Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@18:56:48 GMT

نماینده جدید آمریکا در امور ایران کیست؟+ تصاویر)

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۷۴۵۲

نماینده جدید آمریکا در امور ایران کیست؟+ تصاویر)

 

به گزارش جماران، همزمان با گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره کناره‌ گیری «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا با تایید این موضوع گفت هوک به احتمال زیاد قبل از نوامبر سال جاری از پست خود کناره‌ گیری می ‌کند.

 

 

پومپئو با انتشار بیانیه ‌ای گفته است برایان هوک تصمیم گرفته از سمت خود کناره ‌گیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیویورک‌ تایمز هم نوشته است کناره ‌گیری هوک 52 ساله به نظر می ‌رسد هیچ شانسی را برای ابتکار عمل دیپلماتیک در رابطه با ایران تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نگذارد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 13 آبان مصادف با 3 نوامبر برگزار خواهد شد.

طی چهار سالی که هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران بود، دولت ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ‌های سختی علیه تهران اعمال شد، اگرچه هوک هنوز هم مدعی است درهای دیپلماتیک برای مذاکره با ایران باز است.

نیویورک ‌تایمز می ‌نویسد اما برای برخی منتقدان هوک در اروپا و آمریکا، وی فردی است که از سیاست ضربه زدن به اقتصاد ایران برای مجبور کردن این کشور به مذاکره و رسیدن به توافقی جدید حمایت می ‌کند.

خبر کنار رفتن برایان هوک در حالی اعلام می شود که آمریکا قصد دارد هفته آینده خواهان به رای گذاشتن پیش نویس قطعنامه مورد نظر خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شود. انتظار می رود این پیش نویس حداقل به دلیل مخالفت چین و روسیه شکست بخورد.

حال «الیوت آبرامز» یک دیپلمات کهنه‌ کار تندرو جایگزین هوک خواهد شد. وی موضع سختگیرانه ‌ای نسبت به ایران دارد و فعلا بعنوان نماینده ویژه آمریکا در امورد ونزوئلا کار می ‌کند.

 

 

پومپئو می ‌گوید آبرامز با حفظ سمت خود بعنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا، جایگزین برایان هوک خواهد شد.

 

 

الیوت آبرامز 72 ساله در دوران بوش و ریگان در سیاست خارجی نقش داشت. آبرامز در جریان ماجرای «ایران کنترا» در ریاست‌ جمهوری ریگان به اتهام پنهان کردن اطلاعات از کنگره مجبور به پاسخگویی در مقابل نمایندگان شد، اما توسط «جورج اچ دبلیو بوش» مورد عفو قرار گرفت.

آبرامز روابط نزدیکی نیز با لابی ‌های حامی رژیم صهیونیستی دارد و عضو شورای یادبود هولوکاست در آمریکا است.

همچنین، آبرامز در تلاش برای برنامه ‌ریزی کودتا علیه «هوگو چاوز» رئیس‌ جمهور آن کشور نقش داشته است.

 

 

آبرامز به قدری کارنامه ‌ای ننگین دارد که از او در نشریات چپ آمریکایی، چون «نیشن» با عنوان «جنایتکار جنگی» و «عامل نسل زدایی» یاد می ‌شود.

در گزارش جاری، ضمن معرفی این شخصیت، سوابق و نظریات وی را بررسی خواهیم کرد:

زندگینامه

الیوت آبرامز متولد 24 ژانویه 1948 است. او یهودی است. وی لیسانس اش را از دانشگاه هاروارد و فوق لیسانس اش را از دانشگاه اقتصاد لندن در سال 1970 و دکترای حقوق اش را از دانشگاه هاروارد در سال 1973 گرفته است.

 

 

سوابق علمی- اجرایی

 عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا.

