Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهه ولایت و امامت با واقعه تاریخی بسیار بااهمیتی که مورد عنایت کتاب الهی نیز قرار گرفته، گره خورده است. امتحان بزرگ الهی که خداوند برای حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) به وجود آورد و هر دو امام(ع) از این امتحان سخت، سربلند بیرون آمدند موضوع عید سعید قربان است که برای همیشه تاریخ ماندگار و جاویدان باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام دکتر محمدحسن مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی

 دهه ولایت و امامت با واقعه تاریخی بسیار بااهمیتی که مورد عنایت کتاب الهی نیز قرار گرفته، گره خورده است. امتحان بزرگ الهی که خداوند برای حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) به وجود آورد و هر دو امام(ع) از این امتحان سخت، سربلند بیرون آمدند موضوع عید سعید قربان است که برای همیشه تاریخ ماندگار و جاویدان باقی می‌ماند.

حضرت ابراهیم(ع) در امتحان سخت الهی و به تعبیر قرآن ابتلا را به خوبی پشت سر گذاشت. به دلیل همین ابتلا و ابتلائات دیگر که خداوند به عنوان کلمات از آن یاد می‌کند، منصب بزرگ امامت را در سنین پیری به او عنایت می‌کند.

در آیه 124 سوره بقره که به آیه امامت شهرت دارد، خداوند فرموده است: هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان فرمود و او همه را بجای آورد، خدا به او گفت: من تو را به پیشوایی خلق برگزیدم. مقام امامتی که پس از پیروزی حضرت ابراهیم(ع) در امتحانات الهی به ایشان داده شد، مقامی بالاتر و برتر از مقام نبوت و رسالت است.

مقام امامت، مقام تحقق بخشیدن به اهداف دین و هدایت به معنی ایصال به مطلوب است نه فقط ارائه طریق. بسیاری از پیامبران همانند حضرت ابراهیم(ع) و پیامبر اکرم(ص) از هر سه مقام نبوت، رسالت و امامت برخوردار بودند. یعنی هم دریافت وحی می‌کردند، هم فرمان‌های الهی را تبلیغ می‌کردند، هم در تشکیل حکومت و اجرای احکام تلاش می‎کردند و هم از طریق باطنی به تربیت نفوس می‌پرداختند.

پیامبر اسلام(ص) مقام امامت و ولایت خود را که مقام امامت اضافه بر مقام نبوت و مقام پیامبری است با دعای حضرت ابراهیم(ع) بدست آورد. در ادامه آیه امامت آمده است که حضرت ابراهیم(ع) عرض کرد امامت به فرزندان من هم می‌رسد و خدا فرمود: اگر شایسته باشند می‌دهم، زیرا عهد من به مردم ستمکار نخواهد رسید. خداوند نیز این دعا را مستجاب کرده و بیان می‌کند از ذریه تو آن‌ها که ظالم نباشند این عهد به آن‌ها خواهد رسید. پیامبر(ص) نیز عهد امامت که عهدی الهی است و ریشه در عید قربان دارد را در عید غدیر به علی بن ابی‌طالب(ع) تفویض می‌کند؛ در حقیقت عهد و پیمانی که منصبی الهی است و خداوند سبحان ابراهیم(ع) را به آن منصوب کرده و بعد به پیامبر اسلام(ص) رسیده بود، در این روز به علی(ع) واگذار شد. خداوند که در آیه 67 سوره مائده معروف به آیه تبلیغ می‌گوید: ای فرستاده ما آنچه را از ناحیه پروردگار به تو نازل شده برسان و خبر بده.

امامت و ولایتعهدی است از ابراهیم(ع) تا حضرت امیرالمؤمنین(ع) و اولاد آن حضرت(ع). در زمانه حاضر نیز امامت و ولایت بر عهده امام حی و حاضر حضرت ولی عصر(عج) است که حالا به جانشین ایشان مقام معظم رهبری رسیده است.

در این میان مسئله تربیتی مهمی نیز وجود دارد؛ اینکه حضرت ابراهیم(ع) نسبت به ذریه خود عنایت خاصی داشت.

همچنان که در آیه 37 سوره ابراهیم آمده است آن حضرت به پروردگار فرمود: خدایا من برخی از ذریه و فرزندان خود را به وادی بی‌کشت و زرعی نزد بیت‌الحرام تو مسکن دادم تا نماز را به پا دارند. پس تو دل‌هایی از مردمان را به سوی آن‌ها مایل گردان و به انواع ثمرات آن‌ها را روزی ده، باشد که شکر تو بجای آورند.

دعای حضرت ابراهیم(ع) مستجاب شده و پس از هزاران سال می‌بینیم که دل‌های مردم هوای بیت‌الله الحرام را دارد. خانه‌ای سنگی که دل‌های مردم همه برای آن پر می‌زند و همه هوای آنجا دارند.

بر اساس آنچه در آیه 39 سوره ابراهیم آمده حضرت(ع) فرمود ستایش خدای را که به من در زمان پیری دو فرزندم اسماعیل و اسحاق را عطا فرمود و درخواست مرا اجابت کرد. حضرت ابراهیم(ع) با دعایی که برای ذریه خود کرد، امامت را در ذریه خود استمرار بخشید و به واسطه همان دعا ذریه حضرت ابراهیم(ع) مقیم‌الصلاه شدند. در آیه 40 سوره ابراهیم آمده است که پروردگارا مرا و از ذریه‌ام نیز کسانی را نمازگزار گردان و بار الها دعای مرا بپذیر.

طبق فرموده خداوند سبحان دینی که ما داریم دین اسلام و دین حضرت ابراهیم(ع) است. دینی که جای دیگر نیز به نام دین حنیف یا همان دین میانه از آن یاد شده است. دینی که کژی در آن نیست. سراسر اعتدال و میانه‌روی است و افراط و تفریط در آن جایی ندارد. همچنان که در آیه 95 سوره آل‌عمران آمده است باید از آیین ابراهیم پیروی کنید که بر آیین پاک توحید است، آیینی که همان اسلام است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دهه ولایت پیامبر اکرم ص حضرت ابراهیم ع مقام امامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۷۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال انبیا فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

فال انبیا یا فال انبیا الهی یکی از قدیمی‌ترین فال‌ها میان ایرانیان از گذشته تا امروز است. روزانه بسیاری از افراد برای انجام کار‌های روزانه به فال انبیا الهی رجوع می‌کنند. افرادی که باور عمیقی به انبیا الهی دارند با گرفتن این نوع فال در تصمیم‌گیری روزانه مسیر درست را پیدا می‌کنند و هم از نظر آرامش روانی، تسکین‌خاطر پیدا می‌کنند. 

به گزارش «زی‌سان»، در فال انبیا شما نتیجه فال خود را با توجه به یکی از ۲۶ انبیا الهی شامل: حضرت آدم، حضرت ابراهیم، حضرت ادریس، حضرت اسحاق، حضرت اسمائل، حضرت الیاس، حضرت ایوب، حضرت خضر، حضرت داوود، حضرت زکریا، حضرت سلیمان، حضرت شعیب، حضرت شیث، حضرت صالح، حضرت عیسی، حضرت محمد، حضرت موسی، حضرت نوح، حضرت هارون، حضرت هود، حضرت یحیی، حضرت یعقوب، حضرت یوسف و حضرت یونس خواهید دید.

فال انبیا برای آینده‌نگری و پیشبرد امورات در آینده نیز بسیار پر کاربرد است. آن‌چه در ادامه خواهد آمد فال انبیا الهی واقعی فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین است. 

فال انبیا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین فروردین 

حضرت یونس

ای صاحب فال، بدان که بخت با تو یار است و با خانواده‌ای ثروتمند وصلت خواهی کرد که از وصلت عواید زیادی نصیب تو خواهد شد، شکر این نعمت به جای آور و به عبادت کوش و لباس دیانت پوش و خدای را مکن فراموش و همواره به هوش باش و از احوال دردمندان غافل مباش که مؤید و موفق خواهی بود، انشاء الله.

