Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-03-28@09:04:33 GMT

واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان به بهره‌برداری رسید

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۰۲۴۲

واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان به بهره‌برداری رسید

واحد تولید کاتالیست پتروشیمی لرستان با دانش فنی ایرانی و ظرفیت سالانه ۱۰۰ تن محصول با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری امروز (پنجشنبه، ۱۶ مردادماه) واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان را که با هدف تولید کاتالیست مورد نیاز تولید انواع پلی‌اتیلن‌ها با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اجرا شده است از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ تن کاتالیست و سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری هلدینگ باختر در پتروشیمی لرستان احداث شده است که سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور خواهد داشت.

۱۰۰ درصد مهندسی و ساختمان و نصب و ۷۰ درصد تجهیزات واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان ایرانی است و این واحد سبب اشتغال‌زایی مستقیم ۶۰ نفر شده است.

تحویل نگرفتن کاتالیست‌های Z-218 و Z-230 از سوی شرکت صاحب فرآیند Spherilene و قیمت بالای کاتالیست‌های مشابه سبب شد نیاز مجتمع‌ها به کاتالیست‌های پلیمری شدن فاز گازی روزافزون شود و برخی واحدهای پتروشیمی به ناچار از کاتالیست‌های Unimodal به جای Bimodal استفاده می‌کردند. در این میان گروه باختر با انتشار فراخوان شرکت‌های صاحب لیسانس داخلی از جمله شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، اقدام به ساخت یک واحد تولید کاتالیست پلیمریزاسیون فاز گازی با ظرفیت سالانه ۱۰۰ تن در شهرک صنعتی پتروشیمی لرستان کرد. این کاتالیست در بهار ۱۳۹۹ به‌صورت موفقیت‌آمیز به واحد پلی‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی لرستان تزریق شد.

مزایای کاتالیست BCC-518 & BCC-530:

تولید گریدهای مهندسی با توزیع وزن مولکولی دو قله‌ای و سه‌قله‌ای در محدوده وسیعی از گریدهای تولیدی در صنایع پتروشیمی؛ تولید پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن دانسیته متوسط و پلی‌اتیلن سنگین در گستره وسیعی از کاربردهای روزمره بشر مانند مصارف انواع فیلم، لوله، تزریقی، الیاف پلی‌اتیلنی، قالب‌گیری دورانی و...؛ اکتیویته و توان تولید بالا تا حدود ۲ برابر کاتالیست‌های مصرفی قبل؛ بهبود پاسخ‌دهی به هیدروژن و در نتیجه امکان کنترل وزن ملکولی و تعیین خواص پلیمر با مصرف کمتر هیدروژن و بهبود شرایط عملیاتی راکتور اول؛ بهبود کنترل مورفولوژی و توزیع اندازه ذرات و نیز بالک دانسیته پلیمر تولیدی که منجر به رفع مشکلات سیستم نقل و انتقال پودر و افزایش راندمان تولید و این مزیت باعث افزایش ظرفیت طراحی شده است؛ مصرف کمتر ترکیبات کمک کاتالیست‌ها در واکنش پلیمریزاسیون؛ مصرف کمتر حلال و نیز عدم تولید نمک‌های زاید تیتانیوم در حین ساخت که منجر به بهبود و نیز کاهش پارامترهای زیست محیطی شده است؛ رقابت‌پذیری بالا با کاتالیست‌های تجاری موجود در سطح بازار ایران در تمامی زمینه‌های فرآیندی و عملیاتی؛ پایین بودن هزینه تولید محصولات نهایی با استفاده از این کاتالیست.

بهره‌برداری از ۱۷ طرح جهش دوم صنعت پتروشیمی برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده است که پتروشیمی میاندوآب به‌عنوان نخستین طرح یک ماه گذشته و سه طرح پتروشیمی کاوه و پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه و واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان نیز امروز به‌طور رسمی افتتاح شدند. با بهره‌برداری از این ۱۷ طرح، ظرفیت این صنعت از ۶۶ میلیون تن کنونی با ۳۵ درصد رشد به ۹۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

بهره‌برداری از ۲۷ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ و تحقق کامل جهش دوم صنعت پتروشیمی برنامه‌ریزی شده است، به‌طوری که ظرفیت صنعت پتروشیمی به سالانه ۱۰۰ میلیون تن با درآمد ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

منبع: شانا

کلیدواژه: هلدینگ باختر کاتالیست دانش فنی دانش فنی ایرانی پلی اتیلن کاتالیست پلی اتیلن حسن روحانی رئیس جمهوری سال 99 جهش دوم صنعت پتروشیمی واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان بهره برداری سالانه ۱۰۰ پلی اتیلن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۰۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق حدود ۱۰۰ درصد برنامه تولید در پتروشیمی بندرامام/ تولید برخی محصولات، به ۱۰۴ درصد برنامه رسید

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی بندرامام، گزارشات اهم دستاوردهای شرکت پتروشیمی بندرامام در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، این شرکت در آستانه عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه توانسته تحول اساسی در روند دریافت خوراک مصرفی، تولید، فروش، صادرات و در نهایت سودآوری و تحقق برنامه‌های ترسیم شده خود برجای گذارد.

● شکستن رکورد دریافت خوراک


بر اساس گزارش سالانه ارائه شده، در سال ۱۴۰۲ و در پی بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس با سرمایه‌گذاری شرکت پتروشیمی بندرامام، اجرای تعمیرات اساسی در شرکت‌های تامین کننده خوراک توسط متخصصین و کارشناسان پتروشیمی بندرامام و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته به منظور احداث خط لوله جدید تامین خوراک و افزایش تولید در کارخانه‌های NGL، میزان خوراک دریافتی مجتمع پتروشیمی بندرامام با ۱۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید که این حجم از خوراک دریافتی طی ۶ سال گذشته مجتمع پتروشیمی بندرامام بی‌سابقه بوده است و رکوردی جدید در خوراک دریافتی مجتمع به حساب می‌آید.
در بخش تامین خوراک، علاوه بر رکوردشکنی و افزایش ۱۶ درصدی مجموع خوراک دریافتی مجتمع نسبت به سال گذشته، میعانات گازی مورد نیاز مجتمع نیز تا حدود ۱۲۰ درصد برنامه را محقق کرده و به بیش از ۲۱ میلیون بشکه در سال رسیده که تاثیر بسزایی در افزایش میزان تولید و سودآوری برای سهامداران داشته است.

● تحقق برنامه تولید پتروشیمی بندرامام با بیش از ۴.۵ میلیون تن


در بخش آماری تولید مجتمع پتروشیمی بندرامام، همزمان با آغاز طرح بزرگ «بندرامام نوین» میزان تولید محصولات با ارزش این شرکت در نخستین سال اجرای این طرح بزرگ و ملی به میزان بی‌سابقه‌ای طی ۶ سال گذشته رسیده و مجموع تولیدات با ثبت رکورد ۴.۵ میلیون تن، بیش از ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و نشان‌دهنده تحقق حدود ۱۰۰ درصدی برنامه تولید مجتمع است.
در میان تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید در سال ۱۴۰۲، محصولاتی مانند پنتان پلاس با شکستن رکورد ۵ساله تولید، ۱۲۱ درصد برنامه را محقق کرده و محصول با ارزش LD برای نخستین بار طی ۶ سال گذشته به حدود ۱۲۰ هزار تن رسیده که بیانگر تحقق ۱۲۰ درصدی تولید است.
تولید محصولاتی مانند بوتان و پروپان نیز در بهترین شرایط تولید قرار داشته و بیش از ۱۱۰ درصد برنامه تولید در این محصولات محقق شده که این میزان تولید برای نخستین بار طی سالیان گذشته ثبت شده و نوید روزهایی خوش برای اقتصاد کشور و سهامداران شرکت پتروشیمی بندرامام را می‌دهد.

محصول با ارزش و استراتژیک MTBE از دیگر محصولات سال ۱۴۰۲ بوده که با بیش از نیم میلیون تن رکورد ۷ سال گذشته را ثبت کند و ۱۰۱ درصد برنامه تولید را در سال گذشته محقق سازد.

● فروش محصولات پتروشیمی بندرامام به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان رسید/ ۴.۱ درصد صادرات ایران سهم سال نخست بندرامام نوین


همزمان با شمارش معکوس اهالی بازار سرمایه برای پذیرش و عرضه اولیه سهام یکی از قدرتمندترین پتروشیمی‌های ایران که در حال تولد دوباره است، فروش در این اَبَر بنگاه اقتصادی به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که افزایش ۳۳ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.
این رشد درآمد که می‌تواند تا ۱۲۰ درصد سود خالص سال گذشته را پوشش دهد، می‌تواند برای هر سرمایه‌گذار بازار سرمایه بیش از دیگر نمادهای گروه شیمیایی جذابیت ایجاد کند.

البته پتروشیمی بندرامام در سال ۱۴۰۲ توانسته بیش از ۷۵۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور ایجاد کند که به معنای ۴.۱ درصد ارزش صادرات کل محصولات پتروشیمی کشور است.

تولید حلال SOLVESSO100 در واحد آروماتیک به دست توانایی متخصصین پتروشیمی بندرامام پس از ۱۲ سال توقف ناحیه ۶۰۰ آروماتیک، امضای تفاهم‌نامه و قراردادهایی به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار، مصرف بیش از ۲۸ تن کاتالیست ایرانی با بیش از ۲.۲ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی و برگزیده شدن به عنوان مدیر برتر نوآور، شرکت برتر نوآور، کارشناس برتر نوآورو دریافت عناوین برتر متعدد در زمینه‌های رضایت‌مندی مشتریان، منابع انسانی، برترین‌های بورس کالا، صادرکنندگان برتر و مسئولیت‌های اجتماعی، بخشی از دستاوردهای بزرگ شرکت پتروشیمی بندرامام در سال ۱۴۰۲ بوده که اعتماد سهامداران و امید به تحول در صنعت پتروشیمی با تحقق طرح بندرامام نوین را به همراه داشته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1887958

دیگر خبرها

  • عزم مسئولان برای افتتاح کتابخانه درجه یک دورود در دولت سیزدهم
  • کتابخانه درجه یک دورود در دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد
  • خیز بلند سازمان جهاد کشاورزی اردبیل برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
  • بهره برداری از 147 طرح کشاورزی در سال جهش تولید
  • راه‌اندازی ۱۳ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی حوزه کشاورزی در لرستان
  • بهره برداری از ۶۰۰ واحد مسکن مهر دارای مشکل حقوقی در پرند تا نیمه اول امسال
  • بازفعال‌سازی ۱۸۴۰ واحد صنعتی راکد از ابتدای امسال
  • ایجاد اشتغال برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور طی سال ۱۴۰۲
  • احیا ۲۳۹ واحد غیر فعال و نیمه فعال لرستان
  • تحقق حدود ۱۰۰ درصد برنامه تولید در پتروشیمی بندرامام/ تولید برخی محصولات، به ۱۰۴ درصد برنامه رسید