Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز درباره صحبت جدی و تندی که با نخست وزیر انگلیس درخصوص موضوع هواوی داشته، سخنان اغراق‌آمیزی گفت و خودستایی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت: به بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفتم که اگر کشورش توافق فایو جی (5G) با شرکت هواوی چین را پیش ببرد، باید اسکاتلندیارد را فراموش کند چرا که آن ‌وقت آمریکا دیگر نمی تواند با انگلیس کار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ صریحا اعلام نکرد که منظورش از این جمله که "انگلیس باید اسکاتلندیارد را فراموش کند" چیست اما ظاهرا به موافقت با تشریک اطلاعات میان این دو کشور طبق توافق "پنج چشم" اشاره دارد.

در پی کمپین گسترده لابی‌گری واشنگتن با اشاره به دلایل امنیت ملی، انگلیس ماه گذشته ممنوعیت کامل تجهیزات فایو جی هواوی را اعلام کرد.  

دولت انگلیس اعلام کرد از ژانویه به بعد خرید تجهیزات جدید فایو جی از هواوی را ممنوع کرده و اوپراتورها را مجبور کرده تا کیت‌های موجود در حال استفاده هواوی را تا سال 2027 میلادی حذف کنند.

اوایل سال جاری میلادی، جانسون به شرکت چینی هواوی اجازه داد تا به طور محدود یعنی تا حدود 35 درصد در بازار داخلی فایو جی انگلیس که اغلب شامل بخش‌های غیر حساس است مشارکت کند.

همزمان با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ممکن است انگلیس در تصمیم اولیه خود تجدیدنظر کند، لیو شیائومینگ، سفیر چین در لندن هشدار داد که چنین اقدامی به اعتماد پکن در مراودات با انگلیس خدشه وارد می‌کند.

وی به جانسون هشدار داد: اگر با چین همانند یک دشمن رفتار کنید، نمی‌توانید یک عصر طلایی داشته باشید.

کمی پس از تغییر سیاست انگلیس، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تحسین این اقدام گفت: این تصمیم جانسون بیانگر آن چیزی است که او معتقد است به نفع مردم انگلیس است. به نظر من انگلیس تصمیم خوبی اتخاذ کرده اما این تصمیم درست به خاطر آمریکا اتخاذ نشد بلکه به این خاطر اتخاذ شد که رهبری انگلیس تصمیم گرفت کاری را انجام دهد که به نفع مردم کشورش باشد.  

واشنگتن شرکت هواوی را در لیست سیاه قرار داده و از دیگر کشورها نیز خواست همین کار را انجام دهند و مدعی شد که این شرکت چینی از تجهیزاتش برای جاسوسی برای مقامات چینی استفاده می‌کند.

این در حالی است که شرکت هواوی و دولت پکن این ادعا را رد کرده و در عوض آمریکا را به انجام اقدامات تجاری ناعادلانه و جاسوسی متهم کردند.

لینک کوتاه: asriran.com/0036qF

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ترامپ بوریس جانسون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۳۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان انگلیسی را همراه با یک جنگنده یوروفایتر تایفون به لهستان اعزام و مستقر خواهد کرد.

سوناک با بیان اینکه این جنگنده برای گشت‌زنی در حریم هوایی لهستان در این کشور مستقر خواهد شد، گفت: ورشو و لندن برای همیشه متحد خواهند بود و ما همکاری خود را در همه حوزه‌ها تقویت خواهیم کرد.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه با اشاره به اینکه ورشو و لندن در حال بررسی امکان همکاری در زمینه تولید تسلیحات هستند، تاکید کرد: لهستان نقشی حیاتی در تضمین امنیت اروپا به عهده دارد.

نخست‌وزیر لهستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سوناک، گفت: لهستان و انگلیس قصد دارند به ایجاد یک سیاست امنیتی هماهنگ کمک کنند که تمام اروپا و بریتانیا را پوشش دهد.

 انگلیس و لهستان پیش‌تر در راستای آنچه تقویت امنیت اروپا در پی جنگ اوکراین نامیدند معامله‌ای را به ارزش ۱.۹ میلیارد پوند برای تجارت موشک امضا کرده بودند.

طرف انگلیسی متعهد شده است تا موشک‌های پیشرفته از نوع زمین به هوا CAMM ساخت شرکت MBDA را که هم در ارتش و هم در نیروی دریای انگلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد را در اختیار طرف لهستانی قرار دهد.

این موشک‌ها بر اساس گزارش دفتر نخست وزیر انگلیس می‌تواند با اهداف هوایی و موشکی پیشرفته تا فاصله ۲۵ کیلومتری و به یک جسم به اندازه توپ تنیس که فراتر از سرعت صوت حرکت می‌کند، برخورد کند.

دولت انگلیس این قرارداد را یکی از بزرگترین معاملات دوجانبه دفاعی اروپا، در چاچوب ناتو توصیف کرده است که اوج همکاری نزدیک میان بریتانیا و لهستان را نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند
  • افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • انگلیس هزینه‌های دفاعی را به ۲.۵ درصد افزایش می‌دهد
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین به قیمت امنیت تمام اروپا تمام می شود
  • وزیر بازرگانی آمریکا: تحریم علیه هوآوی جواب داد
  • وعده انگلیس برای ارائه بزرگترین بسته کمکی به اوکراین
  • تاکید انگلیس بر حمایت از اردن