فال انبیا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین اردیبهشت

حضرت نوح

ای صاحب فال تو در جایی قرار گرفته‌ای که روح تو را عذاب می دهد و مرتب رنج می‌بری ولی با استعانت ازذات پروردگار به زودی روح تو از هر تفکری ناصواب آسوده می‌گردد و از گرفتاری‌های موجود خلاص می‌گردی و کاری مشروح به تو پیشنهاد می‌شود که از آن کار بهره مند خواهی شد. از بند خیالات واهی، نجات پیدا می‌کنی و آسوده خاطر می‌شوی، انشاءالله.

فال انبیا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین خرداد

حضرت یوشع

در زندگی در موقعیت و پست حساسی قرار می‌گیرد. چون با گروهی سرکش و مجرم سر و کار پیدا می‌کنید که لازم است آن‌ها را ارشاد و راهنمایی کنید اگر کاری را برای خدا انجام می‌دهید، از شکست در آن هراس نداشته باشید ممکن است یک زن با شما به نزاع بر خیزد. اگر صبور و بردبار باشید به نفع شما تمام می‌شود. یک سفر دریایی در طالع شما دیده می‌شود.

فال انبیا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین تیر

حضرت هود

ای صاحب فال، بیماری تو به لطف و کرم پروردگار، شفا خواهد یافت و احوال پریشان تو را آسوده خواهد کرد. هرگز نگران مباش و به لطف خداوندی ایمان داشته باش و به درگاه او استغفار کن که تغییری در وضع تو پیدا خواهد شد که بسلامت می‌رسی و انبساط خاطر پیدا می‌کنی، انشاء الله.

فال انبیا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین مرداد

حضرت صالح

ای صاحب فال، عده ای (طالح) مردانی بدکار و تبهکار با ترفند یعنی: مکر و حیله و تزویر، قصد فریب تو را دارند که بهتر است بی خیال باشی و بروی خود نیاوری که به لطف عنایت پروردگار. کاری از پیش نمی‌برند و به تو گزندی نتوانند زد و تو از مکر آن‌ها مطلع می‌شوی و آنها رسوا می‌شوند، توکل به خدا کن و در انتخاب دوست دقت کن و به هرکس زود اعتماد مکن و راز خود را با کسی مگو تا موفق و کامیار باشی، انشاءالله.

فال انبیا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین شهریور

حضرت سلیمان

ای صاحب فال ، اگر در فکر جمع مال و دولت بی زوال هستی، بدان که با استعانت از ذات پروردگار بی همتا و ابراز لیاقت و همت بلند به آنچه می‌خواهی، خواهی رسید،چون کرم خداوند بیش از آن است که در تصور آید. به کرم یزدان پاک دل خوش دار و از اندیشه بد و پندارهای ناصواب پرهیز کن که خداوند با پرهیزکاران است و تو را از لغزش‌ها مصون خواهد داشت، انشاءالله

فال انبیا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین مهر

حضرت لقمان

به نظر می‌رسد شخصی متواضع با حکمت و درستکار هستید. اگر گرفتار صدمه و یا مشکلی هستید خیر است و حکمتی در آن می‌باشد. چیزی را که از دست داده‌اید دوباره به دست می‌آورید اگر قصد ازدواج دارید خیر است انجام دهید ولی قبلا از فهم و دانایی و سلامت عقل او مطمئن شوید از مشکلی که دارید رها می‌شوید باید به خداوند توکل و توسل کنید. چشم‌تان نباید به دنبال مال مردم باشد. در ضمن کینه توزی نکنید تا از سلامت برخوردار باشید اگر کسی به شما بدی کرد او را ببخشید. از این راه به عزت می‌رسید، اگر با تفضل به خدا به مقاصد و اهداف عالی خود برسید نام نیکی از شما بر جای خواهد ماند.

فال انبیا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین آبان

حضرت ذوالکفل

به نظر می‌رسد شخصی صبور و بردبار باشید به دیگران وعده های زیادی می‌دهید مراقب باشید که به آنها عمل کنید. اگر وکیل یا قاضی هستید با مردم به عدالت رفتار کنید و حق مظلوم را از ظالم بگیرید. کاری را که مقصود دارید انجام دهید در آن موفق خواهید شد یک شخص بدخواه پی اغفال شماست مراقب او باشید. ممکن است مدتی به خاطر انجام کاری مجبور باشید مخفی شوید یا در تنهایی زندگی کنید. ممکن است شخص صاحب نامی از شما حرف شنوی پیدا کند؛ او را به عدالت با مردم دعوت کنید خواهد پذیرفت. چیزی را که منتظرش هستید اتفاق می‌افتد.

فال انبیا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین آذر

حضرت یوسف

ای صاحب فال، بخت با تو یار است و حامی تو پروردگار است، تو در کنف و حمایت پروردگار، از دست اشرار گزندی نخواهی دید. رازی دردل داری، آن را نگهدار و باکسی در میان مگذار که مورد حسد قرار گیری، آن را به مشیت الهی واگذار که خداوند با توست و تو شکرانه این موهبت الهی را به جای آور و تقوی پیشه باش تا کامروا گردی، انشاءالله.

فال انبیا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین دی

حضرت محمد  

ای صاحب فال! بشارت باد تورا که دشمنان تو مقهور شوند و مراد دل حاصل شود و فرمان خدا را انجام دهتا خداوند یار تو باشد و یکی تورا دوست می دارد و شب و روز در حق تو دعا می کند و از برکت دعای او عمرت دراز شود و کارت بالا گیرد و خداوند تو را نگاه می‌دارد و در کار خود صبر کن وراز دل با کسی نگو تا ایمن باشی. روز شنبه و دوشنبه بر تو مبارک است و اگر غایب داری خبر خوش بشنوی و به مراد دل برسی. ازدروغو غیبت حذر کن تا عاقبتت نیکو گردد. انشاء الله تعالی.

فال انبیا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین بهمن

حضرت آدم

ای صاحب فال بدان و آگاه باش که ستاره بخت تو بلند است و همواره مورد لطف و عنایت پروردگار و آنچه را خواسته‌ای بر تو ارزانی داشته است، پس شکرانه نعمت به جای اور و در هرکاری بخدا توکل کن و از مکر شیطان و شیطان صفتان بپرهیز و با مردم دانا درآمیز و از نزاع و جدل بگریز و از تولید نسل زیادتر دو فرزند خودداری کن که هرجا حاجتی داشته باشی با استعانت از ذات پروردگار دانا و توانا، برآورده می‌شود. انشالله.

فال انبیا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین اسفند

حضرت هارون

ای صاحب فال در اثرمساعدت و نزدیکی با یکی از بستگان، رونقی در زندگی تو حصل می‌گردد که سرمایه کارت بالا می گیرد و جزو، سرمایه داران بزرگ می‌شوی پ، پس شکرانه خداوندی را به جای آور و از آن سرمایه به دیگران انفاق کن. از بخل و حسد بپرهیز و از اندوختن مال جداً خودداری کن تا در دنیا و آخرت رستگار شوی، انشاءالله.

tags # فال انبیا ، فال سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • «قاطعیت و همسان انگاری همگان در اجرای قانون»؛ استاد علیدوست: امام علی (ع) «قاطعیت» در اجرای قانون دارند
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی
  • فال انبیا فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی
  • افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر
  • فتح مطلق در راه است
  • آیت‌الله جوادی آملی: وعده صادق طلیعه فتح است
  • واکنش آیت‌الله العظمی جوادی آملی به عملیات «وعده صادق»: این طلیعه فتح است
  • اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب و ریشه کن است
  • طبق نص قرآن، حکومت باید از بدزبانی کسی که به او ظلم شده است، بگذرد