Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیفیت هوا در تهران از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ روز در شرایط پاک، ۹۲ روز در شرایط قابل قبول و ۳۰ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود. بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت‌نشینان همچنین از ابتدای سال تاکنون دو روز هوای ناسالم برای همه افراد را گذراندند.

آلاینده‌های شاخص هوای تهران طی این بازه زمانی آلاینده ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میکرون بودند که هر کدام به ترتیب ۳۰ و ۶ روز هوا را تحت تاثیر خود قرار دادند.

آلاینده ازن حدود سه سال است که در ماه‌های گرم سال به عنوان آلاینده هوای تهران اعلام می‌شود. در مورد چگونگی تشکیل آن باید گفت که آلاینده‌هایی مانند اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرّار در حضور نور خورشید آلاینده ازن(O۳) را تولید می‌کنند. اکسیدهای نیتروژن محصول احتراق خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی است. ترکیبات آلی فرّار نیز از بخارات بنزین و از فعل و انفعالات سوخت‌رسانی تولید می‌شود. شاخص آلاینده ازن عموما در ماه‌های گرم سال افزایش پیدا می‌کند همچنین یکی از منابع پیش ساز آلاینده ازن، آلاینده ناکس است که منابع آلاینده متحرک ۳۵ درصد در تولید آن دخیل هستند.

بررسی اطلاعات نشان می‌دهد که هوای پایتخت طی سال گذشته از ابتدای سال تا نیمه مرداد ماه ۲۵ روز پاک و ۹۰ روز در شرایط قابل قبول بود همچنین تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۹ ، هفت روز کمتر بود البته تهرانی‌ها در این بازه زمانی یک روز هوای ناسالم برای همه افراد داشتند.

آلاینده‌های ازن، ناکس و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون علت آلودگی هوا طی ۱۳۷ روز از بهار و تابستان سال گذشته بودند.

منابع متفاوتی در تولید آلاینده ناکس دخیل هستند. در شهر تهران ۳۵ درصد آلاینده ناکس توسط منابع متحرک و ۳۲ درصد آن توسط نیروگاه‌ها تولید می‌شود. مصارف خانگی، اداری و تجاری و صنایع نیز هر کدام به ترتیب سهم ۱۴ و ۸ درصدی در تولید این آلاینده هوا دارند.

طی سال ۹۷ نیز تهران از ابتدای سال تا اواسط مرداد تنها هشت روز هوای پاک داشت. کیفیت هوا در پایتخت در این بازه زمانی ۱۰۵ روز در شرایط قابل قبول و ۲۶ روز به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون که طی بهار و نیمی از تابستان این سال ۱۱ روز از هوای تهران را آلوده کرده بود، آلاینده شاخص هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور است که بیشتر در پاییز و زمستان به دلیل وارونگی دما خود را نشان می‌دهد.

بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک در انتشار ذرات معلق ۶۰.۸ درصد است و حدود ۴۰ درصد ذرات معلق در تهران از منابعی مانند نیروگاه‌ها، صنایع، پالایشگاه، پایانه‌های اتوبوس، منابع‌ آلاینده خانگی، تجاری، اداری، راه آهن، جایگاه سوخت و فرودگاه‌ها منتشر می‌شود همچنین سهم خودروهای سواری در تولید ذرات معلق ۱۳.۹ درصد و سهم خودروهای دیزلی شامل مینی‌بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و کامیون‌ها حدود ۳۵ درصد است.

بر اساس اطلاعات موجود از کیفیت هوای تهران، طی بهار و نیمی از تابستان سال ۹۶ کیفیت هوا ۱۲۲ روز در شرایط مطلوب قرار داشت که از این بین سهم هوای پاک ۹ روز بود. کیفیت هوا طی این دوره نیز ۱۷ روز به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

به گزارش ایسنا، سالانه ۵.۷ میلیارد دلار هزینه مرگ‌های زودرس منتسب به آلودگی هوا در کشور است همچنین سالانه ۱۱هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور رخ می‌دهد. با توجه به اینکه امسال نحوه محاسبه آلاینده‌های هوا در کشور تغییراتی کرده و سختگیرانه‌ و واقع بینانه تر شده است، لازم است مسوولان با توجه به این معیارها در جهت کاهش آلودگی هوا تلاش کنند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: شاخص نور خورشید بنزین پایتخت آلودگی هوا شهر تهران زمستان اتوبوس دلار مرگ آلودگی هوا دلار راه آهن شهر تهران مرگ ذرات معلق کمتر از ۲ ۵ میکرون ناسالم برای گروه های حساس ابتدای سال روز در شرایط آلاینده ازن آلودگی هوا هوای تهران کیفیت هوا روز هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۹۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام کشاورزان در سامانه پهنه بندی، شرط خرید گندم

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مجید نبی پور گفت: خرید گندم فقط از کشاورزی که نام آن در سامانه پهنه بندی ثبت شده است انجام می‌شود.

وی با تاکید بر نظارت دقیق خرید گندم برای جلوگیری از قاچاق، افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۴ کمیته متشکل از کارشناسان و مدیران استانی از مزارع ۸ شهرستان بازدید کرده اند.

عبدالرضا سیداحمدی، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ نهاده‌های مختلف کشاورزی از جمله بذر، کود فسفاته و پتاسه بیشتر از سال زراعی پیش از آن توزیع شد.

وی با اشاره به برداشت محصولات استراتژیک در استان تصریح کرد: عملیات برداشت در اردیبهشت ماه شدت بیشتری خواهد گرفت.

سیداحمدی ادامه داد: تاکنون بیش از ۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است همچنین ۲۰ درصد کلزای کشت شده معادل ۱۲ هزار تن خریداری شده است.

وی می‌گوید: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی به صورت تضمینی خریداری می‌شود و مباشر آن تعاون روستایی است.

سیداحمدی با تاکید بر اینکه کشاورزان باید با معرفی نامه محصول کلزای خود را تحویل دهند، گفت: ۸۲ هکتار از مزارع چغندر قند نیز تاکنون برداشت شده است.

جمیل ضافی پورزرگانی، رئیس تعاون روستایی خوزستان گفت: از ابتدای برداشت گندم تاکنون ۱۲ شهرستان وارد عملیات برداشت شدند، در حالیکه این تعداد در سال گذشته ۴ شهرستان بوده است، همچنین در خرید کلزا نیز از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۰ شهرستان عملیات برداشت را انجام داده اند.

وی افزود: ۶۳ مرکز خرید از ابتدای فصل برداشت محصول گندم و ۳ مرکز، خرید کلزا را بر عهده دارند.

ضافی پور زرگانی ادامه داد: ۱۴ هزار و ۸۹۸ تن کلزا تاکنون از کشاورزان خریداری شده است که این میزان در سال گذشته ۸ هزار تن بوده است.

دیگر خبرها

  • وضعیت هوای تهران در آخرین روز فروردین ۱۴۰۳
  • کیفیت هوای پایتخت در آخرین روز از فروردین ماه قابل قبول است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • تداوم کیفیت سالم هوا در تهران
  • ثبت نام کشاورزان در سامانه پهنه بندی، شرط خرید گندم
  • وضعیت هوای تهران در ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق