Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@11:52:23 GMT

کتابخانه‌های مهاباد بازگشایی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۲۳۸۱

کتابخانه‌های مهاباد بازگشایی شد

چیا قادری روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مراکز از روز گذشته با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های کشوری ستاد مقابله با کرونا برای ارائه خدمات به اعضای خود بازگشایی شده‌ است.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک برای ورود اعضا به کتابخانه‌ها الزامی است و میزهای مطالعه نیز در سالن‌های مطالعه با فاصله ایمن (حداقل ۲ متر) از هم استقرار یافته ‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد اضافه کرد: کتابخانه‌های عمومی همه‌روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۸ عصر و روزهای پنج‌شنبه نیز به صورت تک شیفت از ساعت ۸ تا ۱۳ به اعضا ارائه خدمت می‌کند.

قادری اظهار داشت: هم‌اکنون ۴۳ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب در قالب ۶۸ هزار نسخه در کتابخانه‌های این شهرستان وجود دارد که در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: هفت کتابخانه در این شهرستان فعالیت دارد که از این تعداد، سه باب عمومی و چهار باب مشارکتی است.

شهرستان مهاباد دارای ۲۴۰ هزار نفر جمعیت است؛ این شهرستان تاکنون ۲ بار توانسته است در سطح کشور عنوان "شهر خلاق کتاب" را به خود اختصاص دهد که این امر نشان‌دهنده اهمیت کتاب و مطالعه نزد مردم فرهنگ‌دوست این شهرستان است.

کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفندماه گذشته تعطیل شده بود.

سرانه فضای مطالعه در این شهرستان ۱.۲ مترمربع برای هر ۱۰۰ نفر است که این میزان ۱۲ درصد استاندارد جهانی برآورد می‌شود؛ سرانه کتاب در این شهرستان نیز ۲۸ نسخه برای هر ۱۰۰ نفر است که این مقدار ۱۴ نسخه کمتر از میانگین استانی است.

هم‌اکنون ۶۷ کتابخانه عمومی و ۴۰ کتابخانه مشارکتی در آذربایجان غربی وجود دارد و یک میلیون و ۵۳۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی نگهداری می‌شود.

نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی از طریق ارایه منابعی چون کتاب و نشریه، آموزش و نرم افزار از کتابخانه‌های مشارکتی حمایت می‌کند.

برچسب‌ها مهاباد آذربایجان غربی نهاد كتابخانه های عمومی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاباد آذربایجان غربی نهاد كتابخانه های عمومی کشور مهاباد آذربایجان غربی نهاد كتابخانه های عمومی کشور کتابخانه های عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۲۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند

استاندار کردستان گفت: کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها، مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، بر حمایت از این نهاد تاکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

وی برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان را در راستای رفع مسائل و مشکلات این نهاد مهم ارزیابی کرد و افزود: ارتباط مؤثر رؤسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در کردستان

معصومه حسنی‌خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، تاکید کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

وی افزود: هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی را در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

حسنی‌خونسار با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان، تصریح کرد: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضا و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد که این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: حمایت‌های جنابعالی به عنوان استاندار کردستان از مقوله کتاب و کتابخوانی مایه دلگرمی برای فعالان این حوزه است و بدون شک در ارتقای شاخص‌های فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 746838

دیگر خبرها

  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • دومین کتابخانه سیار تایباد حرکت خود را آغاز کرد
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند