Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، خواندن داستان‌های جنایی می‌تواند سرگرمی خوبی برای مبارزه با ملال باشد. چیزی که این روزها بسیاری از کسانی به خاطر شیوع کرونا در خانه مانده‌اند، با آن دست به گریبانند. ادبیات جنایی اسکاندیناوی در زمانه حاضر، جریانی است پیشرو با محصولاتی خواندنی و سرگرم‌کننده. از جمله نویسندگان این منطقه می‌توان به یو نسبو، هنینگ مانکل و پیتر هوگ اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ رمان از این ۳ نویسنده، پیشنهادی است برای گذراندن روزهای خانه‌نشینی.

آدم برفی 

«آدم‌برفی» نوشته یو نسبو، داستان قاتلی است که هر جا دست به قتلی می‌زند، یک آدم‌برفی هم می‌سازد. قاتلی که سراغ گروه به خصوصی از زن‌ها می‌رود: آن‌هایی که به نوعی مرتکب خیانت شده‌اند. هری هول، کارآگاه مخلوق یو نسبو، درونگرا و باهوش است و نه چندان محبوب میان همکارانش. او در خلق شخصیت این کارآگاه به گفته خودش از سنت کارآگاهی هاردبویلد Hardboiled امریکایی وام گرفته است.

«خون بر برف» رمانی برای روزهای برفی

داستان‌های کارآگاهی هاردبویلد، ظاهرا اولین بار در دوران رکود اقتصادی امریکا بعد از سال ۱۹۲۹ به وجود آمدند. کارآگاهان این داستان‌ها، افرادی ناموفق در زندگی‌های شخصی بودند که خود را در برابر تاریکی و بی‌عدالتی‌های جامعه خود تنها می‌دیدند و باید یک تنه، در برابر فساد می‌ایستادند. داستان‌های هاردبویلد اغلب روایتگر سیر و سلوک کارآگاه در دنیایی شخصی است و تغییراتی که در جریان حل معما و رمزگشایی از ماجرای قتل به وجود می‌آید. آنچه داستان‌های یو نسبو را جذاب می‌کند، طرح‌های حساب شده و غافلگیری‌ها در این داستان‌ها است. آن طور که خودش می‌گوید او «ناخدای کشتی» است و می‌داند قرار است خواننده را به کجا ببرد.

فیلمی بر اساس رمان آدم برفی توسط توماس آلفردسون ساخته شد ولی چندان نظر مخاطبان
 و منتقدان را جلب نکرد

یو نسبو نویسنده‌ای نروژی است که پیش از نوشتن نخستین رمان جنایی‌اش، بیشتر به عنوان نوازنده و آهنگساز شناخته شده بود. او در آغاز جوانی عضو یک گروه موسیقی راک بود و بعدها با برادرش گروهی ساخت و آلبومشان توانست در صدر لیست آلبوم‌های پرفروش نروژ قرار بگیرد. او قرار بود کتابی درباره گروهی موسیقیش بنویسد که در جریان یک سفر، نظرش را تغییر داد و اولین رمان جناییش را نوشت.

آدم‌ برفی با ترجمه راضیه خشنود توسط انتشارات آوند دانش منتشر شده است.

پنجمین زن 

اگر آدم‌برفی درباره کشتن زن‌ها است، «پنجمین زن» اثر هنینگ مانکل نویسنده سوئدی، داستانی درباره کشتن مردها است. این رمان جنایی، داستان به قتل رسیدن مردهایی است که جایی از زندگیشان، هر قدر دور، مرتکب آزار و کشتن زنان شده‌اند. 

کورت والاندر، کارآگاه این داستان یکی از مشهورترین کارآگاهان رمان جنایی اسکاندیناوی یا نوآرِ نوردیک است. او مردی میانسال و  شکست‌خورده در عشق است که با دخترش، همسرش و پدر نقاش مالیخولیاییش ارتباط خوبی ندارد و خود را در برابر بی‌عدالتی و خشونت جامعه‌اش تنها می‌بیند.

شبکه BBC One بر اساس داستان‌های مانکل، سریال ۱۲ قسمتی «والاندر» را ساخته است

خواننده در این رمان، هم‌پای کارآگاه است و بر خلاف آنچه از شرلوک هلمز و هرکول پوآرو-نمادهای سنتی کارآگاه‌ها در خاطر بسیاری از ما- والاندر هیچ جایی از داستان‌ ما را با دریافت‌های خارق‌العاده‌اش غافلگیر نمی‌کند. در عوض ما با کارآگاهی مواجهیم که با وجدان بسیار، اندوهی همیشگی از نابسامانی جامعه امروزی سوئد و شهود و دقت زیاد در جریان حل معما حرکت می‌کند. 

