Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - آلودگی‌های مختلف در جای جای محیط زیست و تغییر ظاهر محیط زیست، مسئله‌ای انکار نشدنی است، گویا انسان‌ها خود را مبرا از فکرکردن و آینده‌نگری می‌دانند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، انسان از ابتدای خلقت با طبیعت عجین بوده و به گفته عالمان، خود جزئی از طبیعت است. با تمام تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، هنوز هم مهم‌ترین جزو بقای انسان یعنی «تغذیه» وابسته به طبیعت است و به نظر می‌رسد آیندگان نیز برای ادامه حیات چاره‌ای جز توسل به منابع طبیعی و کشاورزی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با وجود این وابستگی شدید، برخی افراد با پیشرفت تکنولوژی، تغییر اقلیم و سهولت دسترسی به نقاط دور دست طبیعی و حتی صعب‌العبور، پای خود را از گلیم‌شان درازتر کرده و دست به ساخت و ساز بی‌رویه در دل این میراث بی‌‌بدیل زده‌اند. از آن گذشته به هر گوشه از مناظر طبیعی که نگاه کنیم، انبوهی از زباله را می‌بینیم، کنار رودخانه‌ها تلی از انواع ظروف و بطری‌های پلاستیکی به چشم می‌خورد و داخل آب‌های روان که تا همین چند سال پیش اثری از  آلودگی نبود، مملو از انواع فاضلاب و زباله شده است.

خسارت میلیونی کانون‌های فرسایش باد به محیط زیست گناباد/ بیابان‌زدایی در دستور کار قرار گرفت+تصاویرتهدید "ماهی تیلاپیا" برای زنجیره غذایی و محیط زیست / پرورش تیلاپیا در زنجان ممنوع شدگزارش| حکایت تسنیم از مردی که ناجی حیات وحش شد; 30 سال تلاش برای حفاظت از محیط زیست

حتی در پس کوه‌های صعب‌العبور و چشمه‌های زلال هم دیگر خبری از معصومیت طبیعت نیست و ردپای انسان از انواع آلودگی‌های به جامانده‌اش نمایان است. انگار انسان امروزی مبرا از فکرکردن و آینده‌نگری است و هیچ نمی‌داند با هر قدمی که در تخریب و آسیب طبیعت اطراف خود برمی‌دارد، آینده خود و فرزندانش را به قهقرا می‌برد.

گه‌گاهی بین مردم صحبت‌های شیرینی هم از محیط زیست و طبیعت و منابع طبیعی به میان می‌آید و هر کسی کوله‌باری از دانش و خرد برای حفاظت از این مواهب الهی دارد. برخی مشکل را از مردم می‌دانند و برخی از مسئولان، برخی تغییر زمانه و فرهنگ را عامل اصلی می‌دانند و برخی دولت و سرمایه‌داران را  و به قول شاعر هر کسی از ظن خود شد یار من، خلاصه هر کس از دیدگاه خود نظری می‌دهد و انتظاراتی دارد.

مردم حاشیه جنگل‌ها و مراتع که دارای شغل پایدار و درآمد مناسبی نیستند از درختان جنگل‌ها بهره‌کشی کرده و سوخت خود را از آن تهیه می‌کنند. عده‌ای متمول و پرتوقع هم به دامان طبیعت دست‌درازی می‌کنند و ویلاها و باغ‌ویلاهای آنچنانی در حاشیه رودخانه‌ها و اراضی کشاورزی می‌سازند و چهره طبیعت بکر را نازیبا می‌کنند.

در این گزارش سعی شده است تا دیدگاه‌های مربوط به حفظ و نگهداری محیط طبیعی بیشتر بررسی شود. از این رو با برخی مسئولان چهارمحال و بختیاری به عنوان محافظان یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق طبیعی کشور گفت‌وگو کردیم‌ و باب سخن گشودیم.

پایش شبانه‌روزی صنایع / محل پسماند صنایع، سالانه پایش می‌شود

شهرام احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به واحد‌های آلاینده به عنوان یکی از عوامل موثر در پاکیزگی هوا، اظهار داشت: اولویت مهم سازمان حفاظت از محیط زیست، نظارت بر استانداردهای تولید سوخت و ارتقای استانداردها است، اگر خودرویی استانداردهای فنی را مطابق با اصول زیست‌محیطی رعایت نکند، از شماره‌گذاری آن ممانعت می‌شود.

وی افزود: در بخش صنایع، سازمان حفاظت از محیط زیست استان هم هنگام تاسیس واحد صنعتی و هم در زمان بهره‌برداری نظارت دارد. جانمایی صنایع نیز مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی و حفظ فاصله با مناطق مسکونی، آموزشی و مناطق زیست‌محیطی حساس انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از نظر وضعیت آب، خاک و باد، منطقه تاسیس صنایع بررسی و پس از استقرار نیز صاحبان صنایع ملزم به رعایت اصول زیست‌محیطی می‌شوند.

احمدی با اشاره به پایش شبانه‌روزی صنایع، بیان کرد: پس از راه‌اندازی واحدهای صنعتی، صاحبان آن‌ها ملزم به دریافت استعلام شده و با توجه به اینکه از خروجی‌های هوا، فاضلاب و پس‌آب هر صنعت نمونه‌برداری و آزمایش انجام می‌شود‌، مجوزات لازم پس از این بررسی‌ها اعطا خواهد شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان از وجود واحد‌های بهداشت در هر کارخانه خبر داد و تصریح کرد: محل پسماند صنایع، سالانه پایش می‌شود و طی چهار ماهه امسال 3 هزار پایش مراکز صنعتی و 500 مورد پایش محل دفن زباله در استان انجام شده است. همچنین با استفاده از 32 ایستگاه پایش آب، آب‌های استان از جمله منابع آب، تالاب‌ها، رودخانه‌ها، آب‌های زیرزمینی و سطحی به صورت فصلی پایش می‌شوند.

وی با بیان اینکه 17 پارامتر در نمونه‌برداری آب مورد  آزمایش قرار می‌گیرد، عنوان داشت: برای پایش آب برخی مناطق از جمله تالاب چغاخور سیستم پایش آنلاین نصب شده است. همچنین22 ایستگاه برای پایش آبریز کارون و 10 محل نمونه‌برداری از محل پایش تالاب‌ها در استان فعال است.

احمدی خاطرنشان کرد: براساس قانون 7 مدیریت پسماند، مدیریت زباله‌های خانگی و عادی در شهرها به عهده شهرداری‌ها، در روستاها وظیفه دهیاری‌ها و خارج از شهرها و روستاها جزو وظایف بخشداری‌ها است و مدیریت پسماندهای صنعتی، کشاورزی و عفونی برعهده تولیدکننده آن‌ها است. مدیریت پسماند بیمارستان‌ها و مراکز دولتی پزشکی و‌ مطب‌ها از وظایف دانشگاه علوم پزشکی است.

وی در پایان گفت: مدیریت پسماند مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود که در محل‌های مجوزدار بی‌خطرسازی انجام می‌دهند، در بیمارستان‌ها نیز با بی‌خطرسازی در همان بیمارستان یا بیمارستان دیگری که امکان کم‌خطرسازی و‌ بی‌خطرسازی وجود دارد پسماندها مدیریت می‌شوند.

سیاست تشویق و مجازات قهری برای حفظ اراضی کشاورزی

شهرام جزایری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در راستای حفظ اراضی کشاورزی و عدم تغییر کاربری آن‌ها، سیاست‌های تشویقی و مجازات‌ قهری وجود دارد که یکپارچه‌سازی اراضی و مکانیزاسیون آبیاری مشمول تشویق بوده و تسهیلات کم بهره و اجرای آبیاری تحت‌فشار رایگان به کشاورزان مشمول تشویق اختصاص می‌یابد.

وی افزود: چنانچه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی انجام شود با توجه به تاریخ انجام آن مطابق قانون برخورد و زمین قلع و قمع یا به میزان سه برابر ارزش اراضی جریمه اعمال می‌شود.

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر لزوم آگاهی و فرهنگ‌سازی عمومی، بیان کرد: مشارکت مردمی در عدم تغییر کاربری اراضی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به طوری‌که‌ هر فرد می‌تواند یک محیط بان باشد.

وی ادامه داد: سامانه 131 سازمان امور اراضی برای دریافت گزارشات مردمی درباره تخلفات مربوط به اراضی کشاورزی از جمله دلالی و خرید و فروش زمین کشاورزی برای ساخت مسکن، ویلاسازی و احداث باغ‌ویلاها در زمین‌های کشاورزی در نظر گرفته شده است.

در صورت استفاده بیش از حد از منابع طبیعی، دیگر طبیعتی برای آیندگان وجود نخواهد داشت

برمک اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، عنوان داشت: تخریب‌ در عرصه های ملی توسط افراد منفعت‌طلب یا افرادی که معیشت آن‌ها وابسته به طبیعت است صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به جلوگیری جدی از تخریب عرصه‌های ملی، افزود: طرح‌های جنگل‌کاری اقتصادی و کشت گیاهان دارویی برای تامین معیشت بهره‌برداران وابسته به طبیعت از جمله دامداران اجرا شده است.

معاون حفاظت از امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: باید توان اکولوژیکی هر منطقه در نظر گرفته شود زیرا این توان محدود است و در صورت استفاده بیش از حد از منابع طبیعی، مقوله‌ای به نام طبیعت برای نسل‌های آینده وجود نخواهد داشت.

اسلامی خاطرنشان کرد: طرح تغییر الگوی مصرف با تهیه کپسول گاز و آبگرمکن‌های خورشیدی برای 321 خانوار که تامین سوخت آن‌ها از طریق درختان جنگل است اجرا می‌شود. همچنین طرح‌های گردشگری برای استفاده اصولی از منابع طبیعی در دستورکار قرار دارد.

وی با اشاره به همکاری جوامع محلی در حفاظت از منابع طبیعی، تصریح کرد: با منفعت‌طلبان از طریق یگان حفاظت به صورت قاطعانه برخورد می‌شود و 25 پایگاه حفاظتی نیز برای به‌کارگیری نیروهای مردمی در استان فعال است.

اسلامی با اشاره به برنامه‌های اجرایی پیشگیری از حریق تشریح کرد: برنامه‌هایی به منظور کاهش و جلوگیری از توسعه حریق در مناطق بحرانی استان در قالب پروژه‌های احداث آتش‌بر و سنگ‌چین، توزیع بروشور، ارتباط با بهره‌برداران و استفاده از فضای مجازی برای ارتقای سطح آگاهی عمومی انجام شد.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت های مردمی در حفظ منابع طبیعی، مطرح کرد: جوامع محلی، انجمن‌ها و تشکل‌های زیست‌محیطی نقش بسزایی در این امر داشته و این اقشار تاکنون در اطفای حریق کمک‌های شایانی کرده‌اند.

استفاده از وسایل نقلیه بدون سوخت فسیلی، کمک بزرگی به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌کند

به سراغ رئیس هیئت دوچرخه‌سواری چهارمحال و بختیاری رفتیم و با توجه به افزایش تعداد خودروها در استان، نقش آن‌ها در آلایندگی هوا و امکان استفاده از خودروهای جایگزین را با وی مطرح کردیم.

علیرضا احمدی با اشاره به ضرورت محافظت از محیط زیست، اظهار داشت: استفاده از وسایل نقلیه بدون سوخت فسیلی از جمله دوچرخه در موارد ممکن می‌تواند کمک بزرگی به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی کند.

وی با تاکید بر استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله غیردودزا، افزود: شورای تامین استان می‌تواند با ابلاغ دستورهایی درباره استفاده از این وسیله برای کارمندانی که امکان استفاده از آن را دارند و با طی مسافت کوتاهی به محل کار خود می رسند، به این امر کمک کند.

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری چهارمحال و بختیاری  با اشاره به امکان اجرای طرح‌های مختلف عنوان داشت: طرح سه‌شنبه‌‌های بدون خودرو برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک در شهرکرد اجرا می‌شود.

به نظر می‌رسد همکاری مردم، مسولان و جوامع محلی در آگاه‌سازی و ارتقای فرهنگ صحیح استفاده از طبیعت، ضروری است و به‌کارگیری به موقع قوانین در حفظ و ماندگاری طبیعت تاثیر فراوانی دارد.همچنین آموزش از سنین پایین می‌تواند در نگهداری و استفاده صحیح از منابع خدادادی نقش اثرگذاری داشته باشد.

انتهای پیام/7540/ش

R7540/P/S6,54/CT7 بیشتر بخوانید... وقتی زیستگاه حیوانات در اردبیل ناامن می‌شود؛ خط و نشان مرگ برای حیات وحش در سایه بی‌توجهی‌ مسئولان و مردم اصلاح آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست متخلفان زیست محیطی دنده و دست محیط‌بان پارک ملی تندوره را شکستند قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... وقتی زیستگاه حیوانات در اردبیل ناامن می‌شود؛ خط و نشان مرگ برای حیات وحش در سایه بی‌توجهی‌ مسئولان و مردم اصلاح آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست متخلفان زیست محیطی دنده و دست محیط‌بان پارک ملی تندوره را شکستند پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ اصفهان| بازگشت قلعه‌نویی به نیمکت سپاهان؛ تعویض‌های عجیب سرمربی سپاهان در نیمه نخست ۲ بختیاری‌زاده: این‌طور نمی‌شود فوتبال بازی کرد/ سرم دارد منفجر می‌شود ۳ بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی متانول ‌جهان ‌به دستور رئیس جمهور ‌افتتاح شد / تولید روزانه ۷ هزار تن متانول با گرید AA در ایران ۴ رئیس مجلس: اگر ‌مدافعان حرم نبودند شرایط منطقه ‌به‌نفع گروه‌های تکفیری تغییر می‌کرد / حاج قاسم ‌جوانان انقلابی‌ زیادی تربیت ‌داد ۵ ۳ سد بوشهر با هدف تأمین آب شرب افتتاح می‌شود/ خروج استان از وضعیت بحرانی ۶ قلعه‌نویی: فوتبال روی دیگرش را به ما نشان داد/ آقایی اخراج نشده است ۷ سخنگوی وزارت خارجه: کمک‌های ‌ ‌ایران به لبنان ادامه می‌یابد / از آمریکا برای تهدید هوایی شکایت کردیم / اروپایی‌ها زیر قولشان ز‌دند ۸ فکری: بازیکنان نساجی با تمام وجود فوتبال بازی می‌کنند/ از تیر دروازه ممنونیم! مهمترین اخبار استانها رئیس مجلس: اگر ‌مدافعان حرم نبودند شرایط منطقه ‌به‌نفع گروه‌های تکفیری تغییر می‌کرد / حاج قاسم ‌جوانان انقلابی‌ زیادی تربیت ‌داد خبر خوش وزیر راه و شهرسازی برای خبرنگاران / مذاکره با وزارت ارشاد برای احداث مسکن خبرنگاری سخنگوی وزارت خارجه: کمک‌های ‌ ‌ایران به لبنان ادامه می‌یابد / از آمریکا برای تهدید هوایی شکایت کردیم / اروپایی‌ها زیر قولشان ز‌دند قم پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران شد‌ مهمترین اخبار تسنیم سرلشکر سلامی: ملت لبنان را در شرایط سخت هرگز تنها نمی‌گذاریم رئیس مجلس: اگر ‌مدافعان حرم نبودند شرایط منطقه ‌به‌نفع گروه‌های تکفیری تغییر می‌کرد / حاج قاسم ‌جوانان انقلابی‌ زیادی تربیت ‌داد بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی متانول ‌جهان ‌به دستور رئیس جمهور ‌افتتاح شد / تولید روزانه ۷ هزار تن متانول با گرید AA در ایران برایان هوک از سمت خود استعفا می‌کند/«الیوت آبرامز» نماینده جدید آمریکا در امور ایران می‌شود خندوانه آبان پخش می‌شود درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری حفاظت از محیط زیست منابع طبیعی زیست محیطی اراضی کشاورزی مدیریت پسماند ترین اخبار گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۷۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سیدمحمد امین شیخ مندی فعال و دوستدار محیط زیست در اقدامی نمادین جهت گرامیداشت روز جهانی زمین پاک،با شعار" سد مهاباد، سطل زباله نیست" قسمتی از حاشیه سد مهاباد را از وجود هرگونه زباله پاکسازی کرد.

فاروق سلیمانی گفت: هدف از این اقدام را جلب مشارکت‌های مردمی برای پاکیزه نگاه داشتن محیط ‌زیست و ترویج فرهنگ عمومی حفاظت از طبیعت عنوان کرد  و گفت: برای بهره مندی از طبیعت زیبا و سالم ،شهروندان باید طبیعت و تفرجگاهها را تمیز و پاکیزه نگه دارند .

دیگر خبرها

  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست