Web Analytics Made Easy - Statcounter

دومین روز برگزاری کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۹ برای رقابت ۲۸۳ هزار داوطلب در ۳۶ کدرشته امتحانی آغاز شد. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دومین روز از رقابت سه روزه کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور صبح امروز ۱۷ مردادماه ۹۹ در ۲۳۶ حوزه امتحانی آغاز شد این آزمون سومین آزمون بزرگ کشوری است که به دلیل شیوع ویروس کرونا چندین بار به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در آزمون صبح امروز جمعه ۱۷ مرداد ماه تعداد ۲۸۳ هزار و ۴۱۴ داوطلب در ۳۶ کدرشته امتحانی به رقابت می‌پردازند.

به طور کلی این دوره آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ تعداد ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ نفر ثبت نام کرده اند که ۵۰ درصد از داوطلبان زن و ۵۰ درصد داوطلبان مرد هستند. به عبارت دیگر ۳۴۴ هزار و ۵۵۸ نفر زن و ۳۴۹ هزار و ۸۵۹ نفر مرد هستند.

با توجه به شیوع کرونا ویروس و الزام تمهیدات بهداشتی برای برگزاری آزمون‌ها تعداد حوزه‌های برگزاری آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ از ۱۶۴ حوزه به ۲۳۶ حوزه افزایش یافته که به ترتیب عوامل اجرایی آزمون نیز ۴۰ درصد اضافه شده‌اند.

آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ کشور در ۶ گروه آموزشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و دامپزشکی و در ۲۳۶ حوزه امتحانی در ۸۰ شهرستان کشور برگزار می‌شود.

گفتنی است، در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ کشور نوبت صبح دیروز پنجشنبه ۱۶ مردادماه تعداد ۳۲۱ هزار و ۵۰۴ داوطلب در ۳۳ کدرشته امتحانی به رقابت پرداختند و مابقی داوطلبان در نوبت صبح فردا ۱۸ مردادماه کنکور خواهند داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کنکور ارشد 99 کرونا کدرشته امتحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۷۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومیت سال متوالی زنگ خطری برای آموزش عالی است. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات ملی دانشجویان آمریکا (NSCRC)، تعداد دانشجویان فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در این کشور ۲.۸ درصد کاهش یافته است. این کاهش تعداد شامل فارغ‌التحصیلان کالج‌های محلی می‌شود که نقش مهمی در ورود دانشجویان کم درآمد و محروم دارند.

بیشتر بخوانید: ترک تحصیل ۳۰ درصدی دانشجویان آمریکایی

کاهش ۲.۸ درصدی تعداد دانشجویانی که در پایان سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ در آمریکا فارغ‌التحصیل شدند، تقریبا ۲ برابر کاهش سال قبل (۱.۵%) بود که ۳ میلیون و ۵۴۱ هزار و ۳۴۳ فارغ‌التحصیل وجود داشت. این تعداد ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاهی کمتر از ۲۰۲۲-۲۰۲۱ است که کمترین تعداد از سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳ است که تقریبا ۳.۳ میلیون دانشجو از کالج فارغ‌التحصیل شدند.

این کاهش تعداد دانشجویان در سراسر ۵۰ ایالت آمریکا به جز پنج ایالت شامل یوتا (رشد ۰.۳ درصدی)، نبراسکا (رشد ۰.۲ درصدی)، آریزونا (رشد ۰.۳ درصدی)، رودآیلند (رشد ۰.۳ درصدی) و کانکتیکات (ثابت) دیده می‌شود. این ایالت‌ها مجموعا ۵.۱ درصد از جمعیت ۳۳۵ میلیون نفری آمریکا را تشکیل می‌دهند.

از طرف دیگر، ۶ ایالت از جمله نیویورک، واشنگتن و مینه سوتا کاهش بیش از ۵ درصدی را تجربه کردند. در حالی که کالیفرنیا ۳.۶ درصد، فلوریدا ۲.۸ درصد و تگزاس ۱.۶ درصد کمتر از سال قبل مدرک کارشناسی اعطا کردند. در مجموع، ۴۲ ایالت شاهد کاهش تعداد دانشجویانی بودند که به مدارک لیسانس ۲ ساله دست یافتند. بیشترین کاهش به ترتیب مربوط به فلوریدا ۱۴.۲ درصد، کالیفرنیا ۱۲ درصد و نیویورک ۱۰.۷ درصد بود. این ایالت‌ها دارای بیشترین تعداد کالج‌های محلی هستند.

این دومین سال متوالی است که هم تعداد کل مدارک کارشناسی کاهش یافته و هم تعداد مدارکی که برای اولین بار دریافت می‌شوند. داگ شاپیرو، مدیر تحقیقات اجرایی NSCRC گفت: کاهش نرخ فارغ‌التحصیلان کارشناسی از حدود ۱.۵ درصد در سال گذشته به ۲.۸ درصد در سال جاری تقریباً دو برابر شده است.

زنان بومی در آمریکا بیشترین کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان را دارند

آمارها نشان می‌دهد که زنان بومی آمریکا با ۱۴.۴ درصد بیشترین میزان کاهش مدارک کارشناسی بین را داشته‌اند. به این معنا که در سال ۲۰۲۳، تعداد فارغ‌التحصیلان زن بومی آمریکا از کالج‌های ۴ ساله، هزار و ۲۹ نفر کمتر از سال قبل بود. در حالی که کاهش مدرک برای مردان بومی آمریکا ۶.۳ درصد بود. فارغ‌التحصیلان زن سیاه‌پوست در سال ۲۰۲۳، ۶.۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲ بودند. در سال ۲۰۲۲ هم تعداد فارغ‌التحصیلان زن سیاه‌پوست نسبت به سال قبل ۳.۹ درصد کاهش داشت: تعداد فارغ‌التحصیلان در ۲ سال گذشته از ۱۱۴ هزار نفر به ۱۰۳ هزار و ۲۳۷ نفر کاهش یافته است. تعداد مردان سیاه‌پوست فارغ التحصیل با مدرک کارشناسی هم از ۶۰ هزار و ۹۶۰ نفر به ۵۵ هزار و ۹۲۲ نفر کاشته شد.

تعداد زنان فارغ‌التحصیل سفیدپوست در دو سال گذشته ۳.۵% و ۴.۴% کاهش یافته است و ۵۴۱ هزار و ۲۶۲ هزار نفر دیپلم خود را در سال ۲۰۲۳ دریافت کردند. تعداد مردان فارغ‌التحصیل سفیدپوست هم به کاهش سه ساله خود ادامه داد. به طوری که تعداد کمتری از مردان سفیدپوست، یعنی ۲۹۸ هزار و ۸۳۲ نفر در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۶ که ۳۹۷ هزار و ۸۸۲ نفر از کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا فارغ التحصیل شدند، مدرک کارشناسی خود را دریافت کردند.

شاپیرو معتقد است که کاهش تعداد دانشجویانی که مدرک کارشناسی کاردانی را دریافت می‌کنند، به‌ویژه به دلیل نقشی که کالج‌های اجتماعی به عنوان پله برای آموزش عالی بازی می‌کنند، نگران‌کننده است. وی تصریح کرد؛ فکر می‌کنم این خبر بسیار بدی است. مدرک کاردانی یکی از موفق‌ترین مسیرها برای دسترسی به مدرک کارشناسی برای دانشجویان کم درآمد و محروم بوده است. من فکر می‌کنم که این دانشجویان به‌ویژه برای رسیدن به مدرک لیسانس به دلیل این کاهش‌ها با چالش‌های بیشتری مواجه خواهند شد.»

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228015 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور ۱۷۵۱۴ نفر در قم
  • ۳۲۷ هزار داوطلب کارت نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ را دریافت کردند
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب کنکور سراسری دردانشگاه صنعتی اصفهان
  • کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی
  • برگزاری نوبت اول کنکور سراسری با حضور ۳۹ هزار داوطلب کرمانشاهی
  • رقابت بیش از ۳۹ هزار داوطلب از استان کرمانشاه در نوبت اول کنکور سراسری
  • رقابت بیش از ۳۸ هزار داوطلب مازندرانی در آزمون سراسری
  • برگزاری آزمون‌های نهایی مازندران در ۲۲۶ حوزه امتحانی
  • رقابت بیش از یکهزار داوطلب شادگانی در مرحله اول آزمون سراسری
  • رقابت ۱۴۹۰۰ داوطلب در آزمون سراسری نوبت اول در خراسان جنوبی