Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@07:06:48 GMT

خبرنگاران و تلاش برای گذر جامعه از بحران کرونا

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۱۵۹۲

خبرنگاران و تلاش برای گذر جامعه از بحران کرونا

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها، زهرا مقدمی: رسانه‌ها همواره در روند تحولات جوامع نقش تأثیرگذار و اساسی داشته و باعث شده‌اند جوامع در روند عبور از چالش‌ها و مشکلات و رسیدن به ثبات فرایند مبتنی بر شفافیت و نهادینه کردن سبک جدید زندگی موفق عمل کنند.

بی‌شک به حرام کرونا، به عنوان یکی از بحران‌ها و چالش‌های چند دهه اخیر مخرب‌ترین تأثیر را بر زندگی و تعاملات جوامع در بخش‌های مختلف را داشت به گونه‌ای که جوامع بشری برای حفظ بقا وارد فرایندهای خاص و ویژه از زندگی شده‌اند، فرایندی که جوامع بشری با اجبار وارد آن شده‌اند و تا پیروزی بر کرونا و ریشه کنی قطعی آن باید تداوم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

؟؟؟؟؟؟؟؟

در این میان رسانه‌ها به عنوان یک حوزه تأثیرگذار و جهت دهنده به افکار و سلایق مردم، در بحران کرونا در راستای انعکاس و بیان توصیه‌های پیشگیری و بیان واقعیت‌های نقش تأثیرگذاری ایفا کرده است. تقویت سبک جدید زندگی وظیفه رسانه‌ها در دوران پساکرونا است، وظیفه‌ای که باید در قالب و رویکرد رسانه‌ای می‌تواند خود را واضح نشان دهد و بستر مناسبی برای ایجاد و تقویت سبک جدید زندگی در دوران کرونا و پسا کرونا باشد.

رسانه‌ها نقش مهمی در فرایند آگاه‌سازی و نهادینه کردن رویکردهای پیشگیری از بیمارها در جامعه دارند

کارشناس ارشد ارتباطات با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در فرایند آگاه‌سازی و نهادینه کردن رویکردهای پیشگیری از بیمارها در جامعه دارند، گفت: در عصر کنونی که رسانه همراه همه زمانی و همه مکانی مردم است، باید از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های همراهی و سرعت و فراگیری آن بهره برد.؟؟؟؟؟

سولماز شهبازی افزود: بدون شک در این بین دقت و صحت نیز به کرات مغفول واقع شده و از ضربان می‌افتد اما همچنان مردم رسانه‌ها را چه رسمی و چه غیررسمی دنبال می‌کنند.

رسانه‌ها در مواجهه با بحران کرونا تا آنجا که توانستند، اخبار و گزارش‌های هشدار دهند و پیشگیری را اجرا کردند، باید رویکرد رسانه‌ای در مواجهه با بیماری کرونا تقویت شود

وی با بیان اینکه حضور خبرنگارانی مجرب و متخصص در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعت، معدن، گردشگری، زنان، سلامت و خانواده ضروری است، ادامه داد: زمانی که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران از تخصص لازم در یک حوزه مانند اقتصاد و صنعت برخوردار نباشند، تحلیل اخبار آن حوزه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و قطعاً در بلندمدت، جامعه را با آسیب جدی مواجه می‌کند.

شهبازی با بیان اینکه رسانه‌ها در مواجهه با بحران کرونا تا آنجا که توانستند، اخبار و گزارش‌های هشدار دهند و پیشگیری را اجرا کردند، گفت: باید رویکرد رسانه‌ای در مواجهه با بیماری کرونا تقویت شود.

تقویت عادات و سبک جدید زندگی مردم می‌تواند یکی از این وظایف مهم در دوران پساکرونا باشد

دبیر خبرگزاری ایسنا (منطقه زنجان) با بیان اینکه رسانه‌ها بعد از دوران کرونا وظیفه مهمی همانند دوران شیوع این ویروس بر عهده دارند، گفت: بی‌تردید تقویت عادات و سبک جدید زندگی مردم می‌تواند یکی از این وظایف مهم در دوران پساکرونا باشد.

یوسف قزلباش با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا در جهان و با توجه به اینکه هیچ‌یک از جوامع شناخت چندانی برای مواجهه با این ویروس نداست، لذا این شرایط باعث شد تا جوامع بشری با چالش بزرگی مواجه شوند که هنوز هم ادامه دارد، افزود: در چنین شرایطی رسانه‌ها می‌توانند به عنوان یک ابزار تأثیرگذار، نقش خود را به خوبی ایفا کرده و شرایط را برای چنین مواقعی تعدیل کنند.

پیشکسوت حوزه مطبوعات و رسانه استان زنجان با تاکید بر اینکه وجود چنین شرایطی و تداوم آن به مدت طولانی می‌تواند باعث تغییر سبک زندگی مردم و روی آوردن به عادات جدید باشد، تصریح کرد: رسانه‌ها به عنوان بخش مهمی از جامعه می‌توانند با رفتارهای معقول خود، جامعه را در چنین شرایطی با خود همراه کنند که چه بسا امروز شاهد همراهی تقریباً مطلوب مردم با آنچه که خروجی رسانه را در این ایام شکل می‌دهد، هستیم.

آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی مناسب در شرایط کنونی از سوی رسانه می‌تواند جلب اعتماد عمومی را برای دوران پساکرونا به دنبال داشته باشد

قزلباش با یادآوری اینکه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی مناسب در شرایط کنونی از سوی رسانه می‌تواند جلب اعتماد عمومی را برای دوران پساکرونا به دنبال داشته باشد، ادامه داد: رسانه خود یکی از بخش‌هایی است که بیشترین تأثیر را از شرایط امروز پذیرفته اما با این وجود باید تلاش کند در جامعه به گونه‌ای حضور داشته باشد که مردم آن را به عنوان یک اهرم سازنده در دوران پساکرونا نیز از مقبولیت‌های خود بدانند.

دبیر خبرگزاری ایسنا (منطقه زنجان) تولید اخبار امیدبخش و داشتن رویکرد سلامت‌محور را یکی از وظایف مهم رسانه‌ها در دوران پساکرونا دانست و با اشاره به اینکه بشر تا به امروز دوران تلخی همچون جنگ را تجربه کرده و رسانه نیز در چنین شرایطی امتحان خود را تا حدود زیادی پس داده است، اظهار کرد: برای اینکه یک جامعه بتواند در دوران بعد از بحران همچون جنگ و یا کرونا، شرایط گذشته خود را بازیابد، نیاز به امیدآفرینی و ایجاد انگیزه دارد و رسانه در چنین شرایطی باید نقش اصلی خود را به خوبی ایفا کند.

قزلباش با بیان اینکه رسانه‌ها به همان میزان که امروز مردم را نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساس کرده‌اند، در دوران پساکرونا نیز باید روندی را در پیش بگیرند که سبک جدید زندگی در جامعه تقویت شود، بیان کرد: به وجود آمدن چنین شرایطی، فرصت‌های زیادی را نیز در اختیار ما گذاشت، از جمله اینکه توانستیم مشاغل آسیب‌پذیر را شناسایی کرده و مهم‌تر از آن اینکه بدانیم در بسیاری از زیرساخت‌ها به چه میزان دچار ضعف هستیم.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در خصوص وضعیت پوشش رسانه‌ای در بحران کرونا، گفت: در مواقع بحرانی همچون بحران شیوع بیماری کروناویروس، مردم تمایل دارند درباره وحدت جوامع برای ایجاد همدلی و انسجام برای مقابله با بحران سخن گفته شود.

دکتر محمود علی‌محمدی افزود: در اکثر مواقع این مخاطبان رسانه هستند که درخواست می‌کنند و رسانه نیز به این خواسته احترام می‌گذارد و خبرنگاران مردم را برای تولید گفتمان مشترک همدلی فرا می‌خوانند، رسانه‌ها رفتاری همدلانه را پیش می‌گیرند و اقدامات صورت گرفته را مورد تحلیل و نقد پیش‌راننده قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: دولت‌مردان و سیاست‌گذاران برای این موضوع واژگانی همچون «در خانه بمانیم»، «کرونا را شکست می‌دهیم» و «به یاری پروردگار کرونا را شکست می‌دهیم» را انتخاب کرده و در این راستا از شکست دادن یک دشمن برای ترغیب مردم برای مراعات شرایط بهداشتی استفاده کردند و رسانه‌ها نیز به حمایت از سیاست‌گذاران راه پیش رو را درک و به توسعه این واژگان پرداختند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از تکنیک‌های جلب مخاطب برای رسانه، رمزگشایی داده‌ها و تیتر کردن و بزرگ کردن رمزهای گشوده شده است و نیز ایجاد فضایی برای هیجان در جامعه مد نظر تئورسین این نوع مطالب باشند، افزود: در شرایط فعلی اصلاً جای چنین ریسک‌های کشنده‌ای نیست، حتی‌الامکان رسانه باید حقایق را جایگزین شایعات کنند و این محصول نسبیت‌گرایی است که شامل قرار دادن همه دیدگاه‌ها در یک سطح است.

در شرایط فعلی اصلاً جای چنین ریسک‌های کشنده‌ای نیست، حتی‌الامکان رسانه باید حقایق را جایگزین شایعات کنند و این محصول نسبیت‌گرایی است که شامل قرار دادن همه دیدگاه‌ها در یک سطح است

علی محمدی اظهار کرد: وضعیت فعلی به قدری تکان‌دهنده و نگران‌کننده است که نوعی از آشفتگی و سردرگمی در افراد زیادی ایجاد کرده است. یک روان‌پریشی جمعی وجود دارد که منجر به جست‌وجوی قلابی و ساخت اخبار جعلی می‌شود. در این روزها نیاز به رسانه‌هایی که مردم به آن‌ها اعتماد کنند و برای تأیید اطلاعات به آن‌ها مراجعه کنند، بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان یادآور شد: حرکت رسانه‌ها در استان به سمت عقل‌گرایی و دوری از حرکت‌های غیرمنطقی بوده است و این موضوع امکان‌پذیر نبود، مگر با تلاش جمعی رسانه‌ها، دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان و روشنفکران استان برای جلوگیری از نسبیت‌گرایی در بحث‌های عمومی که در این میان، رسانه نقش اساسی را ایفا کرده است.

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان گفت: از اولین روزهای شیوع این ویروس منحوس، خبرنگاران پا به پای کادر درمانی کشور، خطر ابتلاء را به جان خریدند تا رسالت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه را به درستی انجام دهند که در این راه نیز تعدادی مبتلا و تعدادی نیز جان باختند.

یوسف ناصر با بیان اینکه فشار ناشی از مشکلات اقتصادی بر گرده مردم سنگینی می‌کند، افزود: خبرنگاران به عنوان سربازان خط مقدم اطلاع‌رسانی، در کنار مردم و برای بیان دردها و رنج‌های آنان و رساندن نارسایی‌ها به گوش مسئولان، لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند. https://www.mehrnews.com/news/4991445

ناصر تصریح کرد: فشارها، تهدیدها و تحدیدها را به جان می‌خرند تا پلی باشند بین مردم و مسئولان و بلندگویی برای رساندن پیام مردم به گوش مسئولان. در این شرایط انتظار یک خبرنگار از یک مسئول این است که پاسخ‌گو و دم دست باشد و اگر هم کاری از دستش برنمی‌آید، لااقل گوشی برای شنیدن داشته باشد.

بی شک جامعه در مواجهه با بیماری کرونا نیاز به آگاه‌سازی و اقدامات پیشگیرانه دارد که رسانه‌ها همچنان که تاکنون در این زمینه ورود و تأثیرگذاری داشتند می‌توانند تا پیروزی کامل بر بیماری کرونا در این مسیر موفق عمل کنند.

کد خبر 4992463

منبع: مهر

کلیدواژه: ارشاد زنجان رسانه ها در دوران کرونا محمود علی محمدی روز خبرنگار ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا گرگان عید سعید قربان قزوین شهرکرد روز خبرنگار ماه محرم ستاد ملی مقابله با کرونا بیرجند کمک مومنانه عید غدیر خم رسانه ها دوران پساکرونا سبک جدید زندگی چنین شرایطی بیماری کرونا اطلاع رسانی استان زنجان بحران کرونا رسانه ها عنوان یک رسانه ها آگاه سازی رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۱۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی رشته های پزشکی در مرز بحران/ توصیه به مسئولین کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رئیس زاده، در مراسم روز علوم آزمایشگاهی که در سالن همایش رازی برگزار شد، نسبت به مسائل و چالش‌های جدی جامعه پزشکی کشور هشدار داد و خطاب به مسئولین کشور یادآور شد: چنانچه فرصت حل چالش‌ها و مسائل مرتبط با وضعیت جامعه پزشکی کشور را از دست بدهیم، نظام سلامت کشور در بسیاری از حوزه‌های پزشکی و سلامت دچار بحران خواهد شد و در چنین شرایطی حل این بحران‌ها به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

وی در ادامه آمار ورودی دستیاری برخی رشته‌های تخصصی مانند (اطفال، بیهوشی و طب اورژانس) را بسیار نگران کننده توصیف کرد و گفت: مفهوم هر کدام از این آمارها این است که ما در آینده دچار چالش خواهیم شد و باید هر چه سریع‌تر چاره اندیشی کنیم.

رئیس زاده، افزایش ظرفیت‌های پزشکی را ساده‌ترین و کم اثرترین روش چاره جویی در حوزه کمیت و کیفیت مسائل جامعه پزشکی عنوان کرد و افزود: همه مسئولین و عزیزان بدانند چاره مشکلات جامعه پزشکی فقط در افزایش ظرفیت‌ها نیست بنابراین به همه مسئولین عزیز کشور و به بزرگان جامعه پزشکی عرض می‌کنم؛ پیش از آنکه این کلان چالش‌ها به بحران لاینحل تبدیل شود چاره‌ای بیاندیشند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه طرح چنین مباحثی از سوی جامعه پزشکی از منظر حفظ سلامت مردم است، اظهار داشت: مسئولین مسائل و چالش‌های جامعه پزشکی را واکاوی کنند و مشکلات حوزه‌های مختلف از جمله دارو، علوم آزمایشگاه، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و همه رشته‌های علوم پزشکی را در یابند ما هم در این مسیر مساعدت شأن می‌کنیم چرا که وظیفه ما بازگویی و هشدار به موقع مسائل و چالش‌ها است.

رئیس زاده در ادامه جامعه علوم آزمایشگاهی را چشم بینا و تیزبین جامعه پزشکی در تشخیص انواع بیماری‌ها دانست و به انجمن‌های فعال و هیأت مدیره های انجمن‌ها در این حوزه یادآور شد که از رصد تحولات آینده در حوزه علوم آزمایشگاهی غافل نشوند. در واقع از نقش بیگ دیتاها، بیومارکرها، پرسیژن مدیسن، پرسنولایز، مدیسن هوش مصنوعی و نقشه ژنتیک هر فردی که به تشخیص زودرس بیماری‌ها کمک می‌کند، غافل نشویم.

وی با بیان اینکه مجموعه این مباحث علوم آزمایشگاهی دنیا را دچار تغییرات جدی و بنیادین خواهد کرد، گفت: اگر ما از رصد این تحولات غافل بمانیم جایگاه خوبی را در آینده علوم آزمایشگاهی نخواهیم داشت. بنابراین استدعا دارم متناسب با نیاز کشور در این حوزه‌ها آینده نگاری شود و در دانشگاه‌ها بحث کنند و نسبت به بحث و پیگیری این تغییر و تحولات در کنگره‌ها و کنفرانس‌ها مبادرت لازم به عمل آورید.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به جایگاه حکیم اسماعیل جرجانی به عنوان یکی از مفاخر بزرگ کشور در بخشی از صحبت‌هایش در این مراسم حفظ و زنده نگه داشتن یاد مفاخر کشور را بسیار ارزشمند خواند و گفت: جامعه علوم آزمایشگاهی از اینکه خودشان را منتسب به طبیب همه اعصار وقرون می‌دانند باید بدان افتخار کنند و ادامه دهنده مسیر این مشاهیر بزرگ باشند. بنابراین اعضای علوم آزمایشگاهی به میمنت این نامگذاری و شکرانه این رخداد بزرگ زندگی نامه این حکیم بزرگ ایرانی را که از افتخارات ما است، مطالعه کنند.

وی گفت: حکیم جرجانی اولین پزشک در دوران اسلام است که کتاب عظیم و «ذخیرهٔ خوارزمشاهی» را به عنوان جامع‌ترین متن پزشکی به زبان فارسی کتابت کرد. ایشان حق بزرگی به کردن ما ایرانیان و فارسی زبانان در سراسر دنیا دارد، این کتاب بعد از «الحاوی» و «قانون ابن سینا» جامع‌ترین کتاب دوره خودش بوده است.

کد خبر 6084252 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تثبیت سند مالکیت بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی خوزستان
  • تثبیت سند مالکیت بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی در خوزستان
  • اولین گام سقوط روشنفکری
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • رئیسی: موضوع عفاف و حجاب تکلیفی شرعی، قانونی و سیاسی است/ از همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضائی کشور عمل به وظایف محوله را مورد توجه قرار دهند/ انتظار متدینین و قانونمداران هم توجه به قانون و کرامت انسانی آحاد جامعه است
  • تلاش مسئولان برای گره گشایی از مشکلات جامعه و رسیدگی به مطالبات مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • برخی رشته های پزشکی در مرز بحران/ توصیه به مسئولین کشور
  • سپاه پاسداران؛ از سربلندی در آزمون کرونا تا امداد به سیل‌زدگان