 عضو موسس پروژه قرن جدید آمریکایی

 عضو پیشین شورای روابط خارجی آمریکا

 مقاله ‌نویس پیشین در سایت اینترنتی بیلیف نت

 عضو سابق کمیته آمریکایی صلح در چچن

 رئیس مرکز اخلاق و سیاست عمومی از سال 2000- 1996

 صاحب امتیاز اتاق فکر خاورمیانه

 عضو پیشین و رییس فعلی شورای مشورتی ملی در کمیته یهودیان آمریکا

 عضو ارشد موسسه هودسون از سال 1996- 1990

 عضو پیشین و رئیس فعلی هیات مشورتی امنیت ملی در مرکز سیاست امنیتی

 عضو پیشین کمیته پیگیری منافع آمریکا در خاورمیانه

 عضو پیشین کمیته صلح و امنیت در خلیج فارس در سال 1998

 رییس پیشین بنیاد فرانسیسکو ماروکین

 رییس پیشین بنیاد مقاومت نیکاراگوئه

 عضو پیشین سوسیال دموکراتها در آمریکا

 عضو کنفرانس کمیته جهان آزاد نشست ریگان-گورباچف در ژنو

 

 

 دانش ‌آموخته بنیاد آمریکایی هریتج

 مقاله‌ نویس پیشین در نشنال ریویو

مشاغل دولتی

 عضو شورای یادبود هولوکاست در آمریکا از سال 2009 تاکنون

 دستیار ویژه رئیس جمهور و مدیر ارشد امور خاور نزدیک و شمال آفریقا از سال 2002 تا 2009 در شورای امنیت ملی آمریکا

 معاون دستیار رئیس جمهور و دستیار مشاور امنیت ملی در استراتژی گسترش دموکراسی در جهان در شورای امنیت ملی آمریکا

 مدیر ارشد دموکراسی، حقوق بشر و عملیات‌های بین‌ المللی شورای امنیت ملی آمریکا در سال ­‌های2001 و 2002

 رئیس کمیسیون آزادی مذاهب جهانی آمریکا بین سال ‌های 2000 و 2001 و کمیسیونر آن در سال‌ های 1999 و 2001

 دستیار وزیر خارجه در امور آمریکای وزارت خارجه بین سال‌ های 1985 تا 1989

 دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور حقوق بشر و امور بشردوستانه بین سال ‌های 1981 تا 1985

 دستیار وزیر خارجه امریکا در امور سازمان‌ های بین ‌المللی در سال 1981

 رئیس دفتر و مشاور مخصوص سناتور «دانیل پاتریک موینیهان» بین سال ‌های 1977 تا 1979

 رییس دفتر سناتور «هنری جکسون» و دفتردار و مشاور وی در سال ‌های 1975و 1976

 دستیار مشاور در کمیسیون فرعی مجلس سنا در امور تحقیقاتی

 

 

فعالیت‌ های بخش خصوصی

 سهامدار شرکت «ورنر، لیپفرت، برنارد و مک ‌فرسون» در سال ‌های 1979 تا 1981

 وکیل شرکت «برید، ابوت و مورگان» در سال‌ های 1973 تا 1975

سوابق

الیوت آبرامز پس از حملات 11 سپتامبر به عنوان حامی اصلی جنگ­ های مداخله ‌گرانه دولت بوش – جنگ علیه تروریسم - مطرح شد. او که به عضویت ارشد در شورای روابط خارجی در دوران ریاست جمهوری بوش رسید، داماد «نورمن پودهورتز» - نومحافظه ‌­کار مشهور و سردبیر مجله کامنتری و «میج دِکتِر» است که زوجی پیشگام در شکل دهی نومحافظه‌­کاری در دهه 1970 و 1980 بودند.

آبرامز بعنوان یک فعال سیاسی که در پشت ‌پرده وضع نظامی ‌گری امریکا - علی الخصوص در مقابل دشمنان شناخته ‌شده آمریکا و رژیم صهیونیستی - را پیش کشیده؛ شهرت یافته است.

واشنگتن ‌پست، آبرامز را دیوان­ سالاری برجسته و نومحافظه‌ کاری صریح می ‌داند.

آبرامز تلاش ‌های مذبوحانه درون دولت ریگان برای جلوگیری از گفت و گوهای صلح نیکاراگوئه (تضعیف طرح آریاس)  انجام داد که توسط برخی از مقامات دولت ریگان پشتیبانی می ‌شد.

 

 

آبرامز عضو نومحافظه ­‌کار شورای امنیت ملی آمریکا بود که به طور گسترده‌ ای در دولت جورج دبلیو بوش بعنوان حامی اصلی عقاید نومحافظه ‌کاران شناخته می شد.

 

 

وی از سیاست درگیری امریکا بیشتر حمایت می­ کرد تا خط‌‌ مشی انجام مذاکره و اقدامات مسالمت‌ جویانه، و از دیدگاه ‌های افراط ‌گرایان صهیونیست که طرح‌ زمین در برابر صلح (مانند آنچه در اسلو در مورد آن توافق شده بود) را رد می ‌کردند، نیز پشتیبانی کرده است.

آبرامز به عنوان چهره اصلی در رابطه با سیاست ‌های پیرامون درگیری صهیونیست ها و فلسطینیان و اتخاذ موضعی شدید در قبال ایران، سوریه و عراق شناخته می‌ شود. همچنین وی از جایگاه خود در شورای امنیت ملی برای مبارزه با تلاش برخی از مقامات دولتی و اعضای کنگره جهت دستیابی به راه حلی دیپلماتیک در بحران ‌ها استفاده کرده است.

دستیار ویژه جورج بوش

پس از آنکه در سال 2001 جورج بوش به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد، آبرامز به ریاست دفتر حقوق بشر شورای امنیت ملی آمریکا انتخاب، و پس از آن به عنوان مدیر ارشد امور خاور نزدیک و شمال آفریقا منصوب شد.

وی همچنین در پست دستیار ویژه ریاست جمهوری و مدیر ارشد دموکراسی، حقوق بشر و عملیات ­‌بین ‌المللی در شورای امنیت ملی منصوب شد.

بعضی از تحلیلگران و گروه ­‌های حقوق بشر انتصاب وی توسط کاخ سفید را به دلیل محکومیت وی در تحقیقات رسوایی ایران کنترا و نقش وی در سرپرستی سیاست خارجی دولت ریگان در آمریکای لاتین، جنجال‌ برانگیز دانستند.

در ژانویه 2005 پس از انتخاب مجدد جورج بوش، کاخ سفید اعلام کرد که آبرامز بعنوان دستیار وزیر خارجه انتخاب شده و بعنوان نماینده مشاور امنیت ملی برای استراتژی گسترش دموکراسی در جهان تحت نظر «استفان هادلی» مشاور امنیت ملی وقت و نماینده رایس، در زمانی که وی سمت مشاور در شورای امنیت ملی را عهده‌­دار بود، مشغول به کار شد.

 

 

پس از شکست جکسون در انتخابات تعیین کاندیدای ریاست جمهوری حزب دموکرات، آبرامز به دفتر «دانیل پاتریک موینیهان» سناتور دموکرات از نیویورک پیوست و بعدا به ریاست دفتر وی ارتقا پیدا کرد.

آبرامز بعدها به حزب جمهوری خواه رفت و با دولت ریگان به‌ همکاری پرداخت.

در سال 2006، آبرامز در شکل ­‌دهی به واکنش آمریکا در جنگ 33 روزه نقشی فعال ایفا کرد.

رایس زمانی که به عنوان مشاور امنیت ملی بوش خدمت می‌ کرد، به دلیل دیدگاه‌­ های صریح آبرامز، به وی اعتماد داشت.

پیشینه

درکارنامه کاری وی، آبرامز بین دولت و شبکه اتاق ‌های فکر دست راستی‌ ها و موسسات سیاسی در رفت و آمد بوده و مناصبی شامل عضو ارشد موسسه هودسون، رئیس مرکز اخلاق و سیاست عمومی و عضو شورای مشورتی کمیته یهودیان آمریکا، عضو اصلی پروژه قرن جدید آمریکا است.