پنجمین زن با ترجمه فرشته شایان توسط نشر هیرمند منتشر شده است.

خانم اسمیلا و حس برف

داستان برف و یخیِ «خانم اسمیلا و حس برف» اثری از پیتر هوگ، نویسنده دانمارکی است و روایتگر داستان زنی جوان که خود را در سرزمین پدریش غریبه می‌بیند. او ساکن دنیای درون خویش است؛ جایی پر از اعداد و اندازه‌ها و خاطرات و دانش و یخ. تنها دوست او، ایسایاس، پسر ۶ ساله گرینلندی است که که از پشت بام سقوط می‌کند و می‌میرد. اسمیلا، باور نمی‌کند که مرگ ایسایاس تصادفی باشد. او معتقد است که مرگ این کودک، نه یک اتفاق که یک جنایت است. او با دنبال کردن ماجرای مرگ ایسایاس، پا به دنیایی پر از تبهکاری و خشونت می‌گذارد. او به دنبال حقیقت به سرزمین یخ‌زده گرینلند بازمی‌گردد و راز مرگ ایسایاس برای او فاش می‌شود.  

بیله آگوست کارگردان دانمارکی در سال ۱۹۹۷ فیلمی بر اساس خانم اسمیلا و حس برف ساخت 
که اثر متوسطی از کار درآمد 

پیتر هوگ، نویسنده دانمارکی، پیش از ورود به عالم نویسندگی، به مشاغل مختلفی چون مربی‌گری ورزش، باله، دریانوردی و بازیگری پرداخته است. او اولین رمانش با نام تاریخ رویاهای دانمارکی را در سال ۱۹۸۸ منتشر کرد که با استقبال فراوانی رو به رو شد. رمان جنایی خانم اسمیلا و حس برف در سال ۱۹۹۲ منتشر شد برای هوگ چند جایزه ادبی و شهرتی بین‌المللی به ارمغان آورد. این رمان به سی زبان ترجمه شده است و در ایران ترجمه‌اش از دانمارکی، توسط سامگیس زندی انجام شده و نشر نو آن را منتشر کرده است.
 

کد خبر 538003 برچسب‌ها نروژ ادبیات کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان دانمارک ترجمه سوئد کتاب - معرفی و نقد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نروژ ادبیات دانمارک ترجمه سوئد کتاب معرفی و نقد رمان جنایی داستان ها آدم برفی یو نسبو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۸۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمان قتل داریوش مهرجویی به کجا رسید؟

بهروز افخمی که در جشنواره فجر سال گذشته برای فیلم «صبح اعدام» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد، از برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم خبر داد.

به گزارش ایسنا، بهروز افخمی در تدارک اکران تابستانی «استاد» و «صبح اعدام» است.

 او که فیلم «استاد» را هنوز اکران نکرده است، گفت: قصد دارم هر دو فیلم را تابستان امسال در سینما‌ها به اکران عمومی برسانم.

«استاد» به کارگردانی عماد حسینی نخستین تجربه کارگردانی این فیلمساز بود که به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی ساخته شد. افخمی قصد دارد به عنوان تهیه‌کننده دومین فیلم عماد حسینی را نیز جلوی دوربین ببرد و به دنبال گرفتن پروانه ساخت آن است.

فیلم «استاد» که در جشنواره فجر دو سال قبل رونمایی شد، داستانی را با بازی حسن معجونی با اشاره به ماجرای جنبش «می‌تو» روایت می‌کند.

فیلم «صبح اعدام» نیز در ژانر تاریخی ـ سیاسی معاصر، روایت‌گر آخرین ساعت‌های پیش از تیرباران طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی است.

افخمی همچنین گفت: یکی از برنامه‌های سال جدیدش تمام کردن رمانی است که می‌خواهد در ارتباط با قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر بنویسد.

دیگر خبرها

  • اتلتیکو مادرید به دنبال دگرگون کردن ترکیب در نقل و انتقالات تابستانی
  • رمان قتل داریوش مهرجویی به کجا رسید؟
  • آغاز اکران آنلاین یک فیلم پلیسی-جنایی
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • شاکی جدید: نارضایتی ستاره بایرن از نیمکت‌نشینی
  • هوای گلستان گرم و تابستانی می‌شود
  • عزم جدی مسئولان واصناف کیش برای ایجاد تابستانی پر رونق در جزیره کیش
  • محافظت از شهرها در برابر تغییرات آب‌وهوا با معماری اقلیمی
  • اختلال در سیستم ایمنی بدن با گرمای شدید
  • چرا در ایران از مارکز استقبال شد؟