Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-23@19:28:04 GMT

مافیای بانکی پشت پرده بنگاهداری

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۷۹۴۷

مافیای بانکی پشت پرده بنگاهداری

به گزارش اتاق خبر، جذابيت سرمايه‌گذاري در اين بازار به حدي است که حتي بانک‌ها را با وجود ممنوعيت مجذوب خود کرده است. بنگاهداري بانک‌ها موضوعي است که سابقه زيادي دارد و با اينکه بسياري از کارشناسان اقتصادي به تبعات منفي آن اشاره کرده‌اند، اما همچنان شاهد حضور بانک‌ها در بازار مسکن هستيم. اينکه بانک‌ها با استفاده از سپرده‌هاي مردم دست به سرمايه‌گذاري در بازار مسکن زده و با ايجاد نوسانات به دنبال سود بيشتر در اين بازار هستند اتفاقي است که در ماه‌هاي اخير ميليون‌ها نفر را در سراسر کشور با مشکل جدي تهيه مسکن مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود قانون ممنوعيت ورود بانک‌ها به بنگاه‌داري، همچنان شاهد اين موضوع هستيم و به‌نظر نمي‌رسد بدون برخورد جدي بتوان با چنين پديده‌اي مقابله کرد. کسب سود يکي از اهداف مهم براي بانک‌هاست و با برخورداري از سرمايه‌ هزاران ميلياردي مردم بعيد است دست از چنين اقدامي بردارند. در همين زمينه «آرمان‌ملي» گفت‌وگويي با ايرج رهبر، نايب رئيس انجمن انبوه‌سازان، داشته که در ادامه مي‌خوانيد.

چرا بانک‌ها به سمت بنگاهداري رفته‌اند و اينکار چقدر با ماهيت و ذات بانک‌ها هم‌راستاست؟

بنگاهداري بانک‌ها تازگي ندارد و بانک‌ها از قبل بنگاه‌دار بودند با اينکه به اين کار آنها اعتراض مي‌شد. بانک‌ها به سود احتياج دارند و تنها جايي که مي‌توانند سرمايه‌گذاري خوب و مطمئني داشته باشند بخش املاک و مستغلات و بازار مسکن است و وقتي بازار مسکن در حيطه قدرت بانک‌ها قرار بگيرد، از سود خود عقب نمي‌کشند و هميشه دنبال سود بيشتر خواهند بود، بنابراين وقتي بانک هزار واحد ساخته، خريده يا در دست دارد، مي‌خواهد 25 تا 30 درصد سود به‌دست آورد، به همين دليل پايين آمدن قيمت مسکن وقتي دست بنگاهي مانند بانک در کار است ديگر معنايي ندارد و گرفتار افزايش قيمت‌هاي اين‌چنيني هستيم. هرچند اگر سرمايه‌گذار هم چنين سرمايه‌‌گذاري‌اي کرده باشد راضي نخواهد شد که سود کاهش يابد، مگر اينکه سياست‌گذاري‌هاي دولت بانک‌ها را مجبور کند قيمت را بشکنند يا کاهش دهند. اين هم در صورتي اتفاق مي‌افتد که توليد افزايش يابد. يعني فراواني محصول که اينجا منظور مسکن است. اگر مسکن دست سرمايه‌گذار باشد بالاخره يا بايد راضي شود که در بخشي ضرر کند يا قيمت را کاهش دهد، اما بانک‌ها به هيچ وجه زير بار ضرر و کاهش قيمت نمي‌روند، به دليل اينکه مي‌خواهند سود خود را کسب کنند. بنگاهداري بانک‌ها باعث مي‌شود تا قيمت‌ها هميشه رو به افزايش باشند. اين اشکال کار سيستم بانکي است و وقتي علنا اعلام مي‌شود که بانکي هزار واحد مسکوني را در اختيار دارد معلوم است که اصلا راضي نخواهد شد قيمت‌ها کاهش يابد. بانک‌ها مي‌خواهند 25 تا 30 درصد سود ساليانه خود را کسب کنند. در اين بين بانک‌هايي هستند که به صورت مافيايي به دنبال کسب سود حتي بيشتر از اين رقم هستند.

با توجه به مشکلات سيستم بانکي آيا بانک مرکزي مي‌تواند با تغييرات سياست‌ها و روش‌هاي بانکداري اين مشکل را برطرف کند يا اينکه روال بانکداري در ايران به اين شکل درآمده است؟

بانک‌ها خودشان به اين شکل درآمده‌اند و اصلا روال بانکداري اين نيست که وارد بنگاهداري شوند، بانک‌ها بايد بخش سرمايه‌گذاري يا توليد را با دادن تسهيلات تقويت کنند، بخشي از بانک‌ها اين کار را انجام مي‌دهند و بخشي هم خودشان وارد کار مي‌شوند چون انتظار کسب سود بيشتري را دارند.

قرار بود بانک‌ها منابع مالي سپرده را به بخش توليد اختصاص دهند، با توجه به اينکه بخش توليد هم از ميزان تسهيلات و حمايت‌هاي بانکي راضي نيست، مي‌توان گفت در حال حاضر سپرده مردم به سمت بازارهايي مي‌رود که براي بانک سودآور باشد؟

دقيقا؛ بانک‌ها دنبال همين موضوع هستند. به‌عنوان مثال، بيشتر اين تسهيلات به کساني پرداخت مي‌شود که در بخش واردات و صادرات فعال هستند، براي اينکه بتوانند تسهيلاتي که به آنها داده مي‌شود را در چرخه مالي به گردش در بياورند و بعد سود و اصل پول را بر‌گردانند. ضمن اينکه مدت بازپرداخت آن هم کوتاه است. بانک‌ها علاقه‌اي به پرداخت تسهيلات در بخش مسکن به سازنده يا خريدار با دوره بازپرداخت 12 تا 15 ساله ندارند چون دوره بازگشت پول زمان‌بر است. پرداخت تسهيلات به افرادي که بتوانند در کمترين زمان بيشترين سود را به بانک‌ها پرداخت کنند بيشتر مورد توجه آنهاست، به‌عنوان مثال دادن تسهيلات به فردي که قصد خريد مثلا سکه را دارد براي بانک جذاب‌تر است چون به سرعت مي‌تواند سود سرشاري را به همراه اصل آن به بانک برگرداند.

سهم توليد ناخالص در اين ميان چه مي‌شود؟ آيا بانک مرکزي نمي‌تواند وارد اين موضوع شود؟

چرا نتواند؟ بانک‌ها حد و حدود دارند و اين حد و حدود مشخص کرده که بانک‌ها بايد به چه ميزان و در چه قسمتي تسهيلات پرداخت کنند، الان قانوني دوفوريتي در مجلس مصوب شده و بانک‌ها را مجبور کرده حداقل 20 تا 25 درصد از کل تسهيلاتي که قرار است به بخش بازار پرداخت شود را به بخش مسکن اختصاص دهند. قبلا اين ميزان شش درصد بود، اما به دليل مساله زمان بازپرداخت بانک‌ها علاقه‌اي به اين کار ندارند و براي همين هم به سراغ دلال‌بازي مي‌روند تا سود بيشتري کسب کنند.

گفته مي‌شود که بخشي از 5/2 ميليون خانه خالي در کشور متعلق به بانک‌هاست و بانک‌ها براي افزايش سود، بازار را متشنج کردند. آيا چنين گفته‌اي صحيح است؟

بله، بانک‌ها قانع به سود بانکي 18 تا 20 درصد نيستند و براي کسب سود بيشتر بنگاه‌دار شده‌اند و با در دست گرفتن بازار مسکن و ايجاد نوسانات، يکباره مي‌بينيم که 40 تا 50 درصد در عرض چند ماه قيمت‌ها رشد پيدا مي‌کنند. بانک‌ها در چه بازاري بهتر از بازار مسکن مي‌توانند سود به‌دست بياورند؟ عمده‌ترين سرمايه‌ها در دست بانک‌هاست، الان کساني که عمده سرمايه‌ها را دارند مي‌توانند کار انحصاري انجام دهند. در حال حاضر چه کساني مي‌توانند پروژه‌هايي با نياز بودجه بالاي 500 ميليارد را اجرا کنند؟ چند نفر در ايران چنين سرمايه‌اي دارند؟ بانک‌ها چنين سرمايه‌هايي را به‌واسطه سپرده مردم دارند و اين مبلغ را وارد معامله مي‌کنند. به جز بانک‌ها چه کسي رقم‌هايي نظير هزار و دو هزار ميليارد تومان را براي سرمايه‌گذاري در اختيار دارد؟ براي همين است که بانک‌ها وارد بنگاه‌داري مي‌شوند.

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: سرمایه گذاری بازار مسکن بانک ها بانک ها سود بیشتر قیمت ها کسب سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۷۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده رکوردزنی قیمت طلا

تحقیقات بلومبرگ نشان می‌دهد که با وجود عواملی چون تنش‌های ژئوپلتیک، عامل اصلی افزایش قیمت جهانی طلا در واقع تقاضای چین است.

به گزارش اکوایران، صعود طلا به قله 2400 دلار در هر اونس در سال جاری بازارهای جهانی را حیرت زده کرد. چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده این فلز ارزشمند است در این صعود نقش مرکزی داشته است.

براساس گزارشی از بلومبرگ، بدتر شدن تنش‌های ژئوپلتیک، از جمله جنگ در خاورمیانه و اوکراین و چشم‌انداز کاهش نرخ بهره آمریکا همگی سرمایه‌گذاری در  طلا را جذاب می‌کنند، ولی سوخت اصلی این افزایش در واقع تقاضای بی‌امان چین بوده است؛ چراکه خرده‌فروشی‌ها، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی و حتی بانک مرکزی این کشور به شمش به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش در زمان نااطمینانی نگاه می‌کنند.

بزرگ‌ترین خریدار

چین و هند اغلب بر سر عنوان بزرگ‌ترین خریدار طلا در جهان رقابت می‌کنند، ولی این شرایط سال گذشته تغییر کرد؛ چراکه مصرف جواهرات، شمش و سکه در چین به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید. تقاضای جواهرات طلا در چین 10 درصد افزایش یافت، در حالی‌که در هند با 6 درصد کاهش مواجه شد. سرمایه‌گذاری در شمش و سکه در چین 28 درصد رشد داشته است.

به گفته مدیرعامل یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری، هنوز هم جا برای افزایش تقاضا وجود داد. در بحبوحه گزینه‌های محدود سرمایه‌گذاری در چین، بحران طولانی‌مدت در بخش املاک، بازارهای سهام پرنوسان و کاهش ارزش ین، پول را به سمت دارایی‌هایی سوق پیدا کرده است که امن‌تر تلقی می‌شوند.

جایگزین‌های زیادی برای طلا در چین وجود ندارد. باتوجه به کنترل‌های مبادله‌ای و سرمایه‌ای نمی‌توانید پول‌تان را در بازارهای دیگر بگذارید.

جهش واردات

گرچه چین نسبت به کشورهای دیگر، طلای بیشتری تولید می‌کند، اما همچنان نیاز به واردات دارد و مقدار آن درحال افزایش است. در طول دو سال گذشته خریدهای خارجی بیش از 2 هزار و 800 تن بوده است؛ بیش از کل طلایی که پشتوانه صندوق‌های قابل معامله در بورس در جهان است یا حدود یک‌سوم ذخیره‌ای که توسط فدرال رزرو آمریکا نگه‌داری می‌شود.

با این حال، اخیرا سرعت واردات افزایش یافته است. واردات در آستانه سال نوی چینی که فصل هدایاست، افزایش یافت؛ به‌طوری که در طول دو ماه ابتدایی سال جاری 53 درصد بیشتر از سال 2023 بوده است.

بانک مرکزی

بانک مرکزی چین 17 ماه متوالی درحال خرید بود که طولانی‌ترین مدت خرید آن محسوب می‌شود؛ چراکه به دنبال تنوع‌بخشی به ذخایر خود از دلار و محافظت در برابر کاهش ارزش پول بود.

بانک خلق چین مشتاق‌ترین خریدار طلا در میان تعدادی از بانک‌های مرکزی است که طرفدار طلا هستند. بخش دولتی سطوح بی‌سابقه‌ای از طلا را در سال گذشته خریداری کرد و انتظار می‌رود خرید در سال 2024 نیز در سطح بالایی بماند.
جذابیت طلا

اینکه با وجود افزایش قیمت طلا و کاهش ارز یوان که قدرت خرید را کاهش می‌دهد، تقاضای چینی‌های بسیار بالا بود، نشان‌دهنده جذابیت طلاست.

به عنوان یک واردکننده بزرگ، خریداران طلا اغلب باید یک مبلغ اضافی را نسبت به قیمت‌های جهانی پرداخت کنند. این مبلغ ابتدای ماه به 89 دلار در هر اونس رسید. متوسط این مبلغ اضافی (پریمیوم) در طول سال گذشته 35 دلار بود، در حالی‌که میانگین تاریخی آن تنها هفت دلار است.

به طور اطمینان قیمت‌های بالا شوق خرید شمش را کاهش می‌دهد، اما بازار نشان داده است که به‌صورت غیرمعمولی تاب‌آور است. مصرف‌کنندگان چینی معمولا در زمان کاهش قیمت‌ها شروع به خرید می‌کنند که به ایجاد یک کف برای بازار در طول زمان‌های ضعف کمک می‌کرد. اما اینبار شوق چینی‌ها قیمت‌ها را به سمت سطوح بالاتری کشانده است.

به گفته مدیرعامل یک شرکت مشاوره، این مساله نشان می‌دهد که این افزایش قیمت پایدار است و خریداران طلا در همه‌جا می‌توانند به افزایش تقاضای چین مطمئن باشند.

جریان صندوق‌های بورسی

یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری در طلا از طریق صندوق‌های بورسی است. به گفته واحد اطلاعات بلومبرگ، از ماه ژوئن تقریبا در طول همه ماه‌ها پول در صندوق‌های بورسی طلا جریان داشته است. این در حالی است که در سایر نقاط جهان شاهد خروج از صندوق‌های طلا بوده‌ایم.

ورود پول به این صندوق‌ها در سال جاری حدود 1.3 میلیارد دلار بود، در حالی‌که در کشورهای دیگر چهار میلیارد دلار از این صندوق‌ها خارج شده است. محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در چین یکی از عوامل این مساله است، باتوجه به گزینه‌های اندکی که برای چینی‌ها خارج از مسکن داخلی و سهام وجود دارد.

به گفته یک تحلیلگر، تقاضای چین می‌تواند ادامه پیدا کند؛ چراکه سرمایه‌گذاران به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی‌های خود هستند.

tags # طلا ، قیمت طلا سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • کاری کنید امید مردم برای خانه‎دار شدن از بین نرود/بنگاه‌‎داری بانک‌‎ها، آفت بزرگ بازار مسکن کشور است
  • آیت‌الله علم‌الهدی:بنگاه‌داری ‎بانکها آفت بزرگ بازارمسکن است
  • جزئیات مهم درباره صندوق املاک و مستغلات در فرابورس
  • بنگاه داری بانک ها آفت بزرگ بازار مسکن کشور است
  • ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری/عملکرد بانک ملی به الگویی برای سایر بانک‌های کشور تبدیل شود
  • ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری
  • پشت پرده رکوردزنی قیمت طلا
  • راهکار کنترل اجاره‌بها چیست؟