Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم، روز پنجشنبه در یادداشتی با طرح پرسش‌هایی درباره انفجار هولناک در بندر بیروت از جمله منبع ارسال ماده پرقدرت انفجاری نیترات آمونیوم و با اشاره به موضع‌گیری سریع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر غیر تصادفی بودن آن و نیز با اشاره به ۱۲ هزار تن نیترات آمونیاکی که رژیم صهیونیستی در اختیار دارد، نوشت: این انفجار نیز در ادامه فشار‌هایی است که آمریکا و اسرائیل به لبنان وارد می‌کنند تا مقاومت را خلع سلاح و مقدمه چپاول نفت و گاز لبنان را در دریای مدیترانه فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عبدالباری عطوان افزود، اگر انفجاری که نیمی از بیروت را ویران کرد و به شهادت بیش از صد نفر و زخمی شدن چهار هزار نفر دیگر انجامید، اتفاقی نیست و ناشی از یک حمله طراحی شده است همان طور که رئیس جمهور آمریکا گفت، در آن صورت آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل در این حمله دست دارند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق عواملشان در لبنان مسئول این انفجار هستند و ما نظریه توطئه را که این دو همواره در انفجار‌ها دست دارند بعید نمی‌دانیم.

رئیس جمهور آمریکا که صدا و تصویرش نیز موجود است به سرعت و در پاسخ به پرسشی درباره ماهیت این انفجار تأکید کرد این انفجار نتیجه یک «حمله هولناک» است و ژنرال‌هایش که وی به آن‌ها اطمینان دارد این مطلب را با توجه به ماهیت دود ناشی از انفجار تأکید و تکذیب کرده‌اند که حادثه اتفاقی است.

سردبیر رأی الیوم تصریح کرد: درست است که سخنگویان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از سخنان رئیس جمهورشان اعلام برائت و این سخن او را مسخره کرده‌اند، اما معتقدیم ترامپ این حرف را بیخود نگفته است و در بیشتر موارد می‌داند چه می‌گوید به ویژه آنکه او در اینجا از کشور لبنان سخن می‌گوید که درگیر فشار‌های بی سابقه آمریکا و اسرائیل است تا اگر مقاومت لبنان خلع سلاح نشود، وضع داخلی این کشور را به حال انفجار درآورند و امنیت و ثباتش را از طریق ایجاد جنگ داخلی تهدید کنند و این کار نیز در حمایت از اسرائیل است که در رعب و وحشت و نگرانی به سر می‌برد. این کار‌ها نیز مقدمه‌ای برای سرقت ثروت‌های نفتی و گازی لبنان در دریای مدیترانه است و شاید سخنان کاترین شی، سفیر آمریکا در بیروت در این خصوص نیز مهر تأییدی بر گفته‌های ما باشد.

عطوان نوشت: از نخستین لحظه انفجار یکی از شبکه‌های تلویزیونی سعودی تنها شبکه‌ای بود که تأکید کرد انفجار ناشی از انبار مهمات حزب‌الله در بندر بیروت است و این شبکه به طور مستقیم حزب‌الله را مسئول این انفجار دانست در صورتی که همه گزارش‌های رسمی تأیید می‌کند این حادثه اتفاقی و ناشی از اهمال و سوء مدیریت بوده است. این اقدام شبکه تلویزیونی سعودی نیز تحریک مستقیم علیه حزب الله و بخش زیادی از ملت لبنان است تا انگشتان اتهام به سوی اسرائیل و آمریکا نشانه نرود.

این مقاله نویس رای الیوم تاکید کرد: ما به خوبی می‌دانیم تحقیقات برای شناسایی علل این انفجار بلافاصله پس از انفجار آغاز شده است و عوامل دست‌اندرکار تحقیق دستکم به بیش از ۱۰ روز زمان نیاز دارند تا به نتایج قطعی علل انفجار و عوامل آن دست پیدا کنند، اما سخنان ترامپ که حرف‌هایش را پس نگرفته، تأیید کننده این سخن مشهور است که آدم مشکوک خودش را لو می‌دهد.

این تحلیگر مسائل سیاسی نوشت، ما هیچ احتمالی خواه عمدی بودن آن و دست داشتن یک طرف خارجی با همدستی طرف داخلی که خیر و امنیت و ثبات لبنان را نمی‌خواهد یا اتفاقی بودن آن در نتیجه فساد و سهل انگاری و سوء مدیریت را بعید نمی‌دانیم، اما پرسشی که مطرح می‌شود آن است که چگونه این مقدار نیترات آمونیوم با قدرت انفجاری شدید به بندر بیروت رسیده است؟

عطوان افزود، لبنان زیبا و ملت آن که قلبش را به روی همه اعراب گشوده است و به گرمی پذیرای میلیون‌ها عرب و حامی آرمان‌های آن‌ها و مشعلدار علم و دانش و نوآوری در همه زمینه‌ها بوده است فقط این فاجعه را کم داشت که باعث ویرانی نیمی از بیروت و آوارگی ۳۰۰ هزار نفر شده و با خطر گرسنگی روبه‌روست، زیرا بیشتر انبار‌های غذایی در اسکله بیروت آتش گرفته و آلوده شده است به خصوص در این شرایط که لبنان با بحران اقتصادی کمرشکن و نیز سقوط ارزش پول این کشور و شیوع کرونا مواجه است و بیش از ۸۰ درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و در آستانه گرسنگی قرار دارند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انفجار در بندر بیروت انفجار در لبنان حوادث بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۰۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش‌هایی از شنیده شدن صدای چند انفجار در سوریه

شبکه خبری المسیره گزارش‌هایی از شنیده شدن صدای چند انفجار در نزدیکی دمشق خبر داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که اسرائیل در یک تجاوز هوایی به چند هدف نظامی در حومه دمشق حمله کرده است.

المیادین به نقل از یک منبع وزارت دفاع سوریه گزارش داد سامانه‌های پدافندی این کشور به حمله موشکی اسرائیل پاسخ داد و بعضی از این موشک‌ها را ساقط کرد.

این منبع گفت: این حمله تلفاتی به جا نداشته و تنها باعث خسارات مادی شده است.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به صورت متناوب با استفاده از حریم‌هوایی لبنان یا از طریق بلندی‌های اشغالی جولان به سمت اهدافی در شرق و شمال غرب سوریه حملات موشکی انجام می‌دهند.

دولت سوریه بار‌ها اعلام کرده است رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای و غربی این رژیم از گروه‌های تکفیری تروریستی که علیه دولت سوریه می‌جنگند، حمایت می‌کنند. ارتش سوریه تاکنون بار‌ها محموله‌های تسلیحاتی و مهمات ساخت اسرائیل را از گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه کشف کرده است.

دیگر خبرها

  • گزارش‌هایی از شنیده شدن صدای چند انفجار در سوریه
  • شنیده شدن صدای چند انفجار در سوریه
  • «بایدن» پشت خط قرمز اسرائیل؛ خشم انتحاری یا انفجار کنترل‌شده؟
  • تلاش هوکشتاین برای نجات اسرائیل از ضربات ویرانگر حزب الله
  • انفجارها موتورها پس از شاخ به شاخ شدن
  • حمله اسرائیل به سوریه
  • رژیم صهیونیستی: خواهان جنگ با لبنان نیستیم
  • حماس همچنان با صلابت و پابرجا است
  • چند ماه گذشته و حماس با صلابت و پابرجا است
  • حزب‌الله لبنان ۲ پایگاه‌ نظامی رژیم اسرائیل را هدف قرار داد