Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله جاودان گفت: محسنین از جایگاه متقین بالاتر رفته و در عمق جان آنها حتی گناه یا رذایل اخلاقی همچون حسادت، بخل، تکبر و ... وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» شامگاه چهارشنبه ۱۵ مرداد در جلسه درس اخلاق که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: انسان باید از خود مراقبت کند که رحمت الهی شامل حال او شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر کسی تقوا اختیار کند و با دقت مراقب اعمال، رفتار، خوراک و معاشرت خود باشد شاید رحمت الهی شامل حال او شود اما اگر کسی مراقبت نکند رحمت الهی از او می‌گریزد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مرحله بالاتر از متقین جایگاه محسنین است، عنوان کرد: در جایگاه محسنین رحمت الهی انسان را دربرگرفته است، در این مرحله تقوا از دست، گوش، چشم و زبان انسان محسن عبور کرده و به جان او رسیده است بنابراین او بیهوده نمی‌ترسد، به کسی جز خدا امیدوار یا عاشق نیست.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: در جایگاه محسنین شخص از همه گناهان پرهیز کرده و حتی در عمق جان هم گناه یا رذایل اخلاقی همچون حسادت، بخل، تکبر و ... وجود ندارد. او جزو محسنین است و در همه وجود او هیچ گناهی نیست.

وی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) اظهار کرد: محسن کسی است خدای حاضر و ناظر را سجده کرده و او را اطاعت و عبادت می‌‌کند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: در سوره انسان خداوند برخی بندگان خود را در دریای بی‌پایان رحمت خود غرق می‌کند که آنها محسنین هستند. مرحله اول رسیدن به تقوا مراقبت دقیق بر افکار، اعمال و رفتار است.

 آیت‌الله جاودان با استناد به روایتی از امام هادی(ع)، ابراز کرد: مرتبتی در چهارده معصوم(ع) است که همه از یک نور و روح واحد هستتند این مرتبه اعلی برای ائمه معصومین(ع) است و یکی از دیگری بالاتر نیست. اگر شما ولایت آنها را داشته باشید نجات خواهید یافت.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: متقین ایمان و تقوا تقوا و اخلاص تقوا رحمت الهی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۴۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله مسعودی خمینی: برخورد‌ها در موضوع حجاب اخلاقی باشد نه تازیانه‌ای

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره انتقادات به مشی دولت در موضوع حجاب، می‌گوید: فکر می‌کنم بعد از فرمایشات رهبری و مسائل عالی که ایشان مطرح کردند، دولت با مدنظر قرار دادن همان مسائل مدنظر ایشان، روش درستی اتخاذ کرده و با مشی «بفرما» شروع کند چراکه اگر شروع نکند، مجددا مسائل قبلی و بعضاً بدتر به وجود می‌آید.

به گزارش خبرآنلاین، «با جوانان نباید با مشی تازیانه‌ای صحبت کرد.» این واکنش عضو جامعه مدرسین و تولیت سابق حرم حضرت فاطمه معصومه (س) نسبت به حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها است. آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی که مدافع برخورد محترمانه با زنان است در گفتگویی که با خبرگزاری خبرآنلاین داشته، می‌گوید باید با زبان «بفرما» با زنان صحبت کرد.

در ادامه گفتگوی آیت الله مسعودی خمینی، را می‌خوانید:

تذکر دفتر رهبری تا چه اندازه می‌تواند بر روی اقدامات صورت گرفته در زمینه حجاب مانند عملکرد روز‌های اخیر گشت ارشاد، موثر باشد؟

بنده فکر می‌کنم هر اندازه به این مسائل و بحث‌ها دامن نزنیم، بهتر از این است که هر کسی حرفی بزند، در مجموع فکر می‌کنم بهتر است بگوییم برخورد با زنان بدحجاب و بی‌حجاب باید از نوع «بفرما» باشد. برخی می‌خواهند با بتمرگ بگویند بنشین، اما بنده می‌گویم باید بفرما گفت.

از این‌رو بنده فکر می‌کنم اگر برخی مسائل را مطرح نکنیم، بهتر است، اما نظر بنده این است کسانی که این جریان را دامن می‌زنند، گمان می‌کنم مشکلات به وجود آورند، خودم هم فکر کردم در این مورد صحبت نکنم که بابت صحبت بنده کسی ناراحت یا اذیت نشود. کسانی هم که در این رابطه مسئولیت دارند به این مسئله دامن نزنند.

فکر می‌کنم بعد از فرمایشات رهبری و مسائل عالی که ایشان مطرح کردند، دولت با مدنظر قرار دادن همان مسائل مدنظر ایشان، روش درستی اتخاذ کرده و با مشی «بفرما» شروع کند چراکه اگر شروع نکند، مجددا مسائل قبلی و بعضاً بدتر به وجود می‌آید

نمی‌شود با روش‌های ۱۰ سال قبل رفتار کرد

 به نظر شما در حال حاضر فضای جامعه آمادگی برخورد‌هایی نظیر گشت ارشاد در زمینه حجاب را دارد؟

آن جریان سابق که با حرف‌های مخالفین برخورد می‌کرد، وجود ندارد و نمی‌شود که مانند ۱۰ سال قبل رفتار کرد. با توجه به اخلاق و خصوصیاتی که زنان دارند باید اهتمام کرد و اگر با مشی خوبی با آن‌ها رفتار کرد، روز به روز شرایط بهتر می‌شود.

البته خارجی‌ها نیز خیلی جوانان ما را اذیت می‌کنند، لذا امیدوار هستم اقدامی شود که جوانان ما متوجه شوند. خدا، پیغمبر و آخرت وجود دارد و بعد از اینجا باید به آنجا رفت. فکر می‌کنم این افکار در جامعه کوچک شمرده شده و مقداری از اخلاقیات قبلی دست برداشتیم.

البته همگان باید بدانند که ایران اسلامی، قرآنی، پیامبری و خدایی است، اما جوانان ما را رها نمی‌کنند و آن‌ها را اذیت می‌کنند و خراب کاری می‌کنند، اما در عین حال ما باید اخلاق اسلامی و انسانی را اجرا کنیم که همان بفرما است.

برخورد‌ها باید اخلاقی باشد نه تازیانه‌ای

گاهاً دولت به نوعی رفتار می‌کند که به نظر می‌رسد به جای جذب جوانان آن‌ها را دفع می‌کنند و ...

برخورد‌ها باید انسانی و اخلاقی باشد نه برخورد‌های تازیانه‌ای و چوبی. در مجموع انسان باید با انسانیت شروع کند و اسلام هم انسانیت را می‌خواهد. برای مثال به دختری گفته شود خدا شما را حفظ کند، لطف کنید و خانمی کنید مقداری مو‌های خود را بپوشانید، با این لفظ فکر نکنم مشکلی صورت بگیرد.

امیدوارم مردم به هوش باشند و به هوش بیایند و بهتر در مورد اسلام و قرآن حکم کنند. اسلام و قرآن صحیح و درست هستند و عمل به قرآن یکی از وظایف اساسی انسان است. مقداری فکر کنند درست خواهد شد.

دیگر خبرها

  • شادی مردم از بارش رحمت الهی در مناطق مختلف استان همدان
  • شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی
  • بارش باران رحمت الهی در بام
  • خوشحالی مردم و کشاورزان از بارش رحمت الهی
  • توصیه اخلاقی رهبر انقلاب به فرماندهان نیروهای مسلح: باید به خدا اعتماد، توکل و حُسن ظن داشت
  • فضیلت‌های اخلاقی تحقق جامعه آرمانی را رقم می‌زند
  • آیت‌الله العظمی جوادی آملی: بسیاری از مردم غرب خودشان را به تاراج گذاشته‌اند/ همان طوری که قرآن توانست جاهلیت کهن را از بین ببرد، می تواند جاهلیت جدید را هم از بین ببرد و ما دیگر شاهد جریان غزه و امثال غزه نباشیم
  • جنایت در غزه نتیجه جاهلیت مدرن است
  • آیت الله مسعودی خمینی: برخورد‌ها در موضوع حجاب اخلاقی باشد نه تازیانه‌ای
  • آیا امر به معروف و نهی از منکر، توهین به کرامت طرف مقابل است و یا سوق دادن او به مرتبه‌ای بالاتر از کرامت انسانی؟