Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-19@06:18:02 GMT

۹میلیون نفر اینترنت ثابت دارند

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۹۸۸۹

۹میلیون نفر اینترنت ثابت دارند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طی سال‌های گذشته، روند استفاده از اینترنت از سرعت‌های کیلوبیتی در اینترنت دایال‌آپ، رفته‌رفته جای خود را به فناوری ADSL داد که سرعتی به مراتب بیش‌تر داشته و سرعت‌هایی تا ۵۲۱ کیلوبیت بر ثانیه و حتی ۱۶ مگابیت را هم پوشش می‌داد و اکنون نوبت به فیبر نوری است که سرعت‌هایی به مراتب بالاتر را برای کاربران به ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر، انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود. یکی از انواع اینترنت پرسرعت، اینترنت ثابت است که اینترنت‌های‌ ADSL ،VDSL  و FTTX را شامل می‌شود؛ این دسته به یک مکان مشخص و محدوده جغرافیایی خاص یا بستر فیزیکی محدود هستند و خارج از این محدوده‌ی مشخص، امکان استفاده از این سرویس وجود ندارد.

طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه اول سال جاری، مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن‌باند ثابت، ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۹۷ نفر را شامل‌ می‌شود که تعداد مشترکان به تفکیک در جدول زیر آمده است.

اینترنت ADSL  مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line و جزو قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان است که با استفاده از خطوط تلفن ثابت و بدون ایجاد مزاحمت برای تماس‌های صوتی (اتفاقی که در دایال‌آپ رخ می‌داد)، اطلاعات را از مراکز مخابراتی به روی مودم می‌آورد. اتصال اینترنت ADSL را می‌توان روی خطوط تلفن ثابت ایجاد کرد و نیازی به کابل‌کشی و نصب خطوط جدید ندارد. اینترنت‌ADSL ، ارزان و نسبت به انواع دیگر اینترنت پهن‌باند در دسترس‌ و راه‌اندازی سریع و ساده‌تری دارد؛ با وجود این، محدودیت‌هایی از جمله سرعت دانلود کمتر از ۲۴ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود کمتر از دو مگابیت روبه‌روست.

اما اینترنت VDSL  مخفف Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و روی بسترهای کابل‌های شبکه است. بنابراین برخلاف ADSL از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده نمی‌کند و نیاز به کابل‌کشی دارد. فناوری VDSL از نزدیک‌ترین کافوی نوری (صندوق توزیع خطوط مشترکین که ورودی آن فیبرنوری و خروجی آن کابل مسی است) به مشترک سرویس‌ می‌دهد و سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به پنج برابر سرعت دانلود ADSL است و سرعت آپلود آن نیز ۱۰ برابر ADSL است.

اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی بر کابل‌های فیبر نوری است و از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌کند و کابل‌های فیبر نوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند. به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیش‌تری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد. فیبر نوری می‌تواند سرعت‌های دانلود و آپلودی بالغ بر یک گیگابیت ارائه دهد.

یکی دیگر از انواع اینترنت پرسرعت، سرویس‌های ثابت بی‌سیم است که انواع  ADSL ،TD-LTE، وایمکس و اینترنت نقطه‌به‌نقطه بی‌سیم را شامل می‌شود؛ این دسته از سرویس‌ها همان اینترنت پرسرعت ثابت هستند، با این تفاوت که در همان حوزه مکانی قابلیت اتصال بی‌سیم را دارند و هم‌چنین امکان اتصال چند دستگاه، به‌صورت همزمان را فراهم می‌کنند.

اینترنت TD-LTE حداکثر سرعت آزمایشگاهی ۱۱۰ مگابیت بر ثانیه را دارد و حداکثر سرعت عملیاتی آن هم، ۴۰ مگابیت بر ثانیه برآورد شده است. محدودیت این سرویس قطع سرویس در صورت جابجایی بین آنتن‌ها، کاهش کیفیت سرویس با افزایش فاصله کاربر از آنتن و یا وجود اختلال‌های رادیویی، تعرفه بالاتر به دلیل نوع سرویس، هزینه نصب و نگهداری بالا و استفاده اختصاصی از فرکانس رادیویی است.

پربیننده ترین تبلت لنوو چند؟ +جدول ارزان‌ترین تبلت‌های بازار چند؟ +جدول هشدار درباره رجیستری گوشی‌های مسافران قابلیت جدید واتس‌آپ ساعت‌های‌ هوشمند سامسونگ چند؟ +جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اینترنت سرعت اینترنت فیبر نوری قیمت اینترنت مشترکان اینترنت قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت فیبر نوری خطوط تلفن بر ثانیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۹۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعی گسترده اینترنت در آفریقا/ شرکت‌ها در مرز فلج‌ شدن

به گزارش خبرآنلاین، کابل‌های آسیب‌دیده شامل سیستم کابل غرب آفریقا (WACS) با طول ۱۴٬۵۳۰ کیلومتر، آتلانتیک جنوبی ۳ (SAT-3) با طول ۱۳٬۰۰۰ کیلومتر، MainOne و ACE می‌شوند. این خطوطِ فیبر نوری در اقیانوس اطلس، شاهرگ‌های حیاتی انتقال داده‌های اینترنت بین آفریقا و سایر قاره‌ها هستند.

به نقل از زومیت، تاکنون حداقل هشت کشور به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به ساحل‌عاج، لیبریا، بنین، غنا، نیجریه و کامرون اشاره کرد.

دلیل قطعی همچنان مشخص نیست؛ اما برخی باور دارند که رانش زمین زیرآبی باعث قطعی کابل‌های یادشده در سواحل غربی آفریقا شده است. نت‌بلاکس، گروه نظارت بر وضعیت اینترنت، با استناد بر داده‌های شبکه که افت محسوس ارتباطات در این مناطق را نشان می‌دهد، این حادثه را اختلالی عمده توصیف کرد.

تعمیر کابل‌های زیردریایی کار پیچیده‌ای است که به کشتی‌های تخصصی برای مکان‌یابی و رفع شکستگی نیاز دارد. سخن‌گوی کلادفلر، ارائه‌دهنده‌ی خدمات CDN که به رفع این حادثه کمک می‌کند، هشدار داد: «بسته به محل آسیب و پیچیدگی تعمیر و شرایط آب‌وهوایی، تعمیرات ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد.»

MTN، ارائه‌دهنده‌ی خدمات مخابراتی در آفریقا، اعلام کرد که کشتی‌های تعمیر برای ترمیم کابل‌های آسیب‌دیده‌ی WACS و ACE اعزام شده‌اند. مالکان دیگر کابل‌ها ازجمله شرکت مخابراتی فرانسوی Orange نیز به تلاش‌ برای ترمیم پیوسته‌اند.

بااین‌همه، تا زمان اتمام این تعمیرات وسیع، میلیون‌ها نفر در غرب آفریقا از دسترسی پایدار به اینترنت محروم خواهند ماند. تا همین‌حالا نیز قطعی‌ اینترنت کسب‌وکارها و خدمات مالی و فعالیت‌های روزمره را مختل کرده‌ است.

در غنا، برای مقابله با مشکلات ارتباطی، ساعات معاملات بورس اوراق بهادار تمدید شد و در نیجریه، یکی از شرکت‌های بزرگ سیمان به‌دلیل مشکلات اینترنت مجبور شد کنفرانس مالی با سرمایه‌گذاران را لغو کند.

دراین‌میان، گزارش‌هایی از قطعی در آفریقای‌جنوبی و جزیره‌ی موریس در سواحل جنوب‌شرقی آفریقا نیز از رسیدن پس‌لرزه‌های این حادثه به سایر نقاط قاره خبر می‌دهند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1885010

دیگر خبرها

  • بهترین اینترنت همراه برای سفر عید کدام است؟
  • افزایش ۲۰ درصدی سرعت دانلود اینترنت کشور نسبت به سال قبل
  • قطعی گسترده اینترنت دراین منطقه!
  • ادعای وزارت ارتباطات: افزایش ۵۰ و ۹۵ درصدی سرعت دانلود و آپلود اینترنت ثابت
  • افزایش ۵۰ و ۹۵ درصدی سرعت دانلود و آپلود اینترنت ثابت
  • قطعی گسترده اینترنت در آفریقا/ شرکت‌ها در مرز فلج‌ شدن
  • سقوط چهار پله‌ای سرعت اینترنت ثابت در ایران
  • کاهش سرعت اینترنت ثابت در ایران
  • کاهش سرعت اینترنت ثابت و افزایش سرعت اینترنت موبایل در ایران
  • اگر فکر می کنید به زودی اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک را در گوشی خود خواهید داشت، سخت در اشتباهید