Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با بیان‌اینکه استان قم در رویداد ملی «فهما» پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی تا پایان سال ۱۴۰۰ شده است، گفت: دومین دوره این رویداد از هفته وحدت سال آینده آغاز می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از برگزاری آیین اختتامیه نخستین رویداد ملی «فهما» امروز (پنجشنبه، 16 مردادماه) خبر داد و اظهار کرد: این آیین به دلیل شیوع کرونا و محدودیت برگزاری جلسات، با حضور دکتر «سیدعباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت مجازی در قم، پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی برگزار می شود و کانون های مساجد به صورت آنلاین در این آیین حضور دارند و آن را دنبال می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» سال گذشته در هشت موضوع و 18 عرصه با رقابت سنگین بیش از 24 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد یعنی مشارکت 98 درصدی بچه های مسجد برگزار شد، هر چند همه کانون ها از نظر اجرای برنامه ها و توفیق در شاخص های تعیین شده در یک سطح نبودند.

 

تقدیر از ۱۸۰۰ کانون برتر در رویداد ملی فهما

 

وی با بیان اینکه 18 کانون برتر فهما در 18 عرصه‌ی تعیین شده پیش از این معرفی و تقدیر شده اند، گفت: در مجموع 1800 کانون (18 کانون رتبه اول، 18 کانون رتبه دوم، 180 کانون شامل 10 کانون در عرصه های هجده‌گانه و 1400 کانون دارای امتیاز بالا) از میان بیش از 24 هزار کانون شرکت کننده در رویداد ملی فهما مورد تقدیر قرار گرفته اند.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی در ادامه تاکید کرد: در کنار رقابت کانون های فرهنگی هنری، برای آنکه رقابت استان ها را نیز رصد کنیم، امتیازات در شهرستان ها و استان ها نیز بررسی و ارزیابی می شد، بر این اساس امتیازات استان ها در هشت موضوع اصلی مورد داوری قرار گرفت تا در نهایت پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی و هشت استان برتر در هشت محور اصلی نخستین رویداد ملی فهما انتخاب شدند.

 

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استان قم به تناسب فعالیت ها و امتیازات کسب شده، امروز به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی معرفی می شود، گفت: علاوه بر این، استان های  چهارمحال و بختیاری در رشته «ارتقاء فعالیت‌های قرآن و عترت»، استان خراسان جنوبی در رشته «شبکه‌سازی و ساماندهی»، استان هرمزگان در رشته «ارتقاء فعالیت‌های هنری و ادبی کانون‌ها»، استان تهران در رشته «ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی»، استان گیلان در رشته «غنی‌سازی اوقات فراغت»، استان اردبیل در رشته «پاسداشت مناسبت‌های ملی مذهبی»، استان یزد در رشته «فضای مجازی و رسانه» و استان اصفهان در رشته «خلاقیت و نوآوری» به عنوان استان‌های هشت گانه و شاخص در این عرصه شناخته شده اند و امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار می گیرند.

 

معرفی برترین های استانی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

وی اضافه کرد: همچنین، هفت استانی که به طور کلی و نه در شاخصی خاص، امتیازات بالایی را کسب کرده اند هم تقدیر می شوند یعنی درمجموع 15 استان برتر نخستین رویداد ملی «فهما» در آستانه عید سعید غدیر معرفی می شوند.

 

وی با بیان اینکه رویداد ملی فهما به صورت دوسالانه برگزار می شود، اعلام کرد: از این رو، استان قم تا پایان سال 1400 یعنی حدود یک سال و هفت ماه پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران خواهد بود البته اگر کرونا مراسم اختتامیه اسفند ماه را به تعویق نمی انداخت، این پایتختی همان دو سال بود.

 

وی در ادامه بیان کرد: اجرای ویژه برنامه های فرهنگی هنری اعم از جشنواره ها، همایش ها و ... و اجرای طرح ها و برنامه های ملی و بین المللی برای پایتخت فهما پیش بینی شده است. از نظر حمایت، هم ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد برای پایتخت فهما و دیگر استان های برتر این رویداد اعتباراتی را در نظر گرفته و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنها به صورت ویژه تقدیر می کند.

 

به گفته رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، شهرداری ها، فرمانداری ها، سازمان بسیج، نمایندگی ولی فقیه نیز در استان پایتخت و استان های برتر رویداد ملی فهما از فعالیت بچه های مسجد حمایت می کنند تا حال مساجد در استان ها بهتر شود.

 

آغاز دور دوم رویداد ملی فهما از هفته وحدت ۱۴۰۰

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی درباره زمانی برگزاری دومین دوره رویداد ملی فهما، اعلام کرد: دومین دوره این رویداد از نیمه دوم سال 1400 بعد از محرم و صفر و همزمان با هفته وحدت آغاز می شود و کانون ها تا پایان سال فرصت دارند تا در محورهای تعیین شده با یکدیگر به رقابت بپردازند و در پایان سال پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران برای سال 1401 بر این اساس تعیین شود.

 

وی درباره تغییرات پیش بینی شده برای دومین دوره از رویداد ملی فهما، اظهار کرد: مدل کنونی در سه شبستان و 12 رواق تعریف شده و نزدیک به 90 درصد شاخص ها شناسایی شده اند و در حال بارگذاری در سامانه هستند و بچه های مسجد از دو سه ماه آینده ورود و حضور آزمایشی در این فضا را تجربه می کنند و تا نیمه اول سال آینده بچه های مسجد با این مدل به طور کامل آشنا می شوند، حداقل این مدل را برای پنج سال آینده خواهیم داشت البته ممکن است اصلاحات و تکمله هایی به آن به عنوان یک مدل تخصصی ماندگار در حوزه فعالیت کانون های مساجد اضافه شود.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی با بیان اینکه پایتخت بعدی فرهنگ و هنر مساجد ایران در سال 1401 مشخص می شود، خاطرنشان کرد: اینطور نیست که هر سال پایتخت تغییر کند بلکه به تناسب امتیازات کسب شده، یک استان می تواند مجددا به پایتختی فرهنگ و هنر مساجد ایران انتخاب شود. البته به استان ها و شهرستان های محروم ضریب داده می شود تا رقابت سالم و عادلانه باشد و همه استان ها امکان رسیدن به مقام این پایتختی را داشته باشند.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: رویداد ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حجت الاسلام دکتر ارزانی نخستین رویداد ملی رویداد ملی فهما بچه های مسجد دومین دوره پایان سال هفته وحدت استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۰۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، حجت‌الاسلام علی عزیزی افزود: طرح "مسجد، پایگاه قرآن" از ابتدای امسال در استان همدان اجرا شد و هم اکنون در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری مساجد استان در حال اجراست.

او تصریح کرد: ترویج فعالیت‌های قرآنی، انس جوانان و نوجوانان با قرآن، ترویج معارف قرآنی، ترویج سبک زندگی قرآنی و عمل به دستورات قرآن از اهداف اجرای این طرح است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همدان استعدادیابی قرآنی و هدایت نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت‌های قرآنی را از دیگر اهداف طرح برشمرد و گفت: برنامه‌های مختلفی همچون کلاس‌های قرآنی، محافل سنتی قرآنی و طرح تلاوت نور اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • آغاز فصل جدید نمایش پاتوق فیلم کوتاه نیشابور
  • عضویت ۱۰۶ هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد
  • مشارکت فعال کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت
  • آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز
  • حضور کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت
  • پاکسازی حاشیه اتوبان تهران - قزوین در دومین روز از هفته زمین پاک