Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@16:25:07 GMT

فیک نیوزها معضل امروز خبرنگاران

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۷۱۹۰

فیک نیوزها معضل امروز خبرنگاران

ایسنا/خراسان شمالی این روزها که حجم بالای اخبار موجب شده تا وابستگی مردم به شبکه‌های مجازی بیشتر شود، رسانه‌های جعلی هم مجالی برای جولان پیدا کرده‌اند و به فکر بیشتر کردن اعضاء خود هستند.

رضایی ادامه داد: معمولا کارشناسان این اداره کل بررسی های لازم را دارند و اگر گروه با کانال خبری خارج از فعالیت تعریف و در حال فعالیت باشد و به نشر مطالب و اخبار کذب بپردازند، تذکر داده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: در حال حاضر 213 خبرنگار فعال در خراسان شمالی در 28 نشریه و پایگاه خبری فعالیت می کند. کارهای عجیب و غریب نظیر انتشار شایعه، بستری است تا بتوانند از آب گل آلود ماهی گرفته و ما بین اتفاقات پیش آمده، اخبار ساختگی خود را به نام واقعیت به خورد مخاطب دهند.

در این میان افرادی که اطلاع کافی از موضوعات ندارند و نمی توانند به راحتی بین خبر درست و خبر جعلی تمیز قائل شوند، در دام فیک نیوزها می افتند. از سوی دیگر فعالیت آن ها موجب شده تا به اخبار درست و صحیح خبرنگاران واقعی که در شبکه های دارای مجاز در حال فعالیت هستند کمتر اعتماد شود.

فیک نیوزهای یکی از عوامل اصلی بی اعتمادی مردم به رسانه های واقعی

احسان عباسی عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی بسیاری از خبرنگاران، نشریات و خبرگزاری ها وجود کانال های خبری فیک در فضای مجازی همچون تلگرام و اینستاگرام است، گفت: هیچ یک از این کانال های خبری دارای مجوز رسمی نیستند.

وی افزود: علاوه بر اینکه این کانال ها فاقد مجوز رسمی برای فعالیت هستند، خبرنگاران و مدیر آن کانال نیز به هیچ عنوان مشخص نیست.

عباسی ادامه داد: در واقع باید تمامی شبکه و کانال های خبری که در فضای مجازی در حال فعالیت هستند، مجوز فعالیت را از اداره فرهنگ و ارشاد دریافت کرده باشند.

وی اظهارکرد: این کانال های خبری با انتشار اخبار هیجان انگیز و گاها نادرست فقط به دنبال جذب عضوهای بیشتر هستند این در حالی است که تعدادی از افراد سواد رسانه های لازم را نداشته و اخبار غیرواقعی را قبول می کنند.

عباسی تصریح کرد: این امر سبب می شود تا بسیاری از کانال ها و شبکه های خبری دارای مجوز و با اسم و رسم تعداد عضو و بازدید خیلی کمی داشته باشند و به حاشیه رانده شوند این درحالی است که تمامی اخبار آن ها بر پایه واقعیت بوده و می توان بر روی آن اعتماد کرد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت کانال و شبکه های خبری فیک موجب می شود تا اعتماد و اطمینان از شبکه و کانال های خبری رسمی موجود در فضای مجازی نیز گرفته شود.

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان شمالی تاکید کرد: در واقع باید یک خبرنگار دارای نگاه حرفه ای باشد و آموزش های حرفه ای را گزرانده باشد وگرنه هر شخصی می تواند حتی با دوربین موبایل عکس بگیرد و خود را به عنوان عکاس دفتر روزنامه و یا خبرگزاری معرفی کند و یا اینکه هر فردی می تواند هر مطلبی که می خواهد بنویسد و نشر دهد و خود را خبرنگار معرفی کند.

وی با طرح این سوال گفت: آیا  افرادی که در کانال و شبکه های فاقد مجوز فعالیت می کنند، نگاه حرفه ای یک خبرنگار را دارد و یا اینکه آموزش های حرفه ای را دریافت کرده است؟

عباسی گفت: سیستم های نظارتی باید بر روی فعالیت کانال و شبکه های غیررسمی پایش و نظارت داشته باشند و آن ها را از شبکه ها و کانال های رسمی و مجاز تفکیک قائل شوند

برای رسیدگی به شبکه های فیک نیاز به شاکی است

علی عباسی معاون امور فضای مجازی دادستان بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با نظارت مسئولان ذی ربط بر فعالیت شبکه و کانال های فیک و همچنین برخورد با آن ها بیان کرد: زمانی انتشار خبر جرم است که نشر مطالب کذب و اکاذیب صورت گرفته باشد.

وی گفت: علاوه بر آن برای رسیدگی به آن نیاز به شاکی خصوصی است و تا زمانیکه شاکی خصوصی وجود نداشته باشد مدعی العموم نمی تواند به آن ورود پیدا کند.

عباسی در پاسخ به این سوال که مدیر گروه بسیاری از شبکه و کانال های فیک مشخص نیست، افزود: می توان علیه آن کانال و یا شبکه شکایت کرد و با استفاده از ظرفیت پلیس فتا مدیر آن کانال و یا شخصی که خبر نادرست را نشر داده، پیدا کرد.

فعالیت شبکه و کانال های خبری در فضای تلگرام و اینستاگرام غیرمجاز است

رضا رضایی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی نیز در این ارتباط در گفت و گو با ایسنا، گفت: فعالیت شبکه و کانال های خبری در فضای تلگرام و اینستاگرام غیرمجاز است و هر شبکه و کانال خبری که در این فضاها فعالیت می کنند، فعالیت آن ها غیرمجاز است.

وی افزود: هر گونه گزارشی که در این ارتباط صورت گیرد مورد پی گیری این اداره کل قرار خواهد گرفت.

انتهای اخبار     

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خبرنگار فیک نیوز شبکه و کانال های خبری خراسان شمالی فضای مجازی حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۷۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد گرم در گیلان/ کاهش ۶ تا ۱۲ درجه ای دما از فردا

ایسنا/گیلان مدیرکل هواشناسی گیلان، از آغاز فعالیت سامانه بارشی جدید از صبح فردا خبر داد و خاطرنشان کرد: بارندگی رگباری و شدید، وزش باد، مه آلودگی، رعد و برق و تگرگ تا پنجشنبه مورد انتظار است.

محمد دادرس امروز، ۷ فروردین ماه در گفت وگو با ایسنا، آسمان گیلان را ابری تا نیمه ابری دانست و اظهار کرد: دیلمان با پنج درجه سانتیگراد و منجیل با ۲۷ درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرم ترین نقاط استان هستند؛ همچنین طی ۴۸ ساعت گذشته در ایستگاه شفا ۲۴ میلیمتر باران باریده است.

وی نقشه های هواشناسی را نشان دهنده فعالیت هوای گرم طی امروز در منطقه دانست و افزود: با توجه به صدور هشدار سطح زرد و به سبب جنوبی شدن جریانات سطح زمین طی امروز، وزش باد گرم شدید و خیلی شدید به ویژه در دامنه ها و ارتفاعات و افزایش دما پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان افزایش نسبی دما و مه آلود بودن هوا در نقاط جلگه ای و ساحلی را از دیگر پدیده ها دانست و تصریح کرد: احتمال گسیل گرد و خاک و سقوط اجسام از ارتفاع و شکستن درختان و گسترش آتش سوزی در جنگل ها و مراتع وجود دارد.

دادرس، همچنین از آغاز فعالیت سامانه بارشی جدید از صبح فردا خبر داد و خاطرنشان کرد: بارندگی رگباری و شدید، وزش باد، مه آلودگی، رعد و برق و تگرگ تا پنجشنبه مورد انتظار است.

وی با اشاره به کاهش ۶ تا ۱۲ درجه ای متوسط دمای هوای استان، گفت: احتمال آبگرفتگی منطقه ای و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و مسیل ها و جاری شدن سیلاب موقتی و لغزش و رانش و برخورد صاعقه وجود دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاثیر مربی کره‌ای بر پیشرفت کمانداران ایران/معضل تجهیزات پابرجاست
  • اجرای آهنگ عباس قادری در شبکه نسیم (فیلم)
  • معضل بارنامه‌های جعلی/ قاچاق گازوئیل با ۱۰۰ برابر قیمت
  • فعالیت شبانه روزی ۸۲ اکیپ عملیاتی برای تامین برق پایدار در ایام نوروز
  • تصویب قانون پرحاشیه: کودکان زیر ۱۴ سال اجازه ندارند در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند
  • مجرم خیلی خطرناکی که هنوز خبری از دستگیری‌اش نیست! مردم می‌پرسند: اگر مثلا یک روحانی را کتک زده بود، زودتر شناسایی نمی‌شد؟ (فیلم)
  • وزش باد گرم در گیلان/ کاهش ۶ تا ۱۲ درجه ای دما از فردا
  • شبکه ارتباطی سراسر کشور به صورت پایدار مشغول به فعالیت است
  • المیادین: هنیه ظهر امروز در تهران کنفرانس خبری برگزار می‌کند
  • دومین سفر هنیه به ایران از ابتدای جنگ/ هنیه امروز به تهران می‌آید