Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-03-19@11:25:59 GMT

آشنایی کامل با چک تضمینی

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۰۵۰۸

آشنایی کامل با چک تضمینی

 

چک تضمینی یکی از انواع چک می باشد. در این محتوا به تعریف آن پرداخته ایم. همچنین مراحلی را که برای اقدام به دریافت آن است را گفتیم. در آخر مصوبات جدیدی که در مورد آن است را آوردیم و تفاوت آن با چک رمزدار را گفتیم که اکثرا آن ها را یکی می دانند.

چک تضمینی یکی از انواع چک می باشد. با گذشت زمان تمام چیزها پیشرفت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مورد هم کافی است نگاهی به چند سال گذشته بیاندازید. در گذشته اکثر معاملات با پول نقد انجام می شد و خبری از عابر بانک ها و دستگاه های خودپرداز نبود. خریدها به صورت آنلاین صورت نمی گرفت و تمام این تکنولوژی ها به چند سال اخیر بر می گردد. حتی به ندرت افراد از چک ها استفاده می کردند و اگر بخواهیم خیلی به عقب برگردیم چیزی به نام چک اصلا وجود نداشت. به طور کلی اگر بخواهیم در مورد چک ها صحبت کنیم باید بگوییم با ظهور چک ها تحول زیادی در معاملات صورت گرفت. استفاده ی روز افزون از آن منجر شد که امروزه انواع مختلف چک ها را داشته باشیم که هر کدام از آن ها محدودیت ها و قوانین مخصوص به خود را دارند. دانستن در مورد آن ها دنیای پیچیده ای دارد. در این مقاله که به نقل از یک وبسایت یک شرکت حسابداری است می خواهیم شما را با یکی از انواع چک به نام چک تضمینی آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا هر آنچه لازم است در مورد چک تضمینی بدانید را یاد بگیرید. سعی می کنیم با ساده ترین مفاهیم شما را با آن آشنا نماییم.

چک تضمینی چیست ؟

اگر بخواهیم به زبان ساده به توضیح چک تضمینی بپردازیم باید بگوییم که یکی از انواع چک است که از اعتبار بالایی برخوردار می باشد. برای صدور آن فرد درخواست دهنده به بانک ملی یا یکی از شعب های بانک مربوطه مراجعه می کند و درخواست آن را می دهد. یکی از نکته هایی که جالب است بدانید این است که برای اینکه آن را صادر کنند نیاز به دسته چک نیست. برای وصول آن نیز کافی است به هر کدام از شعب بانک مراجعه کنید تا به راحتی کار وصول را برای شما انجام دهند. معمولا چک های تضمینی رمزدار در وجه حامل صادر می شوند و اعتبار آن ها توسط بانک تامین می گردد. می خواهیم بدانیم این اعتبار که از آن سخن می گوییم از کجا می آید. زمانی که فرد برای درخواست چک تضمینی به بانک مراجعه می کند به اندازه مبلغی که برای چک در خواست می کند از حساب او کم می شود، به همین دلیل بانک زمانی که فرد با چک آن طرف برای گرفتن پول مراجعه می نماید، در کمترین زمان ممکن پول را به حساب او واریز می گرداند، چون از قبل پول دریافت شده است. اگر بخواهیم به زبان ساده تر بگوییم این نوع چک حکم پول نقد را دارد. زمانی که این چک در اختیار هر کسی قرار می گیرد آن فرد می تواند به راحتی به بانک مربوطه مراجعه کرده و در ازای مبلغ آن پول نقد دریافت کند. در اینجا منظور از هر کسی شخصی است که چک در وجه آن صادر می گردد.

قوانین چک تضمینی

در بالا گفتیم انواع چک ها محدودیت ها و قوانین خاص خود را دارند. در این قسمت می خواهیم قوانین مربوط به چک تضمینی را برای شما بگوییم. بهتر است از آنها آگاه باشید.

1. زمانی که چک صادر می گردد و به شخص دیگری داده می شود، شخصی که چک برای او صادر شده و پشت نویس ها حق این را ندارند که جلوی دریافت پول در ازای چک را بگیرند.

2. در صورتی که فرد بمیرد، ورشکسته شود و اتفاقات دیگری از این قبیل بیفتد، در صورتی که چک برای شخص دیگری پشت نویسی شده باشد نمی توان وصول آن را متوقف کرد.

3. چک تضمینی باید شامل امضا، مهر شعبه بانکی و مهر صاحب امضا باشد.

4. مصارفی که برای آن می توان از چک تضمینی استفاده کرد شامل موارد زیر است:

واریز به حساب های قرض الحسنه جاری، پس انداز و کوتاه مدت

واریز تعهدات و دین ها، واریز به حساب دولتی

صدور حواله به شهرستان ها

پرداخت نقدی به اشخاص و بسیاری موارد دیگر.

5. مبلغی که روی چک نوشته می شود حتما باید توسط دستگاه چک نویس صورت گیرد.

و اما نکته ی مهم دیگر که باید به آن توجه کنید این است که برای صدور چک تضمینی حتما باید به بانک ملی مراجعه نمایید. چون صدور این چک فقط توسط بانک ملی و شعب آن صورت می گیرد. اما برای وصول می توانید به بانک های دیگر نیز مراجعه کنید. فقط نکته ای که باید بدانید این است که اگر به بانک دیگری مراجعه کنید یک روز طول می کشد تا پول به حساب شما بنشیند، در صورتی که به بانک ملی و شعب آن مراجعه کنید در سریع ترین زمان ممکن این انتقال صورت می گیرد.

