Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24- یک جامعه شناس گفت: اقدامات افراطی ربطی به دین ندارد و ما نباید در مقابل افراط، موضع تفریط بگیریم و به بهانه تندروی گروهی و بی‌اعتنایی آنها به پروتکل‌های بهداشتی، مراسم مذهبی را کاملا تعطیل کنیم.

عماد افروغ، با اشاره به ماه محرم و تصمیمات دولت برای برگزاری مراسمات عزاداری گفت: : آنچه دولت درباره برگزاری مراسم عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرد یک حالت میانه است که می‌تواند هم مردم را از برکت عزاداری بهره‌مند کند و هم سلامت آنها را به خطر نیاندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره نگرانی‌ها از اقدامات افراطی عده ای در اوایل شیوع کرونا، گفت: اقدامات افراطی ربطی به دین ندارد و ما نباید در مقابل افراط، موضع تفریط بگیریم و به بهانه تندروی گروهی و بی‌اعتنایی آنها به پروتکل‌های بهداشتی، مراسم مذهبی را کاملا تعطیل کنیم.

افروغ به برگزاری کنکور سراسری و فعالیت بیشتر اصناف و سازمان‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: در همه صنف‌ها یا گروه‌ها و فعالیت‌ها ممکن است سوءاستفاده یا تخلفاتی رخ دهد، اما به این بهانه نمی‌توان حق فعالیت را از آنها گرفت. در مورد برگزاری مراسم عزاداری هم این موضوع صادق است.

افروغ، نظارت حداکثری ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت و همه دستگاه‌های ذیربط بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی را یادآور شد و گفت: عزاداران حسینی فهیم هستند و خود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد و با نظارت‌هایی که می‌شود و تضمین‌هایی که سازمان‌های مختلف برای کنترل سلامت مردم در عزاداری‌ها داده‌اند جای نگرانی چندانی نیست.

وی درباره اظهارات برخی افراد و جریان‌های عمدتاً بیگانه درباره تعطیل کردن مراسم عزاداری گفت: حرف‌هایی که درباره تعطیلی عزاداری محرم زده می‌شود هم نامعقول است و هم بوی دین‌زدایی می‌دهد. قرار نیست که ما در برابر تعصبات دینی معدود افراد و گروه‌های تندرو از آن طرف بام بیافتیم و بگوییم اصلاً هیچ مراسمی برگزار نشود.

با محرم برخورد صفر و یک نکنیم

افروغ سیاست اعلامی دولت درباره برگزاری مراسم عزاداری محرم را یک سیاست متعادل و میانه ارزیابی کرد و افزود: سیاستی که دولت انتخاب کرده، سیاست میانه خوبی است و اصلا نباید برخورد صفر و یک کنیم و کسانی را که خواهان برگزاری مشروط عزاداری شده‌اند را به داشتن تعصب ناموجه دینی متهم کنیم.

وی با انتقاد از طرح «هر خانه یک حسینیه» گفت: این حرف، گرچه حرف به ظاهر حرف موجهی است اما از آنجا که ضمانت کنترل و اجرایی بهداشتی ندارد می‌تواند عامل شیوع کرونا شود. زیرا می‌تواند زمینه‌ای برای برگزاری عزاداری‌های گروه‌های فامیلی یا همسایگان شود که از لحاظ قانونی غیرقابل کنترل و غیرقابل برخورد است.

دولت راه واکنش‌های افراطی را بست

وی، سیاست اعلامی دولت درباره برگزاری مراسم عزاداری محرم را مانع استفاده افراطیون از این موضوع برای واکنش در برابر دولت دانست و گفت: اگر دولت اعلام می‌کرد که مراسم محرم را برگزار نمی‌کنیم زمینه برای واکنش منتقدان دولت فراهم‌ می‌شد.

این استاد دانشگاه افزود: اگر دولت اعلام کرده بود که مراسم محرم برگزار نخواهد شد، بلافاصله عده ای در تقابل با این موضع، مراسم را پرشورتر و با جمعیت متراکم‌تر از گذشته برگزار میکردند و این واکنش تند بستر را برای کرونایی شدن مردم فراهم می‌کرد.

وی، فرمایشات رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر پیروی از ستاد کرونا را آرامش‌بخش و عامل انسجام و وحدت جریان‌ها در این موضوع ارزیابی کرد و گفت: وقتی واکنشهای افراطی اتفاق می‌افتد که ما مساله کرونا را رها کرده باشیم اما خوشبختانه دولت این موضوع را رها نکرده و قرار است به خوبی مدیریت شود.

منبع: ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد برگزاری مراسم عزاداری دولت درباره برگزاری پروتکل های بهداشتی عزاداری محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۹۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به انگیزه برگزاری فستیوال کوچه

به گزارش جام جم - حدود دو سال بیش از طرف دبیر برگزاری شب شعر کوچه مسعود عرب زاده دعوت شدم آن مراسم دومین شب شعر عاشورایی « *کوچه*» که با همکاری کانون محصولات فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی و همکاری انتشارات قلمداران جنوب برگزار شده بود . آن مراسم با صفا دور از هر تجمل با حضور اندیشمندان و شاعران در کمال سادگی ، صمیمیت در راستای گسترش فرهنگ عاشورایی برگزار گردید، شور و شوق جوانان و مردم فهیم بوشهر در آن برنامه دیدنی بود،و همه مشتاقانه اهمیت این ایده را تحسین گفتند .

در آن برنامه دبیر برگزاری آقای مسعود عرب زاده عنوان نمود که این ایده در سال ۹۴ جز ایده های اجرایی ایشان بوده و رشته های مختلف در بر داشت که همان سال به رشته تحریر در آمده است لیکن اخیرا در فضای مجازی و رسانه های محلی تیری بنام «فستیوال کوچه » توجه اینجانب جلب کرد با همه احترامی که به برگزاری این مراسم و موسیقی محلی خود دارم لذا برخورد واجب دانستم تا نکاتی را متذکر شوم .

کاش برای بهتر برگزاری و رعایت حریم ها و ارزش و قداست این هنر زیبا ،مسئولیت برگزاری این نوع مراسم را به آقای مسعود عرب زاده سپرده می شد که اولا ایده این نوع مراسمات از آن او و حق ایشان بود ،،، دوم اینکه در این مورد و برگزاری چنین مراسماتی ایشان صاحب نظر و دارای مهارت و تجربه است پوشش های خبری و مستندات گواه بر این مدعاست.

دیگر سخن اینکه در هنر هیچگاه نباید به دنبال مسائل ظاهر همچون ثروت و ستاره شدن و معروفیت گام نهاد چرا که قداست هنر جریحه دار می شود ، هنر در جایگاه خود بارزترین تجلی گاه ، معنویت و هویت متعالی انسان است بنابراین برگزاری این نوع مراسمات باید به صاحبان سپرده شود.

دیگر خبرها

  • درِ سیاست تزارها بر همان پاشنه می چرخد / تحلیل دیپلماسی آینده کاخ کرملین به بهانه انتخابات ریاست جمهوری روسیه
  • برگزاری نخستین دوره المپیاد آموزش هنر در بوشهر
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امیرالمومنین علی(ع) در پیاده‌راه فرهنگی رشت
  • برگزاری مراسم عزاداری امام علی(ع) در پیاده راه فرهنگی رشت
  • نگاهی به متفاوت‌ترین مسابقات جام رمضان، برنامه سازی و فوتبال کوچه‌ای! + فیلم
  • به انگیزه برگزاری فستیوال کوچه
  • محرومیت سنگین فیفا علیه مهاجم سابق سپاهان
  • برگزاری جشن روزه اولی ها در گلسار
  • «آن» با ساختاری متفاوت روی آنتن نسیم/ پشت صحنه را نمایش دادیم
  • جشن‌های متفاوت آغاز بهار در جهان