Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس جمهور با ابراز تسلیت حادثه انفجار مهیب در بندر بیروت به دولت و مردم لبنان تاکید کرد: اطمینان دارم لبنان همچنان استوار و سربلند باقی خواهد ماند و از این آزمون سخت نیز همچون گذشته پیروز و سربلند بیرون خواهد آمد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه در تماس تلفنی با حسن دیاب، نخست‌وزیر لبنان با اعلام آمادگی ایران برای ارسال کمک های مورد نیاز به این کشور تاکید کرد: ثبات و امنیت لبنان برای همه کشورهای منطقه مهم است و مطمئن هستیم دولت لبنان این حادثه تلخ را ریشه یابی کرده و با مقصرین آن برخورد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اول رئیس جمهور با آرزوی ثبات، سربلندی و استقرار برای لبنان و موفقیت برای دولت این کشور، خاطرنشان کرد: ما در شرایط سخت تحریم قرار داریم اما در همین شرایط تنگنا در کنار دولت و مردم لبنان هستیم.

جهانگیری هر اقدام تحریمی علیه لبنان در این شرایط را ظالمانه و ضد حقوق بشری برشمرد و افزود: نخستین محموله کمک های ایران امروز از سوی هلال احمر جمهوری اسلامی به لبنان ارسال شده است و در این دوران سخت در کنار لبنان هستیم.

نخست وزیر لبنان نیز در این تماس تلفنی با قدردانی از حمایت های همیشگی ایران از لبنان و همچنین کمک و ابراز همدردی مقام های جمهوری اسلامی با دولت و مردم لبنان، تاکید کرد: با وضعیت فاجعه آمیزی در لبنان مواجه هستیم اما بی تردید بیروت و لبنان به زانو درنخواهد آمد و دوباره خواهد ایستاد.

حسن دیاب با قدردانی از کمک های ارسالی از سوی جمهوری اسلامی، از کمک های صادقانه ایران به دولت و مردم لبنان تشکر کرد و گفت: اوضاع بیروت بحرانی است و تعداد کشته ها به بیش از ۱۵۰ نفر رسیده و زخمی ها نزدیک به ۴‌ هزار نفر هستند اما امیدواریم که با کمک دوستان به وضعیت قبل از حادثه بازگردیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسحاق جهانگیری انفجار بیروت دولت و مردم لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۶۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشونت برخاسته از بی‌تفاوتی/تن‌ها راه تامین ثبات در منطقه/انتقام تاکتیکی و تمرین راهبردی

 

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه در حالی چاپ و منتشر شد که نشست شورای امنیت که برای بررسی عملیات ایران علیه اسرائیل، ادامه تحلیل‌ها درباره عملیات وعده صادق و دست بالای ایران در برابر اسراییل و ابلاغ تعرفه‌های پزشکی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

انتقام تاکتیکی و تمرین راهبردی 


هادی محمدی طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: عملیات نظامی ایران در بامداد یک شنبه که در آمادگی کامل رژیم‌صهیونیستی و تیم غربی امریکایی، انگلیسی و فرانسوی با همه امکانات دفاعی‌شان به اجرا درآمد، گفتنی‌های زیادی دارد. هدف عملیات، تنبیه مجرم در سطحی بازدارنده بود که با انتخاب هدف نظامی معنادار در داخل مناطق رژیم‌صهیونیستی و با عبور از چهار سطح پدافندی و مسافت تقریبی هزار و ۵۰۰ کیلومتر به سرانجام رسید. واکنش‌های اولیه امریکا به عنوان طرف اصلی و رژیم‌صهیونیستی به عنوان مجازات شونده این بود که بزرگ‌ترین حمله موشکی و پهپادی تاریخ را تجربه کردند و ترس، وحشت و شرایط تحقیرآمیز، نه تنها جامعه صهیونیستی بلکه سطوح گوناگون نظامی و امنیتی صهیونیست‌ها و لایه‌های پایگاهی امریکا در منطقه تا کاخ سفید را دربرگرفت و ساعات کابوس‌واری را تا صبح سپری کردند، چرا که تأکید داشتند آنچه شاهد بودند و تجربه کردند بیش از آنچه بود که توقع داشتند. با اینکه طراحان نظامی ایران می‌توانستند اهداف وسیع‌تری از مناطق نظامی یا اهداف گسترده‌ای از مراکز اقتصادی، انرژی و سیاسی را در برنامه‌ریزی خود قرار دهند، ولی پایگاه اصلی عملیات‌کننده در نواتیم و شبکه اطلاعاتی و راداری هدایت‌کننده در جولان اشغالی، نقطه هدف تنبیهی قرار گرفت و همه ملاحظات منطقه‌ای و جهانی در طراحی لحاظ شد. بدیهی است این عملیات بازدارندگی را فراتر از رژیم‌صهیونیستی در سطح منطقه و به ویژه در قبال امریکا تحکیم بخشید و بسیاری از نقاب‌های رنگارنگ در برخی کشور‌ها را رسوا کرد؛ چه شاهزاده اردنی انگلیسی‌الاصل که رسوایی دفاع علنی از اسرائیل را پذیرفت و چه بقیه دست‌نشاندگان انگلیسی که پس از جنگ جهانی دوم، کرسی‌های غصب‌شده‌ای در جغرافیای دیگر را برای نقش‌آفرینی در منافع امریکا و رژیم صهیونیستی به عهده گرفتند. عده‌ای دیگر از رسوا‌شده‌ها همان‌ها بودند که از مواضع منافقانه و دوگانه‌شان در حمایت از فلسطین چهره‌گشایی شد. دلیل این است که اساس رژیم صهیونیستی را در خطر جدی احساس می‌کنند که حاضرند به ذلت امروز تن دهند. نکته مهم در عملیات، اراده شجاعانه، تصمیم‌گیری غیرتمندانه وطنی در دفاع از حاکمیت و منافع و دفاع بی‌تردید از ارزش‌های انقلابی، انسانی و دینی و شهامت ایستادگی در مقابل مهم‌ترین پروژه استعماری قرن بیستم و نمایش قدرتمندانه طراحی و برنامه‌ریزی حرفه‌ای و با نگاه راهبردی به یکسره‌سازی رژیم‌صهیونیستی و در نظر گرفتن بازی جنگ و تسلیحات در مقابل حامیان و سازندگان رژیم‌صهیونیستی بود. 
در پس تمامی تلاش‌های هدفمند و مأیوس تبلیغاتی برای جان بخشیدن به صهیونیست‌ها یا تصویر ناقص، معیوب و وارونه از عملیات «وعده صادق» و نتایج و پیامد‌های آن در سطح غزه و منطقه و جهان، نخبگان نظامی و باتجربه غربی، از هم اکنون به عمق ارزشمند در طراحی عملیات «وعده صادق» مشغولند. نه اینکه فقط در فریب عملیاتی، از پهپاد‌های مشخصی برای تخلیه موشک‌های پدافندی یا به انحراف کشاندن آن‌ها و باز‌کردن راه برای پهپاد‌های هجومی و موشک‌ها استفاده شده، بلکه مهم‌تر از آن، چیزی است که در طراحی عملیاتی و ابزار‌های تسلیحاتی، دست خود را در سطوح تکنولوژی پیشرفته نظامی آشکار کرده‌اند، ولی ایران برخلاف آن‌ها نه تنها دست تکنولوژی نظامی خود را باز نکرده، بلکه با ساده‌ترین ابزارهایش و با کمک تجربه و طراحی عملیاتی، بازی جنگ و تسلیحات را به نفع خود رقم زده و اهداف خود را محقق کرده است. عملیات «وعده صادق» همزمان، گوشمالی و مجازات رژیم‌صهیونیستی را ثبت کرد و در کنار آن یک تمرین استراتژیک نظامی با نگاه به طراحی و بازی جنگ و تسلیحات در آینده را به نمایش گذاشت.

 

 

تنها راه تامین ثبات در منطقه


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان تنها راه تامین ثبات در منطقه نوشت: واکنش‌های جهانی به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل برای شناخت ماهیت دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، قابل مطالعه و تامل هستند. در حالی که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، اقدام ایران را «دفاع مشروع در پاسخ به تجاوز اسرائیل» دانست، دبیرکل این سازمان، آنتونیو گوترش آن را محکوم کرد!
دولت‌های اروپائی و آمریکا نیز حمله ایران به اسرائیل را محکوم کردند در حالی که از محکوم کردن جنایات ۶ ماه گذشته رژیم صهیونیستی که در جریان آن ۳۴ هزار نفر به شهادت رسیدند، ۱۱ هزار نفر مفقود، ۸۰ هزار نفر مجروح، بیش از ۲ میلیون نفر بی‌خانمان و صد‌ها مسجد و بیمارستان و مراکز آموزشی و هزاران خانه ویران شدند، خودداری کردند. این کشور‌ها هنوز هم به ارسال سلاح برای رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند و گفته می‌شود دولت آلمان ارسال سلاح برای این رژیم را ۱۰ برابر کرده است.
در مقابل، ملت‌های کشور‌های مختلف جهان حتی آمریکا و اروپا همچنان جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند و در تجمعات و تظاهرات متعدد خواستار آزادی فلسطین می‌شوند. همزمان، کشور‌های شرقی خواستار پایان یافتن تنش شده و آن را برای ثبات منطقه ضروری دانستند. وزارت امور خارجه هند خواهان بازگشت به مسیر دیپلماسی شد و اعلام کرد حفاظت از ثبات و امنیت منطقه ضروری است. وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه‌ای از تمام طرف‌ها خواست حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند تا منطقه و ساکنان آن از خطر جنگ در امان بماند. چین اعلام کرد اوضاع جاری خاورمیانه تازه‌ترین نتیجه جنگ غزه است و دیگر هیچ تاخیری در اجرای قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل جایز نیست و درگیری و تنش باید فوراً به پایان برسد. دولت قطر ضمن ابراز نگرانی از تحولات منطقه از تمام طرف‌ها خواست با خویشتن‌داری از تشدید تنش جلوگیری کنند. مصر نیز بر ضرورت خویشتن‌داری تاکید کرد و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز جلوگیری از تشدید درگیری‌ها که ثبات منطقه را تهدید می‌کند لازم دانست. روسیه هم همین موضع را اعلام کرد.
دو نکته در این میان بیش از سایر نکات قابل تامل هستند. یکی اینکه آمریکا، فرانسه، انگلیس و بعضی از کشور‌های منطقه اعلام کردند برای ردگیری پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی و جلوگیری از اصابت آن‌ها به اهداف مورد نظر فعال بوده‌اند و به اسرائیل در این زمینه کمک کرده‌اند. نکته دیگر اینکه هیچیک از دولت‌ها و مجامع بین‌المللی در واکنش‌هایشان به این واقعیت که وجود رژیم صهیونیستی عامل بروز تشنج در منطقه خاورمیانه است کوچک‌ترین اشاره‌ای نکرده‌اند. برای سران این دولت‌ها و مسئولین مجامع بین‌المللی کاملاً روشن است که رژیم صهیونیستی اولاً یک رژیم غاصب، اشغالگر و نامشروع است و ثانیاً منبع تمام ناامنی‌ها، بی‌ثباتی‌ها و تشنج‌ها در منطقه است. عجیب است که این دولت‌ها و مجامع بین‌المللی هر روز شاهد جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و تجاوزش به مراکز دیپلماتیک سایر کشور‌ها هستند و در عین حال وقتی خواستار تلاش برای حفاظت از ثبات و امنیت منطقه می‌شوند از کوچک‌ترین اشاره به عامل بی‌ثباتی و ناامنی خودداری می‌نمایند. سران این کشور‌ها و مسئولان مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی خوبست از ملت‌های خود پیروی کنند و موضعگیری منصفانه درباره وقایع غزه را از آن‌ها یاد بگیرند.
جمع‌بندی آنچه در ۶ ماه گذشته در غزه گذشت و جنایاتی که رژیم صهیونیستی در غزه، لبنان و سوریه مرتکب شد و واکنش‌هائی که نسبت به حمله پهپادی و موشکی ایران به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی صورت گرفت اینست که ثبات و امنیت منطقه فقط در صورتی تامین خواهد شد که رژیم صهیونیستی وجود نداشته باشد. بنابراین، هر دولتی و هر سازمان بین‌المللی که خواهان برقراری ثبات و امنیت در خاورمیانه و آرامش ساکنان آنست باید به سهم خود برای اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل و فراهم ساختن مقدمات زوال آن تلاش کند. این، تنها راه تامین ثبات و امنیت در منطقه است.

خشونت برخاسته از بی‌تفاوتی


محمد‌صادق جنان‌صفت طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان خشونت برخاسته از بی‌تفاوتی نوشت: رسانه‌نگاران در هر سرزمینی دو دسته می‌شوند؛ یک دسته در صف دولت و نهاد‌های حکومتی می‌ایستند و می‌خواهند با رفتار و نوشته‌ها و گفته‌های خود مدیران را آگاه کنند و دست‌کم جلوی خرابکاری بیشتر نهاد اجرایی را بگیرند. دسته دیگر در کنار شهروندان می‌ایستند و با درک ژرف از اینکه منافع دولت‌ها حتی اگر نیت خوش داشته باشند با منافع شهروندان در یک مسیر نیست و به همین دلیل در کنار شهروندان می‌ایستند. این گروه نیز دو دسته‌اند؛ گروهی از چارچوب‌های عرف و قانون جامعه بیرون زده و در نقد خود رادیکالیسم را ترجیح می‌دهند. این گروه در شرایط ویژه‌ای قرار می‌گیرند و با نهاد‌های استیلا یافته با جامعه سازگار نمی‌شوند و به گروه‌های سیاسی پیوند می‌خورند، اما دسته‌ای از منتقدان رفتار‌ها و تصمیم‌های نهاد دولت با قبول همه تنگنا‌ها و چارچوب‌های سخت از سوی نهاد‌های نظارتی در چارچوب عرف و قانون می‌مانند و در کنار شهروندان کوشش می‌کنند کاستی‌ها و کجی‌های تصمیم‌های دولت و پیامد‌های دهشتناک آن‌ها را بر زندگی مردم بازگو کنند. این گروه از رسانه‌نگاران از دوسو در فشار قرار می‌گیرند؛ گروهی تندرو سیاسی که تاب‌آوری‌شان در برابر هر درجه از بازگویی کجی‌ها و کاستی‌ها به دلیل نداشتن پاسخ کارشناسی در مسیر کاهنده افتاده و می‌خواهند همین گروه آخر را نیز از میدان بیرون کنند. گروه دیگری که بر گروه رسانه‌نگاران منتقد فعال در چارچوب عرف و قانون موجود فعالیت دارند را در میان خود نمی‌پذیرند و شاید با نیش و کنایه آن‌ها را نفی کنند. این روز‌ها که شهروندان و نهاد‌های حاکمیتی در وضعیت بسیار ویژه‌ای قرار دارند، رسانه‌نگارانی که می‌خواهند در چارچوب ها‌ی موجود تنها به نقد و واکاوی بیشتر رفتار‌های اجرایی و سیاسی و اقتصادی غیر‌کارشناسانه به زیان شهروندان و آینده کشور بپردازند، باید چه کنند؟ یک کار این است که این روز‌های ویژه را در تولید خبر، گزارش یا گفتگو‌ها باز هم تنگ‌تر کرده و شعاع دایره نقد را کاهش دهند. در این صورت تردیدی نیست که جاذبه‌ها برای این رسانه‌های فارسی‌زبان مشتری‌های تازه‌ای از داخل ایرا‌ن پیدا می‌کنند. یک راه این است که برای دوره‌ای چیزی ننویسند و نگویند و به جامعه و شهروندان بی‌تفاوت شوند. واقعیت این است که این بی‌تفاوت شدن بدترین رفتاری است که می‌شود نشان داد.
روانشناسان می‌گویند بی‌تفاوتی آزاردهنده‌ترین و بدترین نوع خشونتی است که یک فرد یا یک گروه بر فرد و گروه‌های دیگر تحمیل می‌کند. در این روز‌ها و هفته‌ها و ماه‌ها بیش از پیش شاهد بی‌تفاوتی به پیشنهاد‌های دلسوزانه و کارشناسانه اقتصاددانان و بازیگران اقتصادی هستیم و حالا نباید این موج بی‌تفاوتی به دیدگاه کارشناسان و رسانه‌نگاران همراه با سخت‌گیری بیشتر شده و این رفتار به راهبرد دولت تبدیل شود. رفتار بی‌تفاوت رسانه‌نگاران منتقد در این روز‌ها راه را برای افزایش ناکارآمدی هموار می‌کند.

دیگر خبرها

  • ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی با کشور‌های منطقه در تعامل بود
  • ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه در تعامل بود
  • امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ به اسرائیل صرفاً عملیاتی حداقلی بود
  • تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها/ هفت پیامد تقابل نظامی اسرائیل-ایران و پنج پیشنهاد برای ثبات و امنیت خاورمیانه
  • گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عمان
  • خشونت برخاسته از بی‌تفاوتی/تن‌ها راه تامین ثبات در منطقه/انتقام تاکتیکی و تمرین راهبردی
  • در صورت خطای مجدد، سرعت پاسخ ایران کمتر از چند ثانیه خواهد بود
  • اجازه نمی‌دهیم رژیم صهیونیستی با ماجراجویی آرامش منطقه را بر هم بزند
  • امیر عبداللهیان : اجازه نمی‌دهیم رژیم صهیونیستی آرامش و ثبات منطقه را برهم بزند
  • گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان