Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@21:35:01 GMT

خشونت علیه فرزند به نام تربیت!

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۰۱۷۷

خشونت علیه فرزند به نام تربیت!

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،قاسم گرجی کارشناس اداره مشارکت و آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه عده‌ای بر این باورند تربیت فرزند از خود فرزند عزیزتر است،گفت: عده‌ای با این شعار سعی بر تربیت هر چه بهتر فرزندانشان دارند، اما اجرا کردن این روش آن هم به هر قیمتی بلای جان فرزندان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با بیان اینکه این والدین برای تربیت فرزندان از فریاد زدن و جملات امری مثل " بکن نکن‌ها و چرا این کار را کردی؟ " استفاده می‌کنند، افزود: این روش تنها به این کلمات ختم نمی‌شد و گفتن کلماتی مثل بی ادب، بی عرضه و... کودکان را آزار می‌دهد.
گرجی داستان آقا ناصر و همسرش را تعریف کرد که همین روش را برای تربیت دو پسر و تنها دخترشان پیش گرفته بودند.
بچه‌های آنها نه تنها در خلوت خانوادگی خود از زخم زبان ها، توهین و اهانت و سرزنش پدر و مادر و بکن نکن هایشان در امان نبودند، بلکه در میان دوستان و اقوام به کتک خور بودن و یا دارای ظرفیت بالای کتک خوردن  معروف شده بودند.

جای جای بدن بچه‌ها با کمترین و کوچکترین اشتباه با کتک‌های پدرشان و بعضا مادرشان که در غیبت پدر از شیطنت‌ها و خرابکاری‌های آن‌ها به ستوه آمده بود، سیاه و کبود می‌شد.

آقا ناصر به این شیوه فرزند پروری خود در میان اقوام و دوستان افتخار شدیدی می‌کرد و همسرش نیز به وی می‌بالید، اما هر دو از این متعجب بودند که فرزندانشان تا قبل از نوجوانی هر چند از قدرت اطاعت پذیری مناسبی برخوردار بودند، اما برای هر چیزی که تنبیه شده و یا سرزنش و اهانت شده اند، جواب معکوس داده اند، یعنی بجای آنکه پس از تنبیه برای پیشرفت تحصیلی در درس موفقیت‌هایی را کسب کنند برعکس دچار افت شدید تحصیلی شدند، از بس که برای زمان ورود و خروج از منزل سرزنش و تنبیه شدند، اتفاقا بعد‌ها بویژه در زمان نوجوانی سرکش شدند.

گرجی افزود: هر دو پسر خانواده خیلی سریع پس از افت شدید تحصیلی از مدرسه  ترک تحصیل کرده و درحالی که والدینشان از این اتفاق ناراحت بودند، پس از رفتن به اماکن کارآموزی در حالی که والدینشان همچنان بر سر رعایت قوانین و مقررات حضور و غیاب در محل کار با آن‌ها سخت گیری می‌کردند، اما آن‌ها باز هم در کار جدیت به خرج نداده و حتی در حرفه آموزی نیز مثل درس خواندن دچار مشکل شده بودند.

گرجی با بیان اینکه فرزندانی که با این روش تربیت شوند در بزرگسالی تبدیل به افرادی تنبل و درونگرا و بی انگیزه در انجام کار‌های شخصی خواهند شد، گفت: رفتار‌هایی که تعجب همه اطرافیان را به همراه داشت که چرا آقا ناصر و همسرش با اینکه جدیت بسیاری در تربیت فرزندانشان به خرج داده بودند، اما برخلاف انتظارشان جواب معکوس گرفته اند

بچه‌های آقا ناصر افرادی درونگرا، آرام، بی انگیزه و کم تحرک بوده که اعتماد به نفس کمی در انجام بسیاری از امورات بویژه اموراتی که با آن‌ها بیگانه بوده و یا برای آن‌ها از تازگی ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، پیداکردند.

تنبیه شدید بدنی و سرکوفت زدن‌ها و سرزنش‌های مداوم و ایجاد استرس در فرزندان با هدف تربیت و یا آموزش آنها، یکی از قدیمی‌ترین و بی ارزش‌ترین شیوه‌های تربیتی است که امروزه روانشناسان و روانپزشکان با استفاده از آزمایشات علوم پزشکی با شیوه‌های علمی آن را رد کرده و اثبات نموده اند که بر سلامت جسم و روان کودکان آسیب می‌رساند.

کارشناس اداره مشارکت و آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران، گفت: وقتی والدین با کتک زدن و یا فریادزدن بر سر بچه‌ها بر آن‌ها استرس وارد می‌کنند عملا سبب می‌شوند تا در بدن آن‌ها هورمون‌های آزار دهنده‌ای مثل تستوسترون و کورتیزول ترشح شده که بر رفتار کودکان تاثیر می‌گذارد.   این هورمون‌ها بر قدرت یادگیری و قضاوت کودکان تاثیر منفی می‌گذارد.
در کنار این اتفاق توهین و فحاشی بر عزت نفس و اعتماد بنفس فرزندان تاثیر بد گذاشته و وقتی این روند ادامه یابد، کودک بر ضعف و ناتوانی خود در انجام کار‌ها مطمئن شده و در دراز مدت به این نتیجه می‌رسد که بر رویداد‌های پیرامون خود هیچ تاثیری نخواهد داشت، همین اتفاق سبب از بین رفتن انگیزه در کودک و نوجوان برای انجام کار‌ها شده و اراده و تحرک فرد را برای انجام فعالیت‌ها از بین می‌برد.

این روند را درماندگی آموخته شده می‌گویند، در درماندگی آموخته شده همانگونه که بیان شد فرد به دلیل احساس درماندگی دست از فعالیت‌ها کشیده این درحالی است که عملا توان لازم را برای انجام فعالیت‌ها دارد. اینگونه افراد به دلیل احساس ضعف و عدم توانایی در انجام امورات بعد از مدتی دچار افسردگی و غم شدید شده و بر مشکلات آن‌ها افزوده می‌شود.
انتهای پیام/ س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معاونت اجتماعی نیروی انتظامی تربیت فرزندان مدارس مازندران آقا ناصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۰۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| رژیم صهیونیستی چه اقدامی علیه ایران انجام خواهد داد؟

فیلم| رژیم صهیونیستی چه اقدامی علیه ایران انجام خواهد داد؟

دیگر خبرها

  • خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی
  • تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد
  • انتقاد فرزند حمید نوری از بازگشت گشت ارشاد ؛ رهبری کی گفتند کاری که نتیجه عکس می دهد را انجام دهید؟!
  • فرزند حمید نوری از بازگشت گشت ارشاد انتقاد کرد: رهبری کی گفتند کاری که نتیجه عکس میدهد را انجام دهید؟!
  • برخورداری از خدمات صندوق عشایری و روستایی با تولد فرزند سوم
  • مسائل ازدواج آسان و فرزندآوری در استان بوشهر احصا شود
  • تشدید رفتار خشونت‌آمیز
  • فیلم| رژیم صهیونیستی چه اقدامی علیه ایران انجام خواهد داد؟
  • رنج مضاعف بیماران؛ از آشوب در نوبت گرفتن تا خشونت‌های اتاق زایمان
  • ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه