Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره عملیاتی شدن ۳۱ طرح فناورانه ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: تا سال ۱۳۹۳ در جهاد دانشگاهی به تنهایی نیاز‌های مان را تشخیص می‌دادیم و برای تامین این نیاز‌ها برنامه توسعه داخلی می‌نوشتیم و فناوری را تولید می‌کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: حتی در زمان تولید فناوری‌ها اگر با پیچیده بودن آن‌ها مواجه شویم با منابع محدود ۲۰ درصدی که از دولت خواهیم گرفت و با استفاده از انعقاد قرارداد شرکت‌های حرفه‌ای بزرگ آن‌ها را به صورت ساده‌تر حل می‌کنیم.

طیبی تصریح کرد: قانع کردن کارفرمایان بزرگ که عمدتا دولتی یا شبه دولتی هستند برای جهاد دانشگاهی زمان بسیار زیادی می‌برد؛ چرا که بین ۳ تا ۱۲ سال برای اثبات اینکه اگر کار خوبی انجام شود در نهایت می‌توان برای ادامه دادن آن کار فعالیت‌های بزرگ تری انجام داد، طول خواهد کشید که در این صورت انجام این کار بسیار فرصت سوز است.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه فعالان جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۹۳ طی دیداری که با مقام معظم رهبری داشتند، نقش علمی خود را تبیین کردند؛ تاکید کرد: مقام معظم رهبری درآن  سال فرمودند که جهاد دانشگاهی نقش خود را در اجرای نقش جامعه علمی کشور مشخص کند و بداند که برای اجرایی کردن آن‌ها چه برنامه‌هایی دارد و بعد از صحبت کردن با حوزه اجرایی کشور مسئولیت به انجام رساندن ماموریت‌های خود را بر عهده بگیرید.

تصویب ۷ ماموریت جهاد دانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

طیبی با اشاره به اینکه ۷ ماموریت در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جهاد دانشگاهی تصویب شد، اظهار کرد: اولین ماموریت در خصوص این بود که اگر در حوزه‌هایی که در آن بازارمان به کشور‌های خارجی واگذار می‌شود، حتما انتقال فناوری صورت بگیرد و نباید بازار غیر خود را به صورت مجانی در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهیم که در تعدادی از حوزه‌ها، جهاد دانشگاهی توانست متولی انتقال این فناوری‌ها به کشور باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: ماموریت دوم به این صورت بود که به جهاد دانشگاهی فعالیت‌های بزرگ فناورانه ملی داده شود تا با استفاده از دانش ملی و ظرفیت تمام کشور مانند دانشگاه ها، مراکز تحقیقات عالی، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های معمولی بتوانیم درصدد رفع مشکلات جامعه تلاش کنیم.

طیبی اظهار کرد: ارتقای حوزه فرهنگی، آموزش عالی و اشتغال یکی دیگر از مباحث آموزشی بود تا بتوانیم همانند ژاپن، به جوامع‌ مورد هدف خود فناوری‌های کسب شده را در قالب آموزش‌های مهارتی انتقال دهیم و نه تنها برای ارتقا آن جوامع فعالیت داشته باشیم بلکه زمینه‌ای را برای انتقال تجربیات خود فراهم کنیم.

تایید دستاورد‌های جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۹۷ توسط رهبر معظم انقلاب

او گفت: با کمک مجلس و سازمان مدیریت برنامه ریزی ۳ ماموریت دیگر را در برنامه ششم توسعه قرار دادیم، اما در این خصوص ماموریتی به جهاد دانشگاهی محول نشد و طی دیداری که با رهبر معظم انقلاب اسلامی درسال ۱۳۹۷ داشتیم دستاورد‌های خود را ارائه دادیم و مورد تشویق، تایید و ترغیب ایشان قرار گرفتیم تا سازمان ها، وزارت خانه‌ها و شرکت‌ها بتوانند از دستاورد‌های جهاد دانشگاهی نهایت استفاده را بکنند و بعد‌ها این امکان فراهم شد تا نهاد‌های مورد نیاز صندوق توسعه ملی، تعدادی از فناوری‌های تولید شده ما را با شرط «رفع وابستگی‌های فناورانه به ویژه در سال ۹۸ و در سال ۹۹» تامین کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: خوشبختانه ۳۱ طرح فناورانه ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی شروع شده است و با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت است و به خوبی در آن‌ها نظارت می‌کنیم تا طبق زمان بندی‌های لازم بتوانیم برنامه‌های خود را اجرایی کنیم.

طیبی اظهار کرد: همچنین تعدادی از طرح‌ها تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسند و با کمک معاونت علمی و شرکت بهره برداری مترو تهران پروژه‌ای را تحت عنوان «طراحی بومی یک رام قطار» در دست اجرا داریم تا بتوانیم بدنه آن را بومی طراحی کنیم و مابقی اجزای آن را توسعه دهیم و این پروژه با سرعت بسیار بالایی در حال توسعه و پیشرفت است.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور اضافه کرد: پروژه‌های مختص به حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و کشاورزی در جهاد دانشگاهی با پیشرفت خوبی همراه هستند. در بحث مرغ اجداد که یکی از مباحث مهم کشور است وظیفه تولید فناوری را به همراه داریم و از این فرصت به خوبی استفاده کرده‌ایم.

همکاری کارفرمایان صنایع بزرگ کشور با جهاد دانشگاهی در زمینه خودروسازی

طیبی افزود: با کارفرمایان صنایع بزرگ کشور در حوزه‌های مختلف مانند صنعت، پزشکی و ... صحبت کرده ایم تا هزینه تحمیل فناوری را بر عهده بگیریم، اما هزینه تضمین قرار داد و تضمین خرید وسایل با این شرایط تحریم بر عهده خودشان قرار بگیرد و در این خصوص قرار داد‌های خوبی با خودروسازان مانند شرکت ایران خودرو، سایپا و ... بسته ایم.

او گفت: حدود ۱۵ محصول فناوری را مورد هدف قرار داده ایم و به تدریج در حال امضا کردن قرار داد‌ها هستیم و به همین شکل در حوزه‌های مختلف با ستاد اجرای فرمان امام و بنیاد ستاد مستضعفان در استان خراسان رضوی که دارای سرمایه‌های بزرگ اقتصادی هستند قرار داد‌های بسیار خوبی را به سرانجام رسانده ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی توانسته است طی فعالیت‌های ۴۰ ساله خود هدف اصلی اش که همان ایجاد خودباوری در نسل جوان، دانش بنیان شدن تولیدات فناوری و متکی بودن تولیدات به علم و دانش کشور است؛ به خوبی انجام دهد و توقع داریم تا مسئولان در برنامه ریزی‌های جامع‌تر از این فناوری‌ها به شکل بهتری استفاده کنند و در همین برنامه ریزی‌ها حالت رقابتی را به وجود آورند تا اقتصاد کشور به یک اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر تولید ملی تبدیل شود.

طیبی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در زمینه تولید فناوری هیچ مشکلی در کشور ندارد و در این زمینه فعالیت‌های خوبی را انجام داده و پیشرفت‌های موفیت آمیزی کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان یادآوری کرد: جهاد دانشگاهی در طی سال های اخیر دستاورد‌های بزرگی در تمام حوزه های فناوری، پژوهشی، پزشکی، مهندسی، فنی و کشاورزی داشته است و در شرایط فعلی پروژه‌های بسیار بزرگی را با حمایت دفتر مقام معظم رهبری در دست اجرا دارد که این عوامل می‌توانند منشا تغییرات مثبتی در رفع وابستگی‌های کشور و تولید داخلی باشند.

بیشتر بخوانید

همکاری جهاددانشگاهی و وزارت بهداشت برای تولید کیت‌های تشخیص کرونا مرور ۴۰ ساله‌ پروژه‌های شاخص حوزه‌ پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تولید بومی کیت تشخیص ویروس کرونا توسط جهاد دانشگاهی ارتقای آموزش‌های مجازی جهاددانشگاهی در بحران کرونا بازدید وزیر نفت از خط تولید مته حفاری ساخت جهاددانشگاهی خوزستان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی فناوری توسعه علم رئیس جهاد دانشگاهی کشور رهبر معظم انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی فناوری ها شرکت ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۷۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه ویژه رهبر انقلاب به فرهنگ کار

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با همشهری درباره اهمیت فرهنگ کار در سخنان رهبر معظم انقلاب اظهار داشت:همان طور که در فرهنگ دینی اسلام ، حرمت خاصی برای کار و کارگر قائل شده‌اند، قطعا در نگاه کشورمان و مخصوصا رهبر معظم انقلاب نیز این موضوع به صورت ویژه پیگیری می‌شود. حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با کارگران عزیز کشور، اهمیت کار و ارزش آن را به طور دقیق یادآور شدند. متاسفانه در برخی از بخش های کشور شاهد کمرنگ شدن فرهنگ کار هستیم. از سوی دیگر یکی از دلایلی که علاقه ی جوانان کشور به موضوع کار و کارگری را کاهش داده است، جا افتادن نگاه اشتباه و سطح پایین به کارگران کشور است. با ادامه داشتن چنین نگاهی، جوانان حق دارند وارد حوزه کار و کارگری نشوند و منتظر بمانند تا مسئولیت و جایگاهی در ادارات دولتی و خصوصی به دست آورند. لازمه نگاه جدید به فرهنگ کارگری در چند محور قابل تصور است؛اول، نگاه ویژه به معیشت کارگران و فراهم آوردن امنیت شغلی لازم برای کارگران است.یعنی همان موضوعی که رهبر معظم انقلاب به درستی هرچه تمام تر به آن اشاره فرمودند. بنابراین لازم است تا قوای سه گانه با همکاری های خود تلاش کنند تا در مقابل تورم سالیانه بایستند و مانع از تحت تاثیر قرار گرفتن معیشت مردم و به خصوص کارگران شوند. باید بپذیریم که در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، کارگران معیشت سختی دارند و این گونه، حل مشکلات کارگران در حد شعار باقی میماند و در عمل اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: بخش دوم، تجدیدنظر در فرهنگ نگاه به کارگر است. چرا که نشان دادن کارگر به عنوان طبقه ضعیف جامعه و کسانی که از نظر ظاهری و طبقه اجتماعی در سطح پایینی قرار دارند، امری اشتباه است و مانع از درک زحمات این قشر بزرگ می‌شود. برای موضوع سوم در حوزه قانون گذاری نیز باید تلاش کرد تا قوانینی مناسب و درخور برای معیشت و کسب و کار کارگران تهیه و اجرا شود. تا دیگر نگاه از بالا به پایین به جامعه کارگری و مولد وجود نداشته باشد. بنابراین هم مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد تا برخی از قوانین را در حوزه کارگری اصلاح و به روزرسانی کند و در موضوع اجرا نیز دولت به خوبی همکاری های لازم را انجام دهد. البته حق کارفرمایان نیز نباید فراموشان شود. چهارم، نگاه ویژه به اموال کارگران و بازنشستگان؛ در مدیریت اموال کارگران بازنشسته متاسفانه در برخی از بخش های تابع صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی، شاهد مدیریت مسئولینی بی تجربه هستیم. همین موضوع باعث شده است در واگذاری برخی از اموال کارگران بازنشسته به نظرات کارگران و سهام داران توجه نشود.

یوسفی در پایان یادآور شد: مورد پنجم، اصلاح بخش واسطه گری در کشور است. متاسفانه سیستم بانکی در تامین منابع تولید به خوبی فعالیت نمیکند و رهبر انقلاب نیز به این موضوع اشاره کردند. بنابراین لازم است یک بازنگری جدی صورت بگیرد تا بانک ها از بنگاه داری به سوی تامین کننده منابع مالی برای شرکت های تولیدی قدم بردارند.این موارد از جمله موضوعاتی است که باید فارغ از شعار زدگی و در سطح عمل به آن پایبند بود تا نقش کارگر و اتحادیه های آنان را جدی تر ببینیم. در حقیقت اگر حق و حقوق کارگران به درستی و در زمانی که باید به آنان پرداخت شود، در این صورت فرمایشات دقیق رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران محقق خواهد شد.

کد خبر 847032 برچسب‌ها کارگران رهبر معظم انقلاب مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • نگاه ویژه رهبر انقلاب به فرهنگ کار
  • رهبر معظم انقلاب: هدف از تحریم، در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری تبعیت کند/ بعضی انشاءالله خیرخواهانه توصیه می‌کنند که با آمریکا {کنار بیاییم}؛ یک چیزی می‌گویم گوش کنید، توقعات این‌ها تمامی ندارد
  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: نظام اسلامی محال است که تسلیم زورگویی شود
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • رهبر انقلاب: با جهش تولید، جیب و دست کارگر پر می‌شود /هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز
  • کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند
  • عکس/بازنمایی سروده رهبر معظم انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور
  • جهاد دانشگاهی و کارگروه مد و لباس تفاهمنامه امضا کردند