 

.

تهیه شده در اداره کل رسانه های نوین خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

دیگر خبرها

  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!
  • بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد
  • روایت قهر و آشتی «بایدن» و «بی‌بی»؛ یک قاتل در دو بدن!
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز
  • اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای حفاظت از «داده‌های ۱۷۰میلیون کاربر»