Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس صنعت خودرو گفت: انتظار بیجایی نیست اگر از خودروسازان بپرسیم، تا چه میزان در یک کشور در معرض تحریم خود را به خارج از کشور وابسته کرده‌اید که امروز برای تحویل خودروهای با سابقه تولید بیش از 5سال هم وامانده‌اید؟

مرتضی شجاعی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره عملکرد خودروسازان در سال‌های اخیر اظهار داشت: سنجش میزان موفقیت هر صنعتی نیازمند ارزیابی مبتنی‌بر شاخص‌های کمی و کیفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا بی‌توجهی به سنجش کارنامه گذشته براساس شاخص‌های از پیش تعیین شده، به ارزیابی سلیقه‌ای عملکرد صنایع منجر می‌شود که این آسیب، در صنعت خودروسازی به شکل حادی بروز کرده است. در واقع ناتوانی در بررسی شکاف بین اهداف ترسیم شده و آنچه در گذشته رقم خورده، اساساً هرگونه تصمیم‌گیری درباره آینده را با تزلزل مواجه می‌کند.

وی افزود: البته پیامدهای حمایت حدود 3دهه از خودروسازان، از هر جنبه‌ای و با هر متر و خط‌کشی چنان مشهود و غم‌انگیز است که می‌تواند تمامی استراتژی‌های احتمالی صنعت را زیر سوال ببرد!

خودروسازان ابراز شرمندگی کنند

شجاعی رویکرد خودروسازان در مقطع کنونی حین پاسخگویی به عملکرد مردودشان را فرار به جلو دانست و افزود: در شرایطی که دسترسی عموم مردم به یک خودروی نه چندان به روز هم صرفاً با قیمت مناسب آرزو شده، نمایندگان رسانه‌ای خودروسازان، حالت آفندی به خود گرفته‌اند و با لنگر کردن ضعف عملکردشان به کاهش ارزش پول ملی و آشفتگی شاخص‌های کلان اقتصادی، فریاد حمایت از خودروساز سر می‌دهند. گویا قرار است ناکارآمدی‌ها و عقب ماندگی‌ها در بازار بِکر و انحصاری خودروی ایران، صرفاً پای تحریم و افت ارزش ریال نوشته شود.

شجاعی با انتقاد از مواضع برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو گفت: هنوز نمی‌دانم چرا جنس مصاحبه برخی از فعالان صنعت خودرو باید محرک بازار خودرو و پالسی برای افزایش قیمت‌ها باشد؛ خوش‌بینانه‌ترین تحلیل ممکن در این باره تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات است و امیدوارم سناریوی دوم یعنی انتفاع از افزایش نرخ در بازار آزاد سوءظنی بیش نباشد!

این کارشناس صنعت خودرو افزود: انتظار بیجایی نیست اگر از خودروسازان بپرسیم، تا چه میزان در یک کشور در معرض تحریم خود را به خارج از کشور وابسته کرده‌اید که امروز برای تحویل خودروهای با سابقه تولید بیش از 5سال هم وامانده‌اید؟ تردیدی نیست که سکته در تحویل خودروهای پیش فروش شده و محدودیت شدید تولید و عرضه انواع محصولات، در مقطع کنونی مضاف بر اثر افت ارزش ریال، بازار را ملتهب کرده است.

شجاعی تأکید کرد: اینکه دست خودروساز به نشانه تسلیم بالا رفته و نبض بازار خودرو به دست دلالانی افتاده که با استفاده از انواع ابزار و بهانه‌ها تا سرحد ممکن بازار خودرو را تحریک می‌کنند و نقش خودروساز در برهم‌زدن این معادله بسیار کمرنگ شده، زاییده فقدان استراتژی و ثبات مدیریت در صنعت خودروی کشور است. معتقدم خودروسازان باید توام با تغییر فوری سیاست‌ها، در هرگونه اظهارنظری صرفاً نسبت به صبر جامعه و حتی حمایت دولت‌ها! برای رسیدن به روزهای خوش صنعت ابراز شرمندگی کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: اینکه شهروندان سال‌هاست زیر سایه سیاست‌گذاری‌های دولتی، خودروی خارجی را گران‌تر از هر نقطه‌ای در کره زمین خریداری می‌کنند و همچنان تأمین خودروی باکیفیت و ایمن داخلی برای مردم از سوی خودروسازان ناممکن است و بدتر آنکه افق روشنی هم در این زمینه نداریم، درد آور و مایه شرمساری است.

بازی رسانه‌ای خودروسازان با نرخ ارز!

شجاعی در پایان درباره اثر نوسانات نرخ ارز بر صنعت خودرو گفت: در مقاطع زمانی که نرخ ارز به ثبات نسبی رسیده بود، خودروسازان ثبات نرخ ارز را یکی از عوامل درجازدن و واماندگی صنعت عنوان می‌کردند و استدلالشان این بود که همین ثبات قیمت خودروهای وارداتی در برابر افزایش هزینه‌های تولید خودروی ایرانی، توان رقابت‌پذیری ما را کاهش داده است. حال که نرخ ارز افزایش یافته هم می‌بینیم، قیمت برخی از خودروها دستکم به اندازه افزایش نرخ ارز، بالا می‌رود. این مهم نشانه وابستگی بیش از حد صنعت خودرو و بی‌معنابودن استفاده از مزیت‌های نسبی کشور در تولید محصول ایرانی است.

وی اظهار داشت: وقتی شما وابستگی قابل توجهی به طرف‌های خارجی و ارزبری سنگین قطعات منفصله خودرو دارید، افزایش نرخ ارز هیچ کمکی به شما نمی‌کند و افزایش قیمت خودرو متناسب با رشد نرخ دلار، در طولانی مدت رکود سنگین‌تری برایتان به دنبال خواهد داشت.

شجاعی در پایان گفت: اگر به صنعت خودروسازی بها داده‌ایم تا به میزان افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت محصول و کاهش کیفیت تدریجی در پی داشته باشد، صرفاً واردات خودرو را در دستور کار قرار می‌دادیم، امروز از لحاظ اقتصادی، زیست‌محیطی و افزایش رضایت عمومی هم به مراتب شرایط بهتری داشتیم.

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: صنعت خودرو قیمت خودرو تولید خودرو کارشناس صنعت خودرو افزایش قیمت افزایش نرخ نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۹۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

به گزارش قدس آنلاین، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود در کشوری که پیشتر بی‌طرف و یکی از شرکت‌کنندگان مورد احترام در مذاکرات تقویت ثبات و امنیت در منطقه بود، ادامه می‌دهد. این رزمایش‌ها نزدیک مرز روسیه خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: مسکو به نوبه خود به دقت «اقدامات تهاجمی غرب جمعی» را تحت نظر دارد.

وی تاکید کرد: بدون تردید، همه تدابیر لازم سیاسی، نظامی و فنی را برای مقابله با تهدیدها علیه توان دفاعی کشورمان به کار خواهیم بست.

روسیه پیشتر نیز درباره افزایش تنش در مرزهای این کشور هشدار داده بود.

ناتو بهمن ماه گذشته رزمایش «مدافع ثابت‌قدم ۲۰۲۴» را با مشارکت بیش ۹۰ هزار نیروی نظامی از ایالات متحده و کشورهای هم پیمان ناتو آغاز کرد و این مانور تا اواخر ماه مه (اوایل خرداد) در اروپا و اقیانوس اطلس شمالی ادامه داشت.

ناتو در بیانیه خود اشاره‌ای به نام روسیه نکرده اما در سند راهبردی اصلی آن از مسکو به عنوان مهم‌ترین تهدید علیه امنیت اعضای این پیمان یاد شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • بازی معوقه هفته ۱۲ لیگ برتر هندبال؛ دیدار صدرنشین با خودروسازان
  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند
  • قیمت تاکسی برقی؛ بین یک میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!