روابط خانوادگی آبرامز، وی را در مرکز نومحافظه‌ کاران قرار داده است.

آبرامز در راستای کمک به سناتور جکسون در دهه 1970، کار سیاسی خود را با ادغام جنبه‌ های سخت و نرم برنامه‌ های نومحافظه‌ کاری شروع کرد که هم از لحاظ استراتژیک از برنامه ‌­های حقوق بشر سناتور جکسون حمایت می ‌کرد و هم به عنوان طرحی برای گسترش صنایع نظامی آمریکا به­ شمار می ‌رفت.

 

 

آبرامز از طریق سناتور جکسون در گروهی از جنگ­جویان جنگ سرد که «ائتلاف برای اکثریت دموکراتیک» نامیده می ‌شد، عضو شد.

رسوایی ایران کنترا

آبرامز بیشتر به خاطر نقش اش در رسوایی ایران-کنترا شناخته می ‌شود. وی توسط بازپرس ویژه، به­ دلیل فریب عمدی کنگره در مورد نقش دولت ریگان در حمایت از کنتراها، از جمله نقش اصلی وی در معامله تسلیحاتی ایران - کنترا مقصر معرفی شد.

 

 

در این معامله دفتر شورای امنیت ملی به ریاست «الیور نورث» دلالی فروش تسلیحات اسرائیل به ایران در عوض میانجیگری ایران برای آزادی 6 آمریکایی را که توسط حزب الله به گروگان گرفته شده بودند، انجام داد. مبلغی از این پول که از محل فروش تسلیحات به دست آمده بود، به کنتراهای تحت حمایت و سازماندهی آمریکا داده شد.

کنگره کمک دولت آمریکا به کنتراها را به علت نقش آنها در نقض حقوق بشر ممنوع اعلام کرده بود.

آبرامز در آن زمان دستیار وزیر خارجه در امور کشورهای قاره آمریکا بود. آبرامز به دلیل دو جرم دیگر نیز - از جمله خودداری از افشای اطلاعات به کنگره - برای جلوگیری از تحت تعقیب قرار گرفتن و امکان به زندان افتادن مقصر شناخته شد.

در 5 فوریه سال 1997، دادگاه استیناف فدرال علنا آبرامز را بدلیل 3 مورد شهادت دروغ در مقابل کمیته کنگره محکوم کرد.

در نهایت وی به پرداخت 50 دلار جریمه، آزادی با قید وثیقه به مدت 2 سال، و 100 ساعت خدمت عمومی محکوم شد

آبرامز و پنج چهره دیگر در رسوایی ایران-کنترا در شب عید کریسمس توسط جورج بوش پدر قبل از اینکه کاخ سفید را ترک کند، مورد بخشش قرار گرفتند.

کشتار السالوادور

بسیاری از ناظران در آمریکای لاتین، نام آبرامز را با انکار فاجعه الموزوت در السالوادر در سال 1982 که به کشته شدن صد‌ها غیر نظامی توسط دولت منجر شد گره می ‌زنند.

فاجعه الموزوت در نزدیکی روستایی با همین نام در دسامبر 1981 در السالوادور رخ داد زمانی که ارتش سالوادوران 800 غیر نظامی را در جریان جنگ داخلی به قتل رساند. دولت سالوادوران بعد‌ها در سال 2011 از این فاجعه عذرخواهی کرد.

در جریان این درگیری گروه ‌های چریکی چپ وارد درگیری با دولت راست گرای وقت شدند که در نهایت گردان «آتلاکاتل» که با سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا در ارتباط بود، اقدام به قتل عام نزدیک به هزار شهروند السالوادری به شیوه تجاوز به قربانیان و به آتش کشیدن آنها می ‌کند.

آبرامز در گزارش خود به کمیته سنا درباره کشته شدن صد‌ها السالوادوری گفته بود این گزارش‌ ها قابل استناد نیست.

 

 

چند سال بعد از آنکه آبرامز از مقام دبیری دولت در امور داخلی آمریکا کناره‌ گیری کرد، به عنوان مقام ارشد دفتر حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا، مقاله‌ ای  در مورد السالوادور در «نشنال ریویو» تحت عنوان «پیروزی آمریکا» منتشر کرد که در انتهای آن، وی با افتخار ادعا کرده بود: «طی یک دهه جنگ‌های چریکی در السالوادور جان هزاران تن از اهالی این کشور در مقابل تنها جان هشت آمریکایی گرفته شده است.»

در جنگ داخلی و کشتار مردم السالوادور با حمایت مالی و نظامی آمریکا، هزاران نفر کشته شدند.

مشارکت در کودتای ونزوئلا

آبزرور بر این باور بوده است که آبرامز اطلاعات جامعی نسبت به کودتا علیه «هوگو چاوز» در سال 2002 در اختیار داشته و موافقت ضمنی خود را با آن اعلام کرده بود.

 

 

علاوه بر آن واشنگتن در آغاز بطور ضمنی کودتا را مورد تایید قرار داد و از محکوم کردن کودتا تا بعد از اینکه کودتاچیان بطور کامل توسط مردم مجبور به کناره‌­ گیری شدند و رئیس جمهور دوباره منصوب شد، خودداری کرد

مشاور استراتژی دموکراسی جهانی

جورج بوش در 2 فوریه 2005 آبرامز را به جانشینی مشاور امنیت ملی برای استراتژی دموکراسی جهانی منصوب کرد. آبرامز در پست جدید خود، مسئولیت سرپرستی شورای امنیت ملی در امور مربوط به دموکراسی، حقوق بشر و سازمان­‌های بین ‌المللی و همچنین مدیریت امور خاور نزدیک و شمال آفریقا را برعهده داشت.

پسا دولت بوش

در 16 مه 2016، آبرامز یادداشتی در «ویکلی استاندارد» نوشت که ترامپ در انتخابات 2016 شکست سختی خواهد خورد.

 

 

در 23 دسامبر 2016 وی که از طرفداران سرسخت رژیم صهیونیستی بود از باراک اوباما به دلیل «تضعیف رژیم منتخب اسرائیل، جلوگیری از اقدام علیه برنامه هسته ای ایران و ایجاد اختلاف بین تل آویو و واشنگتن» انتقاد کرد.

در فوریه 2017 گزارش شد که آبرامز گزینه نخست رکس تیلرسون وزیر خارجه وقت برای سمت معاونت است ولی ترامپ گزینه تیلرسون را رد کرد.

 

 

نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا

در 25 ژانویه 2019، مایک پومپئو او را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا منصوب کرد.

در فوریه 2019 «ایلهان عمر» نماینده دموکرات این انتخاب را به دلیل رسوایی های پیشین آبرامز زیر سوال برد.

 

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از وی در کنار «جان بولتون» و پومپئو به عنوان «محور شرارت» نام برد.

 

 

دیدگاه های سیاسی

آبرامز که در دولت‌های رونالد ریگان و جرج دبلیو بوش، رؤسای جمهور اسبق آمریکا، خدمت کرده است، در محافل سیاست خارجی آمریکا شخصیتی شناخته شده و تا حدودی جنجالی است.

 

 

در دولت بوش، وی از معماران کلیدی جنگ عراق بود.

او اغلب دیدگاه‌ هایی تند و ستیزه‌ جویانه از خود منعکس کرده و به شدت طرفدار اسرائیل است.

او در ابتدا از مخالفان سرسخت کاندیداتوری ترامپ در انتخابات 2016 بود و از «تد کروز و مارکو روبیو» طرفداری می کرد.

زندگی شخصی

ازدواج وی با «راشل دِکتر» در سال 1980 باعث شد تا با خانواده یهودی «پودهورتز» که خانواده‌ ای مهم در ارتباط با نومحافظه ‌کاری خویشاوند شود.

 

 

آبرامز هنگامی که پدرزنش سردبیری مجله کامنتری (متعلق به کمیته یهودیان آمریکا) را برعهده داشت، به نویسنده افتخاری آن تبدیل شد.

در دهه 1980 و در دوران ریاست جمهوری ریگان، آبرامز بطور متناوب در جلساتی که توسط مادر زنش در کمیته دنیای آزاد ترتیب داده می ‌شد، شرکت داشت. این کمیته یک گروه فشار دست راستی در سیاست خارجی آمریکا بود که دِکتر و دونالد رامسفلد به صورت مشترک آن را اداره می کردند.

همسر آبرامز در ژوئن 2013 درگذشت. او دو پسر به نام های «جاکوب و جوزف» و یک دختر به نام «سارا» دارد.

 

اخبار مرتبط برایان هوک رفت/ الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شد پاسخ سفارت ایران در کویت به ادعاهای بی اساس برایان هوک واکنش سفیر ایران در پکن به یادداشت برایان هوک در مورد ایران برایان هوک: اولویت آمریکا برای تحریم ایران، تمدید تحریم تسلیحاتی است ادامه دوره گردی برایان هوک در منطقه برای کارشکنی علیه ایران برایان هوک، باز هم از آمادگی ترامپ برای مذاکره با ایران گفت پاسخ سخنگوى وزارت امور خارجه به برایان هوک برایان هوک: آمریکا از هر روشی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران استفاده خواهد کرد برایان هوک: چیزی از برجام باقی نمانده است برایان هوک: گام‌های برجامی ایران خارج از توافق نبوده و قابل بازگشتند

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا آمریکا و رژیم صهیونیستی سوریه آمریکا برایان هوک الیوت آبرامز نماینده جدید آمریکا در امور ایران سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۷۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت امور خارجه: پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد/ شیء کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران و عملیات وعده صادق گفت: به رغم اقدام حرفه‌ای ایران که اقدام جنایتکار رژیم صهیونیستی را محکوم کردند آمریکا، انگلیس و فرانسه با مداخله در وظیفه شورای امنیت مانع تصویب بیانیه محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی شدند.

وی بیان کرد: این حداقل اقدامی بود که شورای امنیت می‌توانست انجام دهد و شورای امنیت نتوانست از عهده وظیفه حداقلی خود بردارد. ایران مصمم بود نقض فاحش منشور ملل و مفاد کنوانسیون‌های وین را در دنیا و مجامع بین‌المللی تبیین کند. دستگاه دیپلماسی در دیپلماسی فشرده و در تماس‌های تلفنی و دو سفر وزیر خارجه به خارج از کشور و مکاتبات رسمی و گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل و ...

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی تلاش کرد این اقدام جنایت آمیز را تبیین کند.

کنعانی ادامه داد: ایران به عنوان دولت متعهد و مسؤولیت پذیر در تلاش‌های دیپلماتیک ثابت کرد رژیمی که اقدام به تجاوز کرده در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی تنبیه شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران مبتنی بر حق ذاتی و مشروع و مسلم و شناخته شده خود از منظر حقوق بین الملل اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که مستقیما در عملیات جنایت آمیز حمله علیه مقر دیپلماتیک ایران و به شهادت رساندن مستشاران نظامی ایران نقش داشتند را مورد حمله قرار داد.

وی گفت: ایران مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را انجام داده که متجاوز تنبیه شود. ایران نمی‌تواند نسبت به منافع و امنیت ملی و امنیت شهروندان خود دست بسته بماند.

وی گفت: ایران نسبت به اقدام بازدارنده در قبال رژیمی که به هیچ تعهد و مقرراتی پایبند نیست دست زد و بیش از ۳۰ تماس تلفنی در این مدت انجام شد. آنچه ایران انجام داد اقدام مشروع و بازدارنده در مقابل یک رژیم متجاوز بود. ایران این عملیات را در چارچوب حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای انجام داد و به هیچ وجه به دنبال دامن زدن به بحران و جنگ در منطقه نیست. دو مرکز نظامی و اطلاعاتی هدف قرار گرفت. هیچ هدف اقتصادی و هیچ یک از اهداف مسکونی و یا شهروندان عادی مورد هدف قرار نگرفتند.

کنعانی بیان کرد: عملیات پایان یافته است و ایران به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در منطقه است و ایران اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به این رژیم کند پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهیم و در حفاظت از امنیت ملی خود با هیچ طرفی مسامحه نخواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا و کمک ۱۰۰ میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی گفت: دولت آمریکا از ابتدای بحران غزه بخشی از عملیات نظامی علیه ملت فلسطین در نوار غزه بود. اگر حمایت‌های نامحدود و بدون قید و شرط دولت آمریکا نبود این رژیم امکان تداوم یک روز از جنگ در نوار غزه و کرانه باختری را نداشت.

وی افزود: مصوبات جدید دولت آمریکا در ارائه کمک‌های هنگفت مالی و نظامی به رژیم غاصب صهیونیستی چیزی جز پاداش دولت آمریکا به رژیم جنایتکاری که بیش از هفت ماه مرتکب نسل کشی در سرزمین‌های فلسطینی می‌شود، نیست. جهان نسبت به این اقدام دولت آمریکا قضاوت خواهد کرد.

کنعانی گفت: دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار یک رژیم غاصب قرار داده که هیچ پیروزی در سرزمین‌های فلسطینی جز بیش از ۳۴ هزار کشته بر جا نگذاشت. آیا ملت آمریکا می‌پذیرد دولت آمریکا اینگونه اعتبار آنها را برای این رژیم استفاده کند. ادامه این کمک‌ها کمکی به رژیم بازنده صهیونیستی در جنگ ضد بشری در نوار غزه نخواهد کرد.

وی درباره اقدام رخ داده در اصفهان گفت: اقدام ایذایی بوده و رژیم صهیونیستی مسؤولیت آن را برعهده نگرفت و شاید آنقدر بی ارزش بود که این رژیم روی این موضوع کار تبلیغاتی کند.

کنعانی بیان کرد: شی کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند و دشمن نتوانست از این اقدام ایذایی چیزی به دست بیاورد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران در عمل ثابت کرد در تامین امنیت ملی ملاحظه هیچ طرفی را نخواهد کرد و نظام جمهوری اسلامی در تداوم دفاع از امنیت ملی خود شجاعانه و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

وی درباره ادعای وال استریت ژورنال بیان کرد: در حوزه رسانه‌ها مطالب مختلف و گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح می‌شود که نیازمند پاسخ و موضع گیری رسمی نیست. اگر اظهارنظر رسمی از سوی مقامات دولتی صورت بگیرد اظهارنظر می‌کنم.

کنعانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ایران برای تامین حقوق ملت به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه طرف‌های خاص از جمله آمریکا از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است.

وی گفت:‌ آن کسانی که زیر میز دیپلماسی زدند دولت آمریکا بود و دولت‌های اروپایی نتوانستند خلأ دولت آمریکا را جبران کنند. ایران در راستای احقاق حقوق ملت از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرد و دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود عمل کرده و می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: امنیت در قفقاز جنوبی برای امنیت در کل منطقه اثرگذار است و هرگونه بی ثباتی و ناامنی در این منطقه بر کلیت امنیت در منطقه اثرگذار است. همواره گفته‌ایم حضور نظامی خارجی در منطقه کمکی به ثبات و امنیت و تامین منافع ملت‌های منطقه نخواهد کرد. هر رویکردی که ناظر بر تقویت نظامی گری در قفقاز جنوبی باشد باعث پیچیده‌تر شدن شرایط امنیتی در منطقه و آسیب زدن به روند صلح سازی در منطقه خواهد بود و چنین چیزی را ایران نمی‌پذیرد.

کنعانی افزود: کشورهای منطقه مایل به شکل گیری سازوکارهایی نیستند که به پیچیدگی شرایط در منطقه کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر فعالیت غیرصلح‌آمیز و پشتیبانی نظامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مسیر روسیه و منطقه غرب آسیا گفت: چنین چیزی را قطعا تایید نمی‌کنم. ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم.

وی افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و سایر خطوط هوایی مدنی ایران در چارچوب قوانین و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی صرفا در راستای انتقال مسافران و محموله‌های تجاری در مسیرهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

کنعانی گفت: در هیچ کدام از مسیرهای ادعایی که در رسانه‌ها پرداخته می‌شود از جمله در رسانه‌هایی که دارای سابقه ضدیت و جوسازی علیه ایران هستند،چنین فعالیت‌هایی صورت نمی‌گیرد و ایران ملتزم به قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه هوانوردی است و اینگونه ادعاها را رد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال درباره نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مباحث مطرح شده درباره تحریم احتمالی ایران خاطرنشان کرد: درباره برخی تحرکات و اظهارنظرها و نشست‌ها به منظور تحریم جدید ایران، اگر چنین اقداماتی را انجام دهند پاداش به یک رژیم متجاوز است و اقدام غیرقانونی علیه دولتی است که صرفا در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و ناقض مقرارت بین‌المللی عمل کرده است.

کنعانی بیان کرد: جای تاسف است اتحادیه اروپا علیه رژیمی که هفت ماه مرتکب جنایت جنگی شده و بیش از ۳۴ هزار شهروند فلسطینی را قتل عام کرده و مراکز بیمارستانی را مورد حمله جنایتکارانه قرار داده و بیماران و مجروحان و کادر درمانی را در محوطه بیمارستان اعدام و از محوطه بیمارستان به عنوان قبرستان‌های دفن دسته جمعی استفاده کرده و طبل رسوایی آن نواخته شده است، اقدامی را در دیوان بین‌المللی دادگستری صورت نمی‌دهد.

وی گفت: اما صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی می‌کنند که جز در چارچوب قوانین بین‌المللی اقدام نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر چنین اقدامی را انجام دهند غیرقانونی و در تاریخ اتحادیه اروپا به عنوان اقدام شرم آور محسوب می‌شود. اگر کشوری خود را پایبند به رعایت این تحریم‌ها کند، در تاریخ یک شرمندگی را برای خود به ثبت خواهد رساند که از تحریمی حمایت و تبعیت کرده که هیچ مبنای قانونی و مشروع از منظر بین‌المللی ندارد و بلکه پاداش برای رژیم صهیونیستی است.

دیگر خبرها

  • آمریکا برای سه «هکر ایرانی» ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه: موضوع استفاده از سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین هسته‌ای و دفاعی کشور ندارد
  • سیاست تحریم‌ شکسته خورده است/رژیم صهیونیستی تهدیدی برای تمام منطقه است
  • ارتباط مستمر با سفیر سوئیس برای تبادل پیام با آمریکا
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد/ شیء کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند
  • حمله ایذایی اسرائیل ارزش چندانی نداشت و مسئولیت آن را هم نپذیرفتند/ به دنبال سلاح هسته ای نیستیم/ کسی که زیر میز دیپلماسی زد، آمریکا بود و نه ایران
  • حمله ایذائی اسرائیل ارزش چندانی نداشت و مسئولیت آن را هم نپذیرفتند/ کسی که زیر میز دیپلماسی زد، آمریکا بود و نه ایران
  • حمله ایزائی اسرائیل ارزش چندانی نداشت و مسئولیت آن را هم نپذیرفتند/ کسی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود و نه ایران
  • حمله اسرائیل ارزش چندانی نداشت و مسئولیت آن را هم نپذیرفتند/ کسی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود و نه ایران
  • تجاوز دیگری صورت بگیرد قاطع‌تر پاسخ می‌دهیم