حتما بخوانید : تعریف پولشویی به زبان ساده

چگونگی اقدام به صدور چک تضمینی

اگر می خواهید برای صدور چک تضمینی مراجعه کنید کافی است کارهای زیر را انجام دهید. به این صورت که بعد از اینکه مدارک لازم که به آن ها اشاره خواهیم کرد را آماده کردید باید اقدام به طی کردن مراحل صدور چک نمایید. مدارکی که لازم دارید شامل فرم پر شده نمونه 396 به عنوان درخواست صدور چک رمزدار شهری و رسید دریافت یا برداشت که وجه آن برابر با مبلغ چک تضمین شده است، می باشد. ابتدا باید این دو مدرک که به آن اشاره شد را تهیه کنید بعد ادامه مراحل را طی نمایید. فرم 396 را امضا کنید و آن را تحویل دهید. پرفراژ کردن سند حسابداری برای تایید دریافت وجه انجام می شود. در مرحله ی بعد چک با رمز شهری صادر می گردد و امضا روی ته سوش انجام می شود. در مرحله ی آخر نیز چک به مشتری تحویل داده می شود.

تفاوت چک تضمینی و چک رمزدار

چک تضمینی نیز رمزدار می باشد به همین دلیل با چک رمزدار اشتباه گرفته می شود. در صورتی که بین آن ها تفاوت وجود دارد. برای اینکه بشود این تفاوت را توضیح داد باید توضیحی در مورد چک رمزدار نیز گفت. در ادامه با چک رمزدار آشنا شوید.

چک رمزدار چیست

چک های رمزدار زمانی که بخواهند بین دو بانک پول انتقال دهند، استفاده می شوند. مانند چک تضمینی، چک رمزدار هم حکم پول نقد را دارد. برای صدور این نوع چک هم نیاز به دست چک نیست و فقط کافی است به شعبه بانک مورد نظر مراجعه شود. حال می توانیم تفاوت بین آن ها را بگوییم به این صورت که چک تضمینی فقط در وجه حامل صادر می گردد اما چک رمزدار فقط در وجه شخص خاصی صادر می شود. پس نباید این دو چک را با هم یکی بدانید. همچنین حتما باید در چک رمزدار شماره حساب و کد شعبه بانکی شخصی که چک در وجه آن صادر شده قید شود.

قوانین جدید صدور چک تضمینی

خب در این بخش به مصوبات جدیدی که در مورد چک تضمینی بوجود آمده می پردازیم. این چک فقط برای شخص خاصی که در وجه آن کشیده می شود مورد استفاده است و حتی با پشت نویسی هم نمی توان آن را انتقال داد. برگه ای که برای درخواست صدور چک تضمینی داده می شود باید در حضور متصدی بانک پر گردد. فقط و فقط در وجه گیرنده صادر می شود. اگر نیاز باشد باید مشخصات شخصی که چک را می گیرد در چک نوشته شود. فقط خود گیرنده چک می تواند برای وصول چک اقدام کند و پول به او تحویل داده می شود. ابطال چک فقط توسط صدور کننده چک یا وکیل و نماینده آن امکان پذیر است. کسانی که باید این مصوبه ها را بررسی کنند اعضای هیئت مدیره و هیئت عامل بانک ها هستند. امیدواریم با توجه به آنچه گفته شد مفهوم چک تضمینی را متوجه شده باشید.


برچسب ها: چک تضمینی ، قوانین چک تضمینی ، صدور چک تضمینی ، چک رمزدار ، تفاوت چک تضمینی و چک رمزدار

منبع: خرداد

کلیدواژه: چک تضمینی چک رمزدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۰۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با مواد طبیعی که دردهایتان را کاهش می‌دهد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محققان معتقدند که «کورکومین»، یکی از مواد فعال در زردچوبه به علت داشتن خاصیت قوی آنتی اکسیدانی می تواند بیماری آلزایمر را درمان کندواین ادویه مانع از بروز سرطان شود. علاوه بر آن، برای درمان دردهای مزمن مفید است. یکی از علل عمده درد، التهاب بدن است بنابراین در صورت درمان شدن التهاب، بیمار می تواند احساس راحتی کند.

بیشتر بخوانید: در ماه رمضان از خوردن چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

اگرچه مصرف مکمل های زردچوبه خوب است اما مصرف زردچوبه تازه می تواند بسیار مفیدتر باشد.

جوشانده ۲ تکه زردچوبه تازه سائیده، یک بوته کاهو، ۳ عدد هویج، یک عدد خیار و یک عدد لیموی بدون پوست را بگیرید و در یخچال قرار دهید و پس از خنک شدن مصرف کنید. برای رفع درد مزمن و التهاب به طور مرتب از این نوشیدنی استفاده کنید.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

کد خبر: 1224963 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • اطلاعیه مهم درباره قانون جدید صدور چک
  • آشنایی با انواع آهوان اقلیم ایران + فیلم
  • آشنایی با مواد طبیعی که دردهایتان را کاهش می‌دهد
  • آشنایی با جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی پارس آباد
  • دستورالعمل اجرایی چک الکترونیک
  • پشتیبانی تمام‌قد مجلس از پروژه فیبر نوری/ همکاری کامل برای صدور مجوز حفاری و نصب تجهیزات در معابر
  • پشتیبانی تمام قد مجلس از پروژه فیبرنوری/همکاری کامل برای صدور مجوز حفاری و نصب تجهیزات در معابر
  • دستورالعمل اجرایی چک الکترونیک ابلاغ شد
  • آیلتس آنلاین تضمینی | آیلتس آکادمیک تضمینی ، راهنمای اخذ مدرک صفر تا صد
  • قدردانی سخنگوی دولت از اقدامات بانک دی در زمینه وصول مطالبات و خروج از بنگاه